No niin, tulipa tuo Lexus NX 300h AWD koeajettua. Kyseessä oli Comfort Business varustelu, josta puuttuivat nuo kaikkein kovimmat hypetykset ( mm. langaton laturi puhelimelle, Touch Pad, Lexus premium Navigation, yhteys verkkoon, WiFi, HUD, 360 o pysäköintikamera, jne.). Mutta sen sijaan tuossa oli kyllä ihan riittävästi normaaliin autonkäyttöön sopivia varusteita (mm. LED päivä- ja sumuvalot, 8” monitori, 4,2” ajotietokonenäyttö, vaihtuvat mittaristonäytöt, pysäköintitutkat ja peruutuskamera, sähkötoiminen tavaratilan luukku, kosketuksesta aukeavat ovet, ym.)
Ajoasennon sai varsin sopivaksi etupenkkien runsaan liikutteluvaran vuoksi. Istuimet onkin näköjään suunniteltu kaikenkokoisille. Jos istuimen pumppaa ihan ylimpään asentoon, saattaa stetsoni kyllä rypistyä.
Tahara-keinonahka tuntuu miellyttävältä ja koko kojelautanäkymä on laadukkaan ja modernin tuntuinen. Itse tykkäsin kovasti kaiken digidigi-tekniikan seassa kunnon analogisesta kellosta! Ratti on paksu ja hiukan normaalia pienikehäisempi. Ratissa olleita nappuloita ei tiukkatahtisessa koeajossa ollut aikaa opiskella. Olisikohan siinä ollut nuolihiiri multinäytön ohjaamiseksi...
Ohjaus oli OK Kehä III:lla satasen nopeudessa ja tuntui kevyemmältä kuin CX-5:ssa. Tänään oli melkoinen hiivari ja tuli testattua sivutuuliherkkyyskin, joka noissa nopeuksissa ei ollut haitallista (kuten se ei ole CX-5:ssakaan, erona on tosin siinä välillä kuuluva tuulen vinkuna, mitä Lexuksessa ei kuulu).
Hybridisysteemi ei itselle ole kovin tuttu, kun vasta toisen kerran sellaisella ajelin, mutta erittäin nopeasti siihen tottuu. Meno on tyylikästä ja hiljaista. Vaistomaisesti tulee vilkuiltua monitoriin, josta selviää millä powerilla mennään. Kotitiellä kun polkupyöränopeudessa painaa EV-näppäintä, edetään sähköllä vain pienen (tyristori?)vinkunan säestämänä. Yes!
Tätä NX 300h :ta on moitittu jossain koeajossa liian rauhalliseksi, mutta Sport asennossa tuntui tuo kyllä ainakin omiin tarpeisiin liikkuvan ihan riittävästi. Ohi pääsee varmasti maantielläkin, jos kiire tulee.
Tavaratilojen koko on itselle varsin tärkeää ja niitä tulikin tutkittua oikein mittanauhan kanssa. Se näytti leveydeksi 113 cm, korkeudeksi 68 cm, ja syvyydeksi 95 cm. Koko tavaratilan pituus oli 173 cm. Lexuksessa on kiinteä hattuhylly, jonka sijaitsee 33 cm korkeudella. Hattuhyllyn saa pois ja sen voi kätevästi säilyttää tavaratilan pohjan alla (jossa on myös vararengas!). Esite mainitsee, että tavaratilan koko olisi 475 l mitattuna hattuhyllyyn asti, mikä tuntuu hiukan suurelta. Mutta hattuhylly poistettuna takatilaa voi lastata 10 cm korkeammallekin ilman, että näkymä taakse huononee.
Koeajetussa autossa oli panoraamakatto, joka madaltaa tavaratilaa erityisesti takana. Silti oma käsitys on, että koko tila on hieman pienempi kuin CX-5:ssa, mitä litratilavuudetkin kertovat (1520 l/1620 l). Hpj:n kanssa totesimme tavarankuljetuskyvyn kyllä omiin tarpeisiimme riittäväksi.
Sähköistä nelivetoa ei tullut testattua, mutta radio tuli ja Pioneerin 8 ämyriä soi ihan mukavasti. Kun auto on vielä varsin hiljainen, voisi jopa Easy Listening-musaakin harkita kuunneltavaksi. Tässä varustelussa Navi on lisävaruste, jota koeajoautossa ei ollut.
Kokonaisuutena tästä lyhyestä koeajosta jäi varsin mukava fiilis. Bensahybridi ja automaatti on tietysti melkoinen muutos dieseliin ja manuaaliin tottuneelle, jos tällaiseen päätyisi ja edellyttäisi itsensä uudelleenohjelmointia. Eipä kai tuo ylitsepääsemätön paikka olisi...