https://yliteippaus.fi/

BMW i4 kulutus, latausteho ja muita kyssäreitä

315i

Klassikkoainesta
Liittynyt
8.3.2018
Availen tällaisen uuden aiheen.
Viikko sähköautoilua takana, ja olisin tiedustellut kulutuslukemianne ja paljonko olette maksimissaan saaneet virtaa pikalatausasemilta?
Sunnuntaina Autokeidas Forssa, Helenin tolppa antoi 156kW kun akku oli 16% täys. Eli vielä ei ihan 200kW tasolle olla päästy.
Kulutuspuolella, tänään PK-seutu Pori, kulutus kotipihassa oli 15.5kW sadalla, ja nopeuspyynti 10 yli rajoituksen. Range kotona oli vielä yli 300km ja ajettuna n. 230km.
Lämpötila oli 12-15 astetta ja kabiinissa 21.
Renkaat autossa 245/45/18
 
10% luokkaa akulla kun olen mennyt latauspisteelle, niin oheinen kW lukema tullut järestään aina alkupuolella. Toki tällöin olen klikannut kartasta latauspisteelle navigoinnin päälle. Tämä toimii ainakin Ionitylla ja Kempowerin latureilla 4-tiellä. Nyt kylmemmillä keleillä kulutus sitten noussut muutaman kerran ennen laturille menoa luokkaan 40 - 50 kWh, eli valmistelee. Näin vain jos ei ole ollut matka-ajoa takana, ts. lähtö kotipihasta.
Mukava huomio Kempowereilla, esim. Niemenharju 4-tiellä, 17% to 75% latausta 25min, virtaa reilut 50 kWh ja kustannus noin 6€. Auton mukana tulleella kortilla pikalataus 0,12c/kWh kun kotona maksan hitaasta jo 0,19c/kWh. Kerran näinkin päin [emoji3] kiitos aikaperusteisen hinnoittelun ja hyvin toimivan laturin.
Muutoin autolla kulutus 13,5(vaimo) - 17 välillä.


Lähetetty minun SM-X205 laitteesta Tapatalkilla

 

Liitteet

  • 20220814_202137.jpg
    20220814_202137.jpg
    35 KB · Katsottu: 215
Ok, täytyy ajaa akku vähä tyhjemmäksi, tosin tossa en jääny kyttäämään mihin nousi, kun kävin tilaa juustohampparin ja takas siirtää auto pois, ku perillä oli ns ilmainen lataus. 6 min lataus ja melkein 100 kilsaa rangea, ja sit takas odottelee sitä hampparin valmistumista.
 
Pysynee hyvin alun tuolla 200 hujakoilla, koska puolenvälin paikkeilla ollut 150 luokkaa ja vasta 70% menee alle 100. Tätä ei ole tullut vierestä seurattua, mutta joskus latauksen loppupuolella paikalle ehtineenä on ottanut vielä himpun alle 100 kW. Nämä luvut lämpöisellä kesäkelillä.
 
Nyt kulutus länsirannikko-uusimaa, 14.9. Satasella ajoin testimielessä 105, eli tosinopeus gepsin mukaan noin 100-101kmh, lämpöä sellane 12 astetta.
 
Mites teillä,toimiimtuomparkkitutka, mulla rastimruudussa PDC automaattinen aktivointi, ei kyllä aktivoidu automaattisesti jos hitaasti ajaa eteenpäin. Pakillamtietenkin menee päälle ja napista.
 
Mulla kyllä toimii automaattisesti eteenpäinkin parkkeeratessa. Saapa nähdä toimiiko ensi viikon ohjelmapäivityksen jälkeen :)
 
Toimihan se, en vaan uskaltanut aluksi ajaa tärpeeks lähelle, ja napista laittanut ennen päälle. Keimolan Recharge tuli pikaisesti testattua, kun akkua oli 9 prossaa jäljellä, otti vastaan pikkasen yli 200kW. Pari minsaa vaan testasin kun ei akuutti tarve ollut.
 
Toimiiko teillä BMW:n nopeuskameravaroitus, siis se ostettu palvelu?Aluksi toimi, mutta enää ei varoittele :-[
 
330e sanoi:
Toimiiko teillä BMW:n nopeuskameravaroitus, siis se ostettu palvelu?Aluksi toimi, mutta enää ei varoittele :-[

Juu toimii.
Ostitko tarpeeksi pitkäksi ajaksi vai vaan kokeilumielessä kuukaudeksi?
 
Juu, ostin vuodeksi ja alkuun tuo toimikin. Joku kertoi FB:n puolella myös toimimattomuudesta ja oli saanut toimimaan kun laittoi toiminnon pois ja sitten päälle. Itse en ole vain löytänyt mistä tämän voisi tehdä..
 
Kaikkia kameroita tuo ei löydä. En tiedä miten systeemiä päivitetään. Kamerat olleet jo varmaan vuoden päivät :rolleyes: Vähän puutteellinen toteutus.
 
Tuo parkkitutkan aktivoituminen hitaasti ajettaessa eteenpäin, ei kyl kauheesti luottamusta nauti.
Tänään kokeilin katokseen ajaa niin, että keulan keskiosa olisi osumassa katoksen sivuseinään.
Noin 30 centtiä leveä, ei mitään piippauksia ja ajoin tosi hitaasti.
Kun olin oikein liki, usko loppui ja napista päälle, samalla alkoi piippaus ja näytti etäisyys jo punaista. Oliskohan päivityksen paikka...
 
315i sanoi:
Tuo parkkitutkan aktivoituminen hitaasti ajettaessa eteenpäin, ei kyl kauheesti luottamusta nauti.
Tänään kokeilin katokseen ajaa niin, että keulan keskiosa olisi osumassa katoksen sivuseinään.
Noin 30 centtiä leveä, ei mitään piippauksia ja ajoin tosi hitaasti.
Kun olin oikein liki, usko loppui ja napista päälle, samalla alkoi piippaus ja näytti etäisyys jo punaista. Oliskohan päivityksen paikka...
Tuo on ihan sama juttu x3:ssa. Huoltomiehen mukaan aina bemareissa ollut samanlaista keulatutkien kanssa.
 
Vaimon entisessä Voortissa ja nykyisessä Skodassa toimii kyllä tosi hyvin.
 
Lisää tyhmiä kyssäreitä.
Miten sais penkit myös lämpeemään, kun laittaa ilmastointivalmistelut päälle? Ratti kyl hohkaa ku uuni jo 5 min jälkeen.

Niin ja jos joku miettii sähköjakkaran vaiko manuaalisen välillä, niin manuaalissa ei ole sitä etureunan kallistussäätöä. Jos olisin tiennyt, olisin ottanut sähköpenkit. Wanhassa sporttijakkarassa ne oli vaikka penkki oli manuaali. Onneks sain hyvän asennon ihan perussäädöilläkin.
 
Nuo jakkarat lähtee lämpiämään automaattisesti kylmillä keleillä. Ilmastointivalikosta vaan lisää istuinlämmitystehoa napsu kerrallaan, kunnes löytyy sopiva asetus. Menevät myös automaattisesti pois päältä.
 
315i sanoi:
Vaimon entisessä Voortissa ja nykyisessä Skodassa toimii kyllä tosi hyvin.

Ja sitten taas omassa ex-octaviassa (vm. 2021), tutkat toimi vähintäänkin yhtä huonosti kuin tässä bemarissa. Siis aktivoituminen jäi kyllä tosi viime tinkaan vaikka ryömi eteenpäin. No tässä saa siis sentään helposti napista päälle.
 
Eli imastointi kun on automaatilla, niin penkitkin toimii autona? Joskus huomasin, että oli päällä ja otin pois autotilassa, niin ei mene uudelleen päälle automaattisesti. Täytyy siis kokeilla sitä, että pistää napsun tai kaks ja katsoo kauanko paistaa takamusta.
 
Jep, mulla ilmastointi automaatilla ja lähtee penkit lämpiämään. Sanoisin, että karkeasti kun alle +10c ulkolämpötila niin lähtee. Ilmeisesti tuo penkinlämmittimen tehoasetus vaikuttaa miten lähtee päälle.
 
Saako sen penkinlämmittimen tehoasetuksen nollalle, jolloin ei lämpiä automaattisesti?

Muutenkin kuulostaa hölmöltä, että penkinlämmityksen automatiikka olisi sidottu ulkolämpötilaan, kun vaikka ulkona olisi pakkasta, niin mikäli sisätila on +20 astetta, niin eihän siellä penkinlämmitystä tartte.
 
Ei sitä välttämättä ole ulkolämpötilaan sidottukaan, ehkä varmastikin penkin lämpötilaan. Itse tein tuon havainnon n. +10c päälle lähtemisestä omilla asetuksilla.