https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Subaru Legacy V (2010-)

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Kiitos vain foorumille, mutta tämmöinenkin alkoi kerätä kiinnostusta omassa päässä, mahdollisena Mondeon jatkumona..

http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/5951436

On vissiin pakko käydä tutustumassa jossain lähempänä tämmöiseen..

Paljonhan tuollainen bensakone syö bensaa vs TD kone? Mitään hajua?

Tekniikan kestävyys vissiin ihan erinomaista luokkaa?
 
Nyt olet asian ytimessä!
Bensa CVT on erittäin taloudellinen kun huomioi olinaisuudet ja auton koon. Mulla sama kone Outbackissä ja tämä on ensimmäinen auto meillä jolla keskikulutus on asettunut alle EU yhdistetyn kesäaikaan. Laatikko on erinomainen, vaikka vaatii totuttelun. Leppoisaan ajeluun loistavasti soveltuva ja 2.5i koneessa riittää tehot ohitteluun ja vaikkapa asuntovaunun vetoon. Viime kesältä kokemuksia. Keskikulutus liikkuu 8-9 litran paikkeilla ja talvella pätkäajossa menee 11 litraa. TD menee Sube forumin mukaan noin 7 litralla ja pätkäajossa talvella liki kymppi. Mulla oli 4:s mallin OB diesel ja sen kulutus oli tuota luokkaa.
Tekniikka pelaa yleensä. Sisustan muovit on rimpula/ämpäriä eikä kestä kovaa kulutusta vaan tulee jälkiä. Penkit on hyvät, eikä 100tkm tunnu niissä yhtään lusahtamisena yms. Ilmastointiautomatiikka on japsi, eli täysautomaattia ei talvella viitsi käyttää.
Nelari toimii hienosti ja huomaamatta. Sedan Legacy on hiljainen kunhan siinä on maltilliset renkaat. Äänieristys on hyvä. Huoltoväli 15tkm ja joka toinen huolto on kalliimpi. Laatikkoöljyt on kalliit vaihtaa. Mutta satasista puhutaan, eli autoilun kustannuksissa pähkinöitä. Tuollainen reilut 3-v ikäinen on kohta parhaimillaan kun hinta on tippunut. Tosin tuossa linkin autossa hintaa kyllä vielä on. Varusteluko sitä nostaa?
Eipä tuohon osaa muuta kuin suositella. Kysy jos on jotain spesifiä mielessä. Olen nyt ajanut 2v/45tkm tällä 2010 OB:lla ja se on periaatteessa sama kuin Legacy.
 
tuRboman sanoi:
Nyt olet asian ytimessä!
Bensa CVT on erittäin taloudellinen kun huomioi olinaisuudet ja auton koon. Mulla sama kone Outbackissä ja tämä on ensimmäinen auto meillä jolla keskikulutus on asettunut alle EU yhdistetyn kesäaikaan. Laatikko on erinomainen, vaikka vaatii totuttelun. Leppoisaan ajeluun loistavasti soveltuva ja 2.5i koneessa riittää tehot ohitteluun ja vaikkapa asuntovaunun vetoon. Viime kesältä kokemuksia. Keskikulutus liikkuu 8-9 litran paikkeilla ja talvella pätkäajossa menee 11 litraa. TD menee Sube forumin mukaan noin 7 litralla ja pätkäajossa talvella liki kymppi. Mulla oli 4:s mallin OB diesel ja sen kulutus oli tuota luokkaa.
Tekniikka pelaa yleensä. Sisustan muovit on rimpula/ämpäriä eikä kestä kovaa kulutusta vaan tulee jälkiä. Penkit on hyvät, eikä 100tkm tunnu niissä yhtään lusahtamisena yms. Ilmastointiautomatiikka on japsi, eli täysautomaattia ei talvella viitsi käyttää.
Nelari toimii hienosti ja huomaamatta. Sedan Legacy on hiljainen kunhan siinä on maltilliset renkaat. Äänieristys on hyvä. Huoltoväli 15tkm ja joka toinen huolto on kalliimpi. Laatikkoöljyt on kalliit vaihtaa. Mutta satasista puhutaan, eli autoilun kustannuksissa pähkinöitä. Tuollainen reilut 3-v ikäinen on kohta parhaimillaan kun hinta on tippunut. Tosin tuossa linkin autossa hintaa kyllä vielä on. Varusteluko sitä nostaa?
Eipä tuohon osaa muuta kuin suositella. Kysy jos on jotain spesifiä mielessä. Olen nyt ajanut 2v/45tkm tällä 2010 OB:lla ja se on periaatteessa sama kuin Legacy.

Kiitos. Voitko tarkentaa tuota "ilmastointiautomatiikka on japsi" juttua, minulla on edellisestä japsista aikaa 15 vuotta, muistaakseni  :D

Ilmeisesti kitkoilla tämä olisi fiksu valinta siis.. Ja bensaa voisi vakavasti harkita, vaikka kilsoja tuliskin se 30-35tkm.. Ehkä vähemmän jos kesäkiesillä innostuu kovasti ajelemaan  ;D

Haluaisin kovasti nähdä jakkarat livenä, toistaiseksi kuvissa kangasjakkarat näyttävät. öö, kauniisti sanottuna rumilta.. Nahkaiset taas näyttävät todella tyylikkäiltä..

Varusteista en ymmärrä tuon taivaallista.. Minulle riittäisi automaattivaihteet, nahkajakkarat(toistaiseksi) ja BT-HF.. Vetokoukku pitää luonnollisesti löytyä..

Lähin yksilö olis tuossa VW Airportissa.. Pitäiskö koittaa huomenna ehtiä tuonne.. Se olis muistaakseni diesel koneella.. Mut näkis livenä..
 
Ilmastoinnin ohjauslogiikka toimii kylmässä siten, että puhallin huutaa täysillä kunnes haluttu lämpötila on saavutettu. Eli kun asetat +21C niin vielä +19C puhallin puhisee aivan raivon vimmalla. Ei niinkuin sivistyneemmissä, joissa on huomioitu myös kuljettajan fiilikset ja kuuloaistimukset, hiljentäen puhallusta jo huomattavasti aiemmin. Sama logiikka on mun kokemuksella Toyotalla, Hondalla jne. Kyllä sen kanssa toimeen tulee, mutta Saabin jälkeen se tuntui todella typerältä.

Penkit on rumat kankaisena. Mulla on tummaa kangasta (yöks) mutta ulkonäöstä huolimatta ne onkin perkuleen hyvät istua pitkänkin matkan. Ristiselän tuki kuskinpenkissä on toooosi tukeva ja korostunut, eli sen saa säädettyä vaikka liian eten halutessaan.
Itse en vielä noilla kilsoilla harkitsis dieseliä. Bensa on huolettomampi ja ja kuitenkin erittäin taloudellinen varsinkin matka-ajossa. Ja dieseliinhän automaatin saa vain uuteen Outbackiin joka on IMO ylihinnoiteltu.

Kitkoilla bensaLega on tosi hiljainen. Oli sellainen huollon sijaisautona.
Varusteitahan näissä on hyvin jo kulimallissa. Sadetunnistinkin toimii ;)

Ajettavuuskin on ihan hyvä, vaikka kokoa on runsaasti. Fordin jälkeen uusien Lega mallien ohjaus on sulle pettymys. Liian tehostettu, vaikka onkin tunnokas.
 
Kiitos tuRboman.

Huomenna on tarkoitus tutustua tuollaiseen, tosin diesel koneella, kun sellainen tuossa lähimyymiössä on.

Ja koska kiirettä ei ole, uskon että koitan löydää nahkajakkaraiset, toki siis jos tässä nyt asiassa yhtään koeajoa pidemmälle edetään  ;D

Ohjauksesta. Se on kyllä Fordin parasta antia. Joskaan en suoranaisesti ylikevyttä hyljeksi, sellaista olen "nauttinut" mm. Honda Accordissa. Japanialaiset (omasta kokemuksesta) omaavat tuon kevyen ohjauksen, joskin ihan OK tunnokkaan sellaisen..

Huomenna lisää tästä..
 
Vielä ajettavuudesta; mun kokemusten mukaan Legacy on aivan toisessa kategoriassa vs Avensis, Accord jne. Jotain sieltä rallipoluilta tarttunut liiveihin. Toki mainostetulla symmetrialla ja painopisteellä voi olla oma osansa.

Ohjauksesta vielä, jos Hondan ohjaus kelpasi niin ei tule olemaan kynnyskysymys. Mutta renkailla voi kainen pilata...
 
Kysympä vielä.. Miten kovasti tuo 2.0i R eroaa 2.5i koneisesta?

Siis onko jompikumpi selkeesti huonompi kuin toinen? Ja miten tuo tehoero käytännössä?

Tuossa likellä onkin 2.0i versio, ja taas vähän kauempana tuollainen 2.5i versio.. En tohdi heti ajamaan tuonne höntsänhemmettiin... Saanpa ensitunnelmat muuten vain tuosta autosta tuolla 2.0 koneellakin..
 
Kyllähän se käytännössä eroaa jonkin verran. Mulla oli toisena vaihtoehtona tämän Outbackin rinnalla Legacy 2.0i CVT farkku essari. Ja kävin sitä testaamassakin. Suurimpana erona 2.0 nostelee herkemmin kierroksia kaikenlaisissa ajotilanteissa kun cvt hakee parasta vääntöä ja taloudellisuutta. Vetopaino on pienempi myös. Mulle kuitenkin Outbackin maavara ja paremmat veto-ominaisuudet painoi vaakakupin sen puoleen.

Mutta itse kaksilitrainen.. Nämä on vahvasti mielipidejuttuja, mutta mulle se ois ollut riittävä kone. Kum vertaa aiempiin Legacyihin joissa kaksilitraisen parina oli 4-lovinen automaatti, niin CVT tekee kyllä ihmeitä. Tottakai se voi jotakuta ärsyttää kun kierrokset pomppaa usein tosi korkealle. Mutta siksihän siinä koneessa on sitä kierrosaluetta.
Paha sanoa toisen puolesta, itse nuo pitää ajaa. Joku on sanonu, että 2.0 on aivan liian aneeminen tuon kokoiseen autoon. Ei minusta.

Foresterissa on uudempi kehitysversio tuosta koneesta ja TM:n cittarivertailussa CVT Foren suorituskyky on täsmälleen sama kuin Tiquan 2.0tdi dsg:llä. Sekä tyhjänä, että kuormattuna. Persdyno valehtelee cvt autoissa kun vaihdot jää pois ja kierroslukukin saattaa pysyä koko kiihdytyksen ajan samana. Lienee juuri tästä syystä em testissä toisen auton suorituskykyä kehuttiin ja toista moitittiin laiskaksi. Kello kertoi niiden olevan sekunnin kymmenyksen tarkkuudella saman veroiset.
 
Kiitos taas turBoman.. Jäi tuo koeajo tekemättä, toistaiseksi, onneksi nimittäin soitin tutulle myyjälle kenellä tuo on lasipalatsin rivissä.. Oli kolleega laittanut hetki sitten varattu merkinnän autoon.. En sitten viitsi lähteä vain pällistelemään yksilöä paikan päälle..

On odoteltava ilmeisesti ensi viikkoon seuraavaa mahista varten, jos tämä yksilö myydään, niin sitten lähin on jo niin kaukana, että pitää vähän planeerata työpäivää sen mukaan..
 
No tuli sitten tyhmää tylsistymistä kuitenkin officella.. Joten otin ja läksin katsomaan tuota yhtä toista Legacya..

Autohan oli tämä: Legacy

Kuten arvata saattaa, nämä saaterin jobbarilouskut on kyllä sellaisia ettei sieltä saa kuin paskaa niskaan, kirjaimellisesti.. Siinä, mitä ilmeisemmin olin yksin hallissa pyörimässä tämän auton ympärillä kun kuulin kauempaa jotain huutoa.. Pääni pyöri kuin vattu v*tussa kunnes kuulin huudon uudestaan.. Löysin katseellani myös huutajan.. Katsoi minua kohti ja huusi kuin riivattu.. "P*rkelee paska! Siirrä tuo taksi helvettiin tuosta ovelta!"

Tässä kohtaa en osannut kuin mennä ihan jumiin.. Pääni teki vain sivuttaista liikettä, vähän kuin ei ei.. Kun joku huusi jostain hallin nurkasta "Ei se s**tana tuon ole!".. Ketään en kyl nähny missään.. Ja sitten tämä paskanhuutaja vain poistui hallista.. Öö..

No.. Sitten autoon.. Eli auto oli tuo linkin mukainen.. Luonnollisesti ketään ei tullut palvelemaan millään tavalla.. Missään vaiheessa...

Pari omaa kuvaa autosta..

Mittaristo, josta jostain syystä kyllä tykkään, vaikka jotenkin askeettinen fiilis tulikin.. Selvähkö kuitenkin..

0ohe.jpg


Penkit kyllä näyttävät livenä vielä kamalemmilta kuin kuvissa.. Tosi onnettoman näköiset.. Mutta hei! Älkää antako näön kirpaista! Ovat muuten hemmetin kivat istua! Tykkäsin niistä, samoin kuin sähkösäädöistä, joita oli siis joka suuntaan.. Jotenkin kuitenkin nahkaa haluaisin, sen verran ulkonäkö merkkaa itselleni..

5x4s.jpg


Radion, ilmasturboinnin yms ympäristö on ihan siisti, hivenen noiden nappuloiden merkinnät jäävät tihrustelun varaan kun eivät selvästi erotu joukosta, ja merkinnät pieniä.. Mutta varmasti ajan myötä tottuisi noihin.. Eipä ole sitä halpaa nykyVAGien mustaa kiiltomuovia.. Tykkään tästä.. Myös vaihdekepukka tuntuu hyvältä ja oli käteen sopiva, joskin liikuttelun tarve on minimalistinen, automaatti kun on..

lwc3.jpg


qnn2.jpg


Ratissa samaa ongelmaa nappien kanssa, ovat vähän hailakat merkinnät, ja niitä joutuisi kyllä tihrustamaan pitkään kunnes oppisi mikä on missä..  Muuten kyllä ratti on hyvin käteen istuva, ja miellyttävää materiaalia..

h7ms.jpg


Penkkien ja ratin säädön jälkeen olotila autossa oli oikein mukava.. Tykkäsin näin kylmätyypeiltään erittäin paljon.. Takanakin on jalkatilaa enemmän kuin Mondeossa, joten sitäkin on vähintään riittävästi. Kontti on Mondeon tapaan liiankin iso..

Mutta sitten selkeä tämän yksilön downside.. Vai liekö mallisarjassa huono maali? Auto oli nimittäin kauttaaltaan huonossa jamassa..

Pari kuvaa:

Keula täynnä kiveniskuija, joka puolelta...

1kit.jpg


6ivg.jpg


Ja tähän verrokkina vieressä maannut Audi A6.. Samanikäinen, ja about samoilla kilsoilla..

xehz.jpg


Eroa kuin yöllä ja päivällä..

Onko tämä normaalia Legacyssa? Vai onko kyseesä vain yksilö?

Katossakin oli ruosteenalkua parissa paikassa:

03wx.jpg


Kaiken kaikkiaan, oli todella positiivinen kokemus mallailla itseään ja silmiään tähän automalliin..

Nyt vain täytyy käydä ottamassa koeajo jostain yksilöstä.. Ja toivoa että maalivirheet eivät ole normaalia..
 
Allekirjoitan Subarun heikon maalin. Omassa Outbackissäni kaikki pienetkin kivet tekivät jälkiä maaliin. Onneksi auto oli metalliharmaa, joten kaikkein kamalimmalle tuo ei näyttänyt. Oli kuitenkin paikkamaalipullo aina käden ulottuvilla, sillä jos isku meni pohjamaalista läpi, oli kohta ruosteessa välittömästi jos et sitä korjannut.
 
Voi olla maali heikkoa. Mulla on helmiäisvalkoinen, joten siinä ei tuollaiset pienet pisteet näy ollenkaan.
Toki myös sillä missä ajetaan on hyvin iso merkitys. Tuosta ruostumisesta olen eri mieltä. Mulla on konepeitossa kaksi tulitikunpään kokoista kiveniskemää, joissa pohjamaalikin on puhki. On nyt ollut kaksi vuotta täysin samassa tilassa, kun en ole paikannut niitä. Toisaalta katon etureunassa vastaavat kohdat hieman punertaa, mutta ei kyllä kupli.

Muuten tuossa verrokkikuvan Audissahan on lähes yhtä paljon kiveniskemää. Katsokaapas oikein tarkkaan. Juuri tuollainen väri "Häivyttää" ne aika tehokkaasti. Mitä vaaleampi, sitä huomaamattomampi. Mutta näkyy ne kun katsoo tarkemmin.

Penkit on, kuten edellä väitin, helkkarin kivat istua vaikka näyttävät aika karuilta.
Ja tähän liittyy vahvasti myös hyvä ajoasento. Eli ratin saa huomattavasti paremmin asemoitua kuin suurimmassa osassa ajamiani autoja. Lähinnä sen saa siis tarpeeksi lähelle, ettei tarvi kurkotella. Monessa merkissä etäisyys-säätö on hyvin lyhyt.
Istuimen reisituki on lyhyt, muistaakseni 49cm. Mutta sähkösäädöt ja erikseen kallistettava istuinosa auttaa paljon.
On jopa tärkeämpi mulle kuin reisituen pituus, jos sitä ei saa muuten nostettua tarpeeksi ylös.

Ilmastionnin nappulat on ärsyttävästi alhaalla, ja aivan liian pienet hanskat kädessä säädeltäväksi. Onneksi sitä ei tarvi kokoaikaa olla painelemassa.

Tuskin kovin hirveää pettymystä Subarun kanssa tulisi, kun itselle ainakin tykkääminen tosissaan alkoi vasta muutaman viikon ajelun jälkeen. CVT vaati aikansa, ja muutenkin ne parhaat ominaisuudet löytää pikkuhiljaa.
Toki myös negatiivisia juttuja tulee jälkijunassa.

Subarun penkkien nahka ainakin edellisessä korimallissa, joka meillä oli nahkaistuimin, oli laadukasta. Toki aika liukasta, mutta beiget istuimet pysyi sen reilut 60tkm jonka sillä ajoin, täysin muuttumattomina. Versus Saab 9-3:n nahkapenkit, jotka saman perseen alla alkoi antautumaan huomattavasti eri tahtia: lohkeilemaan ja ryppyyntymään jne.

Tässä näkyy hieman noita ex pirssini penkkejä hieman ennen vaihtoa:
OBD7.jpg
 
Tuosta maalipinnan heikkoudesta vielä. Oulun Wetterin vaihtohallissa kiertelin ja katselin ajatuksella n. 100tkm ajettuja autoja. Maalipinnan kuluneisuus vaihtelee hurjasti merkkien sisällä. Eipä taida voida hirveitä johtopäätöksiä vetää. Esimerkkinä oli monta Volvoa. Joissakin oli hirveästi kiveniskemää ja keula kuin hiekkasuihkun jäljiltä. Toisessa samanverran ajetussa huomattavasti parempi.

Eipä taida voida vetää näistä johtopäätöksiä Subarunkaan maalipinnasta suuntaan tai toiseen.
 
Paljonkos tuollaisen 2.5 litraisen bensa legacyn jakohihnan vaihtoväli mahtaa olla ja onko se kilometri vai vuosi perusteinen?
 
Skula sanoi:
Huomenna on tarkoitus tutustua tuollaiseen, tosin diesel koneella, kun sellainen tuossa lähimyymiössä on.

Aika määrä näitä dieselita myynnissä ei tieliikenne kelpoisena ja usein moottori - kampiakseli vikaisena.

Vissiin tyyppiongelma?

Korjaussarjojakin ebayssä melkoisesti tarjolla...

https://www.ebay.de/itm/Original-Subaru-Impreza-Legacy-Forester-EE20Z-Dieselmotor-Reparatursatz-2/372654794878?epid=1116614043&hash=item56c3f4e87e:g:SfgAAOSwDDVcuDkH

Jotenkin saanut päähän että voisi kakkoseksi vaihtaa kunnon (?) hinurin ja Subaru tuli 1. mieleen.
 
Taky sanoi:
Aika määrä näitä dieselita myynnissä ei tieliikenne kelpoisena ja usein moottori - kampiakseli vikaisena.

Vissiin tyyppiongelma?
Kannattaa kattoa semmonen auto, joka on valmistettu 2010 jälkipuoliskolla. Huhtikuun 2010 jälkeen valmistetut koneet ovat käsittääkseni kestäviä ja niitä on asennettu ainakin jo kesäkuussa valmistettuihin autoihin.

Onhan noilla toimivilla koneilla ajeltu aika suuria kilsoja, kuten omallanikin.
 
Miten noiden konevikaisten kanssa onko ne kunnostettavissa em korjaussarjalla?
Kompura vihaiseksi ne on monesti mainittu, vääntynyt.
 
Subbe foorumilta kun lukee aiheesta äkkiä tulee johtopäätökseen - etsi jokin muu vaihtoehto.

Jos diesel kajahtaa kone niin ainut järkevä on hankkia puolimoottori + muuta hilpettä, niin hintaa tulee muutamakin touhutonni.


Olisiko bensa parempi vaihtoehto?