autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Skoda Kodiaq TDI 150 Style 2022 muutamin lisävarustein  (Luettu 743 kertaa)

Poissa esako62

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 962
Olin ajanut alkuperäisen Kodiak-version aikanaan, luultavasti 2017 ennen kuin ostin aikanaan tuon Octavia Scoutin. En tuolloin ollut erityisen vaikuttunut. Allani ennen tuon Scoutin hankkimista oli Suzuki Vitara, joka toki ei mikään mahdottoman vakaa ja hyvä ajettava ollut. Jousitus Vitarassa oli tuolloin mielestäni napakampi, eikä niin vellova kuin tuolloisessa Kodiakissa.

Sattuneesta syystä (lastenlasten kuskaaminen vanhempiensa juhlapäivänä) tänään testasin vävypoikani hankkimaa facelift-mallia. Ajelin sellaiset lähes sata kilometriä, tosin Oulun kaupunkialueella (=lue Pohjantie varsinaiseen siirtymiseen ja muutama kilometri sitä kaupunkiajoa). Noissa olosuhteissa kulutus pyöri siinä 6,8-7,0 l/100 km ajotietokoneen mukaan. Maantiellä varmaan pääsisi puolitoista litraa pienemmällä, auto kun on kookas ja vauhtiin päästyään kulutus pysyy paremmin hallinnassa.

Autolla oli ajettu vajaa 10000 km eli varsin uudesta autosta oli kyse. Meluisuuden osalta Kodiak on ihan hyvä. Päällysteellä, jolla tänään ajeltiin Kodiak oli marginaalisesti parempi kuin tuo 170000 ajettu Volvoni. Jousituksen osalta; edelleen se tietty ”vellovuus” on läsnä. Varmaan korkeasta ja painavasta autosta hankala saada pois.
Ajoasento on varmasti saatavissa hyväksi. Autossa oli nuo paremmat istuimet. Itse en viitsinyt mahdottomasti yhtä päivää varten säätämään, joten se jää spekulaation varaan. Auto on sisätiloiltaan sellainen, että sinne sopii kaksi hyvänkokoista lasten turva istuinta selkä menosuuntaan takapenkille, vaikka kuskilla olisikin kokoa. Tilat ovat siis erinomaiset. Vanhalta muistilta (Volvosta) yritin avata ovia keylessinä takaovista mutta se ei pelannut. Avasin sitten avaimella normi kauko-ohjauksena. Kun olin lähdössä takaisin muisti palaili pätkittäin; Octaviassahan myös toimi tuo Keyless avaus vain etuovista ja niinhän se pelasi. Sulkeminen sentään onnistui takaovistakin keylessinä.

Takatavaratila on hyvä, mutta lapsiperhe saa sen vaivattomasti täyteen. Auton korkeus on ihan oikea mukavuustekijä. Autoon meno ja poistuminen on helppoa hieman jäykemmälläkin ruumiinrakenteella, eli siinä suhteessa esimerkiksi minun käyttööni olisi hyvä. Tuo näkyvyys liikenteessä tuolla korkeammalla istuma-asennolla on myös positiivista.

Hyvä varustelu, Canton- multimedia. Ainakaan nykysäädössä en tykännyt. Kirkkaammat äänet jäivät matalien äänien tukahduttamiksi tässä tilanteessa. Veikkaan että olisi säädettävissä tasapainoisemmaksi, mutta näin lyhyellä ajelulla ei viitti ruveta.

Paras puoli Kodiakissa minun kannaltani oli, ettei se synnyttänyt autokuumetta. Tuo 150 kone ei ihan hyvästä käytännön tehosta huolimatta ehkä on lievästi alitehoinen. Täysin riittävä ja hyvä normaaliin päivittäiseen liikennöintiin, mutta luultavasti ohituskaistojen kilvanajossa niiden oikeanpuoleisella kaistalla reilkusti kiihdyttävien alle ysikymppiä muualla satasen alueella jurruttavien autojen ohittamiseen ohituskaistoilla ei paukut riitä.

Kai se V90 on sittenkin vielä yllättävän hyvä 170000 ajettuna vertailukohtana

Edit: otsikkoon pieni oikeinkirjoituksen muutos
tomppa
« Viimeksi muokattu: 20.08.2022 22:18 kirjoittanut tomppa »
Volvo V90 D3 AWD Momentum 2017

Poissa esako62

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 962
Unohdin mainita vielä yhdestä asiasta. Tuon uudemman Kodiakin Start-Stop -systeemissä mielestäni on menty huonompaan suuntaan verrattaessa esimerkiksi 2017 Octavia Scoutiin. Scoutissa jarrun vapauttaminen käynnisti koneen. Kodiakissa koneen käynnistys tapahtui vasta kaasua painettaessa. Ja tiedättehän, DSG ja kaasun painallus Start-Stopin jälkeen... Aivan turha "rynnistys" liikkeelle lähdettäessä.

En muista onko tuossa 150 TDI:ssä MHEV-palikkaa, vaikuttaneeko se. Kodiakissa kuitenkaan ei mielestäni ollut kovin sivistynyt voimalinjan käytös kyseisessä tilanteessa.
Volvo V90 D3 AWD Momentum 2017