https://yliteippaus.fi/

Volvo V40 (2013-)

V

vkjoki

Vieras
Tässä n. 6 000 km:n ajoon perustuvia kokemuksia Volvo V40:stä (mallivuosi 2013):
- moottori: 5-sylinterinen D3 110 kW - miellyttävästi suriseva dieselmoottori
- vaihteisto: Geartronic-6 - miellyttävä, sporttisessa lähdössä jopa turhankin pehmeästi toimiva automaatti
- varustelutaso: Momentum
- maantiellä: napakka, hyvin toimiva jousitus, täsmällinen, suuntavakaa ohjaus, hyvä ajotuntuma, sporttisissa kiihdytyksissä uraherkkä, hyvin vaimennettu ajomelu
- ajoergonomia: erinomaiset, monipuolisesti säätyvät istuimet, kaikki säätimet täsmällisesti toimivat ja hyvin sijoitettu, näkyvyys taakse vain kohtalainen
- tilat (matkustamo ja tavaratila): luokassaan keskimääräiset

Lisävarusteita:
- Driver Support -turvallisuuspaketti (törmäyksenesto, jalankulkijan tunnistus, kaistavahti, turvavälin valvonta, kuolleen kulman valvonta, nopeusrajoitusten näyttö, kuljettajan vireystilan valvonta) - hyvin toimiva paketti, ja suositeltava keino vähentää ajoon liittyviä turvallisuusriskejä edes pieneltä osalta; tämänkin jälkeen kuljettajalle jää valvontatehtäviä enemmän kuin mihin inhimillinen suorituskyky ääritilanteissa riittää
- sopeutuva vakionopeudensäädin - sopeutuvuus tekee säätimestä ns. toisen sukupolven säätimen, mielestäni aivan ehdoton valinta
- start-stop-järjestelmä (tätä varten toinen akku) - moottorin käynnistyminen ja liikeellelähtö sujuvaa (veto päällä automaattisesti moottorin käynnistyessä), tuskin säästää polttoainetta ajossani ollenkaan
- Webasto
- lämmitettävä tuulilasi
- peruustuskamera ja -tutkat
- autonavigaattori
- Volvo On Call -kommunikointijärjestelmä (autosta 24 h yhteydenottopainikkeet Volvon asiakaspalveluun ja hätäpalveluun plus mobiilisovellus, jossa ajotietokoneen etähallinta, auton ovien etähallinta, automaattinen Excel-yhteensopiva ajopäiväkirja, Webaston etäohjaus ja ohjelmointi, auton automaattinen GPS-paikannus) - upea, hyvin toimiva huviksi ja hyödyksi -paketti!

Kulutus:
- keskikulutus 6 000 km:n matkalta 5,2 l / 100 km (laskettu tankkauksesta - ajotietokone näyttää 4,7 l / 100 km eli 10 % liian vähän)
- tankkausvälikohtaisen keskikulutuksen vaihtelu 4,95 - 5,38 l / 100 km
- ajosta 80 % maantietä, 20 % taajamaa, keskinopeus 64 km/h; ripeät kiihdytykset, ei tarpeettomia jarrutuksia, ajonopeudet nopeusrajoitusten mukaiset, kuormana 1 - 2 henkeä; renkaat HKPL R2 -kitkat
- maksimaalinen toimintasäde (range) tankkauksen jälkeen ajotietokoneelta: 1 560 km
- kulutus välillä Hki - Pori: 4,5 l / 100 km (pihasta pihaan)
- EU-normikulutus 5,2 l / 100 km
- joutokäyntikulutus 0,4 l/h
- kulutus täydessä kiihdytyksessä nopeudessa 100 km/h: 23 l / 100 km
- tuo havaittu V40:n keskikulutus (5,2) on hyvin linjassa niiden kulutusarvioiden kanssa, jotka olen saanut vastaaville autoille vastaavassa ajossa (Ford Focus 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6 mv. 2012: 5,1 l / 100 km, EU-normi 5,3; Volvo S60 D3 120 kW Geartronic-6 mv. 2011: 5,5 l / 100 km, EU-normi 5,9)

Mittarivirheet:
- ajotietokonene näyttää 10 % liian pieniä kulutuslukemia
- nopeusmittari näyttää 4 km/h liian korkeita nopeuksia
- maksimaalisen toimintasäteen (range) lukemat loogisia (ajotietokone käyttää laskennassa edeltävän 30 km:n keskikulutusta)
- polttonestemittari liioittelee polttonestesäiliössä olevan polttonesteen määrää 0 - 7 litraa; tieto varatankille (7,5 l) menosta tulee kuitenkin tarkasti ja rangenäyttö on koko ajan kohdallaan; Volvo On Call -sovellus näyttää polttoaineen määrän tarkemmin kuin auton ajotietokone

Yleisarvosana suhteessa omiin toiveisiini: erinomainen (9,5/10)


Muokattu otsikkoa  -juupeli  :)
 
vkjoella on kyllä hyvää kokemuspohjaa analysoida tämän luokan ominaisuuksia
 
vkjoki sanoi:
Lisävarusteita:
- Driver Support -turvallisuuspaketti (törmäyksenesto, jalankulkijan tunnistus, kaistavahti, turvavälin valvonta, kuolleen kulman valvonta, nopeusrajoitusten näyttö, kuljettajan vireystilan valvonta) - hyvin toimiva paketti, ja suositeltava keino vähentää ajoon liittyviä turvallisuusriskejä edes pieneltä osalta; tämänkin jälkeen kuljettajalle jää valvontatehtäviä enemmän kuin mihin inhimillinen suorituskyky ääritilanteissa riittää
- sopeutuva vakionopeudensäädin - sopeutuvuus tekee säätimestä ns. toisen sukupolven säätimen, mielestäni aivan ehdoton valinta

Mulle autokauppias kertoi, ettei tätä pakettia saa, kun vasta 60-sarjasta lähtien niin on jäänyt toi nelikymppinen vähän heikommalle huomiolle.

Meillä on toi paketti XC60:ssä ja jos tulee vaihdettua Golffi uuteen Volvoon niin  tuo on kyllä semmoinen mikä tulee otettua, jo pelkästään ton vakkarin vuoksi.
 
On tosiaan tullut "koeajetuksi" kahden viime vuoden aikana yhteensä n. 70 000 km uusimman sukupolven Focusta, Golfia ja Volvo V40:tä - viimeksi mainittua lokakuun puolivälistä alkaen. On varsin helppo kertoa lyhyesti, mikä on keskeisin ero noiden kolmen välillä: brändi. Ja vain brändi.

Ai vain brändi? No, nykyisillä markkinoilla brändi on keskeisin asia, jolla kilpaillaan - olivat sitten kyseessä autot, kännykät, vaatteet, kahvit, ... Tuotteiden väliset fyysiset erot ovat kaventuneet ja menettäneet merkitystään.

Uusimman sukupolven Focukset, Golfit ja V40:t ovat niin hyviä, että mitään merkittävää parannettavaa en keksi niistä mistään. Vikojakaan ei ole tarvinnut käydä korjauttelemassa. Maantiellä kaikkien ohjaukset ja alustat toimivat esimerkilllisesti, istuimet on hyvin muotoiltu, hallintalaitteet ovat hyvin hallittavissa, turvallisuusvarustelut kattavat, kulutukset 5 litran paikkeilla ja tilat minun käyttööni riittävät. Focuksen hintalaatusuhde on paras, Golfin lepuutusmoottori kiinnostavin ja kääntösäde pienin ja V40:n muotoilu pirtein.

Niin, tuo muotoilu. Focuksen muotoilu ei ihastuta minua: muodoissa on liikaa sekavia yksityiskohtia ulkona ja ohjaamossa - Focuksen ohjaamohan muistuttaa teinistereoita. Golf edustaa tyylikkään niukkaa asketismia - ja oikeastaan V40:n ohjaamo on askeettisin, tyylikäs toki.

Kuljettajan työtilat ja hallintalaitteet ovat selkeimmät ja toimivimmat Volvolla, mutta ei Golf juurikaan häviä V40:lle. Ja siinä missä V40:n Webaston saa ohjelmoiduksi muutamalla napinpainalluksella, tarvitaan Golfissa toistakymmentä painallusta ja Focuksella yli 20.
 
mukavaa lukea vkjoen kokemusia, kun itsellä on kiinnostusta v40:een. vanha vekotin myyty ja katseet on käännetty saksan käytettyjen markkinoille. sieltä saa vuoden vanhaa d3:sta automaatilla ja hyvin varusteltuna 20ke pintaan, jopa allekin. veroa menee muutama tonni, mutta kannattenee silti hakea sieltä.
hain s60:sen pari vuotta sitten, joten homma joten kuten tuttu.
 
Volvo V40 D3 110 kW Geartronicilla on ajettu nyt 35 000 km; tässä tankkauksista lasketut keskikulutukset vuodenajoittain:
- talvi 5,3 (josta Webaston osuus n. 0,1)
- kevät 5,4
- kesä 5,0 (josta AC:n osuus n. 0,1)
- syksy 5,1 (vain niukasti havaintoja toistaiseksi)

Ajotietokone on näyttänyt 8 % pienempiä kulutuslukemia kuin mitä tankkauksista laskettu todellinen kulutus on ollut.

Ajosta n. 80 % on ollut maantie- ja moottoritieajoa ja n. 20 % taajama-ajoa. Tankkausvälikohtainen keskinopeus 60 - 70 km/h. Kuormana 1 - 2 henkeä eikä paljoa matkatavaroita. Nopeusrajoitusten mukaan on ajettu, kiihdytykset tehty ripeästi ja turhia jarrutuksia sekä jarruilla että moottorilla on vältetty.
 
Eilen tuli päristeltyä työkaverin V40 (2013) T3 manuaali, Volvottimella Tre-Hki väli. Lyhyesti tuntemukset ja vertailu Leoniin.

+Hiljaisempi kuin Leon
+Laatuvaikutelma hyvä, Leon tuntuu muoviselta V40 jälkeen
+T3 moottori on mukavan pirteä, ei ehkä ihan 1,8 TSI veroinen (150 hp vs. 180 hp) mutta mukavasti tuo tuolla koneella liikkui.
+Menee todella vakaasti nastarenkaillakin motarilla
+Mittaristo moderni
+Penkit hyvät ja mukavat istua, tosin Leonin "sporttipenkkeihin" nähden sivuttaistukea niukasti

ja sitten ne huonot puolet

-Vakkarin käyttö, yksi napin painallus ratista muuttaa nopeutta sen 5 km/h. Yhden km/h nopeuden muutos täytyy tehdä pidemmällä painalluksella ja nopeuden pienet muutokset raivostuttavan epätarkka tehdä!
-Jotkut käyttökytkimet omituisia käyttää Leonin jälkeen, esim. takalasin pyyhin. Pesuviikseä taaksepäin painettaessa tulee vettä ja pyyhin käynnistyy ja jos haluaa vain pyyhintä käyttää täytyy painaa viiksen päästä nappia.
-Vaihdekeppi jo vähän liiankin iso ja huonon mallinen
-Ratti tuntui isolta Leonin ratin jälkeen, en tykännyt.

Kaiken kaikkiaan hyvä auto, jos ei tilaa enempää tarvitse niin voisin itselleni kuvitella tuommoisen.
 
P.Alikka sanoi:
ja sitten ne huonot puolet

-Vakkarin käyttö, yksi napin painallus ratista muuttaa nopeutta sen 5 km/h. Yhden km/h nopeuden muutos täytyy tehdä pidemmällä painalluksella ja nopeuden pienet muutokset raivostuttavan epätarkka tehdä!
-Jotkut käyttökytkimet omituisia käyttää Leonin jälkeen, esim. takalasin pyyhin. Pesuviikseä taaksepäin painettaessa tulee vettä ja pyyhin käynnistyy ja jos haluaa vain pyyhintä käyttää täytyy painaa viiksen päästä nappia.
-Vaihdekeppi jo vähän liiankin iso ja huonon mallinen
-Ratti tuntui isolta Leonin ratin jälkeen, en tykännyt.

Nämä on sellaisia asioita joihin tottuu omistajatasolla tosi nopeasti, itsekin alkuun oudoksuin tuota vakkarin käyttöä ja muitakin nappuloita mutta nyt kun niihin on tottunut niin nehän onkin oikein mallikkaasti toteutettu. En tiedä millainen kepukka manuaalissa on, mutta tuo tomaatin keppi kyllä istuu käteen mukavasti ja toimii täsmällisesti. :)
 
Missähän Volvoissa vakkarin asetus toimii noin? Onkohan vain pienemmissä, kun ainakin XC60ssä menee aina naksu/1 km/h. Toki yhtäjaksoinen painaminen nostaa sitten aika vikkelästi. Ja se näkyy myös nopeusmittarin keskellä.

Takalasin pyyhin toimii juuri noin, mutta sen "opin" kyllä nopeasti. Mielestäni tuo on aivan selkeä ja looginen.
 
Karvis sanoi:
Nämä on sellaisia asioita joihin tottuu omistajatasolla tosi nopeasti, itsekin alkuun oudoksuin tuota vakkarin käyttöä ja muitakin nappuloita mutta nyt kun niihin on tottunut niin nehän onkin oikein mallikkaasti toteutettu. En tiedä millainen kepukka manuaalissa on, mutta tuo tomaatin keppi kyllä istuu käteen mukavasti ja toimii täsmällisesti. :)
Kyllä, pienet oli moitteet autosta. En yhtään ihmettele miksi tuota on kehuttu. Keskeiset ominaisuudet tuntuu olevan aika hyvin kohdillaan.
Quality sanoi:
Missähän Volvoissa vakkarin asetus toimii noin? Onkohan vain pienemmissä, kun ainakin XC60ssä menee aina naksu/1 km/h. Toki yhtäjaksoinen painaminen nostaa sitten aika vikkelästi. Ja se näkyy myös nopeusmittarin keskellä.

Takalasin pyyhin toimii juuri noin, mutta sen "opin" kyllä nopeasti. Mielestäni tuo on aivan selkeä ja looginen.
No ainakin tuossa V40 vakkari toimi noin. En tiedä voiko toimintaa muuttaa? Oli muuten auton omistajalle uusi ominaisuus tuo, että nopeutta voi muuttaa 1 km/h välein kun pitää nappia pidempään pohjassa! Ei ollut ohjekirjaa lukenut... Oma ajatus oli heti, että ei j*malauta voi olla, että nopeutta voi muuttaa vain 5 km/h pykälin.
 
Quality sanoi:
Missähän Volvoissa vakkarin asetus toimii noin? Onkohan vain pienemmissä, kun ainakin XC60ssä menee aina naksu/1 km/h. Toki yhtäjaksoinen painaminen nostaa sitten aika vikkelästi. Ja se näkyy myös nopeusmittarin keskellä.

Takalasin pyyhin toimii juuri noin, mutta sen "opin" kyllä nopeasti. Mielestäni tuo on aivan selkeä ja looginen.

Myös V60:ssä toimii samoin kuin P.Alikka oli havainnut eli lyhyt näpäytys +/-5km/h ja pitkällä painalluksella sitten vaikka 1km/h kerrallaan, tuon oppii tosi nopeasti kuinka pitkään nappia pitää painaa että nopeus muuttuu vaikkapa sen yhden pykälän. Ainoa huono puoli on se, että jos vakkarissa on vaikkapa 88km/h niin eka naksu ylöspäin nostaa nopeuden tasan 90km/h ja siitä eteenpäin vitosen pykälissä, olisi parempi jos mentäisiin koko ajan 5km/h pykälissä.
 
Karvis sanoi:
Myös V60:ssä toimii samoin
2012-vuosimallin V60:ssä toimii toisin, eli yksi napsu on 1km/h-muutos, ja pitkään painamalla nopeus muuttuu tasaisesti. Ilmeisesti siis jossain välissä vaihdettu toimintatapaa.
 
AnttiH sanoi:
2012-vuosimallin V60:ssä toimii toisin, eli yksi napsu on 1km/h-muutos, ja pitkään painamalla nopeus muuttuu tasaisesti. Ilmeisesti siis jossain välissä vaihdettu toimintatapaa.

Olisiko sitten faceliftin yhteydessä muuttunut ???
 
Quality sanoi:
Missähän Volvoissa vakkarin asetus toimii noin? Onkohan vain pienemmissä, kun ainakin XC60ssä menee aina naksu/1 km/h. Toki yhtäjaksoinen painaminen nostaa sitten aika vikkelästi. Ja se näkyy myös nopeusmittarin keskellä.

Takalasin pyyhin toimii juuri noin, mutta sen "opin" kyllä nopeasti. Mielestäni tuo on aivan selkeä ja looginen.
Tässä uudemmassa toimii juurikin noin! Aluksi oli outoa, kun yksi naksu nosti 5km/h.
Tosin, jos esim. jos on laittanut vakkarin esim. 102km/h, niin painallus nostaa sen 105km/h.
Ei ole mikään ongelma, kun tuohon oppii 8)
 
2011 mallisessa V60 Volvossa + nostaa ensin seuraavaan 5 jaolliseen ja sitten 5 km/h välein. Resume taasen nostaa 1 km/h välein.
 
AnttiH sanoi:
2012-vuosimallin V60:ssä toimii toisin, eli yksi napsu on 1km/h-muutos, ja pitkään painamalla nopeus muuttuu tasaisesti. Ilmeisesti siis jossain välissä vaihdettu toimintatapaa.

myös mv 2013 S60:ssä yksi napsu nostaa 1km/h ja pidempi painaminen nostaa nopeutta tasaisesti.
 
Onko nyt saatavilla V40 XC versioon uudempaa konetta ja AWD + uusi automaatti yhdistelmää? Volvon sivuilta en oikein saanut selvää, mutta muistan lukeneeni että V40 malliin tämä combo olisi tulossa?
 
Tuo uutinen on päivätty 29.9.2014 ja siinä mainitaan, että "Päivitys on saatavilla syksyllä Euroopassa, ja se laajenee muualle maailmaan tulevina kuukausina." Syksyllä 2014 vai 2015?
 
Marty McFly sanoi:
Tuo uutinen on päivätty 29.9.2014 ja siinä mainitaan, että "Päivitys on saatavilla syksyllä Euroopassa, ja se laajenee muualle maailmaan tulevina kuukausina." Syksyllä 2014 vai 2015?
Tuo tosiaan tarkoittaisi, että syksyllä ois pitänyt tulla :eek:
Ei hinnaston mukaan ainakaan AWD+8 lovista laatikkoa löydy.
 
Näkyy tosiaan hinnaston mukaan olevan saatavilla tuolla uudella voimalinjalla T5 + 8-v aut + awd. Voi olla melko maukas paketti. Tuon uuden T5 ja 8v laatikon yhdistelmän V60 korissa ajaneena en keksinyt muuta 'huonoa' kuin nelivedon puutteen ja nyt sekin on korjattu, tosin toistaiseksi vain tuohon pienenpään koriin, mutta silti tuo on mielestäni mielenkiintoisin Volvo malli tällä hetkellä  :).