https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

KIA Stonic

Tästä oli ensimmäisiä kertoja juttua alkuvuodesta ja itsekin hetken mietin, että pitäisikö mahdollisesti odotella, mutta ei auttanut. Autokuume oli niin kova että Rio oli ostettava.
Ihan mielenkiinnolla odotan kilpailijaa Nissan Jukelle, Renault Capturille ym.
 
Kia:lla on kyllä hyvä pöhinä. Harmittavasti autojen ominaisuudet ja tekniikka ei ihan pysy muotoilun kanssa samalla tasolla kilpailijoihin nähden.
 
Kia on kyllä vahvassa nosteessa, hyvin muotoiltuja autoja pukkaa ja tekniikka ja ominaisuudet kehittyy samaa vauhtia. Kian toimivuus ja luotettavuus ollut korkealla tasolla jo vuosia. Ei voi muuta kuin ennustaa merkille hyvää tulevaisuutta.
 
Tänään taitaa olla Stonicin lanseeraus, mutta tuttuun tapaan ensimmäiset kuvat ovat jo vuotaneet nettiin:

tbhyllpbqd2e.jpg


dhoy0izbp9km.jpg

url]


Näiden kuvien perusteella pidän kyllä enemmän Konasta, mutta odotellaan nyt vielä parempaa kuva ja videomateriaalia.
 
Stonic on tosiaan kuin Rion korotettu versio, kun taas Kona tuntuu kokonaan omalta malliltaan. Sekin on tosin ymmärrettävää, koska i20 on jo useamman vuoden vanha malli. Vaikea sanoa pelkkien kuvien ja videoiden perusteella, mutta jotenkin Konaan on panostettu enemmän ja se tuntuu ehkä hieman arvokkaammalta. Stonic on pelkästään etuvetoinen ja tämän hetken tietojen perusteella 1.0 turbo on tehokkain moottori, kun Konaan saa nelivedon, 1.6 turbon ja automaatin yhdistelmän. Yllättävästi Stonicin tavaratilakin oli hieman Konaa pienempi. Onko konsernin sitten tarkoitus tehdä Stonicista B-segmentin "kansanauto" katumaasturikorissa ja Kona olisi sitten vähän paremmin varustelu ja tyyriimpi vaihtoehto? Jokatapauksessa minusta on hyvä, että saman konsernin saman segmentin autot ovat selvästi erilaisia, eikä ole VW:n tyyliin jossa logot peittämällä autoja ei erota toisistaan.

Yhtä kaikki, kyllä tuo Stonic etenkin keltaisena on tasapainoinen ja tyylikäs kokonaisuus. Sisustaan olisin toivonut ehkä vähän enemmän, mutta jos hinta pysyy järkevänä, niin hyvinkin voisin tuollaiseen vaihtaa.
 
Moottorivaihtoehtojen vähyys on kyllä mielenkiintoinen asia. Jos tarkoitus on tosiaankin, että tuo litran turbo on ainoa bensakone, niin silloin kyllä hintakaan ei voi kovin korkeaksi nousta. Jos hinta on hyvin lähellä samaa kuin tuleva Ceed 1.4 turbolla, niin ei tarvitse kauan miettiä kumpaan päätyy. Lisäksi tuo automaattien odottaminen on toinen merkillinen seikka. Eikö niitä oikeasti saada tuotettua aikaisemmin vai mikä siinä on ongelma?

Hyundai Konaan tarjotaan 1.6 turbo nelivedolla, joka sekin tuntuu hieman oudolta kombinaatiolta koska päästöt nousevat varmasti kovaksi ja sitä myöten hinta karkaa tuon kokoiseen autoon liikaa.
 
Muotoilu on kyllä edelleen todella toimivaa Kian puolella. Tämäkin Stonic näyttää mun silmiin erinomaiselta ja jotenkin arvokkaalta, ollakseen aika pieni ja edullinen kulkine.
 
Viikonloppuna olisi Stonicin ensiesittely, täytynee käydä kurkkaamassa miltä auto luonnossa näyttää. 25 000€:lla näyttäisi saavaan  manuualivaihteisen huippuvarustellun TX-version, mikä vastannee hintansa puolesta tulevan Ceedin keskimmäistä varustelutasoa.

Värivalinta menisi kyllä vaikeaksi kaksivärisyyden myötä. Tällä hetkellä vaaka olisi ehkä Smoke blue valkoisella katolla. Tilausta en ole kuitenkaan harkitsemassa ennen kuin automaatit tulevat saataville.

kia-stonic-ybcuvmy18-eu3smokeblue-udclearwhite-17b_0000.jpg
 
Innokkaille tiedoksi, Tikkurilassa rinta-jouppilla tänään liike auki klo 20 asti. Stonicin VIP esittely tilaisuus, tuskin ovella kuitenkaan kutsua kysytä.
 
Velmanteri sanoi:
Innokkaille tiedoksi, Tikkurilassa rinta-jouppilla tänään liike auki klo 20 asti. Stonicin VIP esittely tilaisuus, tuskin ovella kuitenkaan kutsua kysytä.
Sama tilaisuus Joensuussa, ajattelin käydä tutustumassa autoon ja pikkupurtavaakin kutsun mukaan tarjolla.
 
Hienoja nämä uudet Kiat. Jahka saisivat tehokkaampia moottoreita ja nelivetoja markkinoille, niin olisivat  itsellekin kiinnostavia. Saas katsoa millainen jono tulee illalla noihin vip esittelyihin kun porukka täältä foorumilta intoutuu sinne ovien taakse.  ;D
 
Postissa taisi joku aika sitten tulla mullekin tuo lipuke Kia Stonicin esittelystä mutta iltavuoro töissä josta pääsin vasta klo 22 niin eipä tuonne joutanut. Eipä ole kyllä autonvaihtokaan mielessä.
 
Kävin Stonicista kylmätyypit ottamassa. Ulkoa auto on erittäin hieno, luonnossa paljon kuvia parempi. Jotenkin uskottelin itselleni, että sisätiloissa ei olisi kovin merkittävää eroa Ceediin, mutta kyllä se selvästi ahtaammalta tuntui joka suhteessa. Tavaratilakin näytti melko pieneltä. Laatuvaikutelma oli aivan hyvä. Ratti oli tyylikäs ja hyväntuntuinen. Aika paljon on kuitenkin kovaa muovia on käytetty kuten hintaluokkaan kuuluu.

Kyllä tämä vakuutti sen suhteen, että seuraavan auton pitäisi mieluummin olla vähän suurempi kuin pienempi. Koeajollakin olisin voinut käydä, mutta kun myyjä ei osannut päivää sanoa, niin annoin olla..
 
Käytiinpä huvikseen Kianäyttelyssä sadepäivän ratoksi...Teltta-autossa lisäksemme vain pari asiakasta ja kaksi yli-innokasta sliipattua pukumies-myyjää. Ensin toinen niistä kajautti sotilaallisen kuuluvasti ja ryhdikkäästi hyvätpäivät ja tervetulot. Stonic oli noh semmoinen pikkuauto. Katumaasturia tuosta nyt ei saa tekemälläkään, matala mikä matala. Voisivat vaikka Ferrariinkin laittaa muovihelmat ja "alleajosuojat" ja nimittää katumaasturiksi. En muista mikä varustetaso mutta kovaa muovia kaikkialla. Ravurikin on muoveiltaan kalliimman oloinen, mutta niin toki pitääkin hintaeron takia ollakin -ja enemmänkin saisi olla.Niro oli jo laatuisan tuntuinen mutta toki aika matala sekin genrensä laitteeksi. Mutta en ihmettele muuten, että myy hyvin -laadukas hyvätilainen peli. Sportage tietysti huippumallina oli kivoimman tuntuinen, mutta väliin tunkeva yli-innokas myyjä sai aikaan sen että häivyttiin nopeasti pois.

Ohi tuli ajettua Kalaverkkoputiikin (Autoverkkokauppa) ohi ja pihassa seisoi Citikka C3 Aircross valkoisena mustalla katolla ja musta-kiilto-vantein. Komian näköinen päällepäin ja selkeästi korkeamman näköinen kuin Stonic, mutta laadultaan luultavasti täyttä p...aa Kian pikkuautoonkin verrattuna -sopisi ainoastaan auto vuodeksi-liisaukseen.
 
Ajankuluksi käytiin tänään koeistumassa Stonic.

En muista koska viimeksi olisi pään lyönyt oviaukkoon.. Pitäisi olla Rio korotettuna, mutta tuntuu siltä, että olisivat korkeuden ottaneet auton rungosta.
Vieressä olevaan Rioon pääsin sisään ongelmitta ja oviaukossa pystyi istumaan melkein kokonaan. Stoniciin kun meni niin tuntui useampi sentti kadonneen oviaukon koosta.
Vaimokin naureskeli miten hankalan näköistä mulla oli sisään istumaan meno.
 
No ostiko kukaan sitten koskaan tällaista Stonicia? Olis vaan mukavaa lukea kokemuksia tästä, koska itseäni on aavistuksen alkanut mietityttämään, että jos vaikka kesän jälkeen vaihtaisi vaimon avo EOS:ssän Stoniciin.

Entäpä onkos kellään autoa tuolla Deltadrive systeemillä? Itse keskitienkulkijan matematiikkapäällä tein nimittäin laskelmat, että tuo Deltadirve tulisi yli 1000e edullisemmaksi vs. että ostaisi auton omaksi. Ja siinäkin mielessä tuo Drivesysteemi olisi plussaa, että kuukausikustannukset olisivat tasan puolet pienemmät, kuin jos auton ostaisi rahoitusvaihtoehdolla omaksi.

Tein laskelmat täsmälleen samasta mallista samoin varustein. 48kk sopimuksella ja 10tkm vuosittaisajomäärällä, joka tulisi luultavasti juuri ja juuri riittämään vaimoni ajotarpeisiin. Vaihtoauton laskin 8000e arvoiseksi ja Drivesysteemiin käytin siitä käsirahaksi 4000e ja loput jäisi säästöön. Driven kuukausikustannukset olisivat tasan 200e kun taas omaksi rahoituksella tasan 400e.  Auton jäännösarvoksi 48kk jälkeen käytin ihan Googlella löytämääni autonarvon aleneman laskuria, johon sai laitettua myös auton merkinkin...tosin mallia ei.

Tosiaan jotenkin noin pähkäilemällä sain 48kk jälkeen erotukseksi 1200e Deltadrive hyväksi.

Onko joku muu laskeskellut näitä? Saa kommentoida..