https://yliteippaus.fi/

Perä-/asuntovaunujen vanteet ja renkaat

Ironic32

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Olisiko kellään vinkata hyviä paikkoja ostaa 14"/15" jarrulliseen perävaunuun sopivia kevytmetallivanteita? Kantavuutta pitäisi olla vähintään 800kg. Kärryssä on peltivanne 14x5.5 et30 ja keskireikä lienee 66mm tai hieman isompikin. Itse napahan lienee aavistuksen pienempi. Pulttijako 5x112.

Peltivanteitahan kyllä löytyy, mutta aluvanteita vähän nihkeämmin. Samalla saa suositella paikkoja nastarenkaiden metsästykseen. Vakiokokohan on 185R14C ja load index pitäisi olla väh. 100. Pakettiauton renkaitahan nuo lienee järkiään, mutta 14-tuumaiset taas vähän harvemmassa. Hyviä vinkkejä otetaan siis vastaan.
 
Pitäisi saada VM Meyerin kippikärryyn pari uutta pyörää vanteineen ja hieman haasteellinen on tuo rengaskoko. Vanne on 13J5.5 ja rengaskokona 195/50R13C 104N. Tuossakin on kantavuus vähän hilkulla, kun lastaa kärryn täyteen. Teoriassa kantavuus riittää, kun on kaksiakselinen kärry, mutta kärry on ilman teliä ja silloin kuorma ei aina jakaudu tasaisesti molemmille akseleille.

Renkaskoko saisi ehkä jopa hieman kasvaa, mutta hirveästi ei ole tilaa. Pari senttiä lisää halkaisijaa voisi mennä. Yhtään nykyistä pienempää tuohon ei voi laittaa.

Jokin 195/55R13C voisi myös mennä.
 
Taky sanoi:
...näkyy perustaneen toimipisteen Vantaalle, Tuusulantien ja Kehä III pohjoisesta länteen rampin kulmaukseen.

Joo niin ovat tehneet, olikohan se joskun kuun alkupuolella kun mainostivat avanneensa.
 
Niin, kyllä noita nyt alla olevan koon kiinakumeja löytyy vähän joka paikasta tuolla 900 kg kantavuudeksi, mutta ei suuremmalla. Nykyinen ei tunnu oikein kantavan, vaikka renkaassa onkin ohjeen mukainen osine, 6,25 bar, ja renkaan kyljessä olevan merkinnän mukaan ei pahemmin ole varaa enää tuosta nostaa paineita. Täydellä kuormalla rengas alkaa huojumaan sivu suunnassa ja kärrystä tulee levoton.

Tuo voi johtua siitä, että autossa koukku niin ylhäällä että kärry ei asetu perään vaakatasossa suoraan ja siten tuossa kaksiakselisessa liikaa kuormaa jää taka-akselin varaan. Tätä tukee se, että laittamalla auton perään 700 kg kuormaa, laskee koukku sopivampaan korkeuteen ja kärrykin rauhoittuu hieman. Samaan pääsee sillä että kuormaa siten, että aisaparinsa on 300-400 kg.
 
Löytyiskö aisan ja vetopään väliin sopivat vetopäävalmistajan korotuspalat niin että jarrutankokin vielä sopii kulkemaan? Kyllä nuo kärryt kiemurtelee juuri koska joissakin pick upeissa koukut liian korkealla.
 
Tässä tapauksessa kärry on Land Roverin perässä. Vanhemmassa Disco II:ssa on koukku ylempänä kuin tuossa uudemmassa ja pienemmässä sukulaisessaan .Vanhemmassa on myös joustot suuremmat ja koukkun korkeusero ilman kuormaa ja täydellä kuormalla on reilu 10 cm. Kun pistää vanhemman perän täyteen kuormaan, niin koukku on turhankin alhaalla, mutta ei sinne aina viitsisi 400-500 kg kuormaa laittaa vain siksi, että koukku olisi sopivammalla korkeudella. Kyllä se sama ongelma periaatteessa on tuon uudemmankin kanssa, mutta siinä on pienempi perävaunupaino, joten kärryä ei voi sen kanssa vedellä täyteen kuormattuna.

Toki koukkun kiinnitys mahdollistaisi sen laskemisen, mutta sitten se on taas toisissa tilanteissa liian alhaalla ja liian työläs muutettavaksi joka kerta sen mukaan minkä kärryn ottaa perään. Ongelma on vain tämän yhden kärryn kanssa, jossa on kaksi erillistä akselia eikä keinuteliä. Niitä kun tuntuu olevan mahdotonta saada riittävällä kantavuudella ja vielä yhdistettynä muuten asialliseen kärryyn.

Täytyy hallilla käydessä vähän mittailla, että kuinka paljon suuremmat pyörät tuohon voisi laittaa. Epäilen vaan, ettei kovin paljoa voi kasvattaa kokoa, kun ne on lavan alla, eikä sivulla.
 
Mitäköhän tuo kotimainen suikka tykkäisi tuollaisesta säädettävästä koukun korkeudesta ???

TOW-CUP.jpg
 
Näyttää just sellaiselta viritykseltä, jonka jokainen haluaa koukkuun. Eihän se koukku ole kuin neljällä pultilla kiinni, ne auki ja siirtää kiinnitysrei'issä ylös tai alaspäin, mutta turhan hankalaa se on. Kyllä se parempi olisi, jos saisi "korjattua" sen ongelmallisen kärryn.
 
Eilen vaunun katoksessa kahvia juodessa huomasin, että vaunun pientareen puoleinen rengas kulunut huomattavasti ulkoreunasta. Pitänee uusia ennen katsastusta eikä tuolla nyt pitkälle kannata muutenkaan mennä- kallis remppa jos vauhdissa lojahtaa. Kuvia noista joskus nähnyt.

Netin mukaan aika yleinen vaiva ja syitä tuntuu löytyvän yhtämonia kuin on kommentoijiakin. KM-kirjanpitoa ei ole, mutta ei matkaa paljoa yli 10 tkm ole kolmen kesän aikana tullut. Ennen  en 30 vuoden vaunu elämän aikana mulle ole käynyt.

Samasta paikasta huomasin myös että Tarracon eturoiske”muovi” on repeytynyt jo miltei irti.
 

Liitteet

  • F9395127-AD0A-4556-861C-FB690DFBA60E.jpeg
    F9395127-AD0A-4556-861C-FB690DFBA60E.jpeg
    62 KB · Katsottu: 166
Olikos Kabeissa akselivikoja? Eikös joissakin tietynikäisissä Hobbyissa ollut akselivikaa, joka aiheutti tuota kulumista sivulta?
 
Jysky sanoi:
Eilen vaunun katoksessa kahvia juodessa huomasin, että vaunun pientareen puoleinen rengas kulunut huomattavasti ulkoreunasta. Pitänee uusia ennen katsastusta eikä tuolla nyt pitkälle kannata muutenkaan mennä- kallis remppa jos vauhdissa lojahtaa. Kuvia noista joskus nähnyt.

Netin mukaan aika yleinen vaiva ja syitä tuntuu löytyvän yhtämonia kuin on kommentoijiakin. KM-kirjanpitoa ei ole, mutta ei matkaa paljoa yli 10 tkm ole kolmen kesän aikana tullut. Ennen  en 30 vuoden vaunu elämän aikana mulle ole käynyt.

Samasta paikasta huomasin myös että Tarracon eturoiske”muovi” on repeytynyt jo miltei irti.
Lyhyellä otannalla tämä on todellakin hyvin yleistä. Meidän Adria syö ulkolaitaa pientareen puolelta. Mun työparilla edellinen Dethleffs teki samaa, ja nykyinen Hobby myös. [emoji2369]
Sattunut just akselivikaisia meille?
 
tuRboman sanoi:
Lyhyellä otannalla tämä on todellakin hyvin yleistä. Meidän Adria syö ulkolaitaa pientareen puolelta. Mun työparilla edellinen Dethleffs teki samaa, ja nykyinen Hobby myös. [emoji2369]
Sattunut just akselivikaisia meille?

Sama täällä. Toisiin ketjuihin olenkin kuvia laittanut ja viime viikolla kävin kesken reissun yhden renkaan vaihdattamassa kun pientareen puolelta kului toisellakin akselilla rengas sietorajalle. Noin kymppitonni oli omalla kohdalla vedetty siinä vaiheessa kun kulumiseen kiinnitti huomiota ja vaihdoin vararenkaan toiselle akselille.

Huomenna käyn hakemassa uuden kierroksen renkaita vaunun alle, samalla päivittyy rengaskoko 155R13 (GTRadiall) --> 175/70R14C (Nokian Hakka C2). Näitä pitää alkaa kierrättämään kerran vuoteen puolelta toiselle ja muutenkin seurata kulumista (ja kulutusta!) tarkemmin. Noissahan ainakin kantavuus nousee 500kg (84) --> 690kg (95) per rengas, joten saapa nähdä miten tämä muutos vaikuttaa vetohommiin.
 
3 tkm Matadoreilla takana ja ehkä se pientareen puoli on ulkoreunasra hieman kuluneempi. Aika pyöreä olkainen rengas, niin ei erotu noin selvästi ainakaan vielä.
 
Itsellä alkanut taas epäilyttämään oma renkaantäyttölaiteen mittarikin….näyttää puoli baria enemmän kuin oma King merkkinen digimittari 4.5 bar noihin koittanut saada, mutta kunnhuoltoasemienkin mittarit onnihan arpa hommia. Jos onkin nyt sit 5.0 renkaissa….

Yksi ohje jollain palstalla oli, että jos laittaa keskitien puolelle 2-3 bar pienmmöt paineet niin vähentäs oikean puoleisia renkaan kulumia.

Edellisessä Detskussakin oli samanlainen (?) ALKO alusta eikä 8 vuoteen tätä ongelmaa.
 
Docw sanoi:
Noissahan ainakin kantavuus nousee 500kg (84) --> 690kg (95) per rengas, joten saapa nähdä miten tämä muutos vaikuttaa vetohommiin.
Ainakin kaikki venetrailereiden kanssa tuohuavat tutut sanovat että positivinen vaikutus on suorastaan dramaattinen. Itse en ole tuota liikettä tehnyt kun vetohommia on oikeastaan kerran vuodessa.
 
On kyllä hilkulla nuo renkaat vaunussa- kantavuus indeksi 102 = 850 kg ja vaunun rekisteröity kokonaispaino on 1700 kg eli just tasan- omapaino 1400 kg.