autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Skoda Scala  (Luettu 13224 kertaa)

Poissa Ocutj

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 67
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #60 : 25.04.2019 23:08 »
Arvioita?

19990-29900€ riippuen malliversiosta ja lisävarusteista.

Poissa Ocutj

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 67
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #61 : 29.04.2019 22:50 »
Kovin pahasti ei arvaus mennyt pieleen.

http://www.skoda.fi/muut/hinnastot

Poissa juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14844
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #62 : 30.04.2019 01:57 »
Pikaisella vilkaisulla vaikutti ihan asialliselta tuo Style varustetaso. Sopivasti Rapidista menty eteenpäin. Ei kuitenkaan isoa eroa Octavian (1.5 Style DSG) hintaan  ???  Polttoaineenkulutuskin kaksi desiä Octaviassa pienempi.

Poissa JiiJii71

Vs: Skoda Scala
« Vastaus #63 : 30.04.2019 06:59 »
Oliko nyt niin, että parhaimmassakaan varustetasossa ei ole vakiona navia? Tuohon Ocuun eikös se kuuluu? Samanlaiseksi varusteltuna keikahtaa vielä 600€ Ocun suuntaan.

Toki pitää muistaa toisen olevan ihan uusi malli ja toinen on elinkaarensa loppupäässä. Ja tyypillisesti pienemmän luokan tappiin asti varustellut tuppaavat olemaan arvokkaampia kuin isommat... ::)
Wind of change snap old trees.

Poissa Hesusnis

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 2181
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #64 : 30.04.2019 15:10 »
Oliko nyt niin, että parhaimmassakaan varustetasossa ei ole vakiona navia? Tuohon Ocuun eikös se kuuluu? Samanlaiseksi varusteltuna keikahtaa vielä 600€ Ocun suuntaan.

Toki pitää muistaa toisen olevan ihan uusi malli ja toinen on elinkaarensa loppupäässä. Ja tyypillisesti pienemmän luokan tappiin asti varustellut tuppaavat olemaan arvokkaampia kuin isommat... ::)

eikös noissa ole Apple carplay ja Android auto? Mikäli on, niin navi on aika turha kapistus, luurin kautta kartatkin pysyvät ajantasalla ilman kalliita/hankalia päivityksiä.
Kosla Model 3 SR+, Possu 944S -88

Poissa P.Alikka

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2427
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #65 : 03.06.2019 18:19 »
Kävin töitten jälkeen pikaisesti vilkaisemassa Scalan paikallisessa myymiössä. Esillä oli punainen Ambiente varusteinen malli.

+Tilava, takapenkillä oli todella hyvin tilaa oman ajoasennon takana.
+Ajoasennon sai hyväksi
+Penkki vaikutti varsin asialliselta ollakseen "perus kamaa"
+Takakontti hatchbackiksi isohko

-Tylsä sisältä, hiukan karrikoiden ei herättänyt mitään fiilistä vs. Fabia (ehkä paremmin varusteltuna toisin?)
-Keskikyynärnojassa ei korkeussäätöä(?)
-Takakontin nostokynnys

+/-Ulkonäkö, jotain uutta mutta kovin perusvarma silti.

Täytyy käydä kesälomalla ajamassa kun käytän itälahnan ilmastointihuollossa.
Ajossa: Melkein rippukouluikäinen itäauto käpyisellä nelivedolla
Ajossa II: Fabia Combi, hyppii ja pomppii
Exät: kuli-Reemium, Siitin, Sotka ja muutama Toipotta

Poissa juupeli

  • Yhdistyksen jäsen
  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14844
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #66 : 04.06.2019 01:31 »
Hauska juttu, minäkin kävin "tänään" istumassa Scalassa, ekaa kertaa. Hämeenlinnan Nelipyörä osui sopivasti matkan varrelle. En tiedä varusteluversiota, kunhan istahdin kuskin paikalle. Kaikki tuntui riittävän tutulta. Penkki tuntui hyvältä mutten säätänyt muuta kuin nostin selkänojaa pystympään.

Pikkujuttuja mitä sattui osumaan silmään. Takakontti oli ihan asiallisen kokoinen. Takaluukku nousi riittävän ylös ja mahduin seisomaan suorana sen alle. Sivukoukut ovat nyt kiinteät. Kysyin myyjältä saako kojelaudan puhalluksen suljettua jotenkin vaikkei niissä enää olekaan rullaa josta omassani säädän "tehoa" tai suljen kokonaan. Onnistuu kuulemma liikuttamalla sivusuunnassa samaa säädintä missä omassani muutan puhalluksen suuntaa. Hämmentävää mutta hyvä jos tuohon on mahdollisuus.

Tutustuminen ei montaa minuuttia kestänyt. Koeajoa tarjottiin josta kieltäydyin. Yleisvaikutelma oli myönteinen. Voisin hyvin kuvitella että omistaisin joskus Scalan  :)

Poissa EsaPJ

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3401
  • BMW X3
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #67 : 04.06.2019 10:26 »
Hauska juttu, minäkin kävin "tänään" istumassa Scalassa, ekaa kertaa.

Minä kävin ihan koeajamassa ja pyysinpä jopa tarjouksenpoikasenkin.

Kun huomasin Interwepistä, että Scaloja on jo paikallisella kauppiaalla näytillä ja jopa koeajettavanakin, niin piti lähteä ihan asiakseen katsomaan.

Koeajoon oli valittavana 1.5 litrainen automaatti ja 1.0L kuusi vaihteinen manuaali.
Kokeilin tuota manuaalia, kun se olisi ollut todennäköisempi "ostokas" jos kauppoihin olisi päädytty.

Automaatin ja manuaalin hinnan ero on tällä hetkellä isohko, kun litraista konetta ei vielä saa kuin manuaalina.
Jos haluaa automaatin, niin on valittava isompi kone ja se jo nostaa oman osansa hintaa, lisäksi sitten vaihteiston hinta. Tuohon on kuulemma tulossa korjaus aikanaan ja pienempäänkin myllyyn saa vielä joskus automaatin.
Litraisesta koneestakin on tulossa jossakin vaiheessa pienempi tehoinen (85hv) kokoonpano, jossa on kuitenkin turbo, toisin kuin esim. tässä nykyisessä Fabiassa, jossa tehottomampi versio oli vapari.

Ajossa auto tuntui yllättävän hyvältä, tosin verrokki on ehkä hiukan väärä, kun olin Fabialla liikkeellä ja vertailu pohjautui siihen.
Se mikä yllättäen ensin kiinnitti huomioni, oli lievä rengas melu, joka nousi esiin Fabiankin jäljiltä. Tuo ääni ei ollut voimakas ja kuuluminen saattoi johtua osin siitä, että auto oli muutoin kohtuullisen hiljainen, tai renkaissa oli enemmän paineita, kun mitä pidän itselläni. Tarkastin vielä palattuani, että alla oli Michelinin renkaat, joten niidenkään ei luulisi lisäävän mekkalaa.

Penkin asentoa en saanut aivan mieleisekseni, kun tykkään ajaa ylhäältä ja tuossakin penkin etureuna lähtee painumaan alaspäin, mitä ylemmäs jakkaraa nostaa. Ratin säädöissä riitti kuitenkin varoja, toisin kuin tuossa Faabiossa, jossa ratti jää hiukan liian kauas.
Kokeilin myös toisen koeajoauton ”sport-penkkiä”, mutta siinä ei tullut mitään oleellista parannusta ko. asiaan.

Varusteita tuossa alun perin ”Ambitio” paketillisessa autossa oli enemmän kuin meidän ykkösajokissa, joka tuntui lähes ylellisyydeltä tuossa hintaluokassa.
Ajossa kiinnitin huomion yhteen ”varusteeseen”, kun ihmettelin, jotta onko tässä se mutteriohjaus Audin perintönä. Ratissa kun tuntui yhdessä vaiheessa sellainen pykällys, mutta huomasin myöhemmin, jotta tuohon liittyi mittaristossa olevan, vihreän tienkuvan muuttuminen oranssiksi, eli tuossa oli ilmeisesti joku kaistavahti tms.

Tehoiltaan tuo litrainen 115hv turbo oli yllättävänkin hyvä liikahtamaan tien päällä ja riittäisi ainakin meidän käyttöön hyvinkin. Todennäköisesti, jopa se tuleva pienempitehoinenkin tarjoaisi kaupunkiajoon aivan tarpeeksi löylyä.
Kaiken kaikkiaan, positiivinen kokemus.

Kaupan hieronta törmäsi sitten, hiukan korkeaksi kohonneeseen hintaan.
Kävi ilmi, jotta jos meinaa hiukankaan varustella autoa, on pohjaksi otettava vähintään ”Ampition-varustetaso”, koska ”Active”:en ei pysty lisäämään juuri mitään.

Tuohon tarjoukseen otin ”Ambitioniin” kuuluvien lisäksi vain, lämmitettävän tuulilasin, paremman soittimen ja sähköisen takaluukun.
Mahdollisuuksiahan olisi ollut, ”diki-mittareista” ”navigaattoriin” ja ”mukautuvaan vakkariin”, ymv…, mutta omassa käytössä nuo eivät olisi olleet tarpeellisia.
Sellainen jännä erikoisuus tuli esiin, että ”sport-penkit” olisi vaatineet valitsemaan tuon mukautuvan vakionopeussäätimen?
No, tuollakin kokoonpanolla kuukausi hinta nousi kolmen ja puolen sadan euron tietämiin, samanlaisella ”leasing-ajatuksella” laskettuna kuin tämä Fabiakin on, joten pelkästään vaihtelun halun hinnaksi tuo oli minusta hiukan liikaa.
Mutta muuten, voisin hyvinkin ajatella autoilevani joskus Scalalla.  ;D

« Viimeksi muokattu: 04.06.2019 10:40 kirjoittanut epjbmw »

Poissa Ocutj

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 67
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #68 : 04.06.2019 23:27 »
Fabian nykykoneet on litraisia 3-pyttyisiä. Vapari 75hp/5v, TSI 95hp/5v ja TSI 115hp/6v/DSG. Scalan koneet 95 ja 115hp sekä 1.5/150hp.

Poissa SkoNalle

Vs: Skoda Scala
« Vastaus #69 : 06.06.2019 18:02 »
Kävin tänään scalan koeistumassa. Noi kiinteät kassikoukut vähän ihmetytti, jos korkeampaa tavaraa lastaa niin törröttävät ikävästi tiellä. Sisällä ihmetytti ne kojelaudan päässä olevat ilmastointisuuttimet, jotka tulivat siitä kojelaudan päätyreunasta ulos ts. pidemmälle - myyjän mukaan "uppoavat" kätevästi oveen sen kiinni ollessa. Mut ensikatsannolla se ulostulo vaikutti oudolta. Keskellä oleva "tabletti-näyttö" näyttää luonnossa paremmalta kuin kuvissa.

Eli tuntumana ihan mielenkiintoinen peli, ja värivaihtoehdoistakin löytyis sopiva - mut muutama varutepuutos tuossa taitaa tulla vastaan...  :-\
Koeajoakin kysyttiin, joko olen tehnyt eli olis varmaan päässyt kiekan heittään mut tällä kertaa ainaskin vielä jäi väliin - ehkäpä joskus myöhemmin paremmalla ajalla ihan mielenkiinnosta vois käydä testaamassa.
ʕ•ᴥ•ʔ
Skoda Octavia Combi 1.4TSI Dsg Style 2018
ex. Skoda Octavia Combi 1.4TSI Dsg Elegance 2015

Poissa jni

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4815
  • Tulossa Bass olut
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #70 : 15.08.2019 19:01 »
Kävin tilaamassa omaan räsään talvivanteet. Myyjä sai ylipuhuttua käydä koeajamassa Scala, ja kun aikaa oli niin mikä ettei.

Jäi todella positiivinen maku oman genrensä kulkineesta. Auton oli varustettu 1.5 DSG -voimalinjalla ja oli hyvin pirteä kaiken kaikkeaan. Vaihteistokin toimi kuin ajatus ja näköjään tuosta kuivakytkimisestäkin on saatu ohjelmoitua äkkilähdöt ja empimiset pois, samoin nykimisetkin.

Suuntavakavuus, ohjaustunto olivat huippuluokkaa. Istuimet koko- ja hintaluokka huomioon ottaen hyvät - toki vertailukohtana Kodiaq RS:n istuimiin nähden eri luokassa.

Ohjaamon laatuvaikutelma oli hyvä ja paljon parempi kuin nykyisessä Octaviassa.

Tlatkin olivat hyvät, joten aivan loistava paketti omassa luokassaan.

Ja sitten sokerina pohjalla. Auto on todella hiljainen! Rengasmelu lähes olematonta. Jää S-mersua ja seiskasarjan bemua lukuunottamatta kaikki muut ns premiumitkin taakse.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV, Velvet Red, 2021
Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Poissa MJK

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 480
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #71 : 15.08.2019 19:21 »
Suuntavakavuus, ohjaustunto olivat huippuluokkaa.
...
Ja sitten sokerina pohjalla. Auto on todella hiljainen! Rengasmelu lähes olematonta. Jää S-mersua ja seiskasarjan bemua lukuunottamatta kaikki muut ns premiumitkin taakse.

Olisi kannattanut ostaa tuo yksilö samantien.  ;)
Minun ajamassani oli melua siinä kuin Golffissakin (joka ei hintaluokkaan paha), ohjaustuntokin vähän turhan kevyt. Muuten kelpo laitos kenelle vaan jos ulkonäkö miellyttää.

Poissa Markku J

Vs: Skoda Scala
« Vastaus #72 : 15.08.2019 19:36 »
Kuulostaa hyvältä jni:n koeajoraportti Scalasta. pitää käydä minunkin kokeilemassa. Rengasmelulle annan ison painoarvon ja on hienoa, jos Skoda jatkaa samaa linjaa kuin Kodiaqissa ihastelin - luokkansa kärkipään hiljaisuutta.

Halvin kuivakytkin DSG tuntuu hieman kehittyneen, kun nyt Polossa olen siihen tuntumaa ottanut. Liikkeellelähtö onnistuu pehmeämmin, isommalla luistolla kuin aiemmin. Nykimistä ei ole kuin joskus vaihdossa ykköseltä kakkoselle. Mutta tokihan tämän huomaa "halpis DSG -versioksi", jos vertaan sitä uuteen märkäkytkin seiskaan, joka Kodiaqissa on.
Autostadium ry:n talousvastaava.

Poissa Zasa

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7364
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #73 : 15.08.2019 19:57 »
Saako Scalaan sähköistä kässäriä, autoholdia ja avaimettomuutta? Kuvia joita olen nähnyt on kahva penkkien välissä.

Poissa Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3625
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #74 : 15.08.2019 20:08 »
Eipä saa MQB A0-alustaisiin sähköistä käkkäriä.

Poissa Mika_M

Vs: Skoda Scala
« Vastaus #75 : 15.08.2019 20:21 »
jos vertaan sitä uuteen märkäkytkin seiskaan, joka Kodiaqissa on.

Kodiaqin märkäkytkin-seiska on tosin jo yli 10 vuotta sitten esitelty DQ500, joka löytyi kai ensimmäisenä Tiguanista.  :)
VCDS @ Kotka

Poissa Markku J

Vs: Skoda Scala
« Vastaus #76 : 15.08.2019 20:24 »
Saako Scalaan sähköistä kässäriä, autoholdia ja avaimettomuutta? Kuvia joita olen nähnyt on kahva penkkien välissä.

Kessy on kyllä halpa Scalaan, 185 eur ja on Stylessä vakiona. Lisävarustehinnat läpi linjan ovat Skodamaisen houkuttelevat, mutta siitä huolimatta tästä tulisi yli 30 k eur auto. Pikkukoneellakin hintaeroa minun Poloon jää liikaa meidän kakkosauton roolia ajatellen.

Minulla on Polossa vanhanaikainen käsijarru ja tykkään siitä sähköistä enemmän, vaikka se vanhanaikainen onkin. Se on vaan niin selkeä käyttää. Sähköisiä on tullut nähtyä aika monta, enkä saa niistä mitään lisäarvoa.
Autostadium ry:n talousvastaava.

Paikalla rosso

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1898
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #77 : 15.08.2019 20:34 »
Samaa mieltä tuosta käsijarrusta. Tykkään enemmän perinteisestä käsijarrusta. Onneksi Polossa on sellainen.

Poissa Zaphod

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3625
Vs: Skoda Scala
« Vastaus #78 : 15.08.2019 20:38 »
Itse pidän sähköisen jarrun modernimmasta ilmeestä sekä erityisesti automaattisesta toiminnasta.

Poissa Markku J

Vs: Skoda Scala
« Vastaus #79 : 15.08.2019 20:43 »
Itse pidän sähköisen jarrun modernimmasta ilmeestä sekä erityisesti automaattisesta toiminnasta.

Ei manuaalinen kässäri oikein sovi uusiin "premium" -autoihin. Tuntuisi oudolta nähdä sellainen vaikka meidän 530e:ssä. Mutta Scalan ja Polon -autoluokkiin se sopii.

Autostadium ry:n talousvastaava.