- 16.10.2017 klo 11:00 / Eri autotyypit
Eräässä topicissa on ollut keskustelua siitä, mikä olisi sopivin suomenkielinen vastine SUV:ille. Katumaasturi on outo, Crossover ei ole suomea (vai oliko tuo jo eri autoluokka?) jne. Tila-auto keksittiin uutena autotyyppinä oliko parikymmentä vuotta sitten (Mikä olikaan ensimmäinen tila-auto Suomen markkinoilla ja oliko noita jo paljon ennen muualla?). Jossain vaiheessa Suomen autoverotus johti kieroon kehitykseen, kun tuli ilmiö "piilofarmari", jossa muutamat penkit irtonaisiksi muuttamalla henkilöautosta tuli pakettiauto, jolloin verotus aleni ja nopeus putosi 80:een.
Kaikilta osin autojen tyypittely ei ole lainkaan selkeärajaista. Osaltaan siihen vaikuttavat maakohtaiset viranomaismääritykset, joilla ohjaillaan autojen verotuskäytäntöjä. Aikoinaan, kun Range Rover tuli markkinoille ensimmäisten "katumaastureiden" joukossa, sillä oli alhainen verokanta voimanottoakselin myötä.
Näiden hajanaisten ajatusten saattelemana odotan keskustelua siitä, miten eri autotyypit (vai -luokat?) olisi tarkoituksenmukaisinta erotella ja mitkä ovat niiden rajausten kriteerit.
Kaikilta osin autojen tyypittely ei ole lainkaan selkeärajaista. Osaltaan siihen vaikuttavat maakohtaiset viranomaismääritykset, joilla ohjaillaan autojen verotuskäytäntöjä. Aikoinaan, kun Range Rover tuli markkinoille ensimmäisten "katumaastureiden" joukossa, sillä oli alhainen verokanta voimanottoakselin myötä.
Näiden hajanaisten ajatusten saattelemana odotan keskustelua siitä, miten eri autotyypit (vai -luokat?) olisi tarkoituksenmukaisinta erotella ja mitkä ovat niiden rajausten kriteerit.