https://yliteippaus.fi/

Jeep Avenger, Recon & Wagoneer S (2023-)

Taavetson

Klassikko
Liittynyt
28.6.2017
Olisikohan ensimmäiset oikeasti maastokelpoiset sähköpelit? Eli Jeep esitteli vihdoin nuo omat sähköautonsa, Wranglerista vaikutteet saaneen Reconin, perinteisemmän jenkki-midsize SUVin Wagoneer S:n sekä Eurooppaan jäävän, pienehkön Avengerin.

Tai esitteli ja esitteli, tekniset tiedot on vielä melko laihalla pohjalla. Ainoastaan Wagoneerista oli kommenttia että rangea 400 mailia ja tehoa 600 vanhaa yksikköä. Sähköplattis kuulemma perustuu alunperin Giuliaa varten kehitettyyn FCAn Giorgio-pohjalevyyn, mikä kuullostaa mielenkiintoiselta.

Avenger puolestaan rakentuu e-2008:n ja kumppaneiden kanssa e-CMP-pohjalle, eli voimalinjan osalta voisi kuvitella olevan suht vastaava. Tosin neliveto on kuulemma tarjolla.

Kuvat sentään oli suht valmiin oloisia.

Mielenkiintoisen oloisia laitteita, kun tähän saakka oikeastaan I-Pacea lukuun ottamatta melkeinpä kaikki meillä myytävät sähkärit olisi etenkin talvisella mökkitiellä tai Norjan joen penkoissa pohjasta kiinni.

jeep-avenger-1662587274.jpg


2024-jeep-recon-101-1662583242.jpg


jeep-wagoneer-s-104-1662583299.jpg


 
No niin, Jeep Avenger on sitten Vuoden Auto Euroopassa. Eikä foorumilla ole edes Jeep-merkkialuetta. :)


Mielenkiintoinen uutuus, varmasti yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista omissa autonvaihtopohdinnoissani kun ne joskus taas pääsevät vauhtiin. Ehkä monelle aikamoinen kynnys kuitenkin se, ettei autoon saa vetokoukkua, vetomassa nolla kiloa. Itselleni miinus kyllä, mutta ei välttämättä showstopperi, kun en edes peräkärryä omista. Sen mitä harvoista pikaisista koeajoista voi lukea ja kuulla, niin kehuja on saanut ajettavuudesta. Ulkonäkö miellyttää omaa silmää niin ulkoa kuin sisältä.

Tässä Jeepissähän ei amerikkalaista ole kaiketi kuin nimi. Suunniteltu Italiassa, valmistetaan Puolassa. Pösön/Ooppelin tekniikkaa.
 
Jostain kumman syystä alkoi tämä Avenger kiinnostamaan...
Juu ei voiton vuoksi, vaan 2008:sta saamani hyvän kokemukseni takia.
4-vetoa olen ajatuksen tasolla tähän pienikokoiseeen malliin kaivannutkin. Jo etuvetona möyrii mukavasti.
 
^ Avengerista on tosiaan tulossa myös nelikko, mutta ilmeisesti vasta ensi vuonna. Tämän vuoden ajan myydään vain etuvetoa. On tuo tosin aika kelpo peli pikkuteille kaiketi vajaavetoisenakin, kun maavaran kerrotaan olevan 20 cm.
 
No niin, Jeep Avenger on sitten Vuoden Auto Euroopassa. Eikä foorumilla ole edes Jeep-merkkialuetta. :)


Mielenkiintoinen uutuus, varmasti yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista omissa autonvaihtopohdinnoissani kun ne joskus taas pääsevät vauhtiin. Ehkä monelle aikamoinen kynnys kuitenkin se, ettei autoon saa vetokoukkua, vetomassa nolla kiloa. Itselleni miinus kyllä, mutta ei välttämättä showstopperi, kun en edes peräkärryä omista. Sen mitä harvoista pikaisista koeajoista voi lukea ja kuulla, niin kehuja on saanut ajettavuudesta. Ulkonäkö miellyttää omaa silmää niin ulkoa kuin sisältä.

Tässä Jeepissähän ei amerikkalaista ole kaiketi kuin nimi. Suunniteltu Italiassa, valmistetaan Puolassa. Pösön/Ooppelin tekniikkaa.
Aika rohkea veto Jeepiltä tehdä auto jota ei myydä Pohjois-Amerikkaan. Saa nähdä miten vaikuttaa merkin maineeseen. Joko maine menee ihan suohon tai sitten Jeepin myynti voi lisääntyä. Onkohan tarkoituksella mallinimi laitettu muistuttamaan Dodge Avengeria, onhan amerikkalaiset ennenkin noin tehnyt. Esim. Dodge Aspen (sedan) ja Chrysler Aspen (SUV).

Ihme kyllä Jeepille ei ole merkkialuetta vaikka se on kohtuu yleinen merkki Suomessa. Ei ole kyllä Dodgelle ja Chryslerillekaan vaikka niitä näkyy jatkuvasti liikenteessä toisin kuin vaikka Polestaria, joka on saanut merkkialueensa.🧐 En ole tähän päivään mennessä nähnyt kuin vain kaksi Polestaria... Jossainhan niitä varmasti on ja herättävät myös keskustelua. Tänään ei liikenteessä muutenkaan näkynyt kuin yksi sähköauto (Skoda). Ihan sama se kuitenkin on mille merkille löytyy alueensa. Jeepille ja Ram/Dodgelle löytyy edelleen virallinen edustus Suomesta.
 
Ihme kyllä Jeepille ei ole merkkialuetta vaikka se on kohtuu yleinen merkki Suomessa. Ei ole kyllä Dodgelle ja Chryslerillekaan vaikka niitä näkyy jatkuvasti liikenteessä toisin kuin vaikka Polestaria, joka on saanut merkkialueensa.
Jos keskustelua ja sitä kautta kysyntää on riittävästi, voidaan toki avata oma keskustelualuekin.

Jeepistä ei (ainakaan toistaiseksi) ole niin runsasta keskustelua näkynyt että tälle olisi kysyntää ollut. Sama pätee Dodgeen ja Chrysleriin.

Autotallissa meillä on yksi Jeep jonka viestiketjussa viimeinen viesti on noin 2,5 vuoden takaa. Dodgea tai Chrysleriä ei ole yhtäkään. Polestareja näyttää olevan kahdeksan kappaletta ja niistä on muutenkin melko paljon keskustelua.
 
Vetokoukun puute voi tosiaan tämmöisessä maastohenkisessä ajoneuvossa olla puute.
Mutta ymmärrän että meitäkin on, ketkä eivät kärryä omista, tai tarvitse, mutta silti pikku nelikko sähköisenä olisi ihan kiva.
 
Onkohan tarkoituksella mallinimi laitettu muistuttamaan Dodge Avengeria, onhan amerikkalaiset ennenkin noin tehnyt. Esim. Dodge Aspen (sedan) ja Chrysler Aspen (SUV).
Nimen alkuperäinen kantaja taisi olla Hillman Avenger, joka myöhemmin sai nimen Chrysler Avenger. Sehän oli tämän uutukaisen tapaan ihan puhdas euroauto, ja siirtyi moparilta PSA:lle vaihtaen vielä kerran nimekseen Talbot Avenger. Dodge Avenger tuli vasta myöhemmin. On sitä Stellantiksen edeltäjillä "kostajia" riittänyt. :)
 
Stellantis -konserni hakee tuottoja monistamalla yhtä pohjaa monelle eri merkille. Eli käytännössä auto on 1:1 Peugeot e-2008 ja Opel Mokkan kanssa. Siinähän voi valita. Pelkästään etuvetoisena on asfaltti ainoa vaihtoehto ja akkujen sijotus pohjaan aiimmaiseksi voi merkitä aika kallista kolahdusta. Neliveto -malli tulee sen jälkeen, kun se ensin esitellään Peugeot nimellä. Mitään tekemistä Jeepin kanssa ei autolla ole muuta kuin nimi ja yleensäkin nämä Jeepin Euroopan tekeleet on tehty maantielle. Jeeppihän tehdään samaan konserniin kuuluvan Fiatin tehtailla Puolassa.
 
Stellantis -konserni hakee tuottoja monistamalla yhtä pohjaa monelle eri merkille. Eli käytännössä auto on 1:1 Peugeot e-2008 ja Opel Mokkan kanssa. Siinähän voi valita. Pelkästään etuvetoisena on asfaltti ainoa vaihtoehto ja akkujen sijotus pohjaan aiimmaiseksi voi merkitä aika kallista kolahdusta. Neliveto -malli tulee sen jälkeen, kun se ensin esitellään Peugeot nimellä. Mitään tekemistä Jeepin kanssa ei autolla ole muuta kuin nimi ja yleensäkin nämä Jeepin Euroopan tekeleet on tehty maantielle. Jeeppihän tehdään samaan konserniin kuuluvan Fiatin tehtailla Puolassa.
Tiedätkö milläs tekniikalla tuo neliveto tulee? Ja onkos meille nyt selvinnyt että mitkä kaikki mallit ylipäätään oirooppaan saapuu?
 
Eikös mainittu että kaikki tehdään europassa ja vain europan markkinoille - vai muistanko väärin?
Ai tuo Reconikin tulisi. Oooo. Hmm. Pitänee alkaa tutustua aiheeseen. Tuo Wagoneer on myös tyylikäs. Entistä Jeeppi kuskia vähän kutkuttaa.
 
Avenger taitaa olla ihan pikkuauto, siis samankokoinen kuin Mokka ja 2008? Olis ihan pähee mutta turkasen pieni...
 
Nimen alkuperäinen kantaja taisi olla Hillman Avenger, joka myöhemmin sai nimen Chrysler Avenger. Sehän oli tämän uutukaisen tapaan ihan puhdas euroauto, ja siirtyi moparilta PSA:lle vaihtaen vielä kerran nimekseen Talbot Avenger. Dodge Avenger tuli vasta myöhemmin. On sitä Stellantiksen edeltäjillä "kostajia" riittänyt. :)
No joo, ehkä siinä on sitäkin taustaa ajateltu. Tuskin moni ostaja edes muistaa/tiedostaa muuta kuin Dodge Avengerin, enhän minäkään, vaikka olen joskus kuullut ainakin Hillmanista.
 
Eli käytännössä auto on 1:1 Peugeot e-2008 ja Opel Mokkan kanssa. Siinähän voi valita.
Kehnommille mökkiteille valinta ehkä osuu juuri Jeepiin, ei taida noilta sisaruksilta löytyä 20 cm maavaraa? Mitenkäs tuo akun koko, ainakin "sähkösumpin" range oli muistaakseni aika paljon pienempi, mitä tälle luvataan. Vai onko siitä tullut isompiakkuinen versio?
 
Kehnommille mökkiteille valinta ehkä osuu juuri Jeepiin, ei taida noilta sisaruksilta löytyä 20 cm maavaraa? Mitenkäs tuo akun koko, ainakin "sähkösumpin" range
Mokassa oli muistaakseni 19 cm, mutta ei siitä etuvetoisena oikein ollut mäkisellä ja lumisella mökkitiellä etenijäksi.
 
Avenger taitaa olla ihan pikkuauto, siis samankokoinen kuin Mokka ja 2008? Olis ihan pähee mutta turkasen pieni...
Siis Avengerin työnimi oli baby-Jeep eli se menee mallistossa tällä hetkellä pienimmän eli Jeep Renagaden alapuolelle.
 
Nyt alkaa jo vähän löytyä tuubistakin videoita Avengerista. Autokanavat ovat heränneet unestaan, kun auto pokkasi Vuoden Auto -tittelin. Tässä The Late Break Show:n arvio uutukaisesta. Videosta selviää mm. että aiemmin puheena ollut 20 cm on maavaran minimi, mutta akun kohdalla maavaraa onkin 23 cm, mikä on myöskin auton kahluusyvyys.

 
Mutta ymmärrän että meitäkin on, ketkä eivät kärryä omista, tai tarvitse, mutta silti pikku nelikko sähköisenä olisi ihan kiva.

Jaa'a, mahtaako sitä sähkönelikkoa sittenkään olla tulossa, ainakaan vielä ensi vuonna. Tämän artikkelin mukaan tuleva nelikko onkin lataushybridi.

 
Jaa'a, mahtaako sitä sähkönelikkoa sittenkään olla tulossa, ainakaan vielä ensi vuonna. Tämän artikkelin mukaan tuleva nelikko onkin lataushybridi.

Toisaalta lataushybridin takapyöriä pyörittää sähkömoottori. Ei luulisi olevan suuri ponnistus laittaa sama täyssähköönkin.

Avenger ei aiemmista epäilyistä poiketen näytä aivan suoraan olevan 2008 uusissa vaatteissa, koska vanhemmista saman perusrakenteen malleista ei ole hybridiversioita. Avengerin perusrakenne lieneekin eCMP:n jatkokehitelmä STLA Small, jossa on otettu huomioon myös neliveto.