https://tummennuskalvot.fi/

Sähköautoilun idea sähkön hinnan noustessa pilviin?

Frankiez

Sisäänajettu
Liittynyt
6.9.2016
Tänään tuli sähkölaitokselta, että sähköyhtiö korottaa hintoja 10c (irtisanoo voimassa olevat sopimukset) 48c. Alkaa sähköautoilun hyödyt hiipua kun tuohon lisää vielä siirtohinnan.
 
Irtisanoo voimassaolevat sopimukset? Tarkoittaako tuo myös määräaikaisia, vai toistaiseksi voimassaolevia? Ei kait nyt sentään määräaikaisia voida irtisanoa?
 
Frankiez sanoi:
Tänään tuli sähkölaitokselta, että sähköyhtiö korottaa hintoja 10c (irtisanoo voimassa olevat sopimukset) 48c. Alkaa sähköautoilun hyödyt hiipua kun tuohon lisää vielä siirtohinnan.

Spot-hinnalla saa kyllä jatkossakin edullisia kilsoja. Jos se ei ole vaihtoehto eikä ole vanhaa sopimusta edullisella kiinteällä hinnalla niin voikin olla sama ajaa taloudellisella polttiksella.
 
Paitsi että sähköautoilu on vain mukavampaa ja helpompaa. Tuo taloudellinen puoli - samoin kuin ekologisuus ja eettisyys - ovat olleet vain mukavia bonuksia. :)

Spot:lla mennään ja tarvittaessa täydennetään joko hinnan tai saatavuuden takia julkisilla latauksilla.
 
JiiJii71 sanoi:

Puhtaasta mielenkiinnosta, avaisitko tuota sähköautoilun eettisyyttä hieman. Itselläni takaraivossa koboltti ja siihen liittyvät lapsityö- ja ympäristöongelmat.
 
jopo sanoi:
Irtisanoo voimassaolevat sopimukset? Tarkoittaako tuo myös määräaikaisia, vai toistaiseksi voimassaolevia? Ei kait nyt sentään määräaikaisia voida irtisanoa?

Usein ”irtisanominen” liittyy siihen, että joku liittymätyyppi lopetetaan ja tilalle tarjotaan toista. Yhtä usein kyse ei ole irtisanomisesta, vaan sopimuksen mukaisesta hintamuutoksesta, joka tulee voimaan kun ilmoitusaika kulunut.

Määräaikaisenkin voi irtisanoa force majeure perusteella
 
Siirryn polttikseen takaisin, kun alle 5s 0-100 km/h kiihtyvä vastaava nelivetoinen polttis on edullisempi kokonaiskuluiltaan kuin nykyinen Polestar 2. Kokonaiskulut koostuvat vähän muustakin kuin sähkön korkeimmasta spot-hinnasta. Toki samaa pitää miettiä polttiksesta sähköön vaihtaessa, että mikä on kokonaisuus. 1/2024 mennään halvalla sähkösopparilla. Sähköautoilun ympäristöhyötyihin en ota kantaa, enkä mieti niitä suuntaan tai toiseen.
 
heteka sanoi:
Puhtaasta mielenkiinnosta, avaisitko tuota sähköautoilun eettisyyttä hieman. Itselläni takaraivossa koboltti ja siihen liittyvät lapsityö- ja ympäristöongelmat.

Putinin sotakassa?

Sanooko Ken Saro-Wiwa ja Royal Dutch-Shellin suhde mitään?

Ei paljoa eettiisiä asioita kannata huudella, kun tankkauskahvaan tarttuu.
 
heteka sanoi:
Puhtaasta mielenkiinnosta, avaisitko tuota sähköautoilun eettisyyttä hieman. Itselläni takaraivossa koboltti ja siihen liittyvät lapsityö- ja ympäristöongelmat.

Isot akkuvalmistajat siirtyvät huimaa vauhtia pois koboltin käytöstä (LFP ymv). Ympäristöongelmat ovat toki todellisia, mutta eivät samassa mittakaavassa öljyteollisuuden kanssa. Ympäristön kannalta ei hyvää vaihtoehtoa ole (mikäli ei mennä linjalle polkupyörä).
 
Ideana on parempi hyötysuhde. On myös parempi ettei rahaa hassata samassa määrin öljyyn, jota ostetaan Lähi-idästä tai pahimmillaan Venäjältä.
 
Tipi sanoi:
Spot-hinnalla saa kyllä jatkossakin edullisia kilsoja.

Ei näytä siltä.

Tällä työviikolla on 5h aikaa, jolloin hinta on alle 0,2€/kWh. Kuitenkin meillä pitää ladata joka yö.
Talvella hinnat ovat ennakkotiedon mukaan korkeammat.
Vain kohtuuhintainen sopimus takaa edulliset ajot. Joissain kunnissa on kunnallinen sähkölaitos, joka myy omaa tuotantoaan kuntalaisille järkihintaan. Siellä ei ole ongelmaa (esim Seinäjoki, alle 0,07€/kWh)
 
lao sanoi:
Siirryn polttikseen takaisin, kun alle 5s 0-100 km/h kiihtyvä vastaava nelivetoinen polttis on edullisempi kokonaiskuluiltaan kuin nykyinen Polestar 2. een.
Kuluihin en ota kantaa, mutta onko tuo boldattu oikeasti tosiaan se ominaisuus, joka on prioriteetti 1? Satuin nimittäin tätä ominaisuutta juuri itseni ja autoni osalta viime viikolla miettimään ja jouduin toteamaan, että en ole kyllä varmaan kertaakaan polkaissut tuollaista viimeisen vuoden aikana, vaikka itseltä löytyvät n. 750Nm/380hp sen mahdollistaisikin. Omassa ajatuksessa landelta jo hämärtyvässä illassa ajaessani totesin hiljaisuuden ja hyvät valot ehkä oman kriteeristön kärkipäähän.
 
tmr97 sanoi:
Ei näytä siltä.

Tällä työviikolla on 5h aikaa, jolloin hinta on alle 0,2€/kWh. Kuitenkin meillä pitää ladata joka yö.
Talvella hinnat ovat ennakkotiedon mukaan korkeammat.
Vain kohtuuhintainen sopimus takaa edulliset ajot. Joissain kunnissa on kunnallinen sähkölaitos, joka myy omaa tuotantoaan kuntalaisille järkihintaan. Siellä ei ole ongelmaa (esim Seinäjoki, alle 0,07€/kWh)

Aika isotkin kilsat voi kyllä ajaa jo keskitason sähkärillä kun lataa yöllä 2-3 kertaa viikossa. Yksittäistä viikkoa ei kannata niin hirveästi tuijottaa. Edellisellä viikolla oli monena yönä lähes ilmaista sähköä. Plugarin ja aivan pieniakkuisen sähkärin kannattavuus kieltämättä huononee tässä tilanteessa.
 
Karkea laskelma, viimeinen "tankillinen" 58 kWh, jolla ajoi noin 300km eli
58 kWh * 0,13 €/kWh (nyky hinta) = 7,54€ /3 = 2,51 €/100km
58 kWh * 0,47 €/kWh (uusi hinta) = 27,26€ /3 = 9,09 €/100km

Alta kympin en ole päässyt vanhoilla bensa tai diesel hinnoilla ja laitteillakaan sataa kilometriä. Plus muu mukavuus sähkön kanssa. On siis mielekästä edelleen.
 
tmr97 sanoi:
Ei näytä siltä.

Tällä työviikolla on 5h aikaa, jolloin hinta on alle 0,2€/kWh. Kuitenkin meillä pitää ladata joka yö.
Talvella hinnat ovat ennakkotiedon mukaan korkeammat.
Vain kohtuuhintainen sopimus takaa edulliset ajot. Joissain kunnissa on kunnallinen sähkölaitos, joka myy omaa tuotantoaan kuntalaisille järkihintaan. Siellä ei ole ongelmaa (esim Seinäjoki, alle 0,07€/kWh)

Niinpä, onneksi omat ajot sähkiksellä ovat sitä luokkaa että 5-6-7 tunnin kertalataus viikossa riittää ja näin voi hieman tutkailla sitä parasta lataushetkeä.

On tämä kyllä merkillistä menoa, 2-3 viikkoa sitten yksi keskiviikko iltapäivä oli n. 0 hintaista sähköä ( kuin sattumalta frouvan mehustushommelit osuivat tuohon iltapäivään  :)  ), nyt ei päästä öisinkään kunnolla alle 20 sentin .....  :rolleyes:

Ei silti ihan hyvältä näytä .....  ???
 
Tässäkö taas yksi ketju lisää sähköautoilun ihannointiin?
Vaikka toistaiseksi olisi vielä halvempaa, ihanampaa ja eettistä, niin tässäkö se nyt on se katto, johon hinnannousu pysähtyy, tässäkö se kohta, jossa poliitikkojen ahneus loppu? Kun polttiksista ei saa enää riittävästi tuloja valtiolle, koura siirtyy sähköautoiluun.
Minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan, mutta esim. sellaisen hankkiminen ei tllä hetkellä istu.
Jos idea on eettisyys, niin senkin voi vetää vessanpöntöstä. Ainoa selkeästi parempi asia on paikallispäästöjen pienuus.
Todella eettistä autoa ei ole. Jopa polkypyörän tekeminen vaatii luonnonvaroja. Oisko vaan parempi hiipua pois ja luovuttaa omat hiilivarastonsa hissukseen maailmaan.
 
Urlaub sanoi:
Putinin sotakassa?

Sanooko Ken Saro-Wiwa ja Royal Dutch-Shellin suhde mitään?

Ei paljoa eettiisiä asioita kannata huudella, kun tankkauskahvaan tarttuu.

Onko joku huudellut? Ei nyt ollut kyse fossiilisten eettisyydestä, vaan sähköautoilun. Ei fossiilisten epäeettisyys tee akkutuotannosta yhtään eettisempää.

Sorry tämä OT
 
jopo sanoi:
Isot akkuvalmistajat siirtyvät huimaa vauhtia pois koboltin käytöstä (LFP ymv). --- snip --- Ympäristön kannalta ei hyvää vaihtoehtoa ole (mikäli ei mennä linjalle polkupyörä).

Hyvä tuo kobolttitilanne, en kovin tarkkaan ole tuota viime aikoina seurannut. Viimeinen lause on aivan totta.
 
Jos aiheeseen palataan, niin aika vaikea nähdä sellaista tulevaisuutta, että sähköauton energiakulut olisivat samalla tasolla kuin polttiksen. Kieltämättä nyt on markkinat sekaisin, mutta eiköhän arki vielä palaa.

Edelleen sähkärillä ajaminen on edullista verrattuna mihin tahansa polttikseen. Toki tarkoitushakuisesti haetaan jonkuun VAG:n ekodieselin kulutuksia tasaisella 70 km/h nopeudella, mutta ei se todellisuutta ole.

Keväällä samat lööppimaakarit huusivat adbluen loppuvan justiinsa ja sitten oli näitä heikkohermoisia, jotka tekivät nopeita ratkaisuja. Nyt on tälläkin mittariautoilijalla seitsemän laitonta dieseliä pihassaan ja uudelleen korjaaminen maksaa herra ties mitä.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/5c9a7038-9426-5cf1-9438-1581b99da34e
 
Urlaub sanoi:
Jos aiheeseen palataan, niin aika vaikea nähdä sellaista tulevaisuutta, että sähköauton energiakulut olisivat samalla tasolla kuin polttiksen. Kieltämättä nyt on markkinat sekaisin, mutta eiköhän arki vielä palaa.

Edelleen sähkärillä ajaminen on edullista verrattuna mihin tahansa polttikseen. Toki tarkoitushakuisesti haetaan jonkuun VAG:n ekodieselin kulutuksia tasaisella 70 km/h nopeudella, mutta ei se todellisuutta ole.

Keväällä samat lööppimaakarit huusivat adbluen loppuvan justiinsa ja sitten oli näitä heikkohermoisia, jotka tekivät nopeita ratkaisuja. Nyt on tälläkin mittariautoilijalla seitsemän laitonta dieseliä pihassaan ja uudelleen korjaaminen maksaa herra ties mitä.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/5c9a7038-9426-5cf1-9438-1581b99da34e

Tuo yhtälö tulee jo ihan energiankulutuksesta. Litra dieseliä sisältää energiaa noin 10kWh ja litra bensaa noin 9kWh. Sähköauto kuluttaa sadalle kilsalle sen 16 - 23 kWh, bensa-auto 50 - 70 kWhja dieselauto 50 - 80 kWh. Esim CO2 pohjaiset verot ohjaavat pienempään energian käyttöön.
 
lao sanoi:
Siirryn polttikseen takaisin, kun alle 5s 0-100 km/h kiihtyvä vastaava nelivetoinen polttis on edullisempi kokonaiskuluiltaan kuin nykyinen Polestar 2. Kokonaiskulut koostuvat vähän muustakin kuin sähkön korkeimmasta spot-hinnasta. Toki samaa pitää miettiä polttiksesta sähköön vaihtaessa, että mikä on kokonaisuus. 1/2024 mennään halvalla sähkösopparilla. Sähköautoilun ympäristöhyötyihin en ota kantaa, enkä mieti niitä suuntaan tai toiseen.

https://www.nettiauto.com/bmw/335/12959229

Vaihda esim. tuohon. Saat paremman auton ja jää välirahaakin kivasti.
 
JiiJii71 sanoi:
Tuo taloudellinen puoli - samoin kuin ekologisuus ja eettisyys - ovat olleet vain mukavia bonuksia. :)

Juu - ihan kivoja bonuksia...

Ajot sähköllä kokonaisuudessaan nyt 110 000km parissa vuodessa. eNIRO & ID.4

Kulutus kokolailla 25kWh/100km ja hinta 0,11€/kWh josta tulee 3000€

Samat edellisillä dieselillä kun kulutus 6l/100km, ja litrahinta about 1,8€/L about 12000€, parin vuoden ka.

Päälle sitten
- dieselin isommat verot +1000€
- dieselin huollot 4x400€ = +1600€, sähkärin huoltoihin - eNiro meni 200€, ID 0€

12000€ + 1000€ + 1400€ - 3000€ = 11400€/2V sähkärin eduksi, nykyisillä ja varmaan tulevalla diesel hinnalla vielä jotain muuta.
 
Taky sanoi:
Juu - ihan kivoja bonuksia...

Ajot sähköllä kokonaisuudessaan nyt 110 000km parissa vuodessa. eNIRO & ID.4

Kulutus kokolailla 25kWh/100km ja hinta 0,11€/kWh josta tulee 3000€

Samat edellisillä dieselillä kun kulutus 6l/100km, ja litrahinta about 1,8€/L about 12000€, parin vuoden ka.

Päälle sitten
- dieselin isommat verot +1000€
- dieselin huollot 4x400€ = +1600€, sähkärin huoltoihin - eNiro meni 200€, ID 0€

12000€ + 1000€ + 1400€ - 3000€ = 11400€/2V sähkärin eduksi.

Miten tämä vastaa aloittajan asettamaan kysymykseen?