https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Alustan kunnon pesu. Riski ruostumiselle?

mievaan

Sisäänajettu
Liittynyt
22.10.2017
Isäukon 10v vanha lexus muuten hyvässä kunnossa mutta puuhailevana miehenä halusi pestä auton myös alta. Sillain kunnolla, eli auto ylös, renkaat, lokarit, pohjapanssarit(miksi niitä muovikelkkoja kutsutaan) pois ja sitten painepesurilla yrittää pestä pinnoilta kura-ja suolapeitteet pois. Muuten olis ok mutta itteäni mietyttää onkohan alustan suoja-aineet(jos sellaista ylipäätänsä on ollut tehdastoimitukselta) vuosien saaatossa kuinka kulunneet pois jo? Että siis nopeuttaako se paskapeitteen poisto ruostumista entisestään?
 
Se toimii just toistepäin - se pska hautoo peltejä vasten suolat ym moskat on siellä tehdassuojaa alla tai ei. Ne kannattaisi huuhtoa pois säännöllisesti. Näin auto varmasti säilyy pidempään…

Hyvän pesun jälkeen ei ole mitään estettä sitten nosturilla ollessa heittää kotelosuojavahoja perään jolloin taas parannetaan kestoa.
 
mievaan sanoi:
Isäukon 10v vanha lexus muuten hyvässä kunnossa mutta puuhailevana miehenä halusi pestä auton myös alta. Sillain kunnolla, eli auto ylös, renkaat, lokarit, pohjapanssarit(miksi niitä muovikelkkoja kutsutaan) pois ja sitten painepesurilla yrittää pestä pinnoilta kura-ja suolapeitteet pois. Muuten olis ok mutta itteäni mietyttää onkohan alustan suoja-aineet(jos sellaista ylipäätänsä on ollut tehdastoimitukselta) vuosien saaatossa kuinka kulunneet pois jo? Että siis nopeuttaako se paskapeitteen poisto ruostumista entisestään?

Lexuksessa kannattaa nimenomaan ottaa ne suojamuovit pois ja putsata ne sisältä, siellä muovien päällä on soraa yms likaa, ja pohjan muovien yläpuolella erittäin heikosti suojattu. olen nähnyt vm.2005 Lexus 430 nosturilla, josta oli muovit pois, ja pohjassa oli todella paljon hitsattavaa, isoja reikiä noin 4-5kpl. Auto oli merkkihuollon (Toyota) nosturilla.

Itsellä jos olisi Saman sarjan Lexus, niin otattaisin muovit pois, pesettäisin pohjan ja teettäisin ruostesuojauksen, ennenkuin laittaisin muovit takaisin.
 
Alustan pesua varten hankin juuri pesukalustooni sellaisen kahdella pyörällä varustetun ”vaunun”, jossa on neljä ruiskusuutinta ja pitkä liitosputki painepesuriin.

Vaunua sitten vaan työnnellään auton alla ja puhdasta tulee…
 
Eikös tuollainen terassipesuri toimisi tarkoituksessaan ihan nätisti? Pesuri vain selälleen ja ei kun auton alle. Ei, tarkoitus ei ole hinkata pesurin reunaharjaksilla auton pohjaa pitkin, kuten sillä hinkataan terassin pintaa, vaan tuo pyörivä pesupää hoitaa homman, ruikkii ne kaikki alustan kolot puhtaiksi :)

KRC2644-0840_3.jpg
AM-JKLWap6-C1bLOexu8hWfqS3ng2GaNq0tRLKRVfR-ouy8X2LJ4hkwrsfworKzs-VDM-6H4u1FmAsiES4g1sLSRWExfmXuqCOz5TZwNr_jKPTwjGHuFE9KWZC3hiaAqgVvpuVb_Oq1yylglkO0LmZGYnGrmLQ=w2644-h1983-no
 
Mites kun muistelisin joskus sanottavan, että alustan painepesulla saattaa työntää vaan likaa syvemmälle alustan pieniin rakosiin ja saumoihin?

Myös olen ajatellut että sateella ajo puhdistaa pohjaa juuri oikeista kohdista koska se lika on roiskunut vastaaviin kohtiin mihin vesi iskeytyy sateella.

Näistä olen saanut tekosyyn olla tekemättä mitään, kohtuullisen hyvällä menestyksellä.

Se toki on totta että sisälokarien sisään (edit. alakulmiin) voi kerääntyä ryönää, joka ei ole hyväksi.

 
Onkohan toi pohjan muovit kuinka helppoa irroittaa? Puhutaan siis h-autoista noin yleisesti.
Voisi ittekin joku kaunis päivä irroitella ne muovihärpäkkeet valmiiksi, ajaa johonkin lähimpään autopesulaan ja pyytää sitä alustan pesua. Jos siellä siis on mahdollista nostaa autoa ylös pesun ajaksi.
 
^Veikkaan, että irroitus sopivalla työkalulla on helppoa, mutta takaisinpano voi olla vaikeampaa kun osa kiinnikkeistä katkesi.
 
Yleensä pohjamuovit ovat muoviruuveilla kiinni. 10mm hylsyllä ja ristipää meisselillä saa aika paljon muoveja pois. Auto mallista riippuen tosin.

Meidän pienemmästä Vaggineesta raotin vain reunasta ja päästin letkulla vettä niin hiekka/sora tuli mukavasti pois.

Edellisessä audissa moottorin alla olleen muovin päällä oli varmaan kolme senttiä hienoa hiekkaa. Sitä ei ilmeisesti oltu ikinä putsattu ja ajettu vissiin hiekkarannalla.

Kyllä noita alusta muoveja ja sisälokareita aina silloin tälläin kannattaa vähän raotella oman kokemukseni perusteella.