autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Fiatin maahantuonti a.ka. miksei maahan tuoda mitä ostettaisiin?  (Luettu 17228 kertaa)

Poissa Urlaub

WLTP ja RDE on usealla autonvalmistajalla ollut perusteena sille miksi jonkin automallin tai variaation myynti lopetetaan. BMW lopetti nykyisen M3:n tuotannon (tai ainakin uhkasi tekevänsä niin), samoin kaikki bensiinimoottoristen 7-sarjalaisten tuotanto pysäytettiin vuodeksi. Myös yksittäisten X1, X2, X5 ja X6 -mallien tuotanto on keskeytetty. Audi lopetti SQ5:n myynnin Euroopassa ja Peugeot pisti 208 GTi:n kokonaan hyllylle ja 308 GTi:n tuotanto nykyisellä mallilla päättyy tämän kuun loppuun.

En millään jaksa uskoa, että M3:n tarina päättyisi F30:een. Samoin Pösön 208 on mallipolven vaihdos aivan tuotapikaa ja on muutoinkin normaalia mallipolvien vaihtuessa, että mallistoa supistetaan hyvissä ajoin.

BMW:n osalta en tunne taustoja, etkä sinäkään valota mitä moottorityyppejä tuo koskee. Varmasti on niin, että BMW ja muut sakemmannit tuli yllätettyä patteriautojen suhteen ja mallistoa on pakko saneerata pikavauhtia plugareihin. Sitä odotellessa keskipäästöt saadaan pidettyä kurissa kun bensarosvojen myyntiä säännöstellään.

Kova olisi itselläni kynnys osaa Fiat, mutta on se silti sääli, jos tuokin perinteinen merkki ajetaan alas tässä päästövimmassa.

Jotain muutakin Fiatin alhossa on taustalla. Mallistohan on säälittävän ja surkean välimaastossa. Ei käy kauppa tuollaisella paletilla. Ainoat myyntimallit vanhenevat käsiin.

Fiatin tilanne on hyvin samanlainen kuin oli Saabin ja Volvon. Aika näyttää miten käy, mutta FCA ei ole tekemässä Geelyjä.

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 20594
Tuskin päättyy M3:n tarina, eikä siitä ollutkaan kyse, mutta nykyisen M3:n valmistuksen lopettamista BMW perusteli nimenomaan WLTP ja RTE testeillä ja asetetuilla päästövaatimuksilla. Uutta matoa pujotetaan koukkuun ja sillä aikaa asiakkaat voivat ostella jotain muuta mallia.

Fiatin mallisto on ollut kovin aneeminen jo vuosia, mutta kyllä on hyvin mahdollista, että se aneeminen mallisto vaan vanheni käsiin, eikä aikaa ja resursseja sitten ollutkaan riittävästi malliston uusimiseen ja vanhat varastotkin pitäisi saada myytyä pois, ennenkuin WLTP on pakollinen ja varastosta tulee jätettä.
Ekologista liikkumista Rangerilla

Poissa Urlaub

Kova olisi itselläni kynnys osaa Fiat, mutta on se silti sääli, jos tuokin perinteinen merkki ajetaan alas tässä päästövimmassa.

Piti vielä palata tähän.

Itse tunsin samoin Saabin kanssa! Useimmat olivat sitä mieltä, että "tottahan Saab pitää olla markkinoilla", mutta kun itse olivat autoa ostamassa, niin ei Saab-myymiön kahvaan monikaan tarttunut. Lopputulos tiedetään.

Fiatilla ei ainakaan Suomessa ole edes tuollaista vävypojan asemaa. Fiat oli kova merkki vielä 70-luvulla, mutta silloin uusia autoja ostaneet alkavat olemaan ulkona markkinoilta. Kasarilla ja ysärillä Fiatia myytiin hinnalla, ja sen jälkeen ei enää silläkään.

Poissa Mrk

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4631
  • S1000XR + S1000RR + Q4 e-tron 40 + A3 8V quattro
Audi lopetti SQ5:n myynnin Euroopassa

Pikemminkin tuotantokatko kuin lopetus. Jatkuu kyllä aikanaan.
You want it darker
We kill the flame

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 20594
Ihan miten kukakin haluaa sen kääntää mieleisellään tavalla. VW Groupin tiedotteen mukaan valmistus kuitenkin jatkuu ihan kuten ennenkin ja autoja myydään muualle, mutta mallien myynti Eurooppaan on toistaiseksi lopetettu määräämättömän pitkäksi ajaksi. Jatkosta eivät sano mitään tarkempaa, mutta syyt toimenpiteeseen ovat monet ja yhtenä niistä mm. EU:n vaatimus malliston 95 g/km keskimääräisistä CO2-päästöistä ja WLTP:n käyttöönotto tekee siitä todella haasteellista, joten karsitaan sitä enemmän ilmoille päästävää mallistoa pois, kunnes keksitään ratkaisu.

Sen verran itse aiheesta, että on Fiatilla ainakin yksi malli, jota voisin vakavasti harkita ja se on 126 Spider. Sikäli mielenkiintoista, että autojan on Mazda ja sen merkkisenä se taas tökkii enemmän.
Ekologista liikkumista Rangerilla

Poissa Urlaub


Sen verran itse aiheesta, että on Fiatilla ainakin yksi malli, jota voisin vakavasti harkita ja se on 126 Spider. Sikäli mielenkiintoista, että autojan on Mazda ja sen merkkisenä se taas tökkii enemmän.

Sitten vaan kaupantekoon. Ei Fiat muutoin pysy hengissä.

Poissa Pepeto

Siis 124 Spider. 126 Spider voisi olla hauska retropeli.
VW Passat Variant 1.4 TSI 125 hv DSG Comfortline -17
Opel Corsa Enjoy 1.4 Ecotec ECT5 -15

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 20594
Joo 124:sta tarkoitin.
Ekologista liikkumista Rangerilla

Poissa HatYai

Täällä Brasiliassa Fiat on suosittu merkki ja mallisto on laaja. Tässä aika uusi keskikokoinen pick-up nimeltään Toro. Kyllä sopisi Suomeenkin.

Poissa Huikko

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1682
  • Acute Fiat Poisoning
Viimeisimmät huhut kertoo, että emoyhtiö ajaa oman fca finlandin alas ja samat naamat jatkaa vielä nimeämättömän yhtiön turvin. Myyvät ruotsin kautta jos joku väkisin haluaa ostaa jotain.
BMW 520d Business Touring M6 2019, Fiat 124 Spider Lounge Bose 2018, Fiat 500 1.4 16v Sport 2011,  Citroen ZX Monaco Break 1.8 16v 1997, Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986, Mercedes-Benz 190E 2.0 1992, Lancia Y10 LX 1989.

Poissa Vode

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 70
Eiköhän ne jotain keksi tavan millä aivan olematon myynti saadaan kutistettua vieläkin huonommaksi. Ruotsista myynti on yksi hyvä idea. Toinen voisi olla vaikka palkkaisi maahantuontiin ja myyntiin eskimoita jotka puhuu vain Inuiittikieliä.

Poissa Urlaub

Viime vuonna Suomessa saatiin kilpiin 204 Fiat henkilöautoa. Pudotusta edellisvuodesta ei ollut kuin -30,4 %:a.

Lähimpänä tilastossa ovat Jaguar 226, Land Rover 242, Porsche 300 ja Lexus 304. Alapuolella Tesla 174 autolla.

Aika kovassa sarjassa siis painii Fiattikin.   ;D


Edit: Fiat pakettiautoja kilvitettiin 246 kpl, jossa ei ollut laskua edellisvuoteen kuin -23,8 % eli reilusti vähemmän pakkasella kuin henkilöautot.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2019 21:33 kirjoittanut Urlaub »

Poissa Vode

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 70
Ruotsissa taidetaan myydä moninkertaiset määrät Fiiattia jos jotain blocketin tarjonnasta päättelee. Tuote siis on myytävissäoleva mutta Suomessa homma kusee.

Poissa Huikko

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1682
  • Acute Fiat Poisoning
Suomen organisaatio täällä kusee. Ensin ne kusi jaloilleen, sitten asiakkaan jaloille ja nyt viimeiseksi jälleenmyynti- ja huoltoketjun jaloille.
Kokeilkaa vaikka soittaa suomen FCA.:lle ja kysyä missä on lähin valtuutettu FIAT-huolto.

Ei ole ihan helppo rasti. Väitän, että puolen tunnin yrittämisen jälkeen on vielä luuri kädessä ja mietitään numeroa Internet tanassa.
BMW 520d Business Touring M6 2019, Fiat 124 Spider Lounge Bose 2018, Fiat 500 1.4 16v Sport 2011,  Citroen ZX Monaco Break 1.8 16v 1997, Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986, Mercedes-Benz 190E 2.0 1992, Lancia Y10 LX 1989.

Poissa ConD

Suomen organisaatio täällä kusee. Ensin ne kusi jaloilleen, sitten asiakkaan jaloille ja nyt viimeiseksi jälleenmyynti- ja huoltoketjun jaloille.
Kokeilkaa vaikka soittaa suomen FCA.:lle ja kysyä missä on lähin valtuutettu FIAT-huolto.

Ei ole ihan helppo rasti. Väitän, että puolen tunnin yrittämisen jälkeen on vielä luuri kädessä ja mietitään numeroa Internet tanassa.
Onko Fiat.fi -sivuston jälleenmyyjä/huoltohaun tulokset jotenkin epäkurantteja? Oulussa esim Wetteriä tarjosi, Helsingistä liki kymmenen putiikkia...
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Huikko

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1682
  • Acute Fiat Poisoning
On. Vuodenvaihteessa on moni paikka lopettanut, myös jälleenmyyjistä. Tampereellekaan ei jää Fiat-merkkihuoltoa jossa hoitaa takuuasiat ollenkaan.
BMW 520d Business Touring M6 2019, Fiat 124 Spider Lounge Bose 2018, Fiat 500 1.4 16v Sport 2011,  Citroen ZX Monaco Break 1.8 16v 1997, Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986, Mercedes-Benz 190E 2.0 1992, Lancia Y10 LX 1989.

Poissa Urlaub

On. Vuodenvaihteessa on moni paikka lopettanut, myös jälleenmyyjistä. Tampereellekaan ei jää Fiat-merkkihuoltoa jossa hoitaa takuuasiat ollenkaan.

Tuo Jyvös-Caravan voi olla pitkäaikainen edustaja kun asuntoautoissa Fiat on edelleen vahva. Varmaan osaltaan sikai, ettei niiden maahantuonti kuulu varsinaisen Fiat-maahantuonnin harteille.

Joskin viime vuonna huomasin monen karavaanifirman vaihtaneen Fiatin alustat Sitikoiksi. Sama auto tietysti, mutta varmaan näkevät Sitikan varmemmaksi kumppaniksi.

Poissa Huikko

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1682
  • Acute Fiat Poisoning
Joo Jyväs-caravanissa olen nytkin huoltanut jos olen siellä päin liikkunut. Se on melko fiat-henkinen paikka.
BMW 520d Business Touring M6 2019, Fiat 124 Spider Lounge Bose 2018, Fiat 500 1.4 16v Sport 2011,  Citroen ZX Monaco Break 1.8 16v 1997, Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986, Mercedes-Benz 190E 2.0 1992, Lancia Y10 LX 1989.