https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renault 5 (2023)

-Hammi-

Sisäänajettu
Liittynyt
30.8.2018
Renault on liittymässä Fiatin, Minin ja Hondan joukkoon ja julkaissee merkin historiasta ammentavan retrofuturistisen pienen sähköauton. Malli korvannee nykyisen Zoen ja/tai Clion Euroopan markkinoilla ja tulee kilpailemaan kooltaan, käyttövoimaltaan ja oikeastaan myös muotoilultaan Fiat 500:n, Honda e:n ja sähkö-Minin kanssa. "Tavanomaisempia" kilpailijoita ovat sitten Peugeot e-208, sähkö-Corsa jne.

5_50.jpg


Kulmikkaan retromuotoilun lisäksi tuotteen odotetaan houkuttelevan hinnoittelullaan: Zoen nykyisillä spekseillä varustetulla voimalinjalla hinnan pitäisi Renaultin omien ennakkokaavailujen mukaan painua lähelle 20 tuhatta euroa, mikä tekisi autosta hinnaltaan suoran kilpailijan VW e-Upille ja Seat Miille, mutta tuote olisi kuitenkin kooltaan, tiloiltaan, ominaisuuksiltaan ja laatuvaikutelmaltaan verrannollinen luokkaa ylempänä oleviin tuotteisiin joiden hinnat pyörivät tällä hetkellä 30-35 tuhannessa (tai Honda e:n tapauksessa jopa yli 40 tuhannen). Konsepti on julkaistu tämän vuoden tammikuussa, tuotantoversio julkaistaneen vuonna 2022 ja toimitusten odotetaan alkavan vuonna 2023.

Perheen kakkosautoksi juuri tällainen kohtuuhintainen, 20-30 tuhannen euron pienehkö sähköauto parin-kolmensadan kilsan rangella sopii kuin nenä päähän, kun ainakin tässä taloudessa kakkosauton käyttötapaukset ovat 98 %:sti pyöritystä taajamassa kehäteiden sisäpuolella vauhdeilla 0-90 km/h. Mielestäni hiljainen ja vääntävä sähkökiesi on tällaisessa käytössä hemmetin paljon polttista mukavampi peli. Sama juttu vaikka ainoaksi autoksi nuorille citypareille, joille "pitkä reissu" tarkoittaa pari kertaa kesässä ajoa mökille Hankoon tms., lastenrattaita tai koirahäkkejä ei ole tarvetta lastata kyytiin ja muuten ajot tapahtuvat kodin, työpaikan, kaupan ja tennishallin väliä.

Omaa seuraavaa kakkosautonvaihtoa ajatellen tämä tulee reilun vuoden liian myöhään kun todennäköisesti tulee joku tämän kilpailijoista ostettua ennen sitä. Tosin JOS "hintalupaus" pitää ja laadullisesti ja ominaisuuksiltaan tuote on lähellä noita edellä mainittuja kilpailijoita pistää se kyllä miettimään hankinnan lykkäämistä, mikäli vuoden odottelulla saa vastaavan tuotteen kymppitonnin halvemmalla.


Lyhyt englanninkielinen juttu Autocarista:
https://www.autoexpress.co.uk/renault/89973/new-renault-5-due-2023-priced-ps18000-ps26500

Pidempi juttu "alkuperäiskielellä", mukana myös hahmotelma miltä tuotantoversio voisi näyttää:
https://www.largus.fr/actualite-automobile/renault-5-electric-2024-la-recette-dune-future-star-a-20-000-e-10538401.html

Ennustan mallille erittäin valoisaa tulevaisuutta, jos seuraavat reunaehdot täyttyvät:

- onnistuvat saamaan sen asiakkaille vuoden 2023 aikana,
- tuotantomallin muodot lähellä konseptiautoa,
- hinnat alkaen korkeintaan 22 tuhatta,
- range 300 km ja teho reilu 100 hv,
- sisätilat ovat muuta kuin ämpärimuovia,
- ajettavuus on "hauskaksi" viritetty - pitäisi olla helpohko rasti kun pyörät on kulmissa, painopiste alhaalla ja akun ansiosta pituussuunnassa keskellä autoa, mutta heikolla jousituksella ja ohjaustunnolla tämänkin pystyy toki pilaamaan
 
Nätti R5 Turbo:n näköinen konsepti, mutta todennäköisesti toteutus tulee olemaan lähempänä perus vitosta. Jos johonkin 22 k€:n hintaan aikovat päästä, niin ämpärimuovikin on kallista ja varustelu tulee olemaan todella karu.
 
Varmaankin myynti alkaa jollakin 29.999,- alkavalla mallilla ja samalla tiiseröidään halvempien mallien tulevan joskus. Ei silti, on kyllä kiinnostusta herättävä Rellu.

Viime viikolla tuli Rellulta lunta tupaan kun tuli ilmoitus Dacia Springin lanseerauksen siirtyvän reilusti eteenpäin.

Ei Rellu kuitenkaan mikään aloittelija ole sähköautoissa, kun omiakin malleja on jo useita ja ovat läheisessä yhteistyssä Nissanin kanssa. Lefankin konehuonessa on Nissan-Renaultin leimoja näkyvissä.
 
Olisikin kolmiovinen.

Eihän Renaultilla ole mitään omaa sähköautotekniikkaa, kaikkihan ne on Nissanin tekniikalla.
 
Saksassa näihin tulee (Zoe:n tapaan) 10keur hankintatuki (tsekkaa www.renault.de) niin kauppa käy kuin siimaa. Suomessa (Zoe:n tapaan) näitä myydään sitten ykköskappaleita kun maahantuoja ei näitä mainosta ja hinnat 30keur+
 
Joo ei todellakaan ole aloittelija, onhan ne valmistaneet Nissan-perua olevaa sähköautoa vuodesta 2013 joka on viime vuosina sijoittunut Euroopan myydyimpien sähköautojen listauksessa seuraavasti:

2017: 1.
2018: 2.
2019: 2.
2020: 1.

Tämän lanseerauksen voi nimenomaan ryssiä seuraavilla tavoilla:

1. Vesittämällä muotoilun näyttämään tylsältä, pehmentämällä sitä liiallisin pyöristyksin tms. Tämän auton pitää näyttää kantikkaalta, siltä kuin se olisi veistetty yhdestä metallinpalasta, ja siinä pitää olla nuo Turbon levitetyt helmat. Kattolinjan pitää olla melko suora ja katon tulla spoilerimaisesti yli takalasista. Jotain erilaista kun pyöreät Fiat 500:t, Minit jne. tai umpitylsät (anteeksi) Zoet, Twingot jne.

2. Hinnoittelemalla auto pitkäksi - tähän en kuitenkaan usko, kun toimari painottaa  monta kertaa haastatteluissa että nimenomaan tällä tavalla ei voi sössiä, tämän pitää olla edullinen "kansansähkis".

3. Vetämällä liian näkyvää säästölinjaa auton sisäpuolen laatuvaikutelman kustannuksella - kenenkään odotukset tuskin ovat huikean korkeat, mutta olisi edes lähellä noita mainitsemiani Polo-luokan kilpailijoita joissa sisustat ovat nykyisin ihan miellyttäviä paikkoja. Tai sitten lanseeratkoon 20 k€ ultra-karvalakkimallin kasari-ysäriä henkivine veivi-ikkunoineen, manuaali-ilmastointeineen, kopisevin ovipahvein ja kokonaisuudessaan harmaata muovia olevalla keskikonsolilla, joka vielä haisee ja tuntuu muovinpehmenninkemikaalille. Yläpuolella olisi sitten 28 k€ malli, jossa sekä sisusmateriaalit että varusteet on sillä tasolla missä nykyautonostaja olettaa.
 
On kyllä jollain tapaa hienoa että herätetään henkiin jo ajat sitten kuopattuja malleja. Kunhan vaan tekevät sen siten, että ulkonäössä on edes jotain yhtenevää.
 
70- ja 80- luvun mallit ovat hienoja, eikä tämäkään paha ole, mutta tulee mieleen joku Nascar- auto.
 
Huomasin muuten vasta nyt, että tuossa ei ole otettu vaikutteita pelkästään Renault 5:stä, vaan upotettu vaikutteita parin vuosikymmenen ajalta Renun historiasta. Mielestäni tuo näyttää nimittäin melkein yhtä paljon 90-luvun alun Cliolta (kuvassa Clio Williams S2) kuin femmalta.

1995-Renault-Clio-Williams-S2-768x512.jpg
 
Hammi sanoi:
Huomasin muuten vasta nyt, että tuossa ei ole otettu vaikutteita pelkästään Renault 5:stä, vaan upotettu vaikutteita parin vuosikymmenen ajalta Renun historiasta. Mielestäni tuo näyttää nimittäin melkein yhtä paljon 90-luvun alun Cliolta (kuvassa Clio Williams S2) kuin femmalta.

1995-Renault-Clio-Williams-S2-768x512.jpg

Enemmän se tältä näyttää mun mielestä. En löytänyt tätä kuvaa nopealla googlailulla, mutta samat mietteet oli.
 
Ei lupaa hinnoille hyvää nuo kommentit laadulla kilpailemisesta. Samaa kuin ID2:n kohdalla.
 
This is not a come back, it’s a R5VOLUTION.
Sähkövitosen hinnaksi arvioidaan ~25000€.

 
Ilmeisesti jo muutama kuva vuotanut tulevasta vitosesta. Omasta mielestä hienon näköinen ja tässä yhdistyy hienosti moderni ja retrohenkinen muotoilu. Toi sisäkuvassa oleva keltainen väri auton penkeissä ja ovissa tosin ei kyllä olisi oma valinta, vaikka ulkovärinä keltainen toimiikin: