https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Golf VII kokemuksia

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Tänään tuli Tekniikan Maailma, jossa oli Golf VII kestotestissä. Mallina oli 1.4 TSI ACT Comfortline.
Auto sai enimmäkseen kehuja. Ajo-ominaisuuksia kehuttiin vuolaasti maininnalla "ajettavuus huippuluokkaa". Kulutuksessakin ACT -kone näytti kyntensä, ja Golf kiilasi bensiinikäyttöisten käyttötestiautojen kokonaiskuluvertailussa kärkeen. Kulutus oli keskimäärin 6,38 l/100 km. Silti auto on suorituskykyinen, ja kiihtyvyysmittaus 0-100 kmh meni ajassa 8,9 sek.

Turboahtimen painelaakerissa havaittiin lievää kulumaa, ja ennuste oli, että koneen eliniän aikana pitää turbo kerran uusia. Tässä korostettiin pitkän LL -öljynvaihtovälin negatiivista vaikutusta. Selkeä peruste vaihtaa öljyt useammin, jos auton aikoo pitkään omistaa. Öljyä tuo yksilö oli vaatinut litran lisää per huoltoväli, ja pinta oli ollut huoltoon mennessä alarajassa, eli litra per 15 tkm kului.

Hieno testitulos Golfille tuli, enkä ihmettele, kun itsekin pidin autosta paljon ja ihmettelin, miten n. 25 th euron hinnalla voi saada noin erinomaisen auton (1.2 TSI oli minulla)  :).
 
Tuo kulutus ja kulkupuoli on kyllä fantastinen suoritus. Dieselin lukemissa kohta mennään kulutuspuolella. Ei se ihme ole, että Golf myy Suomessa niin hyvin.
 
Itse olen samaa mieltä ajettavuudesta. Jämäkkä auto ajaa ja jämäkkäkyyttä lisää lisävarusteena valittu urheilualusta joka madaltaa 15mm sekä 17"renkaat. Ajoprofiilin valinnassa pidän ohjausta sportilla jolloin ohjaus on minusta erinomainen. Nämä siis omassa golfissani.
Pidän paljon autostani siinä on kaikki on makuuni.

Ainut asia mikä saisi olla toisin on säilytystilat, niitä enemmän ja isommat.

Itselläni ei vaan ole tuota ACT konetta,  vaan 90kw TSI DSG joka tuokin on pirteä kulkuinen.
 
Sciroccon ollessä jakorempassa oli sijaisautona uudehko Golf 122 hv. Aika hieno oli ajella "perheautoksi", tykkäsin perusgolfista enemmän kuin siitä tehokkaasta GTI versiosta.
 
Tähänkö on tultu? Onko tuo 6,4litran kulutus teidän mielestä hieno suoritus? Toisekseen autossa oli ollut kaiken maailman pikku "vikoja" enemmän kuin laki sallii. Hyvän tähden ihmiset! Kyseessä oli kuitenkin uusi auto ja sillä ajettiin ensimmäiset 60tkm. Ei ihme jos vw-takuu korjaukset tökkii jos asiakkaiden ja johtavan lehdenkin mielestä tuo "kestotesti" oli hieno suoritus! Vaatikaa nyt edes jonkin näköistä laatua, tuon nykyisen tason saa pyytämättäkin.

Oma ei niin ekoauto mennyt ensimmäiset 30000km 6,5-7litran kultuksella ja moottorina ahtamaton 2litranen bensa auto. Ajo ollut lisäksi kaukana siististä, vähäntään kerran päivä kunnon revittelyä jotta pysyy kunnossa.
 
Kai se on Volkkarille hyvä suoritus kun moottori on pysynyt kasassa 60tkm kun vertaa aiempiin TSI-koneisiin.
 
Jones sanoi:
Tähänkö on tultu? Onko tuo 6,4litran kulutus teidän mielestä hieno suoritus?

Oma ei niin ekoauto mennyt ensimmäiset 30000km 6,5-7litran kultuksella ja moottorina ahtamaton 2litranen bensa auto.

Tämmöisellä kulutusvertailulla ei ole mitään virkaa, pitää tietää millaisella ajoprofiililla lukemat on saavutettu.
 
Jones sanoi:
...Onko tuo 6,4litran kulutus teidän mielestä hieno suoritus?...

Hyvä kysymys sinulla, kaikkihan on suhteellista. Jos tuota TM:n käyttötestiä hieman purkaa polttoaineen kulutuksen osalta, niin testi on ajettu 1/13 - 4/14 aikana. Keskinopeus on ollut 63 km/h. Taajama-ajoa 14 %, maantietä 65 % sekä motaria 21 %. Ajo kesä- ja talvirenkailla melkein tasan 49 - 51 %.

Varmasti käytännön syistä ajo näissä 60 tkm käyttötesteissä on maantie/motari painotteista. Minua tässä kyseisessä Golfissa ilahduttaa kulutuksen tasaisuus. Keskikulutukset vuodenaikojen mukaan olivat
Kevät  6.29  keskinopeus  63
Kesä  6.31                    67
Syksy  6.44                    59
Talvi  6.54                    58

TM mainitsee taulukossa vertailun vuoksi mm. Opel Astra Sport 1.4 Turbon vuodelta 2011. Teho sama, manuaali, vääntöä vähemmän. Keskikulutus silloin käyttötestissä 7.60 litraa.

Olen aina kiinnostunut lukemaan näitä kestotestejä. Ajo ei ole mitään taloudellisuusajoa, joten kyllä se suuntaa antaa.
 
Minulla on noin 14 500 km tullut mittariin syyskuun 16. päivä viime vuonna rekisteröidyllä 1,6 TDI DSG:llä. Tosi tyytyväinen olen autoon kaikin puolin. Keskikulutus koko matkalta on 4,9 litraa satasella. Kaikki on toiminut, kuten pitääkin. Ei rämise, eikä kolise. Ainoa pikkujuttu oli tammikuussa tehty polttoaineen täyttöaukon suojaluukun herkistely. Öljyä ei ole tarvinnut vielä lisätä.
 
Jep. Hyvin sanottu. Ja vielä kun huomioi, että auto liikkuukin aivan ripeästi (ois 80-luvulla ollut huikea sporttinen tila-auto.. ) niin ei tuollainen keskikulutus ole paha.
 
No ne lukemat on saavutettu pyörimällä päivittäin Jyväskylän keskusta alueella ja kehystaajamissa (tikkakoski,palokka,leppävesi,laukaa,muurame) marraskuusta 12-> nykyhetkeen. Ei ehkä ihan vertailukelpoinen PKS-alueella ajeltuun mutta niinkuin todettu ei tuossa mitään ecoa ole edes yritetty.

Kuitenkin aiheeseen palatakseni. Golf on varmasti loistava auto ominaisuuksiltaan niin kauan kuin kestää. Itsekin tuli konsernin merkit hylättyä aikanaan noiden ei niin toivottojuen ominaisuuksien ja surkean takuuasioiden hoidon takia. Sitten valtakunnallinen lehti menee "hehkuttamaan" maasta taivaaseen ja kuluttajat pesaa, ei ihme ettei kiinnostaa Keskoa parantaa tuolla saralla.

Olen odetellut milloin tulee taas kiinnostava malli vw:lta tai audilta jotta pääsisi tosissaan harkitsemaan. Tuolla vikalistalla mikä kestotestissä oli niin voidaan näköjään odotella ihan rauhassa 3-5 vuotta. Ei vahvistunut usko laatuun ainakaan minulla.
 
Oma Golfini 1,6tdi on ollut minulla noin 13kk ja on loistava auto. Pitkän ajan keskikulutus 4,0 L /100km. Todella laadukas auto, ei natise eikä nitise. Alustaltaan erinomainen. Kuljettajan tuntuma autoon loistava, hallintalaitteet loogiset. Olen tyytyväinen.
 
Ei varsinaisesti kuulu tähän aiheeseen.  Tänään testasin frost assistenttia pahvilaatikkoa kohti ajaen nopeudella 15 km/h mutta eipä auto tehny hätäjarrutusta joten osuma tuli pahvilaatikkoon.

Eikö sitten tutka tunnista pahvilaatikkoa vai miten tuota pystyy testata.???? Käsittääkseni tuo frost assistentti tunnistaa ihmisenkin, mutta miksi ei pahvilaatikkoa.
 
Oliko laatikko tarpeeksi korkea ? Sen pitää käsittääkseni olla puskurin korkeudella tai yli.

Minulla Ocu on tehnyt muutaman kerran yllätyshälytyksen tilanteissa, joissa ei vielä pitäisi. Jos eteeni tulee kaistaa vaihtava auto muutaman metrin varoetäisyydellä, niin iso punainen varoitusmerkki syttyy joskus. Välillä samoilla etäisyyksillä ACC vaan jarruttaa rauhallisesti. Ehkä kyse on vaan hiuksenhienosta säätörajasta noiden kahden toiminnon välillä.
 
Henri S sanoi:
Ei varsinaisesti kuulu tähän aiheeseen.  Tänään testasin frost assistenttia pahvilaatikkoa kohti ajaen nopeudella 15 km/h mutta eipä auto tehny hätäjarrutusta joten osuma tuli pahvilaatikkoon.

Eikö sitten tutka tunnista pahvilaatikkoa vai miten tuota pystyy testata.???? Käsittääkseni tuo frost assistentti tunnistaa ihmisenkin, mutta miksi ei pahvilaatikkoa.

Taisit ajaa liian hiljaa, muistelisin että toiminta alkaa 30:n nopeudesta ???
 
Tämä varuste on kyllä mystinen itsellenikin! Youtubessa joitain testejä, virallisia. Mutta kiinnostaisi kyllä tietää miten toiminnon voi itse testata, turvallisesti ja autoa rikkomatta? Tuo etäisyysvaroitus itsellenikin tullut.
 
Markku J sanoi:
Oliko laatikko tarpeeksi korkea ? Sen pitää käsittääkseni olla puskurin korkeudella tai yli.

Minulla Ocu on tehnyt muutaman kerran yllätyshälytyksen tilanteissa, joissa ei vielä pitäisi. Jos eteeni tulee kaistaa vaihtava auto muutaman metrin varoetäisyydellä, niin iso punainen varoitusmerkki syttyy joskus. Välillä samoilla etäisyyksillä ACC vaan jarruttaa rauhallisesti. Ehkä kyse on vaan hiuksenhienosta säätörajasta noiden kahden toiminnon välillä.

Laatikko on sitten liian matala, se on rekisterikilven puoleen väliin asti.
Karvis sanoi:
Taisit ajaa liian hiljaa, muistelisin että toiminta alkaa 30:n nopeudesta ???

Ohjekirjassa lukee että toimii 5-30 km/h välillä.
 
Eikös tuossa ole joku citysafety systeemi joka on noilla alemmilla nopeuksilla ja nopeamman liikennevirran alueella pitäs toimia yli 200? Erkin pitäis selvittää tämä toiminta ;) Henri S! Otapa huomiseksi korkeampi loota ja testaa ;) Mutta älä riko kiesiäsi! Laita sitten topiikki-Autostadium testaa!
 
Karvis sanoi:
Jaa se toiminta loppui 30:n ;D

Tämä selvittää, miksi minun kokemuksissa useimmiten ACC jarruttaa nätisti vaikka joku kaistapujottelija tulee eteen - ja muutaman kerran on tullut vastaavissa tilanteissa punainen hälyytys.
 
Mulla on ollut nyt helmikuusta asti toi farkku ja mittariin on kertynyt n. 13000km ja olen havainnut ACC:n jarruttavan mm. +80:n vauhdista aika reippaasti sen havaittua pyöräilijän sopivasti vasemmalle kaartuvassa mutkassa.

Nyt kun se on muutaman kerran sen tehnyt niin siihen osaa varautua, mutta mielessä on käynyt, että syttyyköhän jarruvalot silloin, kun ACC jarruttaa reippaamin. Jos ne ei syty, niin takanatulija voi ihmetellä moista äkkinäistä hidastusta.

Muuten auto on toiminut moitteetta ja kulutuskin alkaa olemaan 4,5l/100km dieseliä, vaikka ajotietokone näyttää hivenen positiivisempia lukuja. Kone ei tunnu vievän öljyä, kuten ei vienyt edellinen vm. 2010 Golfikaan.
 
Jaaha, vaihdoitko XC60:n Golfiin? Onnittelut uudesta autosta anyway. Aika erilaisia ovat joka tapauksessa?
Huomaan XC60n kuitenkin sigussasi, joten Golfi lienee kakkosauto?
 
Quality sanoi:
Jaaha, vaihdoitko XC60:n Golfiin? Onnittelut uudesta autosta anyway. Aika erilaisia ovat joka tapauksessa?

En, kun meillä oli vm. 2010 Golfi toisena, niin sen vaihdoin tähän.

Kiitoksia onnitteluista. Onhan toi hyvinkin paljon erilainen, kun XC60, mutta kyllä tolla ajelee. ;)
 
15 000 km on nyt rullattu 1.6 TDI DSG Highline Golfilla ja kilometrit ovat olleet erittäin huolettomia. Öljyäkään ei ole tarvinnut lisätä yhtään.

Italiassa tuli ajettua kahdessa viikossa vuokraamon 1.6 TDI Comfortline Golfilla noin 1600 km ja täytyy todeta, että hyvä  oli sekin ajella. Penkit olivat vakiot, mutta niillä sai mukavan asennon myös. Autostradalla kaipasi jonkin verran adaptiivista vakkaria, joka omasta Golfista löytyy. Ratti oli mallia muovirinkula, mutta kyllä siitäkin autoa ohjasti. Ratissa ei ollut vakkarinappeja, mutta sekin onnistui ihan hyvin viiksen päästä, kuten entisessä Octaviassani. Joku jossain kerran moitti tuota alhaalta tasaista rattia hankalaksi, mutta itse olen niin tottunut siihen, että meni varmaan neljä päivää ennen kuin kiinnitin huomiota siihen, että tuo muovirattikin oli alhaalta tasainen. :)

Ja lisäyksenä vielä se, että kytkimen polkemista tuli taas harrastettua vuoden tarve. Automaatti olisi ollut niin paljon mukavampi ruuhkaisessa liikenteessä.