autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Hyundai Nexo  (Luettu 3059 kertaa)

Poissa ovi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 4
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #20 : 19.09.2022 21:37 »
Ja maakaasun voi syöttää sellaisenaan polttomoottoriin, tai polttokennoon, niin miksi se pitäisi ensin prosessoida vedyksi? Tämän hetken ajatus on tietenkin tehdä vetyä elektrolyysilla, mutta siinä on niin suuret häviöt, että siihen ei kannata hukata sähköä.

Poissa verney

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 28
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #21 : 19.09.2022 21:49 »
No kun se vety tehdään maakaasusta, ehkä kaasu tulee sitten Ukrainan maaperästä.
Ideana on viime vuodet ollut liikenteen päästöjen vähentäminen. Päästövero lienee itsestäänselvyys jos se tehdään maakaasusta kalliin sähkönhinnan lisäksi.

Paikalla Karvis

Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #22 : 21.09.2022 18:57 »
Nexo ja ensimmäinen vetyauto koskaan käyty kokeilemassa, ajokokemus on kuten sähköautolla mutta liikehdintä on hieman verkkaisempaa. Polttokenno on paikallaan aikalailla äänetön eikä ajossakaan huomaa mitään erikoista ennen kuin annostelee kaasua reippaammin, reilummalla pedaalin annostelulla keulalta kuuluu suhinaa ja puhinaa.
Konehuoneen puolella oli aika täyttä, polttokenno on aika massiivinen mötkäle ja letkujen, erilaisten venttilien ym. määrä on melkoinen, autossa näytti olevan myös kaksi erillistä jäähdytysjärjestelmää joista toiseen kiellettiin lisäämästä mitään muuta kuin vetyautolle tarkoitettua nestettä.

Itse vetytekniikasta ei lyhyen koeajon perusteella jäänyt mitään negatiivistä mieleen, jos ei nyt mitään erityistä etuakaan verrattuna sähköautoon.

Nexo itsessään oli oikein mukavan tuntoinen kokemus, suht hiljainen, hyvä ja vakaa ajaa, kuskin konttori varsin mukava ja tilava vaikka keskikonsoli onkin aika massiivinen. Sisustassa oli aika paljon kovaa hopeista muovia,  ei ne nyt mitenkään negatiivisesti hyppinyt silmille mutta kuinka lie arka naarmuuntumaan.

Ostaisinko? Jos olisi tankkausinfraa järkevällä hinnalla ja auton hintataso samaa luokkaa kuin sähköautoilla, niin miksei sitä voisi harkitakin.
Auto oli tankattu latviassa jossa vedyn hinta oli ollut n.16€/kilo ja auto näytti kulutukseksi 1,4kg/100km, eli ei tuo nyt mikään halpa ole ajaa.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa tet

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4892
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #23 : 21.09.2022 19:45 »
Ja maakaasun voi syöttää sellaisenaan polttomoottoriin, tai polttokennoon, niin miksi se pitäisi ensin prosessoida vedyksi? Tämän hetken ajatus on tietenkin tehdä vetyä elektrolyysilla, mutta siinä on niin suuret häviöt, että siihen ei kannata hukata sähköä.

Kyllä kannattaa siinä vaiheessa, kun tuulivoimaa on niin paljon, että tuulisella säällä sähköä syntyy valtavasti enemmän kuin on kysyntää. Silloin sillä halvalla ylijäämäsähköllä tehdään vetyä. Sitten kun ei tuule, vetyä ei tehdä, muut saavat käyttää kalliimman sähkön.

Poissa JiiJii71

Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #24 : 21.09.2022 21:44 »
Millä tuo koeajoauto tankataan kiertueen aikana?
I’m waiting to skip electric and go straight to nuclear.

Paikalla Karvis

Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #25 : 21.09.2022 22:55 »
Millä tuo koeajoauto tankataan kiertueen aikana?

Ei millään, sillä ei pääse kuin pikku lenkin ajamaan, tai no mie kyllä kävin vähän pidemmän privaattikoeajon päivää ennen virallista koeajotapahtumaa :P
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Paikalla Urlaub

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13854
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #26 : 22.09.2022 07:05 »
Onko tämä Nexo jossakin koeajettavissa?

Onpa surkea range jos pitää lähteä erikseen tankkaamaan, kyllä tuolla pitäisi päästä vähintään 1000km että olisi mitään mieltä harkita sähköauton sijaan.

Noin se juurikin on, koska vetytankkaamojen verkosto tulee väistämättä olemaan todella suppea. Eli 1000 km rangestakin joutuu helposti varaamaan 100-200 km tankkausreissuun, jos ei satu asumaan vetyaseman vieressä tai matka suuntaudu sen ohi. Sen lisäksi pelivaraa on pakko jättää ihan jonkin verran, koska maakunnasta et sitten tankkaa mistään jos pääsee loppumaan.

Paikalla Karvis

Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #27 : 22.09.2022 07:09 »
Onko tämä Nexo jossakin koeajettavissa?


Hyundain koeajokiertueella, https://www.hyundai.fi/kiertue/
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa CarMan

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1663
  • Volvo XC60 T8 & Volvo C40 Recharge Twin Launch Edi
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #28 : 22.09.2022 07:44 »
Kyllä kannattaa siinä vaiheessa, kun tuulivoimaa on niin paljon, että tuulisella säällä sähköä syntyy valtavasti enemmän kuin on kysyntää. Silloin sillä halvalla ylijäämäsähköllä tehdään vetyä. Sitten kun ei tuule, vetyä ei tehdä, muut saavat käyttää kalliimman sähkön.

Eikös tuolloin vedyn tuotannon kasvaessa häviä ne edulliset tunnit? Missä sitten tuleekaan olemaan sähköhinnan kipupiste vedyntuotannon kannattavuudessa.
Mutta vety soveltuu hyvin tuon ylijäämä sähkön varastointiin käytetään se tehty vety sitten tehtaissa tai ajoneuvoissa.

Hyundain koeajokiertueella, https://www.hyundai.fi/kiertue/


Tuohan pitää käydä koeajamassa ja tutustumassa.

Poissa googleismyfriend

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1882
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #29 : 23.09.2022 01:58 »
Nexo ja ensimmäinen vetyauto koskaan käyty kokeilemassa, ajokokemus on kuten sähköautolla mutta liikehdintä on hieman verkkaisempaa. Polttokenno on paikallaan aikalailla äänetön eikä ajossakaan huomaa mitään erikoista ennen kuin annostelee kaasua reippaammin, reilummalla pedaalin annostelulla keulalta kuuluu suhinaa ja puhinaa.
Konehuoneen puolella oli aika täyttä, polttokenno on aika massiivinen mötkäle ja letkujen, erilaisten venttilien ym. määrä on melkoinen, autossa näytti olevan myös kaksi erillistä jäähdytysjärjestelmää joista toiseen kiellettiin lisäämästä mitään muuta kuin vetyautolle tarkoitettua nestettä.

Itse vetytekniikasta ei lyhyen koeajon perusteella jäänyt mitään negatiivistä mieleen, jos ei nyt mitään erityistä etuakaan verrattuna sähköautoon.

Nexo itsessään oli oikein mukavan tuntoinen kokemus, suht hiljainen, hyvä ja vakaa ajaa, kuskin konttori varsin mukava ja tilava vaikka keskikonsoli onkin aika massiivinen. Sisustassa oli aika paljon kovaa hopeista muovia,  ei ne nyt mitenkään negatiivisesti hyppinyt silmille mutta kuinka lie arka naarmuuntumaan.

Ostaisinko? Jos olisi tankkausinfraa järkevällä hinnalla ja auton hintataso samaa luokkaa kuin sähköautoilla, niin miksei sitä voisi harkitakin.
Auto oli tankattu latviassa jossa vedyn hinta oli ollut n.16€/kilo ja auto näytti kulutukseksi 1,4kg/100km, eli ei tuo nyt mikään halpa ole ajaa.

Jenkeissä on itseasiassa kaksi mallia myynnissä ja köyhemmän mallin hinta lähtee 59t$. Sehän ei olisi enää nykyautomarkkinoilla "paha". Eurooppaan tulee vain kalliimpaa mallia ja myynnit hajautuu useamman maan kesken-> yksikkö hinta on liian rapsakka. Hinta on se suurin juttu minkä uuden sukupolven Nexon pitää korjata. Auton hinta pitää tulla saman verran alaspäin mitä Mirailla tuli. Hyvät mahdollisuudet on Hyundailla sen saavuttamiseksi, joskin Nexo taitaa olla hynykälle jonkinlainen Premium-tuote.

Voimalinjan hyvät puolet ei varmaan tule lyhyellä koeajolla esille vs akkuauto. Mutta ne jotka tarvitsee/haluaa pitkän rangen eikä halua/voi kotona ladata niin kyllä tuo on erittäin houkutteleva. Toinen juttu mikä on omistajaportaalle positiivinen asia on se, että voimalinjan ominaisuudet ei hyydy kilsojen kertyessä. Voipi olla osalle omistajista isokin juttu. Ainakin minulle. Kolmas juttu on toki tuo tankkaus. Se on niin paljon simppelimpää ja nopeampaa kuin lataaminen.

Seuraavan sukupolven Nexossa tulisi olla jonkinlaiset vetomassat sekä neliveto tarjolla vaikka lisävarusteena. Niitä kaipaisin. 

@CarMan

Kenellekkään toimijalle ei ole mitään hyötyä jos sähkön hinta on jossain 2-3 sentin hujakoilla/kwh. Nyt kun Suomeen  on aidosti tulossa tuulivoimaa ihan perkeleesti niin myös elektrolyyseriprojektit on saatu käyntiin. Eli pitäisin varmana että Suomessa ei tulevaisuudessa mitään puoli-ilmaisia pohjahintoja sähköllä nähdä koska sille löytyy oikeasti käyttöä.  Se mikä kipuraja sähkön hinnalla on, niin se lienee sektorikohtaista. Liikenteessä pystytään vedystä maksaa isompaa hintaa kuin teollisuudessa. Toki vedystä voi tehdä myös e-fueleita mutta en ole perehtynyt siihen millä hintatasoilla se olisi kannattavaa. Mutta tätä P2X ja Savon voima miettii Joensuussa. Myöskin vihreätä ammoniakkia voidaan tuottaa maatalouden käyttöön. En tiedä senkään hintatasoja mutta lannoitteiden hintahan on aivan karannut käsistä, joten...
« Viimeksi muokattu: 23.09.2022 02:00 kirjoittanut googleismyfriend »

Poissa CarMan

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1663
  • Volvo XC60 T8 & Volvo C40 Recharge Twin Launch Edi
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #30 : 23.09.2022 06:42 »
^aika näyttää sähkön ja tuotetun vedyn markkinahinnat.
Miten niiden välinen käyttö henkilöautoliikenteessä tulee jakaantumaan ei ole vielä mielestäni päivän selvää.

No koeajetaan tässä vaiheessa vetyauto ja makustellaan sen ominaisuuksia kiertueella.
(Laitetaan vetyauto harkintaan sitten kun sellaista voisi tankata omalla paikkakunnalla kilpailukykyiseen hintaan...)

Paikalla Taky

Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #31 : 23.09.2022 06:58 »
Mutta ne jotka tarvitsee/haluaa pitkän rangen eikä halua/voi kotona ladata niin kyllä tuo on erittäin houkutteleva.

Hmmm... kun vaakakupissa on sähköllä liikkumisen helppous ja kustannus vs. pitkä - mitä se tarkoittakaan - tankkauksen helppous huomattavasti korkeammalla kustannuksella, niin mihin luulisit valinnan kohdistuvan?
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White -> tulossa Audi Q4 e-tron Edition 40 SUV x/2023
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa ovi

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 4
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #32 : 23.09.2022 07:38 »
Kyllä kannattaa siinä vaiheessa, kun tuulivoimaa on niin paljon, että tuulisella säällä sähköä syntyy valtavasti enemmän kuin on kysyntää. Silloin sillä halvalla ylijäämäsähköllä tehdään vetyä. Sitten kun ei tuule, vetyä ei tehdä, muut saavat käyttää kalliimman sähkön.

Kaunis ajatus, mutta kuinka moni on valmis sijoittamaan tehtaaseen joka käy milloin sattuu? Rahan lisäksi ongelmaksi muodostuu vedyn varastointi, joka ei ole suuressa mittakaavassa yhtä helppoa, kuin auton tankissa varastointi. Auton tankissa voi olla 700 bar paine, mutta isomissa varastosäiliöissä ei voida pitää vastaavia paineita, joten vety pitää nesteyttää, jotta varastosäiliön paine voidaan tiputtaa muutaman bar tasolle. Ja vedyn jäähdyttäminen -260 asteen hujakoille taas kuluttaa kohtuullisen paljon sähköä.

Poissa JakeS

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6509
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #33 : 23.09.2022 10:43 »
Kyllä minäkin uskon vedyn tuloon vaikkakin muutaman vuodessa ei vielä mitään tapahdu. Infra se suurin ongelma mutta se alkaa poistumaan hiljalleen raskaan kaluston liikennöinnin vaatimuksista koska tämän ryhmän sähköistäminen ei onnistu akkutekniikalla vaikka latureita laitettaisiin jokaiseen niemeen ja notkoon.
Dieselillä mennään vielä pitkään mutta kun tosissaan aloitetaan vetyasemien infran rakentaminen niin se antaa suuren potkun myös henkilöautokannan vetyistämiseen ja siinä mielessä hienoa, että Hyundai ja muutamat muut merkit sen kehittämiseen panostavat.

Captur -21, Megane sport tourer -18, Volvo V90 T8 long range, Mb Slk 350 -07, Possu -11 ja Lexus -08. Kaksipyöräinen Ktm superduke 1290 GT -18

Poissa Vatso

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 111
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #34 : 23.09.2022 11:13 »
Kaunis ajatus, mutta kuinka moni on valmis sijoittamaan tehtaaseen joka käy milloin sattuu? Rahan lisäksi ongelmaksi muodostuu vedyn varastointi, joka ei ole suuressa mittakaavassa yhtä helppoa, kuin auton tankissa varastointi. Auton tankissa voi olla 700 bar paine, mutta isomissa varastosäiliöissä ei voida pitää vastaavia paineita, joten vety pitää nesteyttää, jotta varastosäiliön paine voidaan tiputtaa muutaman bar tasolle. Ja vedyn jäähdyttäminen -260 asteen hujakoille taas kuluttaa kohtuullisen paljon sähköä.


SSAB:han tuota jo testaa, eikä ainakaan tämän jutun perusteella asia vaikuta mitenkään ylitsepääsemättömän vaikealta:
https://www.ssab.com/fi-fi/uutiset/2022/06/hybrit-ainutlaatuinen-kalliovarasto-fossiilivapaalle-vedylle-vihittiin-kyttn-luulajassa

Paikalla Karvis

Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #35 : 23.09.2022 12:22 »
Kyllä minäkin uskon vedyn tuloon vaikkakin muutaman vuodessa ei vielä mitään tapahdu. Infra se suurin ongelma mutta se alkaa poistumaan hiljalleen raskaan kaluston liikennöinnin vaatimuksista koska tämän ryhmän sähköistäminen ei onnistu akkutekniikalla vaikka latureita laitettaisiin jokaiseen niemeen ja notkoon.
Dieselillä mennään vielä pitkään mutta kun tosissaan aloitetaan vetyasemien infran rakentaminen niin se antaa suuren potkun myös henkilöautokannan vetyistämiseen ja siinä mielessä hienoa, että Hyundai ja muutamat muut merkit sen kehittämiseen panostavat.

Voin olla väärässäkin, mutta käsittääkseni raskaankaluston tankkausasemat on erilaisia kuin henkilöautojen eli raskaan infra ei paljon henkilöautokantaa hyödytä.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa googleismyfriend

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1882
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #36 : 23.09.2022 12:35 »
Voin olla väärässäkin, mutta käsittääkseni raskaankaluston tankkausasemat on erilaisia kuin henkilöautojen eli raskaan infra ei paljon henkilöautokantaa hyödytä.

Olet joo väärässä.

Pääosin kaikki toimijat laittavat tankkausasemille sekä 350barin että 700 barin pumput. Kaikki pakut ja taxit yms toimivat noilla 700 barin pumpuilla joten hyöty kustannuksiin nähden on iso. Sen lisäksi myös osa raskaasta kalustosta on siirtymässä 700 barin säiliöihin.

Eurooppaan on tulossa pelkkiä raskaan liikenteen asemia, mutta isoin ongelma niissä lienee maksaminen. Jos ne on tarkoitettu yrityksille niin yksityinen ei varmaan niitä voi käyttää. Vähän samaan tapaan kuin  jotkut raskaan kaluston diesel asemat.

700 barin tankeilla varustetun auton voit tankata 350 barin pumpulla, mutta saat toki vain puolet tankillisesta. Onhan sekin matka-ajossa esim Nexolla luokkaa 350km (talvellakin).

Poissa jopo

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1441
  • Model 3 LR-21
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #37 : 23.09.2022 12:35 »
Kyllä minäkin uskon vedyn tuloon vaikkakin muutaman vuodessa ei vielä mitään tapahdu. Infra se suurin ongelma mutta se alkaa poistumaan hiljalleen raskaan kaluston liikennöinnin vaatimuksista koska tämän ryhmän sähköistäminen ei onnistu akkutekniikalla vaikka latureita laitettaisiin jokaiseen niemeen ja notkoon.



Moni valmistaja näyttää tuohon uskovan.

https://www.is.fi/autot/art-2000009087256.html

Poissa googleismyfriend

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1882
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #38 : 23.09.2022 12:54 »
Moni valmistaja näyttää tuohon uskovan.

https://www.is.fi/autot/art-2000009087256.html


Tämä oli vähän huono artikkeli koska toimittaja ei jaksanut esitellä ollenkaan vetyvoimalinjoilla varustettua kalustoa. Tosiasiassa vety marssi erittäin laajalla skaalalla esiin noilla messuilla.

Messuilla nähty mm. Daimlerin vetyrekka 2tkm rangella (nestemäinen vety) Quantronin juurikin pohjolaan suunniteltu 1500km vetyrekka (700barin säiliöt), cumminsin rekkoihin tarkoitettu vetymoottori, Hyundai-Iveco raskas vetypakettiauto, Renaultin vetypakettiautomallisto ja useita 40t painoluokkaa olevia vetyrekkoja oli näytillä...

Tuossa Ivecon pakussa on Nexon polttokenno. Käyttötunnit riittää siis myös kaupalliseen käyttöön.

Toyota sai Kenworthin kanssa aika rajun testin  suoritettua. Vahvaa on näyttö kyllä:
https://www.h2-view.com/story/toyota-kenworth-hydrogen-powered-fuel-cell-truck-capabilities-proven-in-trial/

Poissa jopo

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1441
  • Model 3 LR-21
Vs: Hyundai Nexo
« Vastaus #39 : 23.09.2022 13:00 »
Juu tuossahan artikkelissa lienee enemmänkin kyse siitä, että yllättävän paljon sähköä on tulossa raskaaseen kalustoon myös. Ei siitä, etteikö vetyäkin. Itse kannatan raskaaseen liikenteeseen ehdottomasti vetyä enemmän, koska jos jossain, niin siinä se toimisi järkevämmin. Kaupunkien sisäinen liikenne eri asia, mutta pitkille väleille vedyn luulisi olevan järkevä energiamuoto vs älyttömän suuret akut. Mutta joo.. menee ohi aiheen.