autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua Fiateista  (Luettu 28611 kertaa)

Huttunen

  • Vieras
Vs: Yleistä Fiateista
« Vastaus #100 : 07.11.2019 20:38 »
Muistaa. Lähti Mirafiori kiertoon.

Edit: Toinen tapaus ruostumisista, Opel Kadett Gt 1.8 päivät parkissa Suomenlinnan huoltotunnelissa, ruostetta alle parin vuoden vanhana huomattavasti, kiertoon sekin.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2019 20:44 kirjoittanut Huttunen »

Poissa Benkku

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 212
Vs: Yleistä Fiateista
« Vastaus #101 : 08.11.2019 22:39 »
Folkkarilla ja Toyotalla lienee isompi kate, suurien valmistusmäärien ja globaalin tuotantokoneiston ansiosta. Henkitoreissaan olevalla Fiatilla nuokin kustannukset olisivat nostaneet auton hintaa niin paljon, että myynti olisi laskenut vieläkin enemmän, vaikka sinänsä olisivat voineet sitä päivittämätöntä vanhaa mallia myydä voitollisesti vielä jatkossakin.
Fiat ei ole ainoa joka lopettaa nuo pikkuautot. Ford lopetti KA:n, Opel lopetti Karlin ja Adamin, VW lopettaa UPin, Skoda Citigonin ja Seat Miin. Renault lopettaa Twingon. Se mitä Toyota tekee on kiinni PSA:sta. Ainakin PSA:n johtajan puheista päätellen vasaran alle menevät Peugeot 1008, Citroen C1 ja sen mukana Toyotan Aygo. Ongelma on se, että EU:n turvallisuusvarusteet ja päästövaatimukset nostavat hinnan liian korkeaksi. Kuluttajat ovat tottuneet, että pieni on halpa. Toisaalta auton muuttaminen sähkökäyttöiseksi merkitsi vähintään 7000e hinnan korotusta tehtaan ulosmyynti hinnoissa. Kuluttajalle se hintalappu olisi paljon enemmän. Toinen malli on tehdä niinkuin Suzuki tekee supersuositun Jimnyn kanssa. Nythän sen jonotusaika on Suomessa esim. 2 vuotta (muualla Euroopassa sama). Suzuki ei nimittäin toimita Eurooppaan autoja kysyntää vastaavasti, koska tehdas joutuisi maksamaan niistä päästöveroa EU:lle jokaisesta autosta vuodenvaihteen jälkeen. Veron hinta tekee auton hinnassa useita tuhansia eroja Jimnyn tapauksessa. Koska auto myy kuin kuumille kiville muualla niin myydään mieluummin sinne (lue Aasia, Australia, Afrikka, Lähi-itä, Etelä-Amerikka). Sinänsä FCA:lta oli hauska piirre, kun puhuivat Fiat 500 -mallin lopettamisesta...kukaan ei puhunut sanaakaa Lancia Ypsilonista. Ainoasta kunniakkaan Lancian mallista. Ypsilon nimittäin myy enemmän kuin esim. koko Alfa Romeon mallisto yhteensä. FCA:han pelasti Jeepin myynnin Euroopassa ostamalla kaikki Teslan päästöoikeudet nyt ja jatkossa. Hinnasta ei ole tietoa,mutta niillä lapuilla saadaan myydä Jeeppiä Euroopassa, mikä on hyvin myyvä Euroopassa. Tesla lienee ainoa valmistaja, jolla oli nuita päästöoikeuksia kaupan.

Poissa Timppe

Vs: Yleistä Fiateista
« Vastaus #102 : 09.11.2019 22:17 »
Fiateja rekisteröitiin Suomessa viime kuussa 9 kpl! Siis yhdeksän.
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Paikalla Urlaub

Vs: Yleistä Fiateista
« Vastaus #103 : 09.11.2019 22:31 »
Fiat ei ole ainoa joka lopettaa nuo pikkuautot. Ford lopetti KA:n, Opel lopetti Karlin ja Adamin, VW lopettaa UPin, Skoda Citigonin ja Seat Miin. Renault lopettaa Twingon. Se mitä Toyota tekee on kiinni PSA:sta. Ainakin PSA:n johtajan puheista päätellen vasaran alle menevät Peugeot 1008, Citroen C1 ja sen mukana Toyotan Aygo. Ongelma on se, että EU:n turvallisuusvarusteet ja päästövaatimukset nostavat hinnan liian korkeaksi. Kuluttajat ovat tottuneet, että pieni on halpa. Toisaalta auton muuttaminen sähkökäyttöiseksi merkitsi vähintään 7000e hinnan korotusta tehtaan ulosmyynti hinnoissa. Kuluttajalle se hintalappu olisi paljon enemmän.

Eipä nuo miniautot ole myyneet juuri mitenkään tähänkään asti, joten asiakkaat ovat äänestäneet jaloillaan jo paljon ennen CO2-sakkoja.

Ylihintaisiahan nuo ovat jo nyt olleet, kun parin tonnin lisäpanostuksella on saanut pykälää isomman auton, jonka ominaisuudet ovat olleet aivan eri luokassa. Kuten nyt vaikka Opel Karl vs. Corsa.

Poissa nemos

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3381
  • Volvo XC60 T8 Inscription Ford Kuga 1.5 Ecoboost
Vs: Yleistä Fiateista
« Vastaus #104 : 10.11.2019 09:07 »
Eipä nuo miniautot ole myyneet juuri mitenkään tähänkään asti, joten asiakkaat ovat äänestäneet jaloillaan jo paljon ennen CO2-sakkoja.

Nyt ei ole kysymys Suomesta. Euroopassa miniautoja myydään pitkästi yli miljoona vuodessa eli selvästi enemmän kuin esim. keskiluokan autoja.