autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä  (Luettu 86372 kertaa)

Poissa Nykäne

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 250
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #560 : 17.06.2021 18:18 »
Mutta eipä tartte pyllistää/kumartaa, kun nappi on ovessa  8)

Poissa Drpepper

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 408
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #561 : 28.06.2021 09:12 »
En ihan pääse sinuiksi tän mersun ”autopilotin” kanssa.

Se tuntuu ohjaavan ite välillä, ja välillä se huutaa koko ajan että kädet tiukemmin ratilla? Teslan autopilotissa sellanen kevyt vastaanlaitto riitti, ja auto hoiti ohjaamisen. Jos tässä mersussa kääntää yhtään vastaan niin sitten se auto alkaa ohjautua sinne suuntaan. Tuntuu ihan alkukantaiselta, tai sit täytyy opetella koko juttu uusiks 😀 ymmärrän että mersun versiossa kuoppien tms tien epätasaisuuksien väistäminen onnistuu paremmin, mutta heikkoutena on sitten totaalinen itsestäänajamisen puute 😅

Poissa Muke

Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #562 : 28.06.2021 09:27 »
Omasta mielestä Mersun pilotti on parhaita millä ajanut.

Pisin kokemus on toki Volvosta ja sitten mitä olen kokeillut BMW:n autoja.

Kaikkihan ne huutaa 10sek päästä että laita kädet rattiin. Esim. Volvossa ym rattia pitää hiukan nykäistä että auto tunnistaa kädet. Uusimmissa mersuissa ei tarvitse kuin koskea rattiin niin homma kunnossa.

Volvon pilot assist on aika kulmikasta ( S90, MY18) ja välillä heittelee miten sattuu. Ja jos haluaa itse hiukan ohjata niin rattia saa vääntää voimalla.
Kun taas Mersun (E-malli, 2021) meni sulavasti ja on tosiaan hiukan apuna mutta kulki keskellä kaistoja. Ja kun itse halusi hiukan korjata tai kääntää rattia, tämä tapahtui helposti ihan kuin auto ei olisikaan ajanut. 
Omaan makuun siis hienosti kuljettajan apuna.

Teslahan pudottaa autopilotin pois samantien jos pikkasenkin vääntää rattia. Tesla ehkä osaa paremmin mennä kurvit jne mutta ei minusta missään nimessä parasta mitä markkinoilla on. Lähinnä erilainen..
Mercedes-Benz E 300e 4Matic AMG line

The Best Or Nothing

Poissa TuplaVW

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 439
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #563 : 28.06.2021 09:37 »
Omasta mielestä Mersun pilotti on parhaita millä ajanut.

Pisin kokemus on toki Volvosta ja sitten mitä olen kokeillut BMW:n autoja.

Kaikkihan ne huutaa 10sek päästä että laita kädet rattiin. Esim. Volvossa ym rattia pitää hiukan nykäistä että auto tunnistaa kädet. Uusimmissa mersuissa ei tarvitse kuin koskea rattiin niin homma kunnossa.

Volvon pilot assist on aika kulmikasta ( S90, MY18) ja välillä heittelee miten sattuu. Ja jos haluaa itse hiukan ohjata niin rattia saa vääntää voimalla.
Kun taas Mersun (E-malli, 2021) meni sulavasti ja on tosiaan hiukan apuna mutta kulki keskellä kaistoja. Ja kun itse halusi hiukan korjata tai kääntää rattia, tämä tapahtui helposti ihan kuin auto ei olisikaan ajanut. 
Omaan makuun siis hienosti kuljettajan apuna.

Teslahan pudottaa autopilotin pois samantien jos pikkasenkin vääntää rattia. Tesla ehkä osaa paremmin mennä kurvit jne mutta ei minusta missään nimessä parasta mitä markkinoilla on. Lähinnä erilainen..
Olen kanssa varsin tyytyväinen Mersun osaamiseen ohjausavustimen suhteen.
Periaatteessa siinä on se aikaraja, mutta useinkaan Mersu ei ole siitä kovin ”tarkka”, etenkin jos vaikka kerran ohjauksella kuittaat että kyllä kuski hereillä on. Pisin kokeilu ilman kosketusta (käsi toki ratin tuntumassa valmiina) oli reilut 5 km, ja sen jälkeen taisin kyllästyä. Tokihan auto ”seilaa” tuolloin enemmän eikä senkään takia juuri tule käytettyä, ja vaatii kyllä hyvät reunamaalaukset ettei deaktivoidu.
Mercedes-Benz  4matic -16 Skoda Karoq TSI 4x4 -19
Ex:Golf Variant TSI DSG Highline -14, Passat Variant TSI Highline -11, Golf Variant TSI -10, Passat Variant -08

Poissa Drpepper

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 408
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #564 : 28.06.2021 09:39 »
Omasta mielestä Mersun pilotti on parhaita millä ajanut.

Pisin kokemus on toki Volvosta ja sitten mitä olen kokeillut BMW:n autoja.

Kaikkihan ne huutaa 10sek päästä että laita kädet rattiin. Esim. Volvossa ym rattia pitää hiukan nykäistä että auto tunnistaa kädet. Uusimmissa mersuissa ei tarvitse kuin koskea rattiin niin homma kunnossa.

Volvon pilot assist on aika kulmikasta ( S90, MY18) ja välillä heittelee miten sattuu. Ja jos haluaa itse hiukan ohjata niin rattia saa vääntää voimalla.
Kun taas Mersun (E-malli, 2021) meni sulavasti ja on tosiaan hiukan apuna mutta kulki keskellä kaistoja. Ja kun itse halusi hiukan korjata tai kääntää rattia, tämä tapahtui helposti ihan kuin auto ei olisikaan ajanut. 
Omaan makuun siis hienosti kuljettajan apuna.

Teslahan pudottaa autopilotin pois samantien jos pikkasenkin vääntää rattia. Tesla ehkä osaa paremmin mennä kurvit jne mutta ei minusta missään nimessä parasta mitä markkinoilla on. Lähinnä erilainen..

Volvo nyt on niin antiikkia ettei saisi edes mainita samassa keskustelussa. Polestarin uusin kehitysversio siitä taas taitaa olla melkein parasta mitä markkinoilla.

Mut takas mersun pökäleeseen.

Tässä hiertää kovasti se ettei koskaan tiedä ohjaako auto vai pitääkö ohjata ite. En pysty keksimään ongelmaa joka olisi enää yhtään keskeisempi autopilotissa 😀

Jos tarkoitus on ohjata ite niin ok, mutta asettaa vähän kysymysmerkkejä miks tällänen viritys on kehitelty? Mun oletus on että kun jörjestelmä aktiivinen niin auto ajaa ja kertoo kun ei aja. Nyt se on jokin omituinen välimalli missä pitää ehkä ajaa ite, välillä ei, ja lisäksi toi kädet ratilla-kuvio on hämmentävä, en vielä osaa sanoa haluaako se että rattia puristaa vaiko että lievästi kääntää vastaan.

Poissa lnaukkar

Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #565 : 28.06.2021 09:39 »
Onkos mersussa jo se katseen träkkäys tuossa tai missään mallissa? Ratti taitaa olla kapasitiivinen tai mikälie, siis että pitäisi riittää yksi nakki rattia vasten?

Poissa Drpepper

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 408
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #566 : 28.06.2021 09:46 »
Onkos mersussa jo se katseen träkkäys tuossa tai missään mallissa? Ratti taitaa olla kapasitiivinen tai mikälie, siis että pitäisi riittää yksi nakki rattia vasten?

No sit voi olla ettei auto oo tarpeeks uusi 😀🤷🏻‍♂️. 2021/5 gle coupe.

Poissa Uti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1421
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #567 : 09.07.2021 09:49 »
Lueskelen uusinta Autobild-lehden numeroa tässä aamupalaa nauttiessa. Lehdessä on vertailussa BMW M440i Convertible ja Audi S5 Cabrio.
Sitten on juttu käytetystä, vuoden 2013-mallisesta MB E 350 CDI BE Cabrioletistä.
Ei voi kun ihmetellä Mercedeksen upeaa ja aikaa kestävää muotoilua! Mese näyttää tuoreelta vielä 8-vuotiaana. Paremmalta kuin em. uudet vertailussa olleet BMW ja Audi! Katsokaapa itse jos lehti sattuu käsille!

Poissa Taky

Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #568 : 13.07.2021 10:56 »
Daimler siirtyy nopeammin sähkökäyttöisten autojen valmistajaksi kuin se on aiemmin antanut ymmärtää.

MERCEDES-BENZIN omistaja Daimler nopeuttaa siirtymistä sähköiseen liikkuvuuteen ja aikoo luopua suurelta osin polttomoottoreista ennen vuosikymmenen loppua.

– Siirymme ”ensin sähköstä” ”vain sähköön", kertoi suunnitelmasta hyvin perillä oleva korkea-arvoinen johtaja Automotive News Europen sisarjulkaisulle Automobilwochelle.

Tämä tarkoittaa, että jokaisella mallisarjalla on täyssähköversio. Plug-in-hybridien taru saattaa loppua jo vuoden 2030 jälkeen, Automobilwoche kertoi.

Automobilwochen mukaan polttomoottorikäyttöisten autojen pudotuspelille ei kuitenkaan ole varmaa lopetuspäivämäärää, koska autojen kysyntä joillakin markkinoilla jatkuu vuoden 2030 jälkeen latausinfrastruktuurista riippuen.

Daimlerin toimitusjohtaja Ola Källenius aikoo esitellä suunnitelman yksityiskohdat strategiapäivässä 22. heinäkuuta, lähteet kertoivat Automobilwochelle.






https://www.is.fi/autot/art-2000008121030.html
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Msn

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 48
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #569 : 21.07.2021 08:48 »
Osaako joku sanoa onko Veholta mahdollista tilata uusi mersu kangaspenkeillä, jos esitteen mukaan vakiovarusteena tulee puolinahkapenkit? Se tekonahasta tehty puolinahkaverhoilu ei vaan ole yhtään omaan makuun, enkä toisaalta haluaisi maksaa täysnahastakaan.

Poissa Muke

Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #570 : 21.07.2021 16:03 »
Osaako joku sanoa onko Veholta mahdollista tilata uusi mersu kangaspenkeillä, jos esitteen mukaan vakiovarusteena tulee puolinahkapenkit? Se tekonahasta tehty puolinahkaverhoilu ei vaan ole yhtään omaan makuun, enkä toisaalta haluaisi maksaa täysnahastakaan.

Jos olet tilaamassa mersua Veholta, kannattaa melkein olla yhteydessä Vehoon/myyjään ja ihan kysyä tätä asiaa.

Tosin mitä nyt nopeasti vilasin mersun sivuilta, ei mersulla ole täysikangas penkkejä. 
Tekonahka/kangas,  tekonahka,  nahka ja nappanahka.

Tekonahka ei juurikaan paljoa maksa. Nahka maksaa jonkin verran + saa paremmat penkit
Mercedes-Benz E 300e 4Matic AMG line

The Best Or Nothing

Poissa MjhXB

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 730
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #571 : 24.07.2021 17:22 »
Kysymys MBUX järjestelmän avustimien toiminnasta.

Mikä asetus aiheuttaa kaistan ylityksessä ilkeästi karahtavan jarrutoiminnan?

Miksi auto näkee aiheelliseksi jopa pihamaalla ajaessa (ei esteitä lähelläkään) vetää äänekkäällä karahtamisella jarrut päälle?

Säikäyttäähän nuo tapaukset.

Liekö päivitykset saaneet sekoamaan järjestelmän.

Poissa care

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 158
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #572 : 25.07.2021 00:03 »
^
Kuulostaa aktiiviselta kaista-avustimelta. Sitä ei saa kytkettyä kuin väliaikaisesti pois päältä, uudelleen käynnistyksessä se on taas päällä, mutta sen herkkyyden saa pysyvästi vaihdettua herkästä (joka ilmeisesti tehdasasetus) normaaliin. Tuollon jarrutus jää pois ja kaistan ylitys tuntuu vain hentona ratin täristyksenä. Varmaan typerin ominaisuus koko autossa, tosin AVAS on hyvänä kakkosena.

Poissa MjhXB

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 730
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #573 : 25.07.2021 10:46 »
Sepä juuri.

Olin kyllä laittanut pois päältä kohdan "varoitus".
Lähinnä olen ajellut peräkärryllä kaatopaikalle ja takaisin ja olen tyytyväisenä todennut, ettei
tee muuta kuin ratin värinää.
Eli niin sen kuuluukin tuolloin tehdä.
Paksua ohjekirjaa (655 s.) on kyllä tullut lueskeltua.
Nettiversio taitaa kertoo selvemmin tästäkin asiasta.
Vähemmän järkevää, poistettava aina ennen lähtöä, jos ei halua säikähtää.
Tai sitten lisätä ajoturvaa, tehdä tieten.

Toinen hyväkäs on Dynamic Select katkaisimen käyttö.
"E-asento" laitettava aina lähtiessä päälle, jos haluaa vapaalla ajella.

Kiitos vastauksestasi.

Poissa tpu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1877
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #574 : 25.07.2021 11:06 »
Eikö tuon pitäisi toimia niin, että se tärisyttää vain jos vaihdat kaistaa ilman vilkkua? Jos taas vilkku on päällä, niin auton pitäisi ymmärtää, että kaistanvaihto on tarkoituksellinen, eikä sen silloin pitäisi reagoida lainkaan.

Poissa Muke

Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #575 : 25.07.2021 11:46 »
Eikö tuon pitäisi toimia niin, että se tärisyttää vain jos vaihdat kaistaa ilman vilkkua? Jos taas vilkku on päällä, niin auton pitäisi ymmärtää, että kaistanvaihto on tarkoituksellinen, eikä sen silloin pitäisi reagoida lainkaan.

Näin se meneekin. Mutta mersulla on mukana sellainen toiminto että jos kokonaisen viivan yli ajat ( esim tien reuna) niin mersu oikaisee autoa jarruttamalla toisenpuolen renkaita.  Tämä hiukan säikäyttää mutta on minusta ihan hyvä ominaisuus.  (aktiivinen kaistavahti)
Mercedes-Benz E 300e 4Matic AMG line

The Best Or Nothing

Poissa tpu

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1877
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #576 : 25.07.2021 11:55 »
Näin se meneekin. Mutta mersulla on mukana sellainen toiminto että jos kokonaisen viivan yli ajat ( esim tien reuna) niin mersu oikaisee autoa jarruttamalla toisenpuolen renkaita.  Tämä hiukan säikäyttää mutta on minusta ihan hyvä ominaisuus.  (aktiivinen kaistavahti)

No eikö tuo toimi just niinkuin tuossa yllä totesinkin, eli jos ilman vilkkua ylittää viivan, niin silloin auto reagoi? Tuskin se mersu siellä tien reunaviivalla mitään tekee, jos vilkutat siihen suuntaan?

Poissa MjhXB

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 730
Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #577 : 25.07.2021 12:23 »
Tässä on luettavaksi ko. toiminnasta B-sarjalaisen osalta mallivuosi 2019 loppu - 2020 alku.
(Pätenee tuoreempienkin mallien kohdalla.)

https://moba.i.daimler.com/markets/ece-row/baix/cars/247.0_mbux-high_2018_a/fi_FI/page/ID_3147d127c0139009354ae36519d17831-6fb8260fc0139009354ae3657dd8f404-fi-FI.html
« Viimeksi muokattu: 25.07.2021 12:25 kirjoittanut MjhXB »

Poissa Muke

Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #578 : 25.07.2021 12:35 »
No eikö tuo toimi just niinkuin tuossa yllä totesinkin, eli jos ilman vilkkua ylittää viivan, niin silloin auto reagoi? Tuskin se mersu siellä tien reunaviivalla mitään tekee, jos vilkutat siihen suuntaan?

Juu juu, niinkuin myös totesin.. Lisäsin vain tuon toisenkin ominaisuuden.  Eli toimii tosiaan niinkuin sanoit.
Mercedes-Benz E 300e 4Matic AMG line

The Best Or Nothing

Poissa Taky

Vs: Yleistä keskustelua Mercedes-Benzistä
« Vastaus #579 : 27.07.2021 07:32 »
Yön valoisina hetkinä tuli mieleen että Mercedes-Benz G olisi ihan haluttava härveli, siis ihan alkupäästä lähtien, mutta kun teki pari hakua huomasi että eipä olekaan.

Hitto missä hinnoissa ovat - ovatko edes uutena maksaneet sitä mitä nyt pyydetään?

Ihan täys raato...



....josta monta tonnia! Ajokuntoista puhumattakaan.
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen