https://tummennuskalvot.fi/

Pienikokoinen GPS-paikannin vuokralaitteen seuraamiseksi?

Anterolainen

Sisäänajettu
Liittynyt
20.1.2021
Mulla on yksi laite, jota olen ajatellut pienimuotoisesti vuokrata ulospäin.

Pieneksi lisävakuudeksi olin ajatellut laittaa vehkeeseen pienen GPS-paikantimen, jos nyt vuokraaja kaikesta huolimatta osoittautuisikin pitkäkyntiseksi.

Mikä olisi hyvä vehje, joka olisi riittävän pieni, riittävän tarkka (ei mitään kännykkäverkon tukiasemapaikannusta) ja tietenkin riittävän halpa?
 
Mulla on veneessä SweTrack Lite. Pienikokoinen purkki joka maksaa joitakin kymppejä ja käyttö 4,90€ per kuukausi. On toiminut hyvin ja tekee sen minkä lupaa.

Mutta tämä vaatii ulkoisen teholähteen. Pulikassa on kyllä oma sisäinen akkukin mutta ei se sillä loputtoman kauaa toimi vaan on tarkoitettu kytkettäväksi kulkuneuvon tai muun laitteen akkuun.

Tässä ei nyt salaperäisyyden nimissä kerrottu mikä se on tuo vuokrattava laite, joten en tiedä sopiiko tämä härveli kyseiseen käyttöön vai ei.
 
Mika_M sanoi:
Tässä ei nyt salaperäisyyden nimissä kerrottu mikä se on tuo vuokrattava laite, joten en tiedä sopiiko tämä härveli kyseiseen käyttöön vai ei.
Eipä tässä mitään salaperäistä ole, laitehan on sellainen vähän arvokkaampi tekstiilipesuri, jolla pesee matot, sohvat ja auton penkit.

Eli kokoluokka tosiaan pitäisi olla "mahdollisimman pieni" ja paikantimen pitäisi olla akkukäyttöinen. Turvamerkintä (jos siitä jotain hyötuä on) on jo olemassa, mutta tämä paikannusajatus olisi sen päälle mentaalinen lisäturva.
 
Ok, sitten tosiaan pitäisi toimia omalla akulla ja olla tosi tosi pieni, että sen jotenkin pystyy tuollaiseen kätkemään.

Jos paikannin on selvästi näkyvillä niin sen hyötyhän aika lailla katoaa, koska se on helppo sitten myös poistaa.

Vai saako tuollaista edes paikantaa kertomatta siitä vuokraajalle? En ole perillä pykälistä, tuossahan kuitenkin pystyy sitten seuraamaan missä vuokraaja kulkee laite mukanaan ja se voi rikkoa yksityisyyttä?
 
Mika_M sanoi:
Vai saako tuollaista edes paikantaa kertomatta siitä vuokraajalle? En ole perillä pykälistä, tuossahan kuitenkin pystyy sitten seuraamaan missä vuokraaja kulkee laite mukanaan ja se voi rikkoa yksityisyyttä?
Enpäs ole tuota puolta tarkasti vielä selvittänyt. Lähtökohtana itse pitäisin, että omaa omaisuutta saa valvoa ja seurata. Kyllähän (vuokra)autoissakin on GPS, jolla vuokrafirma pystyy kaiketi seuraamaan vuokraajan sijaintia...? Hommahan tietenkin yksinkertaistuu, jos vuokrasoppariin laittaa maininnan seurannan mahdollisuudesta. Toki sen jälkeen GPS-mokkula on "helppo" etsiä ja tarvittaessa poistaa.
 
Anterolainen sanoi:
Tuo ei taida olla GPS-pohjainen, ja iLuuria ei ole käytössä.
Siis toihan ei tartte GPSää, vaan käyttää mitä tahansa iLuuria lähistöllä paikannukseen.


Vastaavia taitaa olla androidillekin.

Ja mun mielestä Airtagit toimii Androidin kanssa myös.

 
Mika_M sanoi:
Mulla on veneessä SweTrack Lite. Pienikokoinen purkki joka maksaa joitakin kymppejä ja käyttö 4,90€ per kuukausi. On toiminut hyvin ja tekee sen minkä lupaa.

Mutta tämä vaatii ulkoisen teholähteen. Pulikassa on kyllä oma sisäinen akkukin mutta ei se sillä loputtoman kauaa toimi vaan on tarkoitettu kytkettäväksi kulkuneuvon tai muun laitteen akkuun.

Tässä ei nyt salaperäisyyden nimissä kerrottu mikä se on tuo vuokrattava laite, joten en tiedä sopiiko tämä härveli kyseiseen käyttöön vai ei.

Tää vaikuttaa aika pätevältä laitteelta
 
Siis alkuperäinen kysymys on mielestäni turhan rajattu. Paikantaa voi muutenkin kuin GPS:n avulla.

Ethän sa tartte kuin mahdollisimman pienen paikannuksen mahdollistavan laitteen kiinnittettäväksi pieneen laitteeseen huomaamattomaan paikkaan. Ei kai teknologia ole tärkeä, vaan ongelman ratkaisu (=laitteen paikannus tarvittaessa)
 
Salaneuvos sanoi:
Tää vaikuttaa aika pätevältä laitteelta
Olihan tuolla akkuversiokin näköjään olemassa, pitääpäs vähän tutkia tuota:

https://swetrack.com/fi/maxitracker
 
oddis sanoi:
Siis alkuperäinen kysymys on mielestäni turhan rajattu. Paikantaa voi muutenkin kuin GPS:n avulla.

Ethän sa tartte kuin mahdollisimman pienen paikannuksen mahdollistavan laitteen kiinnittettäväksi pieneen laitteeseen huomaamattomaan paikkaan. Ei kai teknologia ole tärkeä, vaan ongelman ratkaisu (=laitteen paikannus tarvittaessa)
Enpäs ole kartalla nykypäivän kaikista eri mahdollisuuksista riittävän tarkkaan paikannukseen GPS:n lisäksi.

Saisikos tuollaisella AirTagillä aikaan saman lopputuloksen?

Ja teknologia tosiaan ei ole se pointti, vaan se, että laitteen pystyy tarvittaessa paikantamaan riittävällä tarkkuudella.
 
Anterolainen sanoi:
Enpäs ole kartalla nykypäivän kaikista eri mahdollisuuksista riittävän tarkkaan paikannukseen GPS:n lisäksi.

Saisikos tuollaisella AirTagillä aikaan saman lopputuloksen?
Kokemusta mulla ei ole, mutta näin ymmärtäisin. Toki jos laite on jossain skutsissa, eikä lähelläkään mitään luureja, niin sitten tuskin paikantuu... Kerrostaloasunnossa taas toiminee. GPS:n ongelma on myös, että se ei toimi sisätiloissa. Tosin eipä jollain Airtagillakaan/vastaavalla taida kerrostalosta paikantua mikään luotettavasti. Siis oikeaan asuntoon.

Google tile on ainakin vastaava:

https://fi.tile.com/

 
Kiitos, tuo AirTag tai Googlen vastaava voisi olla itse asiassa aika sopiva tähän tarkoitukseen.
 
AirTag sitten ainakin kertoo iPhone-käyttäjälle olemassaolostaan. Eli jos vuokraajalla in iPhone, hän saa todennäköisesti heti kotimatkallaan puhelimeensa viestin "Airtag xxxx is travelling with you".
 
Marko_K sanoi:
AirTag sitten ainakin kertoo iPhone-käyttäjälle olemassaolostaan. Eli jos vuokraajalla in iPhone, hän saa todennäköisesti heti kotimatkallaan puhelimeensa viestin "Airtag xxxx is travelling with you".
Näinhän se taitaa olla, kun itsekin äsken luin vielä lisää tuosta.

Eli pidetäänpäs vielä etsinnässä myös tuollainen muuhun teknologiaan (GPS?) perustuva ratkaisu.
 
Anterolainen sanoi:
Eipä tässä mitään salaperäistä ole, laitehan on sellainen vähän arvokkaampi tekstiilipesuri, jolla pesee matot, sohvat ja auton penkit.


Panttimaksu vuokran lisäksi?
 
Taky sanoi:
Panttimaksu vuokran lisäksi?
Se toki olisi yksi (lisäturva)vaihtoehto, mutta vastaavasti saattaa hankaloittaa vuokraamista. Pitää vielä tuumata lisää eri vaihtoehtoja. Toki vuokratessa otetaan henkilötiedot ylös ja vaaditaan kuvallinen henkkari, mutta eipä sekään tietenkään anna vielä täyttää takuuta siitä, etteikö jollain voisi olla mielessä muita suunnitelmia laitteelle...
 
Ihan näin hatusta vetäisin, että kovin paljoa ei kannata vaivaa tai rahaa uhrata tuohon laitteen paikantamiseen. Yleensä jotakin lainatessa tai vuokratessa ongelmaksi muodostuvat ne käyttäjät jotka tuovat kyllä laitteen kiltisti takaisin, mutta kunto on jotakin muuta kuin lähtiessä.

Ainakin omat kokemukseni ovat sellaisia, ei kukaan ole koskaan mitään varastanut mutta laskutaitoni ei riitä laskemaan niitä kertoja kun jotain on lainauksen/vuokrauksen tiimellyksessä hajonnut ja siihen ei paikannusmokkula auta.
 
Lemmikkien träkkerit on pieniä ja virtapihejä. Meillä on mäykyllä tällainen Tractive ja porskuttaa viikon GPS päällä.

https://tractive.com/en/pd/gps-tracker-dog

Miettisin nyt kuitenkin vielä kerran yksityisyydensuojaa vuokraajan kannalta, itse ainakin saattaisin vetää herneen nenään jos jostain syystä huomaisin että vuokraamani kodinkone seuraa mua jollen olisi asiasta etukäteen tietoinen.
 
Marko_K sanoi:
Miettisin nyt kuitenkin vielä kerran yksityisyydensuojaa vuokraajan kannalta, itse ainakin saattaisin vetää herneen nenään jos jostain syystä huomaisin että vuokraamani kodinkone seuraa mua jollen olisi asiasta etukäteen tietoinen.
Kylllä tuota pitää miettiä. Jos tuosta seurannan mahdollisuudesta laittaa vuokraehtoihin maininnan, niin sittenhän ei mitään ongelmaa luonnolisesti pitäisi olla.
 
Anterolainen sanoi:
Kylllä tuota pitää miettiä. Jos tuosta seurannan mahdollisuudesta laittaa vuokraehtoihin maininnan, niin sittenhän ei mitään ongelmaa luonnolisesti pitäisi olla.


Onhan vuokraamoidenkin laitteissa seurantalaitteita - seuranta on laitteen seurantaa, ei henkilön.