https://yliteippaus.fi/

Leonin LED-ajovalot

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Aikanaan kun TM testasi Leonin ledit ensimmäisen kerran ja tulos ei ollut mitenkään mairitteleva, alkoivat seattimyyjät kertomaan juttuja, että valojen suuntausta muutetaan, joten tulos ei pidä enää paikkaansa.

No, uusimmassa TM:ssä oli perhefarkkujen testi ja Leon ST siinä ohessa. Myös valot testattiin. Oheisista kuvista näkee melko selkeästi millaisia juttuja automyyjät tällä(kin) kertaa suustaan päästävät.

Vanha mittaus:

ledivjalot.JPG


Uusi mittaus

leoninvalot.JPG


Uudemmasta mittauksesta kannattaa huomioida verrokiksi Peugeotin ledit.
 
Pitäisi päästä kokeilemaan, koska käyttäjien kommentit eroavat mittauksista. Ainahan omaa kehutaan, mutta kuitenkin harvinaisen paljon eroaa yleisestä linjasta. Miten muitten autojen ledit on pärjänneet lehtien mittauksissa?
 
jantsa sanoi:
Pitäisi päästä kokeilemaan, koska käyttäjien kommentit eroavat mittauksista. Ainahan omaa kehutaan, mutta kuitenkin harvinaisen paljon eroaa yleisestä linjasta.

No esimerkiksi tässä testissä TM:n kanta oli:

Tienpinnan valaistus jää kuitenkin ryhmän heikoimmaksi.
 
Marty McFly sanoi:
No tuossa Vempulan kuvassahan on Peugeotin ledienkin tulokset, ja ne ovat reippaasti paremmat.

Ledejä on nyt testattu TM:n toimesta jo useamman kerran ja sellainen mielikuva itselleni on jäänyt, että muutamasta isosta ledimodulista (esim MB ja Pösö) koostuvat ratkaisut ovat olleet parempia valoteholtaan kuin useasta pienestä ledimodulista (esim Audi ja Seat) koostuvat ratkaisut.

Toki monta pientä ledimodulia mahdollistavat visuaalisesti hienommat valot.

Uusi Passat lienee ensimmäinen vaggine, missä on neljä isoa ledimodulia, joten sen tuloksia odotan mielenkiinnolla.
 
Oma kokemus cupran nokalla olevista ledeistä vastaa kyllä noita testituloksia.Valo itsessään on kyllä miellyttävä näkemisen kannalta,mutta kantama ei ole kummoinen.Pitkiä ei ole kunnolla päässyt vielä kokeilemaan.
Parempia kaksoisksenoneja on kyllä ollut edellisissä autoissa verrattuna cupran ledeihin.
 
Marty McFly sanoi:
No tuossa Vempulan kuvassahan on Peugeotin ledienkin tulokset, ja ne ovat reippaasti paremmat.

Pitäisi vissiin lukea kunnolla ennen kuin kommentoi. Ilmeisesti menty sitten Leonissa ulkonäön ehdoilla. Onhan ne hienot.
 
OT
Mitenköhän lienee Golf GTE:n ajovalojen ledien koostumus, ei tahdo noista netissä olevista kuvista saada selvää?
 
Cuprassa pitkät säädetty liian korkealle, ei valaise aivan puiden latvoihin mutta puoleen väliin metsikköä. Ei taida pystyä säätämään pitkiä erikseen vaan samalla säätyy lyhemmät myös? Lähiaikoina oltava säädöstä huoltoon yhteydessä.
Räsässä ja Combi Ocussa valojen tehdassäädöt olivat myös pielessä, Golfissa Ok. Ledit eivät ole Golfin ksenonien veroiset, mielestäni päihittää Räsän ksenon/halogeeni yhdistelmän.
 
Apaju sanoi:
OT
Mitenköhän lienee Golf GTE:n ajovalojen ledien koostumus, ei tahdo noista netissä olevista kuvista saada selvää?

Nettikuvien perusteella vaikuttaisi samalta kuin Passat, eli neljä isoa ledimodulia.
 
Omia havaintoja yhden talven perusteella. Lähivalojen kantama on keskinkertainen, mutta valon sävy todella miellyttävä. Lisäksi valon sävystä johtuen heijastimet ja liikennemerkit paistavat todella kaukaa. Tästä johtuen syntyy ehkä vaikutelma paremmasta kantamasta kuin mihin valo todellisuudessa yltää. Lisäksi valokeila on suht leveä (lähellä), ja valon raja tarkka.

Kaukovaloja on tullut oikeastaan käytettyä kunnolla vain muutama kerta, samaan linjaan menevät nekin, eli kantamaa saisi olla enemmän. Molemmat kuitenkin pieksevät mielestäni mennen tullen 1P Leonin biksenonit (johon ei kyllä huimaa saavutusta vaadita).

Juuri tänään 30k huollossa säädettiin valoja, ainakin kaukovalot olivat osoittaneet liian ylös. Oma ajo tapahtuu kuitenkin 90% pk-seudulla, joten sinänsä valot eivät ole minulle kovin merkityksellinen seikka.
 
Omat, tällä hetkellä vielä vähäiset, kokemukset valoista.

-erittäin mukava värisävy!
-kuvio ihan ok
-valoteho puuttuu!

Eli ei noilla oikeasti pimeässä syyskelissä kovin hyvin näe, tehot uupuu. Kyse on varmaan juuri tuosta TM:n mainitsemasta asiasta, eli yksittäiset led-valot ovat etäällä toisistaan ja niiden suuntaaminen toimimaan tehokkaana nippuna ei oikein onnistu. Mutta kaippa näillä pärjäilee.

Tuo nimimerkki Msr:n mainitsema liikennemerkkien näkyminen on kyllä totta. Merkit kiiltää kaukaa (toki noita merkkejä on tienpäällä uusittu paremmilla kalvoilla oleviin, mutta silti).
 
On nuo LED-valot aika säälittäviä yrityksiä jos vertaa Peugeot RCZ:n ja vanhan mallin 308:n Xenon-valoihin. Niissä lyhyiden valojen kantama on TM-mittausten mukaan suunnilleen edellä mainittujen Seatin LED-valojen pitkien valojen mitoissa ja leveyttäkin riittää. Pitkien valojen kantama ulottuu reilusti yli 200 metriin. Mitenkään erityisesti Seatin valoja parjaamatta, nykyisissä uusissa automalleissa on surkeat valot lähes kautta linjan. Teknologiaa kyllä kehitetään, mutta valot muuttuvat vain huonommiksi.
 
Penguin sanoi:
On nuo LED-valot aika säälittäviä yrityksiä jos vertaa Peugeot RCZ:n ja vanhan mallin 308:n Xenon-valoihin.

Ledit ovat nyt selkeesti murroksessa. Markkinoilta löytyy kyllä valonteholtaan hyviäkin ledejä. Esimerkiksi Mersuista on mitattu varsin päteviä led-valoja ja silmämääräiset "analyysit" ovat myös tukeneet mitattuja valotehoja.

Mutta tottahan se on, että tietyillä merkeillä auton ajovalojen ulkonäöllä on huomattavasti enemmän merkitystä kuin niiden valoteholla. Tämä on autotehtaan tietoinen valinta ja tehty sen johdosta, että monet autonostajat arvostavat enemmän hienoa ulkonäköä kuin valotehoa.
 
Parasta Led-valoissa on se että niiden valoteho ei hyydy samalla lailla kuin xenoneissa.

Itsellä ledeistä kokemusta ainoastaan vanhempien E-mursusta. Valon sävy on hyvä, varsinkin VAG:n xenonien sävy tuntuu noiden jälkeen keltaiselta ja laimealta. Lyhyet ei pärjää leveydessä aikaisemmille xenoneille, mutta pituutta ja kirkkautta on runsaasti. Pitkillä myös ojat on hienosti valaistu.

Ainoa miinus on että nykytyyliin iso osa valosta menee puiden latvoihin eikä tielle. Tulee tunne että valoa on runsaasti vaikka pituutta saisi olla aavistus lisää.

Mutta kaiken kaikkiaan hyvät valot. Pimeää maantietä on mukava kurvailla.
 
Aivan niin kommentteihin; valotkin oikeastaan kuski kohtaisia..
Absoluuttinen valoteho mittauksista.
Itsellä hyvä hämäränäkö eli ehkä sen takia Leksan valot erinomaiset itselle (eli näkee pitkästi yli 5 lux rajalle). "Piste"kaukovalo normiumpiosta minulle vähempi.
Eli itse en jättäisi ottamatta, mutta lienee jokaisen oma asia.
 
Kyllähän leditkin kuluu ja himmenee, ei ehkä kuitenkaan niin nopeasti kuin xenon-polttimot. Ledit tosiaan on murroksessa, mutta niin on koko ajovaloteknologia. Ledit varmaan tulevat olemaan pitkään käytössä takavaloissa, vilkuissa, huomiovaloissa, pysäköintivaloissa ja ehkä jopa sumuvaloissa. Ajovalojen osalta en olisi niin varma tuosta, laservalot voivat yllättävän nopeasti tulla ja lyödä ledit laudalta.
 
Penguin sanoi:
Kyllähän leditkin kuluu ja himmenee, ei ehkä kuitenkaan niin nopeasti kuin xenon-polttimot. Ledit tosiaan on murroksessa, mutta niin on koko ajovaloteknologia. Ledit varmaan tulevat olemaan pitkään käytössä takavaloissa, vilkuissa, huomiovaloissa, pysäköintivaloissa ja ehkä jopa sumuvaloissa. Ajovalojen osalta en olisi niin varma tuosta, laservalot voivat yllättävän nopeasti tulla ja lyödä ledit laudalta.

Kyllä. Tosin se laserin valo on niissäkin toteutettu ledeillä.
 
Olen tuumaillut kannattaako päivävaloilla ajaessa valokytkin laittaa 0-asentoon katokseen ajessa ettei ledit turhaan räpsy? Näin tein ksenon autoilla.
Automyyjä kertoi ledien olevan suunniteltu kestämään auton elinkaaren 8 vuotta.
 
Marty McFly sanoi:
Eli jos lediumpiossa on esim. 4 lediä, niin ensimmäinen niistä hajoaa 8:nnen vuoden kohdalla? Vai viimeinen?
Eiköhän kestoikä ole kuitenkin riippuvainen ajokilometreistä, käyttötavasta ym. Sammuuko kaikki kerralla vai yksitellen en tiedä. 8 vuoden käyttökokemusta kenelläkään ei vielä ole, aika näyttää kestääkö 8vuotta vaiko 4.
 
Kuinka Led ajovalot toimivat talvella? Kun nehän eivät tuota lämpöä, niin jos sataa vaikkapa alijäähtynyttä - tai mikä termi oikea onkaan - vettä, meneekö lamput "umpeen" jäästä?
 
Halogeeneja ei ole korvannut mikään, eikä tule korvaamaankaan. Oheisessa artikkelissa kerrotaan v. 2015-2016 halogeenien osuuden olevan 70%, xenonien 26-27% ja Ledien 3-4%

http://europe.autonews.com/article/20120217/ANE/120219902/automotive-lighting-sees-jump-in-led-uptake-for-europe-in-2020

Siis xenonitkaan eivät ole lyöneet läpi 20 vuodessa, halogeenit kuitenkin korvasivat hehkulamput muutamassa vuodessa. Xenoneihin olisi perusteet valotehon takia, ledeissä perusteet ovat ainoastaan muotoiluosastoilla.

Lisäksi Philipsin johtaja totesi hiljattain, että halogeenipolttimoita voidaan vielä kehittää huomattavasti.

Seatia harkitsevien kannattaa myös miettiä, onko ok, että se suunnitellaan kestämään kahdeksan vuotta. Minulla on vanhempia paitojakin, tosin ne eivät ole Espanjalaisia.
 
Kvee sanoi:
Kuinka Led ajovalot toimivat talvella? Kun nehän eivät tuota lämpöä, niin jos sataa vaikkapa alijäähtynyttä - tai mikä termi oikea onkaan - vettä, meneekö lamput "umpeen" jäästä?
Ei suurta eroa xenoneihin.