https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Volkswagen Touran I (2003–2015)

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Eipä ollut I Touranista ketjua - vai enkö vain löytänyt.

Tuttavalla tarvista +5 paikkaiselle autolla ja silmiin osunut 7-paikkainen kaasu Touran, 2010 mallinen, vajaat 200tkm ajettuna, manuaali vaihteinen, TSi konehan noissa on ja tämä on tehdasversio "mahanalus" säiliöineen.

Mitäs moisesta on kommentoitavaa?

1. itsellä tulee kirjan yhdistelmä TSi ... koputtelemaan ajatuksia, uhka vai mahdollisuus kaasuversiona?

Hihna vai ketjukone kaasuissa ko. ikäisissä?

Entä VW:n kaasulaitteet, miina vain odotetavissa luotettavia kilometrejä?

Onko kaasu - paine - säiliöillä jokin määräaika kun niille pitää tehdä jotain katsastuksia tms?

Manuaalia ei vaihteiston kanssa isompia ongelmia olle?
 
Kaverilla, ex-kollegalla oli 2009 vai 2010 kaasutourani ja jos nyt saisi jälkikäteen kysyä, niin ei sekaantuisi enää. Homma riitautui myyjänkin kanssa mutta taisi rahat jäädä sieltä saamatta.

Autossa oli suht reiluja murheita nimenomaa kaasulaitteiston suhteen maltillisin kilsoinkin. Auto oli nimenomaa manuaali ja toivoi siitä säästöpossua - toisin kävi.

Jos mun pitäisi 1-koppainen Touran hommata, faceliftinä tai esiversiona niin dieseli.
 
ConD sanoi:
Jos mun pitäisi 1-koppainen Touran hommata, faceliftinä tai esiversiona niin dieseli.

Dieseli vähäisten ajojen vuoksi ole listalla - ehdottelin kyllä 2010 Octavian dieselin ja liki 200tkm ajojen kokemusten pohjalta.
 
Jos ajo on vähän niin sitten ihan perus bensamalli, mieluusti ilman FSI tekstiä

Aikanaansa disutourani oli hemmetin suosittu luokassaan ja niitä on paljon. Sen minkä kiinteissä kuluissa voi ottaa takkiin, ne ajonaikaisena kulutuksena taas voittanee jollai välillä. Mut jos osuu tuulettimeen niin kaasujen korjaajia ja varaosia on ”kourallinen” siinä missä dieselin leipoo kuntoon liki joka kyläseppä.
 
ConD sanoi:
Mut jos osuu tuulettimeen niin kaasujen korjaajia ja varaosia on ”kourallinen” siinä missä dieselin leipoo kuntoon liki joka kyläseppä.

Tässä tapauksessa talouden isäntä - raskaskaluston - kanssa tekemisessä jossa jonkin verran kaasuosaamista, mutta voi olla että jos ongelmia joka käänteessa rva jolle Touran tulossa sanoo äkkiä jotain sopimatonta...
 
Arvon kokemus asiantuntijat - sananne kuultu ja varoituksena otettu, mutta jos ja kun joutunee kuiten menemään mukaan renkaan potkintaan, niin itse kaasujärjestelmän käytöstä - ikinä en ole moisella liikkunut saatikka ajanut.

Mistä tietää että auto liikkuu kaasulla?
- vaihtaa/pitää vaihtaa automaattisesti?

Voiko ajon pakoittaa kaasulle / bensalle?
- jossain kytkin ko pakotusta varten

Kaasulle lie oma mittarinsa mistä näkee tankkauksen määrän?
 
@JNorr vois kaasuexperttinä jotai tarkentaa, mut mun käsitys on ollut että toiminta on automaattista.

Auto starttaa bensalla mutta lämmettyään vaihtaa kaasulle. Mitään pakkokytkinnappia ei ole. Eron kumpaa poltettavaa auto käyttää voi nähdä kulutusmittarista (eli L/100km vs kg/100km)

Molemmille poltettaville on omat määrämittarinsa ”tankille”.
 
ConD sanoi:
Mitään pakkokytkinnappia ei ole. Eron kumpaa poltettavaa auto käyttää voi nähdä kulutusmittarista (eli L/100km vs kg/100km)

All right - ei siis käyttäjän ohjauksia lainkaan.
 
ConD sanoi:
@JNorr vois kaasuexperttinä jotai tarkentaa, mut mun käsitys on ollut että toiminta on automaattista.

Auto starttaa bensalla mutta lämmettyään vaihtaa kaasulle. Mitään pakkokytkinnappia ei ole. Eron kumpaa poltettavaa auto käyttää voi nähdä kulutusmittarista (eli L/100km vs kg/100km)

Molemmille poltettaville on omat määrämittarinsa ”tankille”.

Juuri näin. Eli auto käy aina lähtökohtaisesti kaasulla mikäli se on mahdollista. Toisin sanoen jos kaasua on tankissa. Kylmänä saattaa käydä aluksi bensalla mutta vaihtaa automaattisesti kaasulle kun saa vähän järjestelmiä lämpimäksi. Vaihtonappeja ei ole.

Molemmille tankeille on oma määrämittari ja kun auto käy kaasulla palaa kaasunmäärämittarissa vihreä "CNG" valo. Jos valo ei pala niin käy bensalla.
 
JNorr sanoi:
Molemmille tankeille on oma määrämittari ja kun auto käy kaasulla palaa kaasunmäärämittarissa vihreä "CNG" valo. Jos valo ei pala niin käy bensalla.

Kiitos infosta.

Onko mielikuvaa onko noissa jakopää hihnalla vai ketjulle?
 
Ketjulla noissa on jakopäät. Vaatii ajoittaista remppaamista, kannattaa suhtautua siihen vähän niinkuin hihnajakopäänä, sillä erolla että tarkka vaihtoväli on aina yllätys ja samalla voi mennä vaihtoon enemmänkin tavaraa (rattaita yms).
 
ConD sanoi:
Kun lähdet kirjoittamaan  @-merkkiä ja sitten käyttäjä nimimerkkiä, tulee alasvetovalikko josta maininnan voi valita. @Taky

Yes, eipä ole moinen toiminto ennen osunut kohdalle.
 
On tuolla kaasu-TSI:n siinä missä normi-TSI:n jakopäässä ja ahdistinpäässä niin paljon teoriassa vaihtoon pahimmassa tapauksessa menevää reteliä, että en ihan väkisin pihaani hommaisi tuollaista 12v vanhaa TSI-kaasuvärkkiä ellei saa hyvää takuuta myyjältä. :D
 
Kyllä aika urheiluhenkinen pitää kieltämättä olla, hankkiakseen tuollaisen. Kaasuvehkeiden ongelmat, jakopään ongelmat ja yleinen Touranin ruostuminen sieltä ja täältä, niin ei ole vapaa-ajan ongelmia jos itse pitää autoa ajokunnossa. Tai vaihtoehtoisesti säästöpossu ei pääse liikaa lihomaan, jos muilla teettää remontit.

Olikos noilla kaasutankeilla joku parasta-ennen päiväys jonka jälkeen nekin menee vaihtoon? Vai muistelenko omiani?
 
On niitä kaasutankkeja vaihdeltu ja niissä on vielä sekin että vanhimmissa malleissa on integroidut venttiilit. Nekin voi porsia jolloin pitää koko tankki vaihtaa jos pelkkä vena porsii - näin kävi tuolle kaverillekin. Ihanan kallista sanoi olleen...

En ruostetta takaluukkua lukuunottamatta välttämättä tavan volkkaria pahempana ongelmana pitäisi.

Mutta JOS pitäisi 10-15v vanha tila-auto hommata, niin Touran dieselinä olisi sinänsä ok vaihtoehto.
 
No kylläpä sitä kovin pessimistiä ollaan kaasun suhteen :)

Itsellä on menossa toinen kaasuauto tällä hetkellä mallia Golf vuodelta 2019. Sitä ennen oli 2013 vuoden Kaasu-touran. Golfin ostin uutena ja enemmän siinä on ollut huoltokäyntejä kuin tuossa aikaisemassa Touranissa. Tourani oli pihassa ~2v ja kilometrejä taisi tulla noin 40tkm siinä välissä. Kaasuärjestelmän takia sitä ei korjuulla normihuoltoja lukuunottamatta tarvinnut käyttää. Muistaakseni pullot vaihdettiin takuuseen tuona aikana jonkun kampanjan toimesta.

Tuo 2010 Tourani mistä ConD:kin mainitsi niin taisi jo ostovaiheessa olla ennusmerkit sellaiset että olisiko oikeasti ollut parempi jättää liikkeeseen? Taisin silloin omaanikin tarjota mutta oli kuulemma liian kallis  ;D
 
Kaasuauto neitsyys mennyt - teknisesti tutkaltu tapaus ihan toimiva - mm. kaasutankit vaihdettu, ei mitään huomautettavaa, mutta muuten ruotsin tuonti ihan räjähtanyt, kattoverhouksessa reikiä, takapenkin ilmasuuttimet rikouttu, toinen tarjotin niksautettu rikki, ulkona maalit moneista paikasta nirhattu puhki - ei kuitenkaan lommoilla.

Tainnut olla lapsiperheellä käytössä - sisältä olisi kattoverhousta lukuunottamatta kunnostettavissa kohtuulisesti - ulkonihraumat ei niinkään.

Mutta jos vain noin toimii teknisesti  niin miksipä ei kaasusta olisi ajoonkin - miten sitten pidemmässä juoksussa...

Jäi toistaiseksi kauppaan.