autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua juoksemisesta. Niin hitaille kuin nopeillekin :-)  (Luettu 49363 kertaa)

Poissa Kale

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
Melko lahjakas olet jos Cooperin 3000 m. raja on hallussasi 'satunnaisella' 5 tai 10 kilsan juoksemisella.

Jotkut pystyvät siihen varsin pienellä harjoittelulla. Itse en ole koskaan siihen pystynyt, tosin en ole koskaan harjoitellut sitä varten. Esimerkiksi yksi tuttu nainen harmitteli ettei 3000m mene enää Cooperissa. Eipä tosin ollut juossut juurikaan edellisenä viitenä vuonna. Sittemmin on liikkunut enemmän ja pistelee nyt melkoisella vauhdilla pitkiäkin matkoja juosten, hiihtäen sekä pyöräillen.

Toisaalta jos ajatellaan batman14:n nimimerkkiä niin 3000m Cooperissa pitäisi olla paperia. Onnea testiin!

Poissa batman14

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Seat Ibiza
Melko lahjakas olet jos Cooperin 3000 m. raja on hallussasi 'satunnaisella' 5 tai 10 kilsan juoksemisella.

Niin no saa nähdä mihin se lopulta asettuu. Armeijassa tuli 3000m rikottua mutta siitä on 10 vuotta aikaa.

Liikuntaa tulee muuten harrastettua ihan aktiivisesti muutaman kerran viikossa ja talvella tuli hiihdettyä aika paljon, ja se kyllä paransi ainakin kestävyyttä ja hapenottokykyä ihan huomattavasti.

Cooper on lopulta sen verran lyhyt testi ja aika iso osa sen tuloksesta asuu korvien välissä, ettei missään vaiheessa anna periksi, vaan oikeasti ottaa aivan kaiken irti minkä lähtee. Muistan kun armeijassa juostiin Cooper toiseen kertaan 2kk myöhemmin ilman panosta niin silloin tulokseksi tuli 2700m, eli tuskin se kunto oli mihinkään kadonnut, mutta en sillä kerralla ottanut ihan kaikkia mehuja irti kun olin jo tuon 3000m tavoitteen saavuttanut.

Poissa Volvoheepo

• Sisäänajettu
  • *
Se tuo "hitaasti juokseminen" on kyllä alku sille että saa kuntoa ja jalkoja juostua auki. Taisin yhdelle juoksijalle tälläkin foorumilla suositella penkikkavaivoihin ym. poluilla kipittelyä, ja sekin auttoi...

Mutta tuohon Nutsiin. Siellä on ihan "nuts" nuo tyypit. Kärjessä oleva kaveri on about tällä kellonlyömällä (perjantai klo 19:00 aikaan) hiippailemassa kärkimatkalla Oulanhan luontokeskuksen pihamaalle. Matkaa hällä on takana ~110km ja aikaa on mennyt 11h. Jos tuota vauhtia jatkaa, tulee uusi ennätys ko. matkalle ja reilusti. Aiempi ennätys on ~18h ja se on vuodelta 2019. Nyt ollaan oltu reilusti alle tuon.

Liveseurannan näkee tapahtuman sivujen kautta, linkki tässä:
https://nutskarhunkierros.fi/fi/

Mikä oli ConD:n aika 34:lla? Itse lähdin 83:lle ja juoksua riitti tuonne alle 60km asti. Aikaa tuhraantui lähes 16h...

Poissa ConD

Mikä oli ConD:n aika 34:lla? Itse lähdin 83:lle ja juoksua riitti tuonne alle 60km asti. Aikaa tuhraantui lähes 16h...
Mää paransin 4v takaista tulostani liki kahdella tunnilla tossa 34:lla, chippiaika oli 6:39 luokkaa kun lähtö oli oikeasti ruuhkaisimman jälkeen pikku-karhulla. Oikeasti me tultiin käytännössä rouvan jalkojen tuomaa tahtia, joten ehkä tuosta vähän olisi voinut kiristää, mutta nyt tultiin turistimatkaa, ihan "nautiskellen". :)

16h 83:lle on ihan ok - en usko hetkeäkään että itse paremmaksi voisin vetää.

Verrokiksi:
2019: 55km = 10h
2018: 53km = 12h
2017: 31km = 8,5h
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Poissa Kale

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
Ja tänään olisi tarjolla ilmainen Juoksuklubin verkkoluento: Ma 14.6.2021 klo 18-19 Miten opin juoksemaan ilman, että tuntuu kamalalta?
http://www.juoksuklubi.fi/verkkoluennot.html

Eli siis tämä on viikon päästä ei tänään

Poissa sntl

• Uudenkarhea
Juoksin tänä aamuna yksikseni puolimaratonin, johon oli valmistautunut Polarin juoksuohjelman avulla helmikuun loppupuolelta lähtien. Aikaa meni pari minuuttia päälle kaksi tuntia. Polven ulkosyrjä alkoi kipuilemaan matkan viimeisen kolmanneksen aikana, mutta sain vedettyä loppuun saakka pienten pysähdysten yhteydessä tehtävien venytysten avulla. ;)
Juoksutaustaa minulla on muistaakseni noin viiden vuoden ajalta, eli olen juossut 6-8 puolimaratonia aiemminkin, enkä tähtää tätä pidempiin matkoihin. Mainittakoon tässä yhtedessä cooperiin liittyen, että sain juostua vähän päälle 3000 metriä vasta pari, kolme vuotta sitten, enkä päässyt tuota matkaa aikoinaan edes armeijassa. Cooperia kovempana aitona kuntotestinä pidän kympin juoksua. Sen olen saanut vedettyä parhaimmillani 43 minuuttiin (40 minuuttia on siis 3000 m cooper-vauhti).   :D

En kuvitellutkaan joskus kymmenkunta vuotta sitten, että kehittäisin juoksemisesta säännöllisen harrastuksen. Käänteentekevä hetki oli se, kun lähdin kerran vaimoni mukaan juoksulenkille. Oli talvi, ja melkoinen pakkanen, mutta keskeistä oli ensinnäkin se, että juoksimme hyvin, hyvin hitaasti. Monien juoksuharrastus tyssää siihen, että juostaan aivan liian lujaa ja liialti reisilihaksiin tukeutuen. Tärkeää on keveys ja taloudellisiuus, eli jalka ei saa nousta korkealle, ja vaatteiden ja kenkien tulee olla mahdollisimman kevyet. Sopiva juoksuvauhti aloittelijalle on mielestäni noin seitsemän minuuttia kilometrille.

Poissa Volvoheepo

• Sisäänajettu
  • *
Mää paransin 4v takaista tulostani liki kahdella tunnilla tossa 34:lla, chippiaika oli 6:39 luokkaa kun lähtö oli oikeasti ruuhkaisimman jälkeen pikku-karhulla. Oikeasti me tultiin käytännössä rouvan jalkojen tuomaa tahtia, joten ehkä tuosta vähän olisi voinut kiristää, mutta nyt tultiin turistimatkaa, ihan "nautiskellen". :)

16h 83:lle on ihan ok - en usko hetkeäkään että itse paremmaksi voisin vetää.

Verrokiksi:
2019: 55km = 10h
2018: 53km = 12h
2017: 31km = 8,5h

Jep, ei näitä hampaat irvessä kannata juosta. Antaa Simpasen ja kumppaneiden juosta kelloa vastaan. Polvikipu esti juoksun lopussa ja ideaalisti jos olisi mennyt, olisin ehkä tunnin-puolitoista saanut pois ajasta. 2019 55 meni jotain 8.5h tunnin luokassa mutta silloin oli kuntokin parempi.

Poissa ConD

Joo, siis nyt oli jotenkin semmoinen vuosi että nuo polvivaivat vaivasi meitäkin lopussa vähän. Juostessa vähemmän, kävellen alamäkiä enemmän. Vaan kun ei oo harjoiteltu alamäkeen tuloa Oulun hirmuisissa mäissä niin tuo on aina koettelemus.
VCDS@Oulu, PM/@

Treg@Spritmonitor:

Paikalla mabe

• Vakiokalustoa
  • **
Ensimmäisenä peukkua sntl! Kova homma ja aika nopeasti olet puolikkaan kunnon kaivanut kun helmikuusta kesäkuulle. Omalla ekalla puolikkaalla meni joulukuusta syyskuulle ja silloin juuri alle 2h.

Ja ConD + kumppanit vetää järkyttäviä pätkiä, ei ole minun ruodosta moiseen.. Tai en oo koittanu,..

Mutta tuo 7:00/km tai ylipäätään joku annettu lukema yleisenä.
Niin hidas vauhti voi olla avain siihen, että ylipäätään pääsee juoksemiseen kiinni ja silloin se on ihan ok.

Mutta: sillä nopeudella ei oikeasti taloudellista juoksua kyllä saa aikaan, menee ryskyttämiseksi ainakin minulla (181, 74kg) jolloin hajoaa paikat. (Oma keho ei oikein siedä nykyaskelluksella ja tossulla 6:30 hitaampaa ollenkaan ja oikeastaan juoksusta ei edes nauti jos on edes lähellä kuutta kun alkaa jo ryskymään..)

Joten tarjoaisin aloittavalle mielummin vähän ripeämpää vauhtia, mutta vaikka 50-100m pätkiä kesken reippaan kävelyn. Kun on saanut 3-4 kertaa viikossa toistuvan kävelylenkin syntymään pari viikkoa ja siinä on muutaman valotolpan per lenkki rennosti jolkotellut niin voi tuplata joko juostun matkan TAI juostujen tolppien välin yhteensä siinä lenkissä.

Kuten niin monet muutkin on toistuvasti muistutelleet, juoksu on aloittaessa melko raaka laji tottumattomalle keholle. Liian kevyesti ei pysty aloittamaan. Korvien väli koittaa heti vetää kevyen aloituksen opit roskiin kun lenkkitossu on jalassa ja tästä tulee: Kipeä polvi, penikka, jalkapöytä, pohje, jokumuupaikka mikä. Ja homma jää kun paikat kipuilee.

Kun se juoksu alkaa kulkemaan, pitää maltti olla päässä edelleenkin. Maltti ei sitten tarkoita että juostaan aina vaan hitaasti vaan kokonaismäärää. Ja sitä että suurin osa on riittävän kevyttä ettei kuormat kasva ja lenkkeilijä palautuu seuraavaan lenkkiin.

Kokonaisuuden kannalta voi olla parempi tehdä 5km lenkki jossa on 2x 1km juoksu vauhtia jonka sillä hetkellä kykenee täysin kuolematta juoksemaan ja kävellä loput, kuin rytkyttää 5km epäluonnollisen hitaasti ja väkisin.

Pitkät matkat, 10km + tulee kun tulee, älkää aloittavat ruvetko itseänne rikkomaan. Mielummin pari 3km ja yksi 4km lenkki viikossa kuin yksi kymppi väkisin ja viikko pari toipumiseen.

Kun kunto on kasvanut ja alkaa juoksukin tuntumaan hyvälle (joskus 4vk+ aloituksesta) niin sitten vaikka 3km tasaista omaan tuntemukseen ripeää, 3km sisältäen vaikka omaan nopeuteen hitaan perusvauhdin ja 2x 500m ripeämpi veto. Ja se pitempi nelonen omalla hitaalla perusvauhdilla joka hyvältä tuntuu.

Ja jottei mene vain muitten neuvomiseksi niin jotain omaakin:
Aamulla 6.5km leppoisasti 5:09min/km ja sykkein 141bpm.
Verrokiksi 2019 puolimaraton enkka, 4:55min/km ja keskisykkeellä 168bpm.

Poissa Vempula

• Grand Legend
Ei ole mitään ongelmia juosta taloudellisesti 6:30-7:00 minuutin kilometrivauhteja. Se vaatii vain askeleen lyhentämistä. Eli astutaan suoraan kropan painopisteen alle ja unohdetaan helleeniläinen harppominen.

Samalla kokonaiskuormitus laskee, askel laskeutuu pehmeästi koko jalkapohjalle ja vammariskit vähenevät. Miinuspuolelle jää estetiikka, helleenijuoksu näyttää miehekkäämmältä.

Poissa dosetti

• Klassikko
  • VW Polo 2020
Eli olis mullakin höllentämisen varaa sitten kun 3 lenkkiä oon juossut ja noin 5:40 per kilsa, voi olla enemmänkin. Täytyy joskus mitata paljon tarkemmin, maastossa vauhti heittelee niin paljon.

Poissa Kale

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
Eli olis mullakin höllentämisen varaa sitten kun 3 lenkkiä oon juossut ja noin 5:40 per kilsa, voi olla enemmänkin. Täytyy joskus mitata paljon tarkemmin, maastossa vauhti heittelee niin paljon.

5:40min/km maastossa on jo kelpo vauhtia. Omalla kohdalla tuolla vauhdilla mennään reippaasti VK:n puolella mutta sinulle tai jollekkin muulle tuo vauhti voi olla kevyttä PK:ta.

edit: on se tuolla vauhdilla asfaltillakin minulle VK:ta
« Viimeksi muokattu: 07.06.2021 15:33 kirjoittanut Kale »

Poissa TON-III

• Legenda

Mutta tuo 7:00/km tai ylipäätään joku annettu lukema yleisenä.
Niin hidas vauhti voi olla avain siihen, että ylipäätään pääsee juoksemiseen kiinni ja silloin se on ihan ok.

Mutta: sillä nopeudella ei oikeasti taloudellista juoksua kyllä saa aikaan, menee ryskyttämiseksi ainakin minulla (181, 74kg) jolloin hajoaa paikat. (Oma keho ei oikein siedä nykyaskelluksella ja tossulla 6:30 hitaampaa ollenkaan ja oikeastaan juoksusta ei edes nauti jos on edes lähellä kuutta kun alkaa jo ryskymään..)

Olisin vähän samaa mieltä, itsekin koen että yli 6 minuutin kilometriajat saavat askelluksen muuttumaan kulmikkaaksi, tosin Vempula voi olla oikeassa tuon askeleen lyhentämisen kanssa, ei ole tullut kokeiltua kun jotenkin koen juoksemisen rullaavana 'etenemisenä'.

Poissa sntl

• Uudenkarhea
Itsekin juoksen yleensä 5-6 minuutin kilometrivauhdilla, mutta lämmittelyt hoituvat tätä hitaammalla vauhdilla. Alle viiden minuutin kilometrivauhdilla sykkeet nousevat ainakin omalla kohdallani ja varsinkin kesälämpötiloilla päälle 160:n (oma maksimi parin vuoden takaa on hieman päälle 190, minimi levossa noin 40). On totta, että päälle kuuden minuutin kilometrinvauhdilla askellus on hankalahko, mutta kuten aiemmin totesin niin juoksuharrastusta aloittelevan tulisi kuitenkin yrittää opetella juoksemaan mahdollisimman taloudellisesti ja samalla myös ainakin hitaammin, kuin mihin hän tottunut mahdollisissa muissa liikuntalajeissa.

Poissa dosetti

• Klassikko
  • VW Polo 2020
5:40min/km maastossa on jo kelpo vauhtia. Omalla kohdalla tuolla vauhdilla mennään reippaasti VK:n puolella mutta sinulle tai jollekkin muulle tuo vauhti voi olla kevyttä PK:ta.

edit: on se tuolla vauhdilla asfaltillakin minulle VK:ta

Nuo lenkkien pituudet siis 2, alle 4 ja alle 5kilsaa eli todella lyhyitä. Tuo melkein viitonenkin oli varmasti ihan liikaa kun juoksukokemusta ei ole. Täytyy sykekello ottaa seuraavan kerran mukaan niin näkee sit sitäkin puolta. Tosi tyytyväinen olen itseeni kun beetasalpaajalääkkeestä huolimatta saanut kuntoa tähän pisteeseen asti.

Poissa batman14

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • Seat Ibiza
Noniin tuli vedettyä se pelätty Cooper. Aikamoinen hellekeli näin illalla vielä, mutta olin päättänyt henkisesti että tänään se tehdään. Eka kiekka vähän liian kovaa, mutta vauhdinjaon sain sen jälkeen paremmin kuntoon. Lopputulos tasan 3000m, eli olen aivan sairaan tyytyväinen tulokseen. Ei se kyllä kiva kokemus ole ja aika piippuun se vetää. Lopussa kirjaimellisesti verenmaku suussa.

Poissa TON-III

• Legenda
No sitten se suoritus oli monella tapaa onnistunut, tulos oli hyvä samalla kun vedit oikeasti nenäsi peilin sisään  :)

Poissa dosetti

• Klassikko
  • VW Polo 2020

Tämähän ei sitten ollut lähelläkään totuutta.. Muistin ottaa kellon tänään mukaan ja polulla aikaa menee näköjään paljon enemmän eli seiskan luokkaa. Hassua, miten olevinaan yritin samanlaista tahtia kokeilla stadionilla ja aika ihan eri luokkaa. Ihan hauskaa touhua silti.

Poissa TON-III

• Legenda
Oma viikon takainen maanantain 30 kilsan pitkis avitti viime viikon juoksukilometrini pitkästä aikaa niinkin korkealle kuin 50 km., ei ole tainnut tapahtua sitten pohkeitten kuntoutumisen joukukuussa 2019 jälkeen.

Torstaina juoksin 10 km. peruslöntystelyn kun ei kilsan vetoihin ollut paukkua. Ajattelin siirtää tuon vetoharjoitteen lauantain iltalenkille mutta päivä lipsuikin kokonaan ohi mitä juoksemiseen tuli  ???  Siinä sitten rakentelin ajatusta tehdä sunnuntaina vuoden ensimmäisen yhdistelmäharjoituksen, 40 km. pyörää ja 10 km. juoksua jollain perustasolla. Pyörän kohtaa tuo toteutuikin mutta juoksun alku napsahti ihan älyttömän hyvin kohilleen ....... ja 2 kilsan kohdilla minulla oli vajaa 30 sek. 'hyvää' 5 min./ km. tahtiin verrattuna. Menin ihan perusvahvasti, aavistuksen korkeammalla kantapäällä ja edessä olevalla lantiolla, alle suoritetun pyörän kyllä huomasi pienenä pakaroitten arkuutena. Tsekkasin vielä kilsa kasin ( mun kilometrin vetojen rata) ja se näytti tasan 4.45 ja kotipihalle saavuttuani saan todeta juosseeni kovimman kympin sitten tuon pohkeitteni aiheuttaman puolen vuoden tauon - 48 min. tasan !

Eipä tuo mikään kova ole mutta kun se tuli NIIN helposti ihan perushengityksellä niin kyllä jätti hyvän mielen !!!

Vielä kun tuon jälkeen vaa'otin itseltäni tämän vuoden matalimman painoni (74,6 kg.) niin enköhän minä vielä tänä kesänä sen 3000 m. Cooperissa vedä !
« Viimeksi muokattu: 14.06.2021 10:31 kirjoittanut TON-III »

Poissa tuRboman

Hyvän kuuloista tekemistä Tonilla Siihen nähden, että taukoja ollut ja viikkokilsat ei äärettömiä ole, niin menoa näyttää olevan! Oliko kisasuunnitelmia, vai onko yhdistelmät vain fiiliksen vuoksi?

Mulla on kyllä kokl harjoittelu ollu ihan yhtä selkoilua koko talvi/kevät. Esim maantiepyörällä eka lenkki odottelee itseään edelleen eli kisahommia ei pahemmin ole suunnitelmissa. Pääsyynä koko juttuun on mun koulusuunnitelmat ja kun jossainmäärin uskoin pääseväni, ei elokuusta eteenpäin kisoja tarvi ees haaveilla. Joten anti nyt olla.

Hauska tuo cooper. Jotain tässä kumminkin on täälläkin tehty oikein koska vajaa kk takaperin cooperissa kulki nätisti  jopa niin hyvin, että on jäänyt mietityttämään mihin rahkeet ois riittänyt max vedolla? Nyt se 3100 oli tavoite ja se meni todella helposti kun 60m ehti vielä kävelläkkin eli 3160 pysähtyi. Cooperin keskisykkeeksi jäi 155bpm kun mun max syke on luokkaa 173-175. Eli reserviäkin jäi. Oma cooper ennätys on 3370 ja vm2013. Ainakin 3200m ois nyt ylittynyt jo pelkästään että olisin hölkännyt viimeiset 20sek kävelyn sijaan.

Mut jossittelu on turhaa. Olen panostanut lihaskunto harjoituksiin sekä voimatreeniin ihan koulua varten. Ja kun toissapäivänä juoksin pitköstä aikaa 15km niin melko raskasta meinas loppu olla hellekelissä.

Mut liikunta on ihanaa, vauhdista riippumatta
"Oh it´s the price we gotta pay,
And all the games we gotta play
Makes me wonder if it´s worth it to carry on" - Daniel Dee Snider