https://yliteippaus.fi/

Chevrolet Cruze -kokemuksia!

O

Oxalainen

Vieras
Okei, Cruze ei nauti ihan samanlaista haluttavuusarvoa kuin joku audibemarivolvoskoda Suomessa, mutta käytettyjä yksilöitä alkaa löytyä täältäkin markkinoilta ihan mukavaan hintaan, joten uskoisin että joku voisi olla kiinnostunut lukemaan ko. auton käyttökokemuksista enemmän. VAROITUS! Käsittelen asiaa subjektiivisesti!

Mulla on siis ollut Cruze ajossa nyt vähän reilun vuoden päivät. Hommasin vm. –12 yksilön, mittarissa oli ostohetkellä n. 53tkm ja nyt auto on menossa 90tkm:n huoltoon. Mun autoni on kaksilitraisella 120kW moottorilla, automaatilla, LTZ –varustelulla ja porrasperällä. Päädyin Seevuun pitkälti siksi, etten löytänyt listani ykkösvaihtoehdoista järkihintaista kohtuullisesti ajettua käytettyä ostohetkellä, koeajon jälkeen Cruzeen tykästyi senverran paljon että kaupat tuli pienen väännön jälkeen tehtyä.

Cruzen vahvuus on maantieajossa, siellä auto on rauhallinen, vaivaton ja mukava ajaa. Jousitus kolauttaa hivenen poikittaissaumoihin ja ohjauksessa voisi olla ehkä ripaus tuntoa lisää, mutta puutteet ovat kuitenkin pieniä. Meidän huushollissa tällä ajetaan just pitkää matkaa ja käytännössä 90% maanteillä. On hiljainen sisältä ja sisätilojen design tekee viihtyisän tunnelman, toisin kuin jossain kalliissakin autoissa missä kojelauta on kuin lemahdus 1980 –luvulta. Ajossa Cruze ei tunnu aasialaiselta autolta lainkaan, pikemminkin sijoittuisi jonnekin saksalaisen ja ranskalaisen väliin. Lähisukulaisuus Opelin Astraan tuntuu.

120kW diesel ei tunnu lähdöissä miltään raketilta, mutta ohitukset maantienopeuksissa ovat vaivattomia ja vielä motarivauhdeissakin kuskin pukille välittyy tunne voimareservien riittävyydestä. Metelivettä toki kuluu enemmän kuin jossain 105hv pikkudieselissä, mutta itse pidän omassa ajossani vähän kuuden litran molemmin puolin osuvaa keskikulutusta satasella suht’ hyvänä –ottaen huomioon moottorin ja vaihteiston yhdistelmän. Kesärenkaina on ollut 17-tuuman Kumhot, kovanpuoleiset mutta toimivat ja itse asiassa 16-tuumaiset Bridgestonen kitkat olivat mukavammat, hiljaisemmat ja tuntui jopa että polttoainettakin kuluisi vähemmän.

Ihan täysin viaton mun Chevy ei ole ollut, lähinnä ongelmat tuntuvat vaikuttavan sähkökomponenttiosastolla. Toistaiseksi kaikki ovat tietenkin korjattu takuuseen, eikä mitään supervakavaa ole ilmennyt (=ajoon vaikuttavaa). Plus sitten mitä itse selasin ko. osia Saksan eBayltä, löytyy sieltä samat osat mukavan halvallakin (n. 20-30eur/kpl, sis.pk.). Vaikuttaisi myös siltä että monet ongelmat tulevat Opel –painolastina, pikaisesti Opel -lautaa selaillessani löysin samoja vaivoja mm. Astrasta ja Insigniasta. Se, pitääkö parin kympin komponenttia suurena vikana, on jokaisen oma asia. Itse mieluummin vaihdan niitä pari vuodessa, vs. 4000-8000eur moottori/vaihteistoremppa kerran auton käyttöaikana. Huoltohinnat ovat marmoritiskeilläkin ilahduttavan edulliset, näin paljon ajavalle 15tkm:n huoltoväli on lyhyenpuoleinen mutta kaipa sillä varmistetaan auton pysyvän paremmin kunnossakin. Mene tiedä mikä on todellisuus.

Tiloja en mielelläni kommentoi, sen tarve on aina yksilöllistä ja tiedän että monet laskevat litrat pilkuntarkasti autoa valitessa, koska kyydissä kulkee puoli sukua ja pyykkikone harva se päivä. Meidän huushollissa pärjätään automedian tehokkaasti dissaamalla porrasperällä hyvin, hivenen lastausta suunnittelemalla mukaan mahtuu yllättävänkin paljon roinaa. Takaluukun pieni koko toki rajoittaa roudattavien tavaroiden ulkomittoja. Olisin joka tap. päätynyt tämän auton kohdalla tähän korimalliin, koska se on IMO tällä hetkellä oikeasti nuorekkaana sedanina ilahduttavan erilainen, farkkujen ja söpöjen pikku töppöperien massoittamissa autoympyröissä.

Cruzen “halpamaisuus” näkyy pienistä yksityiskohdista. Sisustusmateriaalien laatu ja sisustuksen viimeistely voisivat olla paremmat (tiedän että monet suomalaiset olettavat halpa-autonkin sisustuksen olevan premiumia), tosin omassa autossa oli varmaan kuskattu lehmiä sisällä, kun lyhyessä ajassa oli saatu sisätilat yllättävänkin kuluneen näköisiksi. Pissapojan säiliö on pieni, samaten polttoainetankki –ottaen huomioon ettei auto ole piheimmästä päästä kulutuksen puolesta. Ajovaloina toimivat vanhahtavat H4:t, eikä niiden teho ole päätähuimaava. Molemmat muuten pimenivät reilu vuosi sitten kun olin ajanut Cruzella ekan isomman reissun, vaihdoin ne (suht’ helppoa) ja nyt edelleen mennään samoilla polttimoilla! Aika hyvin, sanoisin, kun ottaa huomioon esim. H7 –polttimoiden yleisen kestävyyden.

Arvoa Cruze ei pidä tietenkään kovin hyvin. Monille Chevrolet –merkki nokalla luo heti mielikuvan bensarohjosta mikä hajoaa vartin välein. Autoja tuntevalle Cruze taas on korealainen halpiskippo, mikä hajoaa vartin välein. Ja toisethan vihaavat lähtökohtaisesti GM:n tuotteita, ne kun hajoavat vartin välein. Tosin, nyt Cruzea saa käytettynä mukavaan hintaan, joten jos hommaa auton ajoa ja käyttöä varten eikä sijoituskohteeksi, voisi Cruze olla kokeilemisen arvoinen peli. Meillä on huushollissa ollut paljon Sitikkaa, Pösöä ja Rellua, joten arvonalenemaan osataan yleensä varautua jo ostohetkellä.

En yritä käännyttää ketään, mutta itse yllätyin koeajolla positiivisesti ja olen edelleenkin autoon hyvin tyytyväinen!

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Ostettiin keväällä 2012 uutena Chevrolet Cruze sedan 1.8 104kW bensa manuaalina. Väri metallihopea ja varustelutaso LTZ, joka oli kolmesta vaihtoehdosta se paras sisältäen meille kaiken oleellisen. Lisävarusteita ei paljoa tarvinnut; vetokoukku sekä lohkolämppäri&sisähaara talvirenkaiden lisäksi.

Tällä hetkellä ajettu 38t huoletonta kilometriä.

Ainoat tehdyt korjaukset on takakontin mikrokytkimen vaihto sekä peruutustutkien antureiden vaihto. Molemmat asiat luonnollisesti takuuseen ilman nikotteluja. Tässä on 3 vuoden tehdastakuu joka oli alunperinkin isossa roolissa uutta autoa ostaessa. Ei syö öljyä ja muutenkin ollut luotettava hyvä käyttöauto.

Auto on edelleen meillä ja sekin osaltaan kertoo miten ollaan oltu tyytyväisiä korean letukkaan :)
 
tlindstr sanoi:
Ainoat tehdyt korjaukset on takakontin mikrokytkimen vaihto sekä peruutustutkien antureiden vaihto.

Mun Cruzessa on itse asiassa just samat vaivat! Antureita saa tosiaan Saksasta 24,-/kpl sis.pk. ja takakontin mikrokytkin tulee rekkarikilven valon kanssa samassa setissä n. 20 euroon Kiinasta. Tuo kytkin on varmasti helppo vaihtaa itsekin, peruutustutkien anturit lienevät myös jokseenkin itse vaihdettavissa mutta vaatinee OBD:n jotta tietää mitkä anturit tarkalleen ovat sökönä.

Mullahan takuu loppuu 10tkm:n kuluttua (kilsat täyttyy aiemmin), joten täytyy sitten miettiä miten nuo komponentit tarvittaessa korjaa.

EDIT: Kirousvireitä.
 
Oon kyllä kuullut että varsin edullinen käyttöauto, tekniikka suhteellisen yksinkertasta ja jo monessa gm autossa ollutta. Joten osat halpoja jos jotain menee ja helppo laittaa. Hyvä ostos käytettynä jos ei tartte jatketta ja halvalla pitää saada. ;D
 
Paha71 sanoi:

^ Juurikin näin. Jostain sain itse sen käsityksen että varsinainen vetäytyminen olisi tehty vasta 2015 lopulla, mutta voisin kuvitella että ainakin Suomen maahantuoja piti niin pientä varastoa (meillä kuitenkin marginaalimerkki) että autot myytiin pian loppuun.

Huollon ja osien puolesta ongelmia tuskin tullee, Cruzehan on erittäin suosittu malli muualla maailmassa, sitä valmistetaan ja myydään vielä monessakin maassa. Joten osia on varmasti saatavilla jatkossakin, joidenkin mallikohtaisten (ei-Opelia, kuten esim. korin osat) palikoiden kanssa saattaa vaan kestää toimitus vähän kauemmin.

Mä olisin kyllä voinut -ainakin tämän hetken kokemusten perusteella- ostaa seuraavaksikin Cruzen. Tai Malibun.
 
Nonniin, oma Cruzeni rullasi jokin aika sitten autokaupan pihaan, kun pirssi meni hivenen yllättäen vaihtoon. Loppukaneetti käyttökokemuksilleni siis lienee paikallaan.

Vaihtohetkellä Seevuni mittari näytti aika tarkkaan 130.000 kilometriä. Olin suunnitellut ajavani autolla vielä pidempäänkin, mutta huushollin ajomäärät putosivat n. kolmannekseen aiemmasta ja nyt oli otollisin hetki hommata jonkunsortin "käyttöharrasteauto" omiin ajoihini. Maasturia siis teki mieli, en minä sellaista oikeasti mihinkään tarvitse mutta nyt pieni ajosuorite ainakin puolsi sellaisen hankintaa. ;)

Ensin viat. Cruze kärsii vähän puolihuolimattomasti toteutetusta sähköosastosta, koska pientä sähköhäiriötä oli kiusana aika ajoin. Ei mitään radikaalia tai matkaa katkaisevaa, mutta pienen hammassäryn luokkaa ja usein olosuhteista johtuvaa: kostea ja kylmä keli lähetti joskus aiheettomia vikailmoituksia kojetauluun. Uudet talvirenkaat (Kumhon nastat, on muuten ällistyttävän hiljaiset) hankittuani huomasin myös että tammi-helmikuussa alkoi Cruze täristää maantienopeuksilla ärsyttävästi. Päheät amisrassi -malliset aluvanteet päästävät aika paljon kuraa pyörän sisäkehälle ja törky kasaantuu vielä epätasaisesti yhteen tai kahteen kohtaan. Siivous toki palautti normaalin pehmeyden ja sulavuuden taas ajettavuuteen, mutta pyörä pitää käytännössä irroittaa että kaikki kurat saa kunnolla harjattua pois.

Cruzen pieniin sähkövaivoihin mainio apu on auton laaja kansainvälinen käyttäjäyhteisö. Mallihan on todella suosittu auto Euroopan ulkopuolella ja monet ongelmista jo koettu muualla. Helpoimmillaan pikkuvika on ratkennut pikaresetoinnilla, sulake irti hetkeksi ja takaisin. Osiakin saa aika halvalla eBayn kautta, tosin kun itse vaihdatin kaikki jarrupalat ja -levyt 120tkm:n kohdalla (arvelinkin että kuluvat nopeasti, muutenkin moni seikka autossa viittasi edellisen omistajan korttelirallitaipumuksiin) ei hintaetu suosimani Bosch Car Servicen tarjontaan ollut suuren suuri.

Sähkövioista huolimatta Cruzea on ollut viime viikot ikävä. Vaikka tiesinkin nykyisen "käyttöharrasteautoni" ominaisuudet jo autoa harkitessa, olen jälkeenpäin muistellut kaiholla Cruzen leppoisuutta ja hiljaisuutta. Ja kun vaimollekin vaihdettiin juuri auto, uudehko Kia cee'd, ei sekään pärjää Cruzen rentoudelle ja mukavuudelle -vaikka ihan ok auto Kiakin on. Ehkä Cruzen miellyttävyys osittain johtui myös sen ennakko-odotuksia paremmista ominaisuuksista: vähän halvalla isolle markkina-alueelle tehty auto osoittautukin mukavaksi, asialliseksi ja nykyaikaiseksi autoksi.

Itselleni oli myös iso plussa sekin, ettei samanlaisia autoja putkahdellut tien päällä vastaan perus-Golfin tai farmari-Octavian tiheydellä. Jos Cruzea olisi tehty jollain ärjymmällä bensakoneella (esim. V6), olisin voinut myöhemmin harkita sellaista vaikkapa huushollin kolmanneksi pirssiksi, oikeaksi "harrasteautoksi". ;) ;D

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Ostin vajaa kolme vuotta sitten 1,6 Cruzen, vuosimallia -13. Autolla oli ajettu 45 tkm. Nyt mittarissa 120 tkm. Ostopäätöksen tein aikoinaan edullisen hinnan ja ihan ok ulkokuoren vuoksi. En pelännyt useita arvostelijoita autoa ostaessani. Korean Servoletti ei tuntunut, eikä tunnu vieläkään olevan suuren kansan suosiossa. No, minua ei muiden epäilyt ja viisastelut hetkauttaneet. Mutta sitten kokemuksiini autosta.
Yllättänyt minut ja useammankin kaverini täysin. Jarrupalat vaihdoin 110 tkm kohdalla. Sitä ennen en ole tehnyt autolle mitään muuta kuin käyttänyt määräaikaishuolloissa.  Katsastuksessa ei mitään huomautettavaa. Ei kolise, ei lotaa, ei mitään vikaa tähän päivään mennessä. Ainut pieni häiritsevä tekijä on koetaulussa muistuttava code 89. Nollasin sen, mutta palaa aina takaisin. On takarekisterikilven valon koodi. Ei ole haitannut alkuaikojen jälkeen pääkoppa, kun tietää, että sillä ei ole sen ihmeempää merkitystä. Rekkarin valot siis ok, mutta ilmoittelee, että ei ole.
1,6 kone ei ole raketti, minkä oivaltaa viimeistään motarilla, kun yrittää rivakkaa ohitusta reilun satkun vauhdissa. Mutta sen oppineena ottaa hieman ennakkoa, niin ohitukset toimii vaivatta. Taloudellinen vekotin ja tosiaan minun ajamat kilsat noin 75 tkm, eikä vian vikaa tuota rekisterivalon vikakoodia lukuun ottamatta.
En sitten tiedä onko tämä minun Cruze joku perjantaiversio, joka on tehty hyvällä fiiliksellä, mutta ei voi, kun kehua. Omasta kokemuksestani voi suositella Cruzea ehdottomasti.
 
Mukava kuulla että Cruze on toiminut hyvin ja olet ollut tyytyväinen.
Eihän nuo 2012-2014 mallit ole oikeastaan hinnallakaan pilattuja kokoluokan huomioiden.
Itse joskus haaveilen farkkumallisesta.
1,6 koneiset eivät haittaisi mutta ehkä tuo uudempi 1,4 turbo olisi maukkaampi. Hinta tietenkin pompsahtaa.
Miten kommentoisit rengas ym melua?
Muotokielihän tässä Cruzessa on silmää miellyttävä.
 
focceristi sanoi:
1,6 koneiset eivät haittaisi mutta ehkä tuo uudempi 1,4 turbo olisi maukkaampi. Hinta tietenkin pompsahtaa.
Ja siinä on Opelin susi M32-manuaalilaatikko.
 
focceristi sanoi:
Aha!
1,6 toinen parempi loota?
Juu siinä on vanha 5v manuaali.

Tämä autohan on käytännössä halpuutettu Opel Astra J. Jos nyt Opelista voi halpuuttaa, heh.
 
Mutta ehkäpä Cruze pelaisi paremmin?
En ainakaan ole huomannut että erityinen vikapesäke olisi?
 
Rengasmelusta sen verran, että osatekijä sille on tietysti alla olevat renkaat. Rehellisesti sanottuna se voisi olla hiljaisempi. Tuskin ovat satsanneet ihmeitä äänieristyksiin. Tärkeämpää on muu auton toimivuus, Farkkumalli itselläni, johon ihastuin.
 
Ei tuo rengasmelu haittaa tällaista vanhoilla kotteroilla ajelevaa)
Tietenkin tärkeämpää on että auto toimii.
 
Kysyisin Cruzella ajaneilta jousituksesta. Jousitusmukavuus on minulle tärkeää ja tarkoitan tällä nimenomaan sitä, kuinka pehmeästi erilaiset töyssyt otetaan vastaan. Mistään jämäkkyydestä tai ajon tarkkuudesta en piittaa.

Aiemmin mainittu saksalaisen ja ranskalaisen yhdistelmä kuulostaa lähtökohtaisesti hyvältä, mutta miten on käytäntö. Miten asfaltin paikkaukset tai niiden puute tuntuvat ajossa? Voiko hidasteet ajaa 30-40 km/h vauhdilla suoraan yli vai joutuuko hidastamaan kävelyvauhtiin? Miten toimii soratien nimismiehen kiharalla?
 
Mikä oma lyhyt kokemus Cruzesta vielä on, niin onhan tuo talouden muihin tämän hetkisiin autoihin (Octavia RS ja S Line alustainen B7 Audi) tooosi lulla. Eniten tuon huomaa jarrutuksissa, keula painuu syvälle.

En oikein millään autolla raaski vetäistä hidastetöyssyjen yli hidastelematta.

Nimismiehen kiharoista ei ole vielä kokemusta. Asvaltin epätasaisuksiin en ole kiinnittänyt huomiota.

Uskoisin, että mukavuuspainoitteista etsivälle ihan ok valinta.
 
Monessa autossa ongelmaksi muodostuu liian jäykkä kallistuksenvakaaja. Useimmat töyssyt kuitenkin vaikuttavat vain toisen puolen pyöriin, jolloin jäykkä kallistuksenvakaaja täräyttää ikävästi. Joissain autoissa huomaa varsinkin sen, että takapää ottaa töyssyt paljon pehmeämmin.

Kolmen- tai neljänkympin alueella oleviin hidastetöyssyihin ei ole ollut tapana hidastaa. Ne ovat kuitenkin niin loivia ja vauhtia on niin vähän, että rasitus auton alustalle ei ole kovinkaan kummoinen. Tietysti on hyvin autokohtaista, kuinka mukava tapa on kyydissä oleville.
 
Tietääkö joku, tai näkeekö jostain Cruzen varuste-eroja mallien välillä?

Lähinnä siis mitä eroa on (2011/2012) LS, LT ja LTZ välillä (onko vielä muita?)? Vai ovatko noi ylipäätään varusteluun viittaavia kirjainyhdistelmiä?
 
Jotain tietoa löytyy autotallin esittelystä https://www.autotalli.com/artikkeli/Autoesittely-Chevrolet-Cruze-2012

Vakiovarustukseen kuuluu esimerkiksi 6 turvatyynyä, ajonvakautus, murtohälytin sekä lisäksi mm. Bluetooth, ajotietokone ja kattokaiteet (Station Wagon). LT varustetasossa on edellisten lisäksi nahkaverhoiltu radion säätimin varustettu ohjauspyörä, vakionopeuden säädin ja peruutustutka. Parhaiten varustellussa LTZ:ssa on vielä mm. automaatti-ilmastointi, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, sadetunnistin, MyLink-viihdejärjestelmä ja navigaattori peruutuskameralla