https://tummennuskalvot.fi/

Eri autotyypit

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Eräässä topicissa on ollut keskustelua siitä, mikä olisi sopivin suomenkielinen vastine SUV:ille. Katumaasturi on outo, Crossover ei ole suomea (vai oliko tuo jo eri autoluokka?) jne. Tila-auto keksittiin uutena autotyyppinä oliko parikymmentä vuotta sitten (Mikä olikaan ensimmäinen tila-auto Suomen markkinoilla ja oliko noita jo paljon ennen muualla?). Jossain vaiheessa Suomen autoverotus johti kieroon kehitykseen, kun tuli ilmiö "piilofarmari", jossa muutamat penkit irtonaisiksi muuttamalla henkilöautosta tuli pakettiauto, jolloin verotus aleni ja nopeus putosi 80:een.

Kaikilta osin autojen tyypittely ei ole lainkaan selkeärajaista. Osaltaan siihen vaikuttavat maakohtaiset viranomaismääritykset, joilla ohjaillaan autojen verotuskäytäntöjä. Aikoinaan, kun Range Rover tuli markkinoille ensimmäisten "katumaastureiden" joukossa, sillä oli alhainen verokanta voimanottoakselin myötä.

Näiden hajanaisten ajatusten saattelemana odotan keskustelua siitä, miten eri autotyypit (vai -luokat?) olisi tarkoituksenmukaisinta erotella ja mitkä ovat niiden rajausten kriteerit.
 
Quality sanoi:
Aikoinaan, kun Range Rover tuli markkinoille ensimmäisten "katumaastureiden" joukossa, sillä oli alhainen verokanta voimanottoakselin myötä.

Alkuperäinen Range Rover oli kyllä maasto-ominaisuuksiiltaankin yksi markkinoiden parhaista oikeista maastoautoista.

Range oli maastokelpoisempi kuin samaan aikaan 70-luvulla myynnissä olleet Series Lantikat, siis ne aidot, joita kukaan ei katumaasturiksi nimittäisi. Sittemmin Series muuttui Defenderiksi ja sai tekniikan Range Roverista. Viime vuonna lopetettuun tuotantoon asti Defenderin tekniikka (tikapuurunko, kierrejouset, jäykät akselit, jne) olivat vuonna 1970 esitellystä Rangesta. Myös Discoveryn I ja II -mallipolvet ovat samaa rakennetta.

Alkuperäistä (1970-1995) Range Roveria ei sovi "katumaasturiksi" nimittää, vaikka ensimmäinen erittäin katukelpoinen maasturi olikin.

90-luvulla esitelty Freelander oli Lantikan ensimmäinen katumaasturi.


Edit: Ehkä Range Rovereita on voitu pitää katumaastureina, koska sen hintaisella uudella autolla harva on hirvinnyt ajaa metsään.
 
Vielä sen verran, että G-Mersu on rakenteeltaan erittäin lähellä alkuperäistä Rangea. Jos kyse olisi japsimerkistä, niin varmaankin olisi kopioitu, mutta eihän Mersu sellaista.

Jos jätetään museoautot ja palatan nykypäivään, niin maastureiden luokittelu on hankalaa, mutta niin on tila-autojenkin. Onko Tesla Model X tila-auto, SUV vaiko peräti jotain muuta? Renault Espace on helppo eli on taatusti tila-auto.

Entä onko pakettiautopohjaiset Vw Multivanit ym. tila-autoja vaiko ei?

Entäs GT:t eli nimensä mukaisesti Grand Turismot. Nehän ovat periaatteessa matkailuautoja, mutta Suomessa matkailuautolla tarkoitetaan peltikoppia Ducaton alustalla. Ehkä niitä pitäisi kuitenkin nimittää ennemmin asuntoautoiksi ja jättää matkailuautot Bentleyn ym. pelikentäksi.

Urheiluauton status on myös vaikea. Tuleeko taksi-Mersusta urheiluauto, kun koneessa tarpeeksi tehoa ja penkeissä hienot AMG-tikkaukset?
 
Urlaub sanoi:
Entäs GT:t eli nimensä mukaisesti Grand Turismot. Nehän ovat periaatteessa matkailuautoja, mutta Suomessa matkailuautolla tarkoitetaan peltikoppia Ducaton alustalla. Ehkä niitä pitäisi kuitenkin nimittää ennemmin asuntoautoiksi ja jättää matkailuautot Bentleyn ym. pelikentäksi.

Urheiluauton status on myös vaikea. Tuleeko taksi-Mersusta urheiluauto, kun koneessa tarpeeksi tehoa ja penkeissä hienot AMG-tikkaukset?

Tässä eräs määritelmä Grand Touring ja urheiluautoille,

https://sites.google.com/a/sportscarclubofhelsinki.fi/newscch/urheiluautolista
 
Tila-auto myös aika harhaan johtava. Usein vain lyhyitä ja korkeita, missä ei tavallista farmaria yhtään enempää tilaa. Muunneltavuus/monikäyttö lienee avainsana. MPV...
 
-sami- sanoi:
Tila-auto myös aika harhaan johtava. Usein vain lyhyitä ja korkeita, missä ei tavallista farmaria yhtään enempää tilaa. Muunneltavuus/monikäyttö lienee avainsana. MPV...

Näin on ja lähes kaikissa autoissa farkkumallin tavaratila on pitempi kuin saman auton "tila"-auton.

Tila-autot ovat myös varsinaisia epätila-autoja jos on 7 hlöä kyydissä, niin tavaratilaa on vähemmän kuin Micrassa.

Vain Vw Multivan-tyyppiset tila-autot kantavat sekä ihmiset että tavarat, ja niissäkin syytä olla penkit nenä eteenpäin eikä suomalaisten taksibussien tyyppisiä sisustuksia.
 
Ensimmäisiä tila-autoja, tai ainakin nykyajan VW Golf Plussaa vastaavia taisi olla Nissan Prairie, Honda Civic Shuttle ja Mitsubishi Space Wagon 80-luvun alkupuolella. Eivät vaan silloin tainneet suuremmin yleistyä vielä.

Mitenkähän tuon SUV:n suomentaisi, Sport Utility Vehicle, urheilullinen hyötyajoneuvo  ;D

Tila-autoista taitavat käyttää MPV nimitystä (Multi Purpose Vehicle), monikäyttöauto? Monikäyttöautoiksihan nimitettiin 80-luvun alussa viistoperäisiä Hatchbackeja joissa on kaatuva takapenkin selkänoja tavaratilan laajentamiseksi. Tämä nimitys on tainnut kadota käytöstä jo kokonaan.
 
Entäs mitä eroa on liftbackillä ja hatchbackillä? Ei liene mitään.
Tosiaan ois hyvä kun selkein termein voitaisiin erotella eri tyyppiset. Kuten vaikkapa maastosta kadulle mentäessä, tyyliin: maasturi -> SUV -> Crossover
Ja sitten edellämainittu tila-auto ja oikeasti tilava auto selkein termein. Juurikin vaikkapa Touran ja Multivan esimerkkeinä. Onko molemmat tila-autoja?
Itse puhun aina henkilömallin pakusta, jos tällainen multivani on ajatuksissa.
Sedan on selkeä. Mutta nykymuotoilu on siitäkin vetänyt rajaa pidemmälle, eikä liftbackin ja sedanin ero ole selkeä noin niinkuin ulkonäöllisesti. Eikä toisaalta edes funktionaalisesti ( Skoda Superb ).
Sitten farkut. Kun osa on jo niin lähellä sitä liftbackiä. Takaluukku on hyvin loivassa kulmassa kattoon nähden, että perä lähentelee liftbackia ainakin ulkonäöllisesti.

Ei mulla ole kyllä ehdotaa mitään uutta. Minä tykkään SUV termistä mieluummin kuin citymaasturista. Tilava, monikäyttöinen, usein nelivetoinen "möhkö".

Entäs lava-autot? Täälläpäin jotku puhuu " nelivedoista" noin niinkuin yleisterminä. Työauto? Ehkä se lava-auto on selkeä?

Sitten vielä nämä sportit: coupe, roadster, GT jne. Vaikeaa vaikeaa..
Mutta ehkä kaikkein sekavin termi on crossover. Minä en kyllä tiedä mitä se tarkoittaa? Sitä kun käytetään milloin missäkin. Tavallaan mun mielestä vaikkapa Subarun Outback on crossover, kun se on selkeästi farkku + maavara ja mahdollisesti muita etenemisavusteita. Eli nämä Allterrain, X-country, Alltrack, Scout ja moni muu X-lisäkirjaimen omaava malli.

Hyvin sekavaa!

 
tuRboman sanoi:
Tosiaan ois hyvä kun selkein termein voitaisiin erotella eri tyyppiset. Kuten vaikkapa maastosta kadulle mentäessä, tyyliin: maasturi -> SUV -> Crossover

Ei mulla ole kyllä ehdotaa mitään uutta. Minä tykkään SUV termistä mieluummin kuin citymaasturista. Tilava, monikäyttöinen, usein nelivetoinen "möhkö".

Yhtään ei tilanne selkene kun katsoo vakuutusyhtiön sivuilta: Nissan Qashqai +2 = monikäyttöauto ja Kia Sorento = farmari  ;D
 
tuRboman sanoi:
Entäs mitä eroa on liftbackillä ja hatchbackillä? Ei liene mitään.

No ei kai paljoa, mutta jotain ehkä kuitenkin. Jos katsoo vaikkapa Octaviaa, niin onhan tuo Liftback tavallaan farmari madalletulla tavaratilalla, kun taas muiden valmistajien Hatchback on perinteinen "pystyperä" eli paljon pienemmällä paksilla varustettu malli. Octavia liftbackin tavaratila on pohjapinta-alaltaan farkun kontin kokoinen. Käyttääkö Skodan lisäksi kukaan muu edes termiä Liftback?

tuRboman sanoi:
Mutta ehkä kaikkein sekavin termi on crossover. Minä en kyllä tiedä mitä se tarkoittaa? Sitä kun käytetään milloin missäkin.

Niinpä. Alun perin termit "SUV" ja "Crossover SUV" tulevat jenkeistä. Siellä SUV on lava-autojen (pickup truck) tapaan erillisellä palkkirungolla varustettu, maastoautomaisen korin omaava "kuorma-auto" (truck). Sitten kun kori on samanlainen kuin SUV:issa, mutta autossa onkin palkkirungon sijaan itsekantava kori kuten henkilöautoissa, on kyseessä "Crossover SUV" tai lyhyemmin pelkkä Crossover.

Nämä termit on sitten väännetty tänne Eurooppaan, jossa noita "oikeita SUV:eja" ei juuri markkinoilla ole. Ja kukin valmistaja, autotoimittaja ym. on vääntänyt ne oman mielensä mukaan.
 
tet sanoi:
Octavia liftbackin tavaratila on pohjapinta-alaltaan farkun kontin kokoinen. Käyttääkö Skodan lisäksi kukaan muu edes termiä Liftback?

Octaviasta käytettiin ennen HB-mallinimitystä. Olisko vasta III mallin jälkeen kun siitä tuli LB Suomessa. Itsekin käytin tilaamastani ocusta ensin HB:ä kun luin autosta ensin ulkomaisista julkaisuista joissa yleisesti ocu on yhä HB.
 
Toyotahan käytti ennen viistoperäisistä malleista nimitystä Liftback, esim. viistoperä Corolla oli Liftback, pystyperäinen malli oli nimellä Corolla FX.
90-luvun lopun mulkosilmäcorollassa pystyperäistä nimitettiin jo Hatchbackiksi, viistoperä oli edelleen Liftback.
Nykyään tietysti Corollaa ei saa enää kuin porrasperänä ja muut korityypit eriytetty Auris -mallinimen taakse.
 
tuRboman sanoi:
Ja sitten edellämainittu tila-auto ja oikeasti tilava auto selkein termein. Juurikin vaikkapa Touran ja Multivan esimerkkeinä. Onko molemmat tila-autoja?
Itse puhun aina henkilömallin pakusta, jos tällainen multivani on ajatuksissa.

Sitten tuohon Touranin ympärille pitäisi asemoida vielä Golf Plus ja Caddy.
 
Autoilija92 sanoi:
Ensimmäisiä tila-autoja, tai ainakin nykyajan VW Golf Plussaa vastaavia taisi olla Nissan Prairie, Honda Civic Shuttle ja Mitsubishi Space Wagon 80-luvun alkupuolella. Eivät vaan silloin tainneet suuremmin yleistyä vielä.

Suomessa ehkä ei, mutta Amerikassa tuo maailman ensimmäinen tila-auto eli Plymouth Voyager oli sensaatio ja valtava myyntimenestys.

1984-minivan.jpg


Ideahan tuossa oli yhdistää pienen pakettiauton tilankäyttö henkilöautomaiseen ajettavuuteen, mukavuuteen ja polttoaineen kulutukseen. Tuosta ensimmäisestä 1983 kauppoihin tulleesta Plymouthista lähtien noissa amerikkalaisissa Minivaneissa liukuovi on myös ollut itsestäänselvyys, jostain syystä euroopassa yritetään tila-autoja tehdä (huonolla menestyksellä) normaalien ovien kera vaikka lasten saaminen sisään autoon/turvaistuimeen ahtaalla parkkiksella kääntyvän oven kanssa on perseestä.

Kohta noista Chryslerin tila-autoista tuli myös pitkät mallit joissa oli lisää tavaratilaa kolmannen penkkirivin jälkeen.

 
Urlaub sanoi:
Näin on ja lähes kaikissa autoissa farkkumallin tavaratila on pitempi kuin saman auton "tila"-auton.

Tila-autot ovat myös varsinaisia epätila-autoja jos on 7 hlöä kyydissä, niin tavaratilaa on vähemmän kuin Micrassa.

Vain Vw Multivan-tyyppiset tila-autot kantavat sekä ihmiset että tavarat, ja niissäkin syytä olla penkit nenä eteenpäin eikä suomalaisten taksibussien tyyppisiä sisustuksia.

Mun mielestä noista Golf plussista tai vastaavista ei voi puhua tila-autoina, en kyllä tiedä mikä niille oikea termi olisi. Tai sitten oikeista tila-autoista pitäisi puhua Minivaneina täällä Suomessakin.

Oikeassa Minivanissa sitä tilaa tosiaankin autossa on, myös 7-henkilön kuormalla. Myös liukovet ja tilan monikäyttöisyys ja muunneltavuus henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen eri suhteissa kuuluu asiaan.

Mä itse olen lapsiperheellisenä suuri Minivanien ystävä ja kurjaa että uusia isoja kunnon Minivaneja ei tuoda Suomeen enää.

2017-Chrysler-Pacifica-Cargo-Space.jpg


chrysler-folded-655.jpg


2017-Chrysler-Pacifica-Limited-cargo-03.jpg
 
Automaattori sanoi:
Octaviasta käytettiin ennen HB-mallinimitystä. Olisko vasta III mallin jälkeen kun siitä tuli LB Suomessa. Itsekin käytin tilaamastani ocusta ensin HB:ä kun luin autosta ensin ulkomaisista julkaisuista joissa yleisesti ocu on yhä HB.

Kun itse II FL-mallia olin hankkimassa, niin kyllä se mielestäni jo silloin oli LB eikä HB. Wikipedia väittää seuraavaa:

There have been three generations of the modern-era Octavia model to date, delivered with 5-door liftback or 5-door estate styles only.

Lienee kulttuurisidonnainen asia, varmaan eri markkinoilla on käytetty erilaisia nimityksiä. Tuosta yllä olevasta voisi päätellä, että briteillä lienee sitten kombikin ollut "estate" eli "kartanoauto", kuten farkkuja siellä yleisesti nimitetään.
 
Amerikassa usein erotellaan SUV ja CUV (Crossover) seuraavasti (toki noita termejä käytetään paljon ristiinkin):

SUV: Usein nelivetoinen maastokykyinen henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu ajoneuvo joka perustuu rakenteeltaan pickupeihin tai on muuten vaan rakenteiltaan vähän skrodempi. Pitkittäismoottorisia, ja usein tarjolla on ainakin joissain varustelutasoissa jakolaatikko jossa hidas alue. Usein erillisrunkoisia. Jotkut mallit hyvinkin maastokykyisiä.

CUV: Edellämainitun kaltainen ajoneuvo mutta perustuen selvemmin henkilöauton rakenteisiin, alustaan ja voimansiirtokomponentteihin, pääasiassa etuvetopohjaisia ja aina nelivetoa ei edes ole tarjolla. Ei niin maastokykyinen tai maastoajoa kestävä kuin SUV.
 
BarrelNut sanoi:
Oikeassa Minivanissa sitä tilaa tosiaankin autossa on, myös 7-henkilön kuormalla. Myös liukovet ja tilan monikäyttöisyys ja muunneltavuus henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen eri suhteissa kuuluu asiaan.

Mä itse olen lapsiperheellisenä suuri Minivanien ystävä ja kurjaa että uusia isoja kunnon Minivaneja ei tuoda Suomeen enää.

Vähiin ne ovat käyneet, mutta kyllähän Renulla on edelleen Espace Suomessakin tarjolla, eikä Vw Sharankaan taida jäädä kauaksi minivaniudesta.

Toyota Previa myi hyvin, kuten myös jenkit, mutta niistä ei ole enää vuosiin ollut mitään havaintoa. Chrysler Voyagerin Fiatiksi ympätty mallikin katosi vähin äänin, mutta siinä taisi olla syynä Fiatin matalapaine automerkkinä.

Ongelmana vaan taitaa olla hinta, koska Suomen autovero nostaa noiden hinnat sellaiseksi, että ovat vain rahamiesten autoja. Onneksi sentään käytettynä voidaan paikata uutena myymättä jätettyjen markkinoita.
 
SUV-terminähän tarkoittaa ajoneuvoa joka on käytännöllinen ja joka on omimillaan urheilullisen kuskin käsissä. Ja tässä urheilullisuus ei tarkoita urheilullista ajamista, vaan harrastuksia kuten kalastus, metsästys, eräily, vaellus, melonta, laskettelu jne. Kyseisen tyyppisellä ajoneuvolla siis tälläinen urheilullinen henkilö pääsee harrastuspaikoille harrastusvälineidensä kera, vaikka sitten vähän huonompienkin teiden päähän. Olennaista on myös se että SUV ei ole erikoisajoneuvo (esim. maastoauto), vaan se tarkoitettu vaikka perheen ainoaksi ja yleiskäyttöiseksi autoksi. Siinä on siis mukavuutta, ajo-ominaisuuksia ja varusteita riittävästi jotta sillä voi vaikka se perheenäiti kuskata lapsia harrastuksiin vaivattomasti.

Vaikka SUV terminä keksittiinkin vasta 90-luvulla niin SUV-tyyppisiä ajoneuvoja on ollut tarjolla aikasemminkin. Ennen SUV-termiä noita samankaltaisia autoja vaan markkinointiin vaikka esim. "Station Wagon" nimellä.

Jonkinlainen ikoninen 90-luvun puolivälin SUV oli Ford Explorer joka parhaimmillaan myi pelkästään USA:ssa yli 450.000 kappaletta vuodessa.

1024px-95-98_Ford_Explorer.jpg
 
 
BarrelNut sanoi:
Jonkinlainen ikoninen 90-luvun puolivälin SUV oli Ford Explorer joka parhaimmillaan myi pelkästään USA:ssa yli 450.000 kappaletta vuodessa.

1024px-95-98_Ford_Explorer.jpg

Valkoinen Explorer tuli ikoniseksi viimeistään livenä televisioidun O.J. Simpsonin pakomatkan ansiosta.

Edit: Sorry, Simpsonin auto olikin pykälää suurempi Ford Bronco. Samainen auto oli elokuussa myynnissä 700.000 taalan hintaan.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4752984/The-white-Bronco-infamous-OJ-Simpson-police-chase.html