https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Avant yms. pienkuormaajat

V

vakio

Vieras
En löytänyt näihin liittyvää keskustelua, niin aloitetaan uusi. Ylläpito yhdistäköön, jos en vain löytänyt.

On alkanut viime aikoina jälleen poltella tuollaisen Avantin tai vastaavan hankinta. Tai onhan tuota kuumetta aina ollut tasaisin väliajoin, mutta kurkistus lompakkoon on tähän asti auttanut kuumeen taltuttamisessa.

Meillä on rakenteilla tuollainen pienimuotoinen hevostila ja jonkinlaiselle työkoneelle olisi käyttöä. Tai oikeasti olisi tarvetta monellekin, mutta useampaan laitteeseen ei pysty millään venymään. Eli yhden koneen pitäisi pystyä mahdollisimman moneen tehtävään. Täällä on vielä paljon rakennettavaa ja maanmuokkausta jäljellä, joten olisi hyvä olla jonkinlainen oma laite käytössä, että ei jokaiseen tehtävään tarvitse pyytää ulkopuolista paikalle. Toki osa hommista on sellaisia, että joutuu käyttämään ammattilaista, mutta myös monia hommia voisi tehdä rauhassa omaan tahtiin itsekin. Ja sitten aikanaan kun kaikki olisi suurin piirtein valmista, riittää tilan ylläpitotöissä jatkossakin jonkinlaiselle koneelle paljon käyttöä.

Näiden laitteiden ikävä puoli on aivan järjettömät hinnat sekä uusissa, että myös käytetyissä. Pelkällä koneellahan ei tee yhtään mitään, vaan jotta pääsisi toteuttamaan itseään, pitää lisäksi hankkia läjä kaikenlaisia työlaitteita. Suunnitelmissa olisi vähintään 400-sarjalaisen osto, koska siinä ja siitä ylöspäin olevissa malleissa voi käyttää samoja työlaitteita. Eli jos joskus haluaisi päivittää konetta isommaksi, eivät hankitut työlaitteet happane käsiin.

Tiedän toki että raskaan sarjan ammattilaiset pitävät näitä lähinnä leluina, mutta jos ostaa isomman vehkeen niin sitten ollaan taas siinä tilanteessa, että laitteita pitäisi olla useampia. Onkos palstalaisilla minkäänlaisia kokemuksia Avantista tai vastaavista? Tai jos tulee mieleen jotain muita vastaavia sopivia kandidaatteja, niin saa ehdottaa. Avantplanet.com sivustoa on tullut luettua, mutta siellä on tietenkin vähän yksipuolinen näkökanta. Mihinkään kiinaihmeisiin en ajatellut sekaantua.
 
Mites bobcat? Ainaki näppärästi kääntyilee yms. Ja on riski. Rikkoo vaan pihaa ku paikallaan pyörii.

Saa kaivurinki kiinni yms, tekee kyl vaikka mitä.
 
V sanoi:
Mites bobcat? Ainaki näppärästi kääntyilee yms. Ja on riski. Rikkoo vaan pihaa ku paikallaan pyörii.

Saa kaivurinki kiinni yms, tekee kyl vaikka mitä.

----
 
Avantilla on varmaan oma paikkansa mutta kun sellaisen työskentelyä olen sivusta seurannut niin todella nihkeästi sillä hoituu maatöiden teko. En hankkisi rakennustyömaalle tuollaista pärisemään kuukausiksi. Tänään sain taas ihailla ison kaivinkoneen ja osaavan kuljettajan työskentelyä ja kahdessa tunnista teki 1-2 kuukauden lapiohommat valmiiksi. Täältä siis ääni kaivinkoneelle jos maatöitä pitää tehdä. Vaikka pikkuinen Yanmar: http://www.nettikone.com/yanmar

Tosin tuolla ei puita haeta metsästä eikä kuljetella tavaraa joten ehkä sitten traktori vaikka melko tehoton sellainenkin on kaivuuhommissa vaikka olisi kaivurimallia.
 
Rakennusaikanakin näillä pienkuormaajilla kyllä montaa hommaa tekee- eivät ole mitään kaivureita mutta  aina on jotain soraa,  multaa,  lautoja ymv tavaraa siirreltävänä ja nosteltavana.  Ja kun rakennukset on valmiit niin ei hevos eikä mitään muutakaan tilaa pyöritetä ilman tällasta!

Itselläni on Norcar 760 merkkinen kun sain Avantia paremmat kaupat. Tekniikat pitkälle samat ja tehdään pohjanmaalla.  Työkalut käy ristiin, samoin kuin italialaisen? MultiOnen kanssa.
Mulla etupäässä trukkina ja lumikoneena,  mutta paljon muutakin pahaa tuolla on tehty.  500 kg on ihan maksimi mitä tolla kannattaa nostaa vaikka tonnia lupaavat. Nostohommissa vakaaja hyvä varuste eikä jatkopuomikaan huono varuste ole.
 
Kiitos kommenteista. Näitä tässäkin mainittuja vaihtoehtoja on tullut pohdittua.

Kävin tänään erään nimeltä mainitsemattoman Avant-kauppiaan luona. Täytyy sanoa, että ei tuo myynnissä olevien tuotteiden tyrkyttäminen asiakkaalle ollut yhtään sen innokkaampaa kuin autokaupoissakaan. Kaikki asiat piti itse lypsää. Valmiita näkemyksiä ei ollut tarjolla. Tai todennäköisesti en vain ollut potentiaalisen ostajan näköinen. Jatketaan asian pyörittelyä ja jahkailua.
 
Minä en näistä mitään ymmärrä mutta kyllä kai Wille on se "the machine" monipuolisiin sekatöihin. Ja helvetin kallis käytettynäkin. Ei kai noita muuten olisi pyörinyt jo 20 vuotta kadut ja työmaat tulvillaan. Kaveri osti vastaavaan toimenkuvaan sellaisen pikkukurottajan kun oli niin paljon halvempi, mutta totesi ihan turakoneeksi.

Oma kokemus todella minimaalinen, lumien tiputuksen/alastulon jälkeen ollaan aina naapureiden kanssa tilattu kimpassa urakoitsija Willellä ajamaan lumet veks ja hommaan menee noin 5 min per torppa ja lumet on näteissä korkeissa kasoissa vastapäisessä metsikössä. Joku vuosi meillä sattui sitten olemaan tutun kaverin Bobcatti sattuneesta syyssä pihassa ja kysyin, saapiko käyttää ko. hommaan. No, lupa herui, mutta oli se ihan onneton tuossa hommassa vaikka kuinka ketterä olisikin. Tosin, alla ei ollut ketjuja mutta ei siinä oikein riittänyt mikään muukaan ominaisuus lumihommiin.

Avantista meidänkin mamma haaveilee mutta tuollaisia summia ilman Eurojackpotin 72Meur voittoa uhraa meille "leluun" mutta jonkun muun tarpeeseen tuo voi toki olla ihan työkalu.
 
vakio sanoi:
Kiitos kommenteista. Näitä tässäkin mainittuja vaihtoehtoja on tullut pohdittua.

Kävin tänään erään nimeltä mainitsemattoman Avant-kauppiaan luona. Täytyy sanoa, että ei tuo myynnissä olevien tuotteiden tyrkyttäminen asiakkaalle ollut yhtään sen innokkaampaa kuin autokaupoissakaan. Kaikki asiat piti itse lypsää. Valmiita näkemyksiä ei ollut tarjolla. Tai todennäköisesti en vain ollut potentiaalisen ostajan näköinen. Jatketaan asian pyörittelyä ja jahkailua.

Olihan sulla likaiset haalarit päällä ja Hankkijan lippis päässä? Ei ne ota vakavasti, jos liian hyvissä kuteissa menee koneita ihmettelemään  ;)

Kyllä tuollasella linkku-avantilla (tai vastaavalla muun merkkisellä) hommat hoituu suhteelllisen kätevästi. Nuo linkuttomat on auttamatta melko kömpeliä ja kelvottomia tosi hommiin, vaikka paikallaan pyörivätkin. Käytetyissä kannattaa olla tarkkana, sillä varsinkin maatiloilla kuskataan usein melko kovaa kuormaa ja koneita käytetään aika surutta.
 
Lukkomutter1 sanoi:
Olihan sulla likaiset haalarit päällä ja Hankkijan lippis päässä? Ei ne ota vakavasti, jos liian hyvissä kuteissa menee koneita ihmettelemään  ;)
No ei ollut ja tässä se ensimmäinen virhe varmaan tuli tehtyä ;) Ei saisi toimistoihminen heti suoraan töiden jälkeen mihinkään konekauppaan täpinöissään rynnätä.

Niin kuin Makkiskin maininitsi, niin tässä(kin) hommassa erottuu oikeat ammattilaisvehkeet, puolisellaiset ja sitten nämä harrastajien lelut. Kaverilla oli aikanaan rakennustyömaallaan appiukkonsa Wille ja pätevä vehjehän se oli. Mutta kallis on, niin kuin muutkin "oikeat" koneet. Ei nuo erot koneiden välillä ilmaiseksi tule, laatu maksaa. Willekään ei taida taipua ihan kaikkiin tehtäviin, mihin konetta olen kaavaillut.

Mutta ei harrastajatasolla ole varaa ammattilaisten vehkeitä hommata ja joka hommaan en ulkopuolista tekijää ota. Jotain haluan tehdä itsekin. Silloin on tyytyminen vähän kevyempään kalustoon. Joku kone täällä on oltava myös ihan "kiinteistöhuollonkin" näkökannalta. Näinä muutamana runsaslumisena talvena kun sai melkein joka ilta kävellä 2-3 tuntia lumlingon perässä, niin rupesi siitäkin hommasta romantiikka ja uutuuden viehätys melko nopeasti karista. Linkona on tehokkain Toro, mutta rajansa silläkin on.

Avant tuntuu jakavan mielipiteitä. Niidenkin keskuudessa jotka niillä tekee töitä ihan ammatikseen. Osa tykkää ja toisten mielestä aivan surkeita. Jyskyn kommentit ovat ainoat, jotka olen Norcarista kuullut ja Multionesta en ole kuullut kuin muutaman toisen käden huhun.
 

Linkku Avant ja Norcar eroaa toisistaan siinä,  että Avantissa kuski istuu etupään jatkeena- moottori ja taka-akselisto "elää"  käännöksissä omaa elämäänsä. Norcar on siinä mielessä niinkuin isot kauhakuormaajat,  että "hytti"  ja moottori on takaosaa ja etupää on ainoastaan puomiosa. Voi olla että kummallakin on hyvät ja huonot puolensa- kummallakin saa itsensä nalkkiin seinän vierustaan.

Avant on valtamerkki ja sitä myydään paljon,  muiden merkkien myyjiä saa tosissaan etsiä. MultiOnen tilannetta en oikein tiedä. Silloin kun itse olin ostamassa niin sitä myytiin myös Valmetin nimellä, mutta oli loppuunmyynti  jo menossa. Tuon Italiaanon näistä jättäisin harkinnan ulkopuolelle.
 

Edellisen viestin linkki ei toiminut.
Videosta vaan näkyy näiden kahden rakenteellinen ero.
 
Kokemusta ei ole kuin pienimmän 200-sarjan Avantista, mutta se on ainakin ihan lelu. Ero vaikka mainitun Bobcatin kestävyyteen on kuin yöllä ja päivällä (molemmat olleet käytössä samaan aikaan).

Avantilla ei ole tehty mitään erikoisen raskasta vaan käytetty siihen mihin se on käsittääkseni suunniteltukin. Ruohonleikkuuta ja hiekoittamista suurimmaksi osaksi, talvella lumien työntelyä. Silti vehje repeää palasiksi milloin mistäkin. Myös ihan kirjaimellisesti, taka- ja eturunko ovat kertaalleen yrittäneet erkaantua toisistaan.

Jos on varaa ja kärsivällisyyttä seisottaa konetta satunnaisiin aikoihin odottamassa varaosia, niin kyllä kai sitä pärjää minkä kanssa vaan. Siinä se suurin ero varmaan tulee ammattikäytön ja harrastelun välillä, ammattikäytössä on pakko maksaa niistä kalliista koneista kun niiden halvempien seisottaminen korjattavana tulisi sitten vielä kalliimmaksi.
 
Nyt tuo monien leluksikin tuomitseman laitteen etsintä on päättynyt. Pitkällisten pähkäilyjen ja arpomisten jälkeen haaviin tarttui vm. 2013 Avant 528 pienkuormaaja. Koneessa on tunteja n. 60 ja kunto ei uutta häpeä. Koneen ensimmäinen omistaja on aikanaan laitetta tilatessaan ruksinut kiitettävästi lisävarusteita ja koneen mukana tuli myös mukavasti tarpeellisia työlaitteita. Toki työlaitteita joutuu varmasti jatkossakin vielä jonkin verran hankkimaan, mutta näillä nyt mukana tulleilla pääsee hyvin alkuun.

Sen verran vieras tämä työkoneiden maailma itselleni on, että nyt on varmaan pakko nöyrtyä ja tutustua koneen mukana tulleisiin lukuisiin käyttöohjeisiin. Ja jos tämä hankinta nyt osoittautuisikin täysin sopimattomaksi meidän tarpeitamme silmällä pitäen, niin voihan tämän aina laittaa kiertoon. Avantit ovat onneksi melko haluttuja ja säilyttävät hintansa melko hyvin.

Tässä vielä pari kuvaa hakureissulta.

DSC_0888_zpsfzrqpuez.jpg


DSC_0890_zps4peujneh.jpg


DSC_0901_zpstkibbvuo.jpg
 
⬆Hyvät varusteet sait mukaan ruohonleikkuria myöten.  Jos lumihommia meinaat tehdä niin kääntyvä  alueaura ois poikaa! Toi Avantin lisähydrauliikan pikaliitin on hyvä keksintö.
 
Varustus oli tosiaan melko kattava. Kuvassa olevan ison lumikauhan sisällä on sorakauha. Lisäksi kaivuriin tuli myös kapeampi kauha, joka oli käyttämätön (kuten lumikauhakin). Tuota lumiauraa itsekin mietin ja sellainen on varmaan hankittava. Mutta Avantin alkuperäinen on melko hintava, joten jos on hyviä vinkkejä vastaavista huokeammista mutta toimivista vaihtoehdoista, niin vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan. :) Saattaa olla, että Toro lumilinko jää jatkossa vähän vähemmälle käytölle.
 
On kyllä melkonen liuta kilkettä koneen mukana. Tuollahan saa tehtyä jo melkein kaiken mitä keksii :)

Voihan sen levyn tehä ite. Avant-kiinnikkeitä saa valmiina, joten parimetrinen levy, neliöputkea, hydr.sylinteri + letkut ja ei kun hitsailemaan. Tai sitten valmis puskulevy ja vaihtaa/tekee vain kiinnikkeet. Paljon tuskin maksaa, vaikka jonnekin pajalle vie kamat ja pyytää paukuttamaan läjään. Jos lääniä ei ole paljon, niin puskeehan tuolla lumikauhallakin. Hieman työläämpää ja kauha toki tökkii mennessään, mutta eihän sitä lujaa tartte ajaa.
 
Mönkkärin työntölevyjä saa suht halvalla niin ei tarvii "kuin" sen kääntöhässäkän taakse. Taitaa alkuperäinen maksaa 2,5 tonnia että kyllähän tuolla jo askarteleekin.
 
Tuossa meidän ikkunan alla seisoo parhaillaan juhannustauolla oleva Avant 630. Urakoitsijalla on menossa salaojaremontti taloyhtiössämme. Kovin paljoa en ole päässyt työskentelyä seuraamaan, mutta tuollainen toimii hyvin maamassojen siirtelyssä ahtailla pihoilla, kun pienkaivuri kuopii perustusten vierustoja. En ole huomannut, että tuo olisi ainakaan päivätolkulla viallisena seisoskellut. Remontti on kestänyt pian kaksi kuukautta.
 
Itse penskana pidin yhden ison pihan puhtaana lumikauhalla ja traktorilla.
Ihan hyvin toimii.

Totta puhuen en ymmärrä mitä etua aura toisi kauhaan verrattuna. Jos lunta tulee paljon eihän auralla siirrä sitä minnekään jos pientareet täyttyy, vai? Ainakin traktorilla lumikauhalla pystyy puskemaan ihan hyvin, ylimääräiset valuu sivuilta ulos, ja kun lunta tulee paljon sillä pystyy kippaamaan ne kasoihin.
Pakko myöntää etten omaa kokemusta auroista.

Sen sijaan lumilinkoa pitäisin varmasti kunnon kilpailijana lumikauhalle, Avanttiin sellaisenkin näkyy saavan.
 
Auralla pystyy ohjaamaan minne puolelle valli syntyy- kauhasta valuu jo siistityllekin puolelle ja samaa uraa joutuu hinkkaan useemmin. Tarvitseehan sitä kauhalla sit jossain vaiheessa kasata,  mutta aurallakin onnistuu jonkinverran kasaa tekeen.
Linko harvoin taajamassa onnistuu- ainakin naapurisopu voi järkkyä😊
 
Meillä on 2000-luvun alusta oleva liukuohjattu Avantti mitä ollaan nyt pari vuotta koitettu tappaa. Kovaa ajoa ja huolimatonta huoltoa. Aivan lyömätön laite ollut mullakin salaoja/patolevy remonteissa ja pihan rakentamisessa. Esim en usko että olisin parisataa kiloisia terassikiviä saanut yhden kesän aikana lihasvoimin siirreltyä.

Välillä on ollut lainassa myös isompi 520 linkku Avantti.

Molemmat tarkoitukseensa aivan loistavia laitteita ja toimineet erittäin luotettavasti. Tietenkin isompaan työhön kannattaa hankkia aina isompi kone. Sehän noissa on kätevää että lisähydrauliikalla voi pyöritellä vaikka mitä ja vuokraamosta lainata lisävarusteita.