autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Skoda Scala  (Luettu 13152 kertaa)

Poissa EsaPJ

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3356
  • BMW X3
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #80 : 15.08.2019 20:48 »
... Auto on todella hiljainen! Rengasmelu lähes olematonta...
Omasta kokemuksesta kyllä allekirjoitan tuon muun hiljaisuuden, mutta tuota rengasmelun puutetta hieman ihmettelen, kun muutama muukin on siitä maininnut ja minusta koeajamassani 1.0 Ambitionissa renkaiden ääni kuului mielestäni voimakkaammin kuin Fabiassa?
Ajattelin sen johtuvan tosin siitä, että auto oli muuten niin paljon hiljaisempi kuin Faabio, jotta pienempikin ääni korostui, mutta kyllä se silti kuului.  :-[

Poissa juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14727
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #81 : 30.08.2019 20:29 »
Scalassa Active tasossa vain nupit.

Jatketaan täällä Scalasta. Luin juuri Moottori 9/2019 tekemän koeajon. Versiona oli 1.0 TSI Style 6v.man. Tekstistä kävi ilmi että kyseessä on kuitenkin Launch Edition malli. Lehden kuva oli sen verran pieni silmilleni mutta herätti epäilykseni ja kirjauduin sisään nettilehteen saadakseni kuvaa suuremmaksi. Myös tässä versiossa oli vielä nupit äänenvoimakkuuden säädölle. Peli ei olekaan vielä menetetty. Seurataan tilannetta  :)

Poissa Automaattori

Vs: Skoda Scala
« Vastaus #82 : 30.08.2019 20:46 »
Ei ole hätää nuppien suhteen. Kuvassa 1.5 Style DSG jossa Bolero soitin nupeilla.
ex: Skoda Octavia RS245 DSG LB 2018  ex:7x Skoda, Citroen, Chrysler, 2x Nissan, Seat, 2x Peugeot, Bmw, 7x Honda, 3x Mini, Mitsubishi/Frankia

semisti ministi

Poissa juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14727
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #83 : 30.08.2019 20:52 »
Ei ole hätää nuppien suhteen. Kuvassa 1.5 Style DSG jossa Bolero soitin nupeilla.

Hyvä Scala/Bolero  8)

Poissa Mika_M

Vs: Skoda Scala
« Vastaus #84 : 25.02.2020 08:10 »
Ja sitten sokerina pohjalla. Auto on todella hiljainen! Rengasmelu lähes olematonta. Jää S-mersua ja seiskasarjan bemua lukuunottamatta kaikki muut ns premiumitkin taakse.

 :o

Selailin ketjua nyt kun ensimmäistä kertaa Scalalla ajelin ja tämä pisti kyllä silmään. Mun eka reaktio aamulla töihin lähtiessä oli rengasmelu, eikä todellakaan positiivisessa mielessä. Jotkut nastat siellä on alla, en tiedä mitkä, mutta meteli on kyllä kova.

Toki, olen pilannut itseni ajelemalla lähinnä Kodiaqilla ja Audilla (jossa kitkarenkaat) mutta kyllä Scalan hiljaisuudessa voittaa moni muukin auto kuin ässämersu tai seiskabemari...

Tietenkin Scala on aika pieni auto ja voi hyvinkin olla hiljainen omassa luokassaan, sellaiseen vertailuun ei oma kokemus riitä.

Aika retro fiilis tuli kyllä, olen viimeksi varmaan 7 vuotta sitten ajellut VAGilla jossa cruisen kontrollit on vilkkuviiksen päässä, mittaristossa mustavalkoinen näyttö, keulalla halogeenivaloa ja käsijarru mekaaninen kahva.  :) Nuo valot yllättivät, lähivalot vaikuttavat olevan ledit mutta kaukovaloille siirryttäessä maisema muuttuu keltaiseksi.

Yleisesti Scala tuntuu olevan aivan tuttua turvallista VAGia, ajettavuus ei herätä mitään huomiota mihinkään suuntaan, ei ylisanoja mutta ei kyllä moitteitakaan. Penkkiin olisin kaivannut vähän lisää säätöjä, säädettävää ristiseläntukea en löytänyt eikä istuinosan kallistustakaan tainnut pystyä säätämään. Muutoin hyvä jakkara. Kyynärnojan korkeussäätö olisi myös kiva, sitäkään tässä ei ollut.

Voimalinja miellytti, 150hv 1.5TSI kuljettaa tämän kokoista autoa ilman ponnistelua ja ainakin uudessa (300km ajetussa) autossa tuo DQ200 vaihtaa oikein nätisti.

Avaimen käteen saatuani katselin, että eipä taida olla kessyä kun siinä oli perinteinen napista esiin ponnahtava metalliavain. Mutta onpa kuitenkin, yllätyin iloisesti. Kodiaqin kessy-avaimessa metalliosa on erikseen irrotettava avaimesta jos sitä jostain syystä tarvitsee, mutta jostain syystä Scalassa on sitten ilmeisesti aina sama avain, olipa kessyä tai ei.

Kaistavahti on ihan erilainen kuin Kodiaqissa. Siinä jos päästää ratista irti, niin auto kulkee edelleen hyvin kaistallaan, jopa mutkaisemmalla tiellä. Scalassa jos otteen irrottaa niin alkaa todella levoton vaeltelu, korjausliike tulee vasta kun ollaan liki kaistaviivan päällä. Sama jos yrittää vaihtaa kaistaa motarilla ilman vilkkua, Kodiaq pistää vastaan jo hyvissä ajoin mutta Scala havahtuu estelemään vasta kun ollaan jo yli kaistaviivan. Toki, eihän tuo mikään autonomisen ajamisen toiminto olekaan vaan pelkkä avustin, joten ehkäpä makuasia kumpi on toista parempi systeemi.

Kaikkinensa lyhyen testin perusteella soiva peli, rahalle ihan mukavasti vastinetta kuten Skodassa yleensäkin.
VCDS @ Kotka

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4802
  • Tulossa Bass olut
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #85 : 25.02.2020 12:41 »
Tuo minun arvio melusta on täysin subjektiivinen ja kesärenkain. Kiinnitin nimen omaan huomiota pieneen rengasmeluun. Vertailu E-mersuun perustuu omaan kokemukseeni ko autosta joka oli rengasmelun(kin) osalta suuri pettymys.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV, Velvet Red, 2021
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa Mika_M

Vs: Skoda Scala
« Vastaus #86 : 25.02.2020 17:09 »
Näytti olevan Hakkapeliitta 8 Scalan alla, oletettavasti aivan uudet renkaat kun kerran autokin on. Laitetaan niiden piikkiin tuo kovan tuntuinen meteli.  :-X

Iltapäivällä liikennevaloissa enemmän nytkyteltyäni otan vähän takaisin tuosta voimalinjan toiminnasta. Vaikka S/S on pois päältä, niin hankalaa on lähteä liikkeelle ilman pyörien sutaisua. Ei ole oikein levollista etenemistä, kun kieli keskellä suuta koettaa lähteä liikkeelle. Olisi edes neljä vetävää pyörää, niin ei sutisi.

Lämmitettävä tuulilasikin näytti olevan, vastuslangat näkyy aurinkoisella kelillä todella ilkeästi.  :( Olisiko tuollainen sitten halvempi valmistaa, vai mikä syynä? Kodiaqissa on kuitenkin erilainen rakenne, jossa ei lankoja ole.
VCDS @ Kotka

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4802
  • Tulossa Bass olut
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #87 : 25.02.2020 18:22 »
Nämä konsernin ”premiummallit” varustetaan tällä ”langattomalla” tuulilasinlämmityksellä.

Huono puoli siinä on se, että se bloggaa osittain GPS-signaalia. Kojelautakameran nopeusnäyttö seilaa miten sattuu koko ajan.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV, Velvet Red, 2021
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa J64

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 307
  • Astra -21, Megane -19, Tmax -10, Suzuki Uk -18
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #88 : 25.02.2020 19:59 »
Todennäköisesti tulen virtuaalihirtetyksi, mutta jotenkin tässä Scalassa tulee mieleen satu Kuninkaan uusista vaatteista.

Tyyliin: koska se on Skoda, sen täytyy olla hyvä ja hinta/laatusuhteen varsinkin.

On myönnettävä, että metriäkään en ole ajanut, joten mielipiteet perustuvat vain kylmätyyppeihin.

Kuitenkin, Scala on Rapidin seuraaja ja siinä roolissa ihan kelpo laite varmasti. Mutta en tätä lähtisi vertaamaan edes konsernin sisällä Golfiin taikka Leoniin, Audista puhumattakaan. Konsernin ulkopuolisista merkeistä löytyy lisää paljonkin parempia vaihtoehtoja, jos katsoo mitä rahalla saa. Scala on lähinnä tilavampi vaihtoehto Pololle, Ibizalle ym.

Mielestäni ei mitenkään hintansa väärti yllämainituin syin. Hintaa on mielestäni useampi tonni liikaa, jos vaikkapa vertaa saman merkin Octaviaan, tai muihin konsernipeleihin.

Tämä vain mielipiteenä, ei herneitä kenellekään nenään. Varsinkaan jos Scala on jo tulossa/pihalla.


Poissa juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14727
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #89 : 26.02.2020 01:34 »
Kyllähän mielipiteitä saa olla ja tänne niistä avautua vaikkei autosta olisi sen kummempia kokemuksia ja mitäpä niistä meidän muiden mieltänsä pahoittamaan. Minusta ihan mielenkiintoista kuulla miten joku minkäkin näkee ja kokee.

Minulla on Skodista hieman kokemusta, mutta Scalasta vain huollon sijaisautoilun verran ajokokemusta. Minullekin on vierasta verrata Scalaa Golfiin tai Leoniin. Minulle ne eivät ole vaihtoehtoja. Jos ja kun joku niin tekee, niin siitä vaan. Minä vertaan Scalaa muihin Skodiin. Scala asemoituu mainiosti Fabian ja Octavian väliin. Kuvittelen että hintakin osuu näiden välille. Koska en ole ostohousut jalassa, en ole yhtään perillä mitä mikäkin Skoda tällä hetkellä maksaa.

Lyhyt kesäinen ajelu Scalalla (1.5 ja DSG) taannoin jätti hyvinkin asiallisen vaikutelman. Jonain päivänä voisin mainiosti kuvitella ostavani sellaisen jos Fabia tuntuu liian pieneltä, enkä tarvitse Octavian tiloja.

Kiva kun Scalaa kommentoidaan. Ymmärrän myös hyvin Mika_M:n tunnelmia. Kodiaqista Scalaan, siirtymä on jo reilumpi. Niinhän minäkin huollon jälkeen istuin tyytyväisin mielin Superiini, hetken tuumastellen ettei ihan vielä downgreidata, mennään tällä. Vaikken ollut mihinkään Scalassa tyytymätön  :)

Poissa Jysky

Vs: Skoda Scala
« Vastaus #90 : 26.02.2020 07:17 »
Minulle Skoda myyjä Kamiqia katsellessani asemoi Scalan sanoen sen olevan viistoperäinen auto Octavian etupäällä. Minuun tuo kuvaus ei ihan heti kyllä mene läpi, mutta tämä on kylmätyyppien perusteella käsitykseni. Kamiq on kyl tätäkin inan pienempi mutta korkeampana koin siitä helpommalla löytäväni tilan kropallleni.
Tarraco TDI 4drive . Omistettu Opeleita Fordeja Saab Volkkareita Toyota Volvoja Renault Seateja

Poissa ultimate70

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 94
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #91 : 26.02.2020 13:29 »
Scala ja Kamiq ovat peräylitystä (ja korkeutta) lukuunottamatta samoissa mitoissa, joten kyllä Kamiqin matkustamon luulisi olevan vähintään yhtä väljän kuin Scalan. Octaviaan on eroa leveydessä ja akselivälissä vain 2-3 senttiä, mutta fiiliksessä paljon enemmän.

Oli vuokra-autona aivan perusvarusteinen litrainen Scala ja tykkäsin pikkuautomaisuudesta huolimatta; näppärä, tilava, jämäkkä ja nastarengasmelukin melkein siedettävällä tasolla. Kaistavahdin otin aina pois käytöstä, mutta pitkähköiltä tuntuviin välityksiin(?) / moottorin hengettömyyteen alakierroksilla en parissa päivässä ehtinyt tottumaan.
Mitsubishi Outlander PHEV MY19

Poissa FroDoZu

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 70
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #92 : 15.04.2020 12:43 »
Onkos muilla Scalassa peruutuskameraa? Jos on niin millainen resoluutio teillä on kamerassa? Omassa tuntuu resoluutio varsin heikolta Kodiaqin kameraan verrattuna ja mietin onko kyseessä vika vai ominaisuus.