https://yliteippaus.fi/

Audi A3 Sportback E-tron

Apaju

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Alkanut tämä tuleva Audin PHEV hybridi kiinnostamaan aina vaan enemmän.
En ole itseäni "viherpiipertänä" pitänyt, mutta voisi kuvitella, että tämä voisi olla jokapäiväisessä ajossa Mäkelänkadulla ihan sopiva peli

Perustietoja:
• Plug-in-hybrid: teho 150 kW (204 hv), vääntömomentti 350 Nm
• Polttomoottorina 1.4 TFSI-moottori, jonka teho on 110 kW (150 hv)
• Sähkömoottori max 75 kW
• 0 - 100 km/h 7,6 s
• polttoaineen kulutus 1,5 l/100 km, CO2-päästöt 35 g/km
• ajomatka pelkällä akulla 50 km
• omapaino n.1580 kg
• Sähkömoottorilla huippunopeus 130 km/h
• Vaihteistona uusi kuusivaihteinen e-S tronic -automaattivaihteisto

Taitaa tuolle hintaakin varmaan tulla ihan kivasti. Jotain arvioita on hinnasta näkynyt:
As for price, we’ve got two tidbits of info to go on.
  The standard 2015 Audi A3 will have a base MSRP of $29,900
  The Audi A3 Sportback e-tron is priced at 37,000 Euros in Germany, or approximately $51,100
    when directly converted to US dollars.
S3:n hinta taitaa olla Saksassa alkaen 39.000 euroa, joten ei tuosta taida kovin edullista tulla. Miten sitten hintaa vaikuttanee silloin suomessa voimassa oleva autoverotus, jos päästöt on noin pienet voisi hinta nykyisellä verotuksella (35g/km=vero 7,9%) suomessa alkaa jostain 42.000 eurosta?

Ulkonäöllisesti laite on ihan kuin sb, toivottavasti tulisi myös sedan.


Kuvia: http://www.netcarshow.com/audi/2013-a3_e-tron_concept/


- Otsikkoa täydennetty. - Quality -

 
Kysymys kuuluukin tekeekö Demec jotain yhteistyötä Audin kanssa kun alkaa tuo "kromin" käyttö mennä jo vähän överiksi näissä? Sama oli S8:ssa jo.

Huutaa ainakin jotain black-pakettia  :(

Mutta autosta noin muuten. Tuota tuli vähän kelailtua kun uuden A3:n tilasin, mutta julkaisu venyy vähän turhan pitkälle. Ja tietenkin se puuttuva takapyöräveto.
 
Nyt kun VW julkaisi tulevasta VW hybridistä Golf GTE tietoja, on pitänyt hieman kaivella lisää infoa tulevasta etronista, valtaosa kaikista tiedoista pätee siis myös tulevaan Golfiin. Kiva nähdä millainen ero alkaen hintoihin tulee 3-4 k€? 

Lisätietoja:

• Kokonaisajomatka 940 km
• Voimavirralla akkujen lataus kestää 2h 15 min. Normaalista 220 v lataus kestää noin 3 tuntia ja 45 minuuttia(virrankulutus 3,6 Kwh).
• Lataus ajotilassa A3 etron lataa akut täysiksi hieman yli 30 minuutin maantieajossa
• Auton voi ohjelmoida lämpiämään vielä auton ollessa kytkettynä latauspisteeseen auton omaa sisälämmitintä käyttäen, muita etäohjattavia juttuja löytyy https://dl.dropboxusercontent.com/u/97550017/Audi-A3-Sportback-E-Tron-fotoshowBigImage-8a18f518-726632.jpg] tästä[/url]
• Oletuksena ajotilana on aina EV, keliolosuhteista riippumatta
• Ajotiloja valittavissa neljä:
        o EV; täysin sähköllä ajo
        o Hybrid; käyttää sekä sähkö että polttomoottoria
        o Hold; pyrkii pitämään akkujen saavutetun lataustilan myöhempää käyttöä varten
        o Charge; tällöin akut pyritään lataamaan mahdollisimman täyteen
• MMI navigation plus näyttöön saatavilla erilaisia näyttöjä koskien auton kulutusta akkujen tilaa yms.
• Rengaskoko testiautoissa ollut 225/45*17, messu esittelymalleissa jopa 235/35*19
• S-line helmat ja e-tron puskuri s-line ilmanottoaukkoineen kuuluu perusvarustukseen

Missään esillä olleessa autossa ei ole ollut aktiivista vakionopeudensäädintä, mahtaako sitä tulla edes tuotantoon, vai onko sen toteutus vielä liian vaikeaa sekä sähkö, että polttomoottoriajoon?
Vai rikkooko tutka vain tuon keulan ilmeen, ja ei ole sen takia vielä julkisuudessa nähty?

Miten mahtavat toteuttaa mobiilisovellutukset, ainoastaako Connectin kautta? joka tarkoittaa, että autoon pitää hankkia MMI plus ja connect joka tarkoittaa 5 k€:n sijoitusta, huh.
Vw:ssä tulee tuokin varmaan edullisimmin toteutettua VW car netin avulla.
 
Tämä linkki ei jotenkin tuossa aiemmassa toiminut, kokeillaan uudestaan
• Auton voi ohjelmoida lämpiämään vielä auton ollessa kytkettynä latauspisteeseen auton omaa sisälämmitintä käyttäen, muita etäohjattavia juttuja löytyy tästä
 
Apaju sanoi:
• Lataus ajotilassa A3 etron lataa akut täysiksi hieman yli 30 minuutin maantieajossa

Mikä tuolla on vaikutusta kulutukseen - marginaalinenko - sillä tyhjästähän energia ei akkuunkaan tule?
Voineeko estää ja ladata vain piuhalla?

Silti taitaa olla hintalappu sellainen että ei pärjää kokonaiskustannuksissa pikku dieselille - vielä ainakaan.
 
Taas on kuukausi kulunut ja ollaan lähempänä kesää. Maahantuojalta saadun tiedon mukaan kesään mennessä pitäisi e-tronin hinnat Suomessa olla selvillä.

Samassa yhteydenotossa kun ihmettelin tuota MMI+ korkeaa hintaa tuli siihenkin korjaus, no ei siitä halpaa tullut, mutta kuitenkin veroton hinta putosi business/business sportin kohdalla 4070 eurosta 2870 euroon.

Saksasta vastattiin kyselyyni ACC saatavuudesta tulevaan uuteen e-tronin, että sekin pitäisi tulla saataville varusteluetteloon ja että kännykkäsovellukset tulee toimimaan vain connect palvelun kautta. Eli MMI+ ja connect on hankittava, jos haluaa e-tronia kännykällä ”hallita”

Ajotilanvalinta tulee siis toimimaan MMI:n kautta seuraavanlaisella käyttöliittymällä:
audi%20etron%20ajotilan%20valinta.jpg


Kierroslukumittariahan ei e-tronissa ole,mutta se tulee olemaan digitaalisena versiona saatavilla ajotietokoneen kautta, samoin kuin muita auton virrankulutuksesta kertovia tietoja.
audi%20etron%20ajotietokoneen%20n%C3%A4ytt%C3%B6.jpg

audi%20etron%20kierroslukumittari.jpg

audi%20etron%20virrankulutus%20n%C3%A4ytt%C3%B6.jpg


Mielenkiinnolla odottelen myös tulevan Golf GTE:n hinnoittelua, mitenköhän päin mahtaa hinnoittelu mennä Suomessa.
Saksassa on GTE arvioitu 1000 euroa Audia edullisemmaksi ja toisaalta täysin sähköisen e-golfin hinnaksi taas 1100 euroa GTE:tä halvemmaksi. Itse asiassa e-golf on jo hinnoiteltu Saksassa 34900 euroa, joten siltä osin on  hinnoittelukuvio jo avattu.
 
A3 Sportback E-tron hinta julkistettu Saksassa, alkaen 37 900 euroa.

Päämarkkinoiksi mainittu Saksa, Ruotis, Norja, Hollanti, Englanti ja USA.

Aika lähelle hinta asettuu keväällä arvioitua 37 000 euroa, nyt vaan odotellaan Suomen hintoja julkistettavaksi.
Saksassa Prius PHEV alkaen 36 600 ja Suomessa alkaen 35 005, voisikohan e-tronin hinta Suomessakin alkaa 3:llä, no tuskinpa, mutta toivotaan....
 
Itse valitsisin A3sen G-tronin ja se on alkanut kiinnostamaan. Hinta jää alle 30k. Uusimmassa Teknavissa on testi kyseisestä mallista. Polttoainekulut puolittuvat bensiiniin nähden. Nuo plug in hybridit ovat mielestäni huono vaihtoehto mökki- ja metsäreissuille jos sähköä ei ole tarjolla. Myös kotimaan matkailukin arveluttaa kyseisellä vaihtoehdolla. Vaikka ostoskeskuksissa on noita latauspaikkoja tarjolla niin joku urpo vie paikan muulla kuin plug inilla.
 
Bensallahan tuo kulkee jos on tarve... eli mökit ym. ei ole ongelma.
Ja kauppaan ja takaisin hyvin pääseen sähköllä (yleensä). Sit vaan kotiin lataamaan...
 
^Näin on. Eihän tuo mikään sähköauto ole vaan hybridi, johon lisäksi voi ladata sähköä verkkovirrasta paikallaan ollessa. Muutenhan sähköä tuotetaan polttomoottorilla ajaessa.

Apaju sanoi:
Saksassa Prius PHEV alkaen 36 600 ja Suomessa alkaen 35 005, voisikohan e-tronin hinta Suomessakin alkaa 3:llä, no tuskinpa, mutta toivotaan....

Prius PHEV on alkaen 40 789,83 €. Tuon 35 005 € maksaa Prius ilman latausmahdollisuutta. Ei muuten maksa tuo lataus "koskaan" itseään takaisin tuollaisella hintaerolla. Mitähän A3 hybridi mahtaisi maksaa, jos sen saisi ilman tuota latausmahdollisuutta.
 
Ensimmäiset e-tronit ovat olleet toimittajien  koeajettavina Wienissä

Saksassa pääsee kuluttajatkin koeajamaan autoa Frankfurtissa ensi maanantaista lähtien.

Hinnoista on jutussa arvelua
"On mahdollista, että lopullinen hinta jää jopa Priuksen alle, Audi Finlandin tuotepäällikkö Vesa Rinne sanoo.
Eli hinta voisi asettua luokkaan 40 teuroa about.
 
Taky sanoi:
Mikä tuolla on vaikutusta kulutukseen - marginaalinenko - sillä tyhjästähän energia ei akkuunkaan tule?
Voineeko estää ja ladata vain piuhalla?
Nyt on jotain tietoja kulutuksestakin saatu ja kuten Taky viestissään arveli, ei se energia akkuun tyhjästä tule.
Allaolevasta kuvasta näkyy hyvin miten charge moodin käyttö nostaa kulutusta.
Alimmaisesta kuvasta näkyy toimittajan ajama reitti.
 

Liitteet

  • e-tron_battery summary.jpg
    e-tron_battery summary.jpg
    78,2 KB · Katsottu: 327
  • e-tron route.jpg
    e-tron route.jpg
    161,8 KB · Katsottu: 323
Apaju sanoi:
Nyt on jotain tietoja kulutuksestakin saatu ja kuten Taky viestissään arveli, ei se energia akkuun tyhjästä tule.

106,3km / 45km/h kulutus kokonaisuudessaan 4.8l/100km

Kyllä dieselillä tuohon pääsee helposti, allekin.
 
Apaju sanoi:
Nyt on jotain tietoja kulutuksestakin saatu ja kuten Taky viestissään arveli, ei se energia akkuun tyhjästä tule.
Allaolevasta kuvasta näkyy hyvin miten charge moodin käyttö nostaa kulutusta.

Ei tule ei, mutta eihän charge moodi ole tarkoitettukaan normaaliin käyttöön. Normaalisti akku ladataan verkkovirralla, joka on erittäin halpaa bensaan verrattuna.
 
Taky sanoi:
106,3km / 45km/h kulutus kokonaisuudessaan 4.8l/100km

Kyllä dieselillä tuohon pääsee helposti, allekin.

Toki, mutta eipä plug iniä kannatakaan ostaa, jos jatkuvasti ajaa yli 100 km legejä. Sen sijaan 20 km työmatkaan aamuin illoin se olisi omiaan.

Siinä ajossa ei pääse dieselillä läheskään samaan kulutukseen, mukavuudesta puhumattakaan.
 
Urlaub sanoi:
Toki, mutta eipä plug iniä kannatakaan ostaa, jos jatkuvasti ajaa yli 100 km legejä. Sen sijaan 20 km työmatkaan aamuin illoin se olisi omiaan.

Näinhän se toistaiseksi on, paitsi Teslalla.....  :-*
 
Taky sanoi:
Näinhän se toistaiseksi on, paitsi Teslalla.....  :-*

Paitsi, että Tesla on sähköauto, ei plug in hybridi........  ;)

Plug in hybridi ja sähköauto ovat tyystin eri autoja, joten ei kannata niin vallan paljoa hämmästyä, että plug in kuluttaa tosiaankin bensaa polttomoottorin käydessä.

Juuri tänään ajelin työpaikan Mitsu Outlander PHEV:llä ja pohdin sitä Charge-napin olemusta eli ajotiloja on periaatteessa kolme eli 1) sähkökäyttö (akun rajoissa), 2) normaali hybridi  eli käyttää sekä sähkö- että bensamoottoria (bensatankin rajoissa) ja 3) Charge-tila eli bensakone käy kaiken aikaa myös pysähdyttäessä ja lataa liikkumisen ohella akkua.

Hyvä kysymys on, että mitä virkaa tuolla Charge-toiminnolla on, kun kulutus kasvaa reilusti normaalia hybridimoodia isommaksi. Ohjekirjasta luntattuna sillä voidaan maastossa herättää takaveto henkiin, jos akku on jo muutoin tyhjänä. Eli saada auto uudestaan nelivetoiseksi.

Tuon selityksen voinee hyväksyä, mutta entäs se toimittaja, joka ajelee A3:lla Charge-tilassa ihan muutoin vain? Ilmeisesti lehtin****ri haistoi skuupin ja halusi tehdä jutun, jossa pääsee hämmästelemään plug in Audin suurta kulutusta?
 
Isossa maailmassa on kaikenlaisia ikäviä saasterajoituksia niin tuolla kai voisi mahdollisesti ladata akut täyteen kaupunkiin ajellessa ja sitten ajella siellä pelkällä sähköllä.
 
Täydelliset hinnastot julkistettu Saksassa ja konfiguraattori käytössä
Toivottavasti tulee vakiovarusteet Suomessa samanlaiset kuin Saksassa, niin tulisi ainakin Led-valot ja avaimeton systeemi vakiona.
 
Trollsten sanoi:
Isossa maailmassa on kaikenlaisia ikäviä saasterajoituksia niin tuolla kai voisi mahdollisesti ladata akut täyteen kaupunkiin ajellessa ja sitten ajella siellä pelkällä sähköllä.
Eihän noita kait vielä pahemmin ole, mutta joissakin kaupungeissahan ihan vakavissaan pohditaan ytimien muuttamista päästöttömiksi eli chargella mentävä sisäänajotiet, jos ei ole lähteissä akkuja ladannut...
 
Hiukka kiireellä tuntuvat e-tron connect sivuja värkäävän kun on saman konsernin merkkejä sivuilla sekaisin ;D
No taitaa itseasiassa kyllä toi käytettävä ohjelma olla kummallakin merkillä melkoisen sama.
 

Liitteet

  • a3etron.jpg
    a3etron.jpg
    143,7 KB · Katsottu: 309
Tästäkin laitteesta tuli hinnat julki:

A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI e-tron S tronic  39 901,97 eur
A3 Sportback e-tron Business 1.4 TFSI e-tron S tronic 40 820,94 eur
A3 Sportback e-tron Business Sport 1.4 TFSI e-tron S tronic 42 096,29 eur

Laskin vertailun vuoksi, että valitsemani paketti minkä otin GTE:hen olisi maksanut E-troniin 5 tuhatta euroa enemmän, eli premium maksaa ;)
 
Ajelinpas tänään tämmöisellä vempeleellä kotia. Matkaa kertyi reilu 37 kilsaa, yli puolet motari/valtatietä. Isolla tiellä vetelin semmoisen 86 vakkarissa rekan perässä ja muutenkin säästellen. Vikan kilsan näytti ruutu 0km, mutta justiinsa pääsin sähköllä kotia, ei bensakone startannut kertaakaan. Laitoin katiskan sitten laturiin tolpasta, reilu puoli akkua oli täyttänyt kahdessa tunnissa, kävin äsken vääntämässä kellosta lisää aikaa. Kyllä nyt maailma pelastui.