P
pantero
Vieras
- 10.1.2015 klo 17:36 / Mazdan strategiat
ICE-strategia
Mazda on ollut automaailmassa aina oman tiensä kulkija. Mazda uskoi viimeiseen asti Wankel-moottoriin, mutta Mazdankin oli viimein luovuttava sen kehittelystä, kun päästöarvoja ei saatu riittävän hyviksi. Silti Mazdalla on vahvaa osaamista moottoriteknologiassa ja viime vuosina se on niittänyt mainetta kahden uudenlaisen (B ja D) polttomoottorisarjan kehittäjänä. Samalla on käynnistynyt koko automalliston uudistuminen uusien moottorien ympärille.
Niinpä ei olekaan yllätys, että Mazda satsaa tulevina vuosina pelkästään uuden moottoriteknologiansa kehittämiseen ja on laittanut hybridi- ja sähköautoprojektinsa toistaiseksi jäihin. Mazda onkin ilmoittanut, ettei se aio tulla hybridi- tai sähköautomarkkinoille ennen vuotta 2020.
Kehitteillä on kaksi bensiinikäyttöistä Skyactiv-G sukupolvea, joiden tavoitearvoja ja aikatauluja on koottu oheen. Nämä perustuvat nettitietoihin ja mm. seuraaviin artikkeleihin:
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/mazdan+kehittelema+moottori+on+jo+ymparistoystavallisempi+kuin+sahkoauto/a976894 (koko artikkelin luku vaatii kirjautumisen).
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/mazda-suunnittelee-jo-seuraava-moottoriuudistusta
Skyactiv-G II sukupolvi (ennen 2020)
-Puristussuhde 18:1 (I sukupolvi: 14:1)
-Moottori käynnistyy puristuksesta Dieselin tapaan, sähkökipinää ei tarvita.
-Keskivertoauto saavuttaa CO2-arvon ~ 80 g/km
Skyactiv-G III sukupolvi (ennen 2025)
-Tekniikka ??
-Keskivertoauto saavuttaa CO2-arvon ~ 60 g/km
-Moottorin etuna on hyvä vääntö laajalla kierroslukualueella
-Tätä moottoria Mazda suunnittelee käyttävänsä omassa tulevaisuuden hybridissään. Siinä on tarkoitus hyödyntää jarrutusenergiaa ja superkondensaattoreita (kehitettyä i-Eloop tekniikkaa). Näillä Mazda uskoo pääsevänsä CO2-arvossa tasolle 50 g/km
Nämä ajatukset, samoinkuin Skyactiv-moottorisarjan I sukupolvi ovat Mitsuo Hitomin käsialaa. Oheisessa kalvossa hän on 2013 Tocico-konferensissä jo hahmotellut Mazdan ICE (Internal Combustion Engine)-strategiaa. Step 1:hän on jo toteutettu ja nyt on kehitystyö Step 2:sta menossa. Hitomin ajatuksia suuresta vaparikoneesta epäiltiin aluksi Mazdan sisälläkin Step 1:ssä, kun Euroopassa satsattiin samanaikaisesti pieniin turbomoottoreihin. Nyt Hitomi on jo nimitetty Company Hero:ksi, kun Mazdan myynti on lähtenyt kasvuun ja tulos on kääntynyt voitolliseksi. Uusilla Skyactiv-moottoreilla on ollut tässä erittäin tärkeä rooli.
===================
Mielenkiintoista on seurata, kuinka Mazdan ICE-strategia onnistuu ja miten kilpailutilanne hybridejä ja sähköautoja vastaan lähivuosina kehittyy.
Mazda on ollut automaailmassa aina oman tiensä kulkija. Mazda uskoi viimeiseen asti Wankel-moottoriin, mutta Mazdankin oli viimein luovuttava sen kehittelystä, kun päästöarvoja ei saatu riittävän hyviksi. Silti Mazdalla on vahvaa osaamista moottoriteknologiassa ja viime vuosina se on niittänyt mainetta kahden uudenlaisen (B ja D) polttomoottorisarjan kehittäjänä. Samalla on käynnistynyt koko automalliston uudistuminen uusien moottorien ympärille.
Niinpä ei olekaan yllätys, että Mazda satsaa tulevina vuosina pelkästään uuden moottoriteknologiansa kehittämiseen ja on laittanut hybridi- ja sähköautoprojektinsa toistaiseksi jäihin. Mazda onkin ilmoittanut, ettei se aio tulla hybridi- tai sähköautomarkkinoille ennen vuotta 2020.
Kehitteillä on kaksi bensiinikäyttöistä Skyactiv-G sukupolvea, joiden tavoitearvoja ja aikatauluja on koottu oheen. Nämä perustuvat nettitietoihin ja mm. seuraaviin artikkeleihin:
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/mazdan+kehittelema+moottori+on+jo+ymparistoystavallisempi+kuin+sahkoauto/a976894 (koko artikkelin luku vaatii kirjautumisen).
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/mazda-suunnittelee-jo-seuraava-moottoriuudistusta
Skyactiv-G II sukupolvi (ennen 2020)
-Puristussuhde 18:1 (I sukupolvi: 14:1)
-Moottori käynnistyy puristuksesta Dieselin tapaan, sähkökipinää ei tarvita.
-Keskivertoauto saavuttaa CO2-arvon ~ 80 g/km
Skyactiv-G III sukupolvi (ennen 2025)
-Tekniikka ??
-Keskivertoauto saavuttaa CO2-arvon ~ 60 g/km
-Moottorin etuna on hyvä vääntö laajalla kierroslukualueella
-Tätä moottoria Mazda suunnittelee käyttävänsä omassa tulevaisuuden hybridissään. Siinä on tarkoitus hyödyntää jarrutusenergiaa ja superkondensaattoreita (kehitettyä i-Eloop tekniikkaa). Näillä Mazda uskoo pääsevänsä CO2-arvossa tasolle 50 g/km
Nämä ajatukset, samoinkuin Skyactiv-moottorisarjan I sukupolvi ovat Mitsuo Hitomin käsialaa. Oheisessa kalvossa hän on 2013 Tocico-konferensissä jo hahmotellut Mazdan ICE (Internal Combustion Engine)-strategiaa. Step 1:hän on jo toteutettu ja nyt on kehitystyö Step 2:sta menossa. Hitomin ajatuksia suuresta vaparikoneesta epäiltiin aluksi Mazdan sisälläkin Step 1:ssä, kun Euroopassa satsattiin samanaikaisesti pieniin turbomoottoreihin. Nyt Hitomi on jo nimitetty Company Hero:ksi, kun Mazdan myynti on lähtenyt kasvuun ja tulos on kääntynyt voitolliseksi. Uusilla Skyactiv-moottoreilla on ollut tässä erittäin tärkeä rooli.
===================
Mielenkiintoista on seurata, kuinka Mazdan ICE-strategia onnistuu ja miten kilpailutilanne hybridejä ja sähköautoja vastaan lähivuosina kehittyy.