https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Täyssähköauto Mitsubishi i-MiEV

P

pokkus

Vieras
Onhan tämä malli ollut jo kauan markkinoilla, mutta tänään pisti silmään uutinen mallin hinnanpudotuksessa täällä Jenkeissä. OVH-hinta on tällä hetkellä karvan vajaa 24000 dollaria. Valtio sponssaa täällä täyssähköautojen hankintaa 7500 dollarilla. Perusalennusten jälkeen uuden iMiEV:n saisi pihaan noin 14000 dollarilla. Minusta tuo on pirun halpa hinta uudelle sähköautolle, vaikka kyseessä onkin aikamoinen koirankoppi :)

2014-Mitsubishi-i-MiEV-front-q.jpg


Tuli sitten nopeasti tiirattua, mitä nämä Suomessa maksavat ja siellä hinnasto näyttäisi 32000 euron pyyntiä. Sponssaako muuten Suomen hallitus näiden sähköautojen hankintaa jotenkin?

Nopeasti tuli lueskeltua muutamia arvosteluja autosta eikä sitä suoraan haukuttu lyttyyn misään vaan kyseessä olisi ilmeisesti varsin pätevä peli kaupunkipyöritykseen. Reilusti yli 100km toimintasäde riittäisi omassa käytössä vallan mainiosti päivittäiseen työmatkailuun. Eikä Suomen pk-seudun ruuhkissa juuri ole väliä kuinka kireällä pelillä olisi liikenteessä. Jonossa madellen se työmatka kuitenkin taittuu osan matkasta.

Täytyy myöntää, että hiukan heräsi mielenkiinto tätä vaihtoehtoa kohtaan :) Halpa hankintahinta täällä ja Suomessa auton varmaan saisi myytyä niin, että omat saisi ainakin pois. Kysymykseksi lähinnä nousee, että toimiiko täällä hankittu sähköauto myös Suomessa (eri sähköverkko) ja millaiset verot tuosta joutuisi Suomeen tuodessa sitten maksamaan? Melkein tuota voisi lähteä koeajamaan. Harmi vaan, että täällä itsellä ei oikein ole kunnon mahdollisuutta auton lataamiseksi.

Onkos kenelläkään kokemuksia tästä sähköisestä pienokaisesta?
 
pokkus sanoi:
Tuli sitten nopeasti tiirattua, mitä nämä Suomessa maksavat ja siellä hinnasto näyttäisi 32000 euron pyyntiä. Sponssaako muuten Suomen hallitus näiden sähköautojen hankintaa jotenkin?

Yksityisten kohdalla ei mitenkään. Yritykset voivat saada 7000 euroa energiatukea.

pokkus sanoi:
Täytyy myöntää, että hiukan heräsi mielenkiinto tätä vaihtoehtoa kohtaan :) Halpa hankintahinta täällä ja Suomessa auton varmaan saisi myytyä niin, että omat saisi ainakin pois. Kysymykseksi lähinnä nousee, että toimiiko täällä hankittu sähköauto myös Suomessa (eri sähköverkko) ja millaiset verot tuosta joutuisi Suomeen tuodessa sitten maksamaan?

Sähköauton CO2-päästöt ovat 0 g/km eli autoveroprosenttina on minimi 5 %. Se on vähän se. Jos tulli arpoisi verotusarvoksi 20.000 euroa, niin autovero olisi 1.000 euroa.

pokkus sanoi:
Onkos kenelläkään kokemuksia tästä sähköisestä pienokaisesta?

Lyhyen koeajon verran, kun työasioissa olen päässyt (ruinannut) sähköyhtiön i-Mievin rattiin. Kaupunkiautoksi voisi ajatella.

Näkyy poistuneen Mitsun Suomi-hinnastosta. Olisihan 32 tonnia huima hinta, kun Vw e-Upin saa 28 tonnilla ja Up on sentään auto tähän Mitsuun verrattuna.

Mitsu i-Mievin badge engineerattuja ranskalaismalleja on vielä tarjolla Härmässäkin. Citroën C-Zero 32 tonnia ja Peugeot iOn samat 32 tonnia.


http://www.citroen.fi/autot/citroen-c-zero/
http://www.peugeot.fi/showroom/ion/5-ovinen/
 
Täällä Rovaniemellä on Kemijoki yhtiöllä tuollainen Pösö iOn, hyvin se näyttää pakkaskelissäkin liikkuvan tuossa kaupungilla. Käyttäjäkokemuksista ei minulla ole tietoa.

e: Saako siellä jenkeissä uutta sähkö Golfia millaiseen hintaan?
 
pokkus sanoi:
... ja Suomessa auton varmaan saisi myytyä niin, että omat saisi ainakin pois.
Onkos kenelläkään kokemuksia tästä sähköisestä pienokaisesta?

Kysymys kuuluukin että kuka sellaisen ostaa talviseen suomeen?

Onhan niistä ollut juttua TM / Tuulilasi akselilla ja eipä niitä oikein näihin olosuhteisiin pakkasella varsinkaan ole.
 
Taky sanoi:
Kysymys kuuluukin että kuka sellaisen ostaa talviseen suomeen?

Onhan niistä ollut juttua TM / Tuulilasi akselilla ja eipä niitä oikein näihin olosuhteisiin pakkasella varsinkaan ole.

Kyllähän tuollaisen aika moni ostaisi kakkos tai kolmosautoksi, jos vaan olisi kohtuulliseen hintaan tarjolla.
 
tai sanoi:
Tuo taitaa olla mainoskilvestä päätellen jenkkituonti. Jos jenkkiversiosta ei löydy eu-tyyppihyväksyntänumeroa, vaatii rekisteröinti enempivähempi jumppaa.

Tuo Kotka Cars myy erilaisia USA:sta uitettuja pelejä etupäässä venäläisille. Eivät edes yritä rekisteröidä tai verottaa Suomeen. Kyllähän sielät suomalainenkin auton varmaan saa ostaa, mutta vastuu kaikesta byrokratiasta jää sitten omille harteille.

Tullaaminen ja verottaminen ei ole ongelma, mutta kilvittämisessä voi palaa tupakkaa.. Ainakin jos aivan ensikertalaisena siihen ryhtyy.
 
Karvis sanoi:
e: Saako siellä jenkeissä uutta sähkö Golfia millaiseen hintaan?
Kohta taitaa olla saatavilla reiluun 36000 dollarin hintaan toimituskuluilla.

http://www.vw.com/models/e-golf/

Tuosta saisi saman 7500 dollaria valtiolta takaisin eli noin 30000 dollaria tulisi maksamaan, jos uutena hommaisi. Samalla rahalla saa melkein täysvarustellun GTI:n...
 
Urlaub sanoi:
Yksityisten kohdalla ei mitenkään. Yritykset voivat saada 7000 euroa energiatukea.

Jotenkin näin muistelinkin asian olevan. Kiitos.

Urlaub sanoi:
Sähköauton CO2-päästöt ovat 0 g/km eli autoveroprosenttina on minimi 5 %. Se on vähän se. Jos tulli arpoisi verotusarvoksi 20.000 euroa, niin autovero olisi 1.000 euroa.

Jenkkiversiolla noiden päästöpapereiden löytäminen voi olla hankalampaa ja kalliiksi tulisi sähköauto, jos painon mukaan menisi verolle. Mutta päästöperusteisesti tuon saisi tosiaan todella edullisesti verotettua.

Urlaub sanoi:
Näkyy poistuneen Mitsun Suomi-hinnastosta. Olisihan 32 tonnia huima hinta, kun Vw e-Upin saa 28 tonnilla ja Up on sentään auto tähän Mitsuun verrattuna.

Mitsu i-Mievin badge engineerattuja ranskalaismalleja on vielä tarjolla Härmässäkin. Citroën C-Zero 32 tonnia ja Peugeot iOn samat 32 tonnia.

Ranskiksia täällä ei myydä ollenkaan ja VW e-Up ei myöskään ole tulossa valikoimaan mukaan.
 
Nisukan Leaf vaan kehiin. Reilu parikymppiä taisi olla sikäläisessä valuutassa tukien jälkeen?
 
pokkus sanoi:
Jenkkiversiolla noiden päästöpapereiden löytäminen voi olla hankalampaa ja kalliiksi tulisi sähköauto, jos painon mukaan menisi verolle. Mutta päästöperusteisesti tuon saisi tosiaan todella edullisesti verotettua.

Mielenkiintoinen kysymys tuo sähköautojen verottaminen ilman eu-tyyppihyväksyntää. En niin tarkkaan osaa autoverolakia, että löytyykö sieltä jokin viittaus sähköautojen veroprosenttiin vai meneekö se tosiaankin kokonaismassan mukaan. Tesloja on taatusti tulossa Suomeen muuttoautoina, joten tähän kysymykseen saataneen vastaus viimeistään valitustien kautta.
 
Taulukon mukaan 0 g/km = 5 %.

Autoverolaki 6. pykälä:
Jos 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon käyttövoima on yksinomaan sähkö, veron osuus on liitteen verotaulukon 1 alin veron osuus. (16.12.2011/1316)

1 momentin mukaiset autot ovat henkilöauto ja pakettiauto.
 
Penguin sanoi:
Taulukon mukaan 0 g/km = 5 %.

Autoverolaki 6. pykälä:
Jos 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon käyttövoima on yksinomaan sähkö, veron osuus on liitteen verotaulukon 1 alin veron osuus. (16.12.2011/1316)

Tämän perusteellahan asian pitäisi sitten olla selvä. Kiitos :)
 
Penguin sanoi:
Taulukon mukaan 0 g/km = 5 %.

Autoverolaki 6. pykälä:
Jos 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon käyttövoima on yksinomaan sähkö, veron osuus on liitteen verotaulukon 1 alin veron osuus. (16.12.2011/1316)

Asia selgeä.
 
Tuo "nollaverotus" kyllä nosti omaa mielenkiintoa sähköautoa kohtaan. Pitää sekin kortti vielä kääntää ja tutkia :)