- 8.6.2021 klo 10:03 / Renault 5 (2023)
Renault on liittymässä Fiatin, Minin ja Hondan joukkoon ja julkaissee merkin historiasta ammentavan retrofuturistisen pienen sähköauton. Malli korvannee nykyisen Zoen ja/tai Clion Euroopan markkinoilla ja tulee kilpailemaan kooltaan, käyttövoimaltaan ja oikeastaan myös muotoilultaan Fiat 500:n, Honda e:n ja sähkö-Minin kanssa. "Tavanomaisempia" kilpailijoita ovat sitten Peugeot e-208, sähkö-Corsa jne.
Kulmikkaan retromuotoilun lisäksi tuotteen odotetaan houkuttelevan hinnoittelullaan: Zoen nykyisillä spekseillä varustetulla voimalinjalla hinnan pitäisi Renaultin omien ennakkokaavailujen mukaan painua lähelle 20 tuhatta euroa, mikä tekisi autosta hinnaltaan suoran kilpailijan VW e-Upille ja Seat Miille, mutta tuote olisi kuitenkin kooltaan, tiloiltaan, ominaisuuksiltaan ja laatuvaikutelmaltaan verrannollinen luokkaa ylempänä oleviin tuotteisiin joiden hinnat pyörivät tällä hetkellä 30-35 tuhannessa (tai Honda e:n tapauksessa jopa yli 40 tuhannen). Konsepti on julkaistu tämän vuoden tammikuussa, tuotantoversio julkaistaneen vuonna 2022 ja toimitusten odotetaan alkavan vuonna 2023.
Perheen kakkosautoksi juuri tällainen kohtuuhintainen, 20-30 tuhannen euron pienehkö sähköauto parin-kolmensadan kilsan rangella sopii kuin nenä päähän, kun ainakin tässä taloudessa kakkosauton käyttötapaukset ovat 98 %:sti pyöritystä taajamassa kehäteiden sisäpuolella vauhdeilla 0-90 km/h. Mielestäni hiljainen ja vääntävä sähkökiesi on tällaisessa käytössä hemmetin paljon polttista mukavampi peli. Sama juttu vaikka ainoaksi autoksi nuorille citypareille, joille "pitkä reissu" tarkoittaa pari kertaa kesässä ajoa mökille Hankoon tms., lastenrattaita tai koirahäkkejä ei ole tarvetta lastata kyytiin ja muuten ajot tapahtuvat kodin, työpaikan, kaupan ja tennishallin väliä.
Omaa seuraavaa kakkosautonvaihtoa ajatellen tämä tulee reilun vuoden liian myöhään kun todennäköisesti tulee joku tämän kilpailijoista ostettua ennen sitä. Tosin JOS "hintalupaus" pitää ja laadullisesti ja ominaisuuksiltaan tuote on lähellä noita edellä mainittuja kilpailijoita pistää se kyllä miettimään hankinnan lykkäämistä, mikäli vuoden odottelulla saa vastaavan tuotteen kymppitonnin halvemmalla.
Lyhyt englanninkielinen juttu Autocarista:
https://www.autoexpress.co.uk/renault/89973/new-renault-5-due-2023-priced-ps18000-ps26500
Pidempi juttu "alkuperäiskielellä", mukana myös hahmotelma miltä tuotantoversio voisi näyttää:
https://www.largus.fr/actualite-automobile/renault-5-electric-2024-la-recette-dune-future-star-a-20-000-e-10538401.html
Ennustan mallille erittäin valoisaa tulevaisuutta, jos seuraavat reunaehdot täyttyvät:
- onnistuvat saamaan sen asiakkaille vuoden 2023 aikana,
- tuotantomallin muodot lähellä konseptiautoa,
- hinnat alkaen korkeintaan 22 tuhatta,
- range 300 km ja teho reilu 100 hv,
- sisätilat ovat muuta kuin ämpärimuovia,
- ajettavuus on "hauskaksi" viritetty - pitäisi olla helpohko rasti kun pyörät on kulmissa, painopiste alhaalla ja akun ansiosta pituussuunnassa keskellä autoa, mutta heikolla jousituksella ja ohjaustunnolla tämänkin pystyy toki pilaamaan
Kulmikkaan retromuotoilun lisäksi tuotteen odotetaan houkuttelevan hinnoittelullaan: Zoen nykyisillä spekseillä varustetulla voimalinjalla hinnan pitäisi Renaultin omien ennakkokaavailujen mukaan painua lähelle 20 tuhatta euroa, mikä tekisi autosta hinnaltaan suoran kilpailijan VW e-Upille ja Seat Miille, mutta tuote olisi kuitenkin kooltaan, tiloiltaan, ominaisuuksiltaan ja laatuvaikutelmaltaan verrannollinen luokkaa ylempänä oleviin tuotteisiin joiden hinnat pyörivät tällä hetkellä 30-35 tuhannessa (tai Honda e:n tapauksessa jopa yli 40 tuhannen). Konsepti on julkaistu tämän vuoden tammikuussa, tuotantoversio julkaistaneen vuonna 2022 ja toimitusten odotetaan alkavan vuonna 2023.
Perheen kakkosautoksi juuri tällainen kohtuuhintainen, 20-30 tuhannen euron pienehkö sähköauto parin-kolmensadan kilsan rangella sopii kuin nenä päähän, kun ainakin tässä taloudessa kakkosauton käyttötapaukset ovat 98 %:sti pyöritystä taajamassa kehäteiden sisäpuolella vauhdeilla 0-90 km/h. Mielestäni hiljainen ja vääntävä sähkökiesi on tällaisessa käytössä hemmetin paljon polttista mukavampi peli. Sama juttu vaikka ainoaksi autoksi nuorille citypareille, joille "pitkä reissu" tarkoittaa pari kertaa kesässä ajoa mökille Hankoon tms., lastenrattaita tai koirahäkkejä ei ole tarvetta lastata kyytiin ja muuten ajot tapahtuvat kodin, työpaikan, kaupan ja tennishallin väliä.
Omaa seuraavaa kakkosautonvaihtoa ajatellen tämä tulee reilun vuoden liian myöhään kun todennäköisesti tulee joku tämän kilpailijoista ostettua ennen sitä. Tosin JOS "hintalupaus" pitää ja laadullisesti ja ominaisuuksiltaan tuote on lähellä noita edellä mainittuja kilpailijoita pistää se kyllä miettimään hankinnan lykkäämistä, mikäli vuoden odottelulla saa vastaavan tuotteen kymppitonnin halvemmalla.
Lyhyt englanninkielinen juttu Autocarista:
https://www.autoexpress.co.uk/renault/89973/new-renault-5-due-2023-priced-ps18000-ps26500
Pidempi juttu "alkuperäiskielellä", mukana myös hahmotelma miltä tuotantoversio voisi näyttää:
https://www.largus.fr/actualite-automobile/renault-5-electric-2024-la-recette-dune-future-star-a-20-000-e-10538401.html
Ennustan mallille erittäin valoisaa tulevaisuutta, jos seuraavat reunaehdot täyttyvät:
- onnistuvat saamaan sen asiakkaille vuoden 2023 aikana,
- tuotantomallin muodot lähellä konseptiautoa,
- hinnat alkaen korkeintaan 22 tuhatta,
- range 300 km ja teho reilu 100 hv,
- sisätilat ovat muuta kuin ämpärimuovia,
- ajettavuus on "hauskaksi" viritetty - pitäisi olla helpohko rasti kun pyörät on kulmissa, painopiste alhaalla ja akun ansiosta pituussuunnassa keskellä autoa, mutta heikolla jousituksella ja ohjaustunnolla tämänkin pystyy toki pilaamaan