https://tummennuskalvot.fi/

Subaru XV mkII

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Uusi XV sai hyvät arviot Japanin törmäystesteissä:
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/tama-merkki-sai-tormaystestin-ennatyspisteet/g8cHpwYu

Tekstissä mainittu 100% edeltäjää jäykempi jousitus arveluttaa ;)

Lähetetty minun HT20 laitteesta Tapatalkilla

 
Aika jäätävä keksintö laittaa tuommoinen vapari konepari keulille, alkaen malli vastaa polkuautoa ja seuraavalla ehtii juuri ja juuri mopoautojen alta pois.

Noilla moottoreilla tämän hinta ei saisi olla 20t€ enempää.
 
dingdongpingpong sanoi:
Aika jäätävä keksintö laittaa tuommoinen vapari konepari keulille, alkaen malli vastaa polkuautoa ja seuraavalla ehtii juuri ja juuri mopoautojen alta pois.

Noilla moottoreilla tämän hinta ei saisi olla 20t€ enempää.

Samaa mieltä. Toki moottorit saattaa myös kestää muutaman satatonnia enemmän kuin 1.0TSI. Mutta autonsa uutena ostavaa (joita loogisesti ajatellen ne joita uusia autoja ostavat ovat) tuo ei ihan mahdottomasti kiinnosta.
 
Kojetaulu on selvästi entistä modernimpi ja takaistuimella on hyvin tilaa, mutta jotenkin Levorg on kuitenkin tasokkaamman tuntuinen auto. Hinta ja moottori pitää huolen siitä, että myyntimäärä Suomessa jää ennemminkin kymmeniin kuin satoihin.
 
Testissä todetaan myös:

Tykkäsimme:
+Voimalinjan toiminnasta rauhallisessa ajossa


Tämähän tärkeintä normaalissa liikenteessä.

Mitä nyt tuolla omalla 2 litraisella olen ajanut niin "ongelma" tulee siitä että esim rampilla todella reilusti vauhtia pyydettäessä CVT alkaa muuttamaan välityssuhdetta suurimman tehon alueelle ja siihen menee hieman aikaa josta tulee tehottomuuden/kuminauhan tunne. Tässä uudessa on kylläkin keinopykälät, onkohan CVT sitten hitaampi niihinkin siirtymään kuin muut loodat.

Olen autoa ajanut isommakin kuormalla, ja vetänyt venettä. Kuormalla ei tunnu olevan menohaluihin suurta vaikutusta, joten katse suuntautuu tuohon CVT:n antamaan tuntumaan. Itseä se ei koskaan ole häirinnyt, noteerannut kyllä olen.

Käytännössä normikuljettajalle tällaisen autotyypin 150hv (tai tämän mkII:n 156hv) riittää kyllä, ja myytiinhän Qashkaitakin 1.6 vaparilla todella paljon ja se on sentään jo todella laiska joka ei kiihdy edes odottamalla.

Siten en usko moottorin itsessään olevan myyntiongelma suurelle kansanosalle, vaan ongelma on se mitä se 2 litrainen maksaa.
(Positiivisesti ajatellen ehkä hyvä asia tuon vanhan 2 litraisen jälleenmyyntiarvolle ;).)

EyeSight vakiona on iso plussa.

Melutasosta Suomessa olisi kiva saada kommentteja.
Seuraavassa huollossa omalle XV:lle, pitää yrittää saada tämä sijaisautoksi. Vaihtotarvetta/halukkuutta ei kyllä ole vielä.
 
196nm vääntö jossain 5000-5500rpm korvilla cvt (tämähän on käytännössä ihan variaattori) kanssa on kyllä melko jollei todella varmasti yliääni laite ajossa. Ongelma taitaa olla laittaa alhaalta vääntävää konetta variaattoriin kestävyyden takia ?.

No oma kommentti koski hinnoittelua kyseisellä voimalinjalla, ollaan kuitenkin monen paremmalla voimalinjalla olevan ”sopivan” tehokkaan kanssa samalla viivalla.

E: jos verrokiksi laittaa vaikka jonkun 1.6tdi/1.4tsi + dsg voimalinjan on ajaminen huomattavasti vaivattomampaa ja kierrokset/taloudellisuus aivan eri tasolla. Silti suorituskykyä on rampillakin riittävästi, puhumattakaan kärry perässä vapaastihengittävällä meno on todellakin hengetöntä...
 
dingdongpingpong sanoi:
Ongelma taitaa olla laittaa alhaalta vääntävää konetta variaattoriin kestävyyden takia ?.
Jaa miten lie. XT Forester vääntää 350Nm ja CVT siinäkin.
 
Trollsten sanoi:
Jaa miten lie. XT Forester vääntää 350Nm ja CVT siinäkin.

Ok. Ihme etteivät tähän ole pistäneet kunnollista moottoria/voimalinjaa kun sellaisia kerran konsernista löytyy.
 
dingdongpingpong sanoi:
196nm vääntö jossain 5000-5500rpm korvilla cvt (tämähän on käytännössä ihan variaattori) kanssa on kyllä melko jollei todella varmasti yliääni laite ajossa.

No ei se ihan noinkaan ole. Kiihdytysvaiheessa kierrokset toki nousee riittävän ylös kaasupolkimen asennon perusteella, mutta kun tavoitenopeus on saavutettu, kierrokset laskee nopeasti alas koska tasanopeudella ei tarvita enää max voimaa ja variaattori optimoi välityksen taas pitkäksi.
Käy kokeilemassa.
 
nokivasara sanoi:
Subarun ongelmana edelleen, että auto näyttää pikkasen rumalta ja vanhanaikaiselta jo ilmestyessään.
Kelvollisia konsepteja esitellään (mm. Viziv), mutta sitten suolletaan ulos samaa vanhaa tuubaa. Toivottavasti seuraavan sukupolven Forester ja Outback on vähän rohkeampia esityksiä.

Totta, ei nää mitään kauneus valioita ole, ja se karkoittaa varmaan osan ostajista.

Toisaalta eivät onneksi kuitenkaan eivät ole pokemon tyylisiäkään.
 
Arcca sanoi:
No ei se ihan noinkaan ole. Kiihdytysvaiheessa kierrokset toki nousee riittävän ylös kaasupolkimen asennon perusteella, mutta kun tavoitenopeus on saavutettu, kierrokset laskee nopeasti alas koska tasanopeudella ei tarvita enää max voimaa ja variaattori optimoi välityksen taas pitkäksi.
Käy kokeilemassa.

Mulla oli kojesajossa käskai, eikös siinä ole tämmöinen variaattori just. Oli 1.6 sportGti ilmeisesti kun rpm-neula oli kattoa kohti kokoajan. Kässi oli muuten juurikin aika ok auto mutta tuo voimalinja ei innostaisi yhtään. Kyllä ahdin määrää tahdin, vaikka olisi 0,9L kone.
 
dingdongpingpong sanoi:
Kyllä ahdin määrää tahdin, vaikka olisi 0,9L kone.
Eli kokemuksesi oli siis juurikin Nissanin 1.6 vaparista, joka on aika lussu tosiaan. En nyt oikein kehuisi pikkuturbostakaan:

Qashqai 1.2Turbo 2-veto automaatti 12.9 s 0-100km/h.

Subaru XV mkII 2 l automaatti nelivedolla 10.4 s 0-100km/h.

 
Nyt kun pääsin vertailun makuun heitetään vielä tämäkin, eli hinnat neliveto Toyota C-HR:ään nähden:

C-HR 1.2 Turbo Multidrive S Active 34 423,25 €
C-HR 1.2 Turbo Multidrive S Style  39 900,50 €

Subaru XV 2.0i Active 36 788,42 €

Kun ottaa vielä huomioon että Toyota C-HR 1.2T on XV:tä 10 cm lyhyempi ja heikkotehoisempikin,
niin ei nuo XV:n hinnat olekaan enää kovin pielessä, muihin japanilaisiin verrattuna.
 
Tätä XV:ä pitäisi sitten verrata ominaisuuksiltaan edes sinnepäin oleviin autoihin. Ainakin mun mielestä. Vastaavan suorituskyvyn nelikkoon siis. Tällaisesti lähtökohdasta on hieman parempi vedel johtopäätöksiä hinnoittelusta ynnä muusta.
 
Mutta miten on selitettävissä, että kaksilitrainen Ridge menee hinnalla ohi jopa Levorgista, jossa on tilaa reilusti ja tehoja kin merkittävästi enempi ja varusteetkin olennaisilta osin (turvavarusteet) samat? Maavarastako siinä maksetaan?