https://yliteippaus.fi/

Seat Leon Cupra 2014- (5F)

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Aiha hillitty ulkonäkö uudessa Cuprassa, mutta muuten oikein passelin näköinen pikkusportti:

seat_leon_cupra_1_autoblognl.jpg


seat_leon_cupra_1_takaa_autoblognl.jpg


http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kuvat-seatin-uudesta-leon-cuprasta-vuotivat-verkkoon

Tehopuoli onkin ihan hyvällä mallilla ja jos hinnoittelu osuu Suomessa kohdalleen, niin myyntiäkin saattaa tulla.




Täydennetty otsikkoa - juupeli :)
 
Tuohon kun laittaisisvat Octavia RS:n hintalapun, niin siinä olisi uusi "tuulipukukansan" teho-VAG.
 
Voi hirvitys mitkä tehot ja vitosella alkava kiihtyvys sataseen. Jää Golf GTI:t ja Ocu RS:t imemään pölyä. Mutta mielestäni tuossa on jo (varsinkin Suomen keleissä) ihan liikaa tehoa etuvetoiseen autoon. Neliveto olisi ollut poikaa, mutta Audin ja VAG hierarkian takia lienee mahdoton ajatus.

Hinta ei voi mennä ihan mahdottomaksi, siitä pitää Ocu RS:n hinnoittelu huolen. Lienee kuitenkin Räsää kalliimpi, sillä onhan tuossa hirvittävän tehon lisäksi jotain erikoisia varusteitakin (diffi ja mukautuva alusta vakiona ilmeisesti), jotka väistämättä nostanevat hintaa. Veikkaan hinnat alkaen mallin hinnaksi 35 000€.
 
psxgamer sanoi:
Voi hirvitys mitkä tehot ja vitosella alkava kiihtyvys sataseen. Jää Golf GTI:t ja Ocu RS:t imemään pölyä. Mutta mielestäni tuossa on jo (varsinkin Suomen keleissä) ihan liikaa tehoa etuvetoiseen autoon. Neliveto olisi ollut poikaa, mutta Audin ja VAG hierarkian takia lienee mahdoton ajatus.

Vaikea sanoa, onko tuossa oikeasti liikaa tehoa etuvetoiseksi, kun siinä on kuitenkin aktiivinen lukko edessä. Se auttaa kuitenkin suurella todennäköisyydellä todella paljon. Aktiivisena sen toiminta kun ei ole renkaiden pyörimisnopeudesta riippuvainen, joten monilevykytkimen lukitusastetta voidaan ohjata ennakoivasti.

EDIT: Tämähän on nyt korimallin puolesta todellinen kilpailija GTI:lle, mutta lienee jo tässä vaiheessa täysin selvää, kumpi tämän kilpailun voittaja on :) Jos hinta saadaan vielä aktiivilukolla ja DCC:llä lähelle GTI:tä, niin aika paketti on tarjolla. GTI Performancessahan on sama alusta ja lukko.

EDIT2: Muisti teki tepposet, eihän GTI Performancessa olekaan DCC:tä vakiona. Se on siinä 1300 euron lisävaruste.
 
Hyvä Seat, selvä pesäero golfiin ja rs ocuun tehojen puolesta.
Vielä hinta perinteitä noudattaen edulliseksi, niin tarjolla on paras hot hatch Suomen
markkinoilla hyvillä vakiovarusteilla.
 
Huhuja on, että tulisi vielä Cupra R mikä olisikin ihan samalla voimalinjalla kuin S3 tai Golf R.
 
Toivottavasti tulee vähän räväkämpi Cupra R. Nelivetoisena olisi jo melko kiinnostava laite. Tämä Cupra on jotenkin vähän tylsä ulkoisesti, olisi voinut etupuskurin "teippausta" ja tupla-savupiippuja enemmän poiketa FR:stä. Tekniikkapuoleltaan taas hyvinkin mielenkiintoinen. Penkit ei oikein kuvien perusteella vakuuta. Mitenköhän etuveto pärjää noiden tehojen kanssa?
 
Mikko sanoi:
Toivottavasti tulee vähän räväkämpi Cupra R. Nelivetoisena olisi jo melko kiinnostava laite. Tämä Cupra on jotenkin vähän tylsä ulkoisesti, olisi voinut etupuskurin "teippausta" ja tupla-savupiippuja enemmän poiketa FR:stä. Tekniikkapuoleltaan taas hyvinkin mielenkiintoinen. Penkit ei oikein kuvien perusteella vakuuta. Mitenköhän etuveto pärjää noiden tehojen kanssa?

Kun luin noita tietoja autosta, niin siellä on lukkona jokin monilevytyyppinen joka jakaa tasaisesti voimaa pyörien välillä ja elektroniikalla saadaan mm. torque-steer eliminoitua.

Peruspenkit näyttäis samalle kuin FR:ssä, mutta lisävarusteena on saatavilla tiukemmat penkit.
 
Seba_N sanoi:
Kun luin noita tietoja autosta, niin siellä on lukkona jokin monilevytyyppinen joka jakaa tasaisesti voimaa pyörien välillä ja elektroniikalla saadaan mm. torque-steer eliminoitua.

Eli perinteinen LSD-tyyppinen lukko, jota kisa-autoissakin käytetään. Tämä on vain ja ainoastaan hyvä asia. Elektroniikalla toteutettu vetelyn rajoitus taas kuulostaa kamalalle idealle. Ongelma pitäisi korjata jousitusgeometrialla kuten RS Focuksessa käytetty revo knuckle.
 
MMV sanoi:
Ongelma pitäisi korjata jousitusgeometrialla kuten RS Focuksessa käytetty revo knuckle.

...joka ei kylläkään ilmeisesti onnistunut poistamaan vetelyä. Myöskään aito lukko ei ole tae vetelyn poistumisesta ja esimerkiksi uudessa RCZ R:ssä vetelyä esiintyy, samaten puskemista. Kyseisen auton lukosta puuttuu elektroninen ohjaus, jolla nuo puutteet saisi korjattua.

Varsin kivalta vaikuttaa kyllä tämä Cupra, joskin ulkoisesti ero FR-malliin voisi tosiaan olla isompi. Sleeperin vikaa?
 
Kyllä tuo revo knuckle toimii ihan hyvin. Vanha mk1 RS veteli, mutta mk2 RS menee tehoihin nähden varsin pienellä torque steeringillä.

Lukko ei vähennä vetelyä, useissa tapauksissa se jopa lisää sitä. Nopeanajon hyödyt ovat kuitenkin ongelmia suurempia.
 
MMV sanoi:
Eli perinteinen LSD-tyyppinen lukko, jota kisa-autoissakin käytetään.

Vaikka en olekaan tällä alalla mikään konkari tai ekspertti, niin mielestäni tuo Cupran (ja GTI Performancen) monilevykytkin ei ole varsinaisesti perinteinen LSD-tyyppinen lukko. Perinteisiähän ovat viskot ja "torsenit". Näitä on käytetty laajalti etuvetoisissakin.

Mutta tämä Cupran sähköisesti ohjattu monilevykytkimeen perustuva "lukko" on mielestäni jo hiukan kauempana perinteistä. Varsinkin auton hintaluokka huomioiden. Aika harvasta autosta näitä kuitenkaan löytyy sivuttaiseen voimanjakoon. Toki Haldex on hyvin yleinen ratkaisu pitkittäiseen voimanjakoon.

Sähköisellä ohjauksella voidaan kuitenkin melko helposti ennakoida pidon menetystä ja säätää lukitusastetta jo ennen renkaiden välisen nopeuseron syntymistä.
 
Myönnän etten lukenut juttua. Periaatteessa lukko vastaa kuitenkin pitkälti ainakin ajatuksen tasolla kisa-autojen aktiivilukkoja.
 
MMV sanoi:
Periaatteessa lukko vastaa kuitenkin pitkälti ainakin ajatuksen tasolla kisa-autojen aktiivilukkoja.

Juuri näin. Ja näitä ei ole paljon kansanautoissa näkynyt.
 
Aika makia peli tuo uusi Cupra varmasti, yllättävän hillitty ulkonäkö Cuprassa. Toisaalta hyvä taas toisaalta ei, hieman räyhäkkyytä saisi olla enemmän. Vanhempi Cupra  oli omaan silmään ainakin näyttävä ja ne penkit oli loistavat. Mukavat teholukemat tuossa on ainakin ja eikä yhtään ole liikaa etuvedolle!  :)
Jotain juttuakin oli jossain että uuden Cupran saisi farkkunakin, tiedä sitten onko oikeasti tulossa?
 
Mielenkiintoisia autoja tulossa kyllä. Jos 280 Cupran saisi manuaalina alkaen 35k+ niin voisi autokuumetta pukata.
 
RoccoScientist sanoi:
...joka ei kylläkään ilmeisesti onnistunut poistamaan vetelyä. Myöskään aito lukko ei ole tae vetelyn poistumisesta ja esimerkiksi uudessa RCZ R:ssä vetelyä esiintyy, samaten puskemista. Kyseisen auton lukosta puuttuu elektroninen ohjaus, jolla nuo puutteet saisi korjattua.

RCZ R:ssa on Torsen-tasauspyörästö, joka ei varsinaisesti ole mikään lukko.
 
No se RCZ:n tasauspyörästön lukko on mallia LSD (limited slip differential) samaten kuin vaikkapa Renault Mégane RS:ssä. Valmistaja on kyllä eri ja samaten mekaanisessa rakenteessa voi olla eroja, mutta periaate on sama.
 
Saattaapi tässä keväällä mennä autonvaihtokuviot sekaisin...
 
Tilaa vaan huoletta se kansan auto Helkama Raisu  ;D JA sitten tammikuussa tuo Cupra Leoni alle.  ;D