https://tummennuskalvot.fi/

Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)

sulkahattu sanoi:
Ja noin vaan siinä oli pyöreä ratti. Näinköhän oli se lentskarimallin yoke vaan markkinointihumpuukia.

Jos kuskin puolella oli Type1-CSS-liitin, niin mitähän ihmettä toisen puolen latausluukun takana sitten on? Type1 AC-lataukselle? Kamoon tojota, mitä tämä idiotismi oikein on?
 
calm sanoi:
Jos kuskin puolella oli Type1-CSS-liitin, niin mitähän ihmettä toisen puolen latausluukun takana sitten on? Type1 AC-lataukselle? Kamoon tojota, mitä tämä idiotismi oikein on?

Jos tuotantomalliin tulee molemmille puolille AC-liitin, on se hyvä juttu. Oma parkkipaikkani on siten, että latauspiste on kuskin puolen takakulmassa. Kun on tavanomainen 5m latausjohto, niin se ei yllä matkustajan puolen etuosan kylkeen. Kun on liitin molemmin puolin, niin aina riittää tavanomainen 5m johto, oli latauspiste missä kohtaa parkkiruudun reunaa hyvänsä.
 
tmr97 sanoi:
Jos tuotantomalliin tulee molemmille puolille AC-liitin, on se hyvä juttu. Oma parkkipaikkani on siten, että latauspiste on kuskin puolen takakulmassa. Kun on tavanomainen 5m latausjohto, niin se ei yllä matkustajan puolen etuosan kylkeen. Kun on liitin molemmin puolin, niin aina riittää tavanomainen 5m johto, oli latauspiste missä kohtaa parkkiruudun reunaa hyvänsä.

Mutta tokkopa tähän sentään Type1:stä tulee? Varsinkin jos CCS?
 
Marko_K sanoi:
Kuskin puolella näytti ainakin Type 1 olevan.

Joo niinhän tuo näytti videossa olevan, toivon että joku esituotannon perintö tms. Onhan se muuten aika hölmöläisen hommaa pitää liitintä jota käytännössä muut eivät käytä.
 
Joo jenkeissä on Type 1 käytössä. Silloin kun Rav4 -plugaria odottelin valmistuvaksi, katsoin jenkki-videoilta, että Type 1 löytyy. Hieman pettyneenä piti sitten todeta, että Euro -malleissa on toisin.
 
calm sanoi:
Jos kuskin puolella oli Type1-CSS-liitin, niin mitähän ihmettä toisen puolen latausluukun takana sitten on? Type1 AC-lataukselle? Kamoon tojota, mitä tämä idiotismi oikein on?
Yhdellä videolla sanoi, että apukuskin puoleinen "luukku" on vaan ulkonäön vuoksi siinä.
 
Tembez sanoi:
Yhdellä videolla sanoi, että apukuskin puoleinen "luukku" on vaan ulkonäön vuoksi siinä.

Konseptimallihan tämä nyt toki muutenkin on, mutta aika erikoinen ulkonäkölisä. Kova pelko vaan olisi, että tässä kohtaa olisi säilytetty C-HR:n ja UX:n perintö pitää AC- ja DC-lataukset eri puolilla autoa, ts. vaikka siellä kuskin puolella Euroopassa olisikin type2-css, niin siinä type2-liittimessä olisi vain signalointikarvat. No, toivottavasti noin ei kuitenkaan ole. Molemmin puolin oleva AC-latausmahdollisuus toki olisi käyttökelpoinen lisä.
 
Toyota on tuomassa bZ4X:n loppuvuonna ennakkomyyntiin Suomessa kertoo uusin Talouselämä -lehti.
 
Arcca sanoi:
Toyota on tuomassa bZ4X:n loppuvuonna ennakkomyyntiin Suomessa kertoo uusin Talouselämä -lehti.

Varmaan vähän pakkorako, kun muutoin sähkäriin vaihtajat menee muille merkeille. Nimim. Camrystä Teslaan. 😉
 
Arcca sanoi:
Toyota on tuomassa bZ4X:n loppuvuonna ennakkomyyntiin Suomessa kertoo uusin Talouselämä -lehti.

Tämä on yllättävä tieto, olin itse arvioinut, ettei ennakkomyyntikään ala ennen ensi kevättä.

Kiinnostava auto, toiminnalliset valinnat napit vs kosketusnäyttö balanssi näyttää erinomaiselta, yksityiskohtana voi huomata, että ESP off on erillisellä napilla.

Infotainment on toyotan uusin, jossa (ainakin Yaris crossissa) on langaton Carplay. Eli autossa olisi markkinoiden paras, eli Applen, infotainment.

Katsotaan nyt onko tämäkin pilattu mm aivan liiallisella leveydellä kuten ioniq 5 tai model y, jos on RAV4 kokoa, niin vielä menisi.
 
^Onko jossain sähköautossa muuten ollut hyötyä tuosta esp offista?
 
Kivan näköinen peli. Toivottavasti on nelivetoinen ja tehoa molemmissa päissä riittävästi eli >350hp yhteensä.
Tuo ei kuitenkaan ole halpa auto ja nykyään lähtökohtaisesti sähköautossa pitää olla voimaa. No, ainakin enemmän kuin RAVin 300hp.
 
Tembez sanoi:
Meni tuossa aiemmin väärään ketjuun, mutta Toyota lupaa akun kapasiteetista olevan jäljellä 10 vuoden jälkeen vielä 90%.

https://www.google.com/amp/s/olhardigital.com.br/en/2021/09/13/carros-e-tecnologia/toyota-anuncia-bateria-que-praticamente-nao-perde-capacidade-em-uma-decada/amp/
Tämähän kuulostaa lupaavalta, tällaisia ulostuloja toivoisi toki muiltakin valmistajilta. Akkujen pitkäikäisyys ja materiaalien kierrätettävyys nousevat vielä arvoon arvaamattomaan, mikäli autojen sähköistyminen jatkuu tätä tahtia. Olisi mielenkiintoista saada lisää tietoa kuinka Toyota on tähän päässyt ja onko siellä sitten jotain rajoituksia pikalatausten suhteen tai reilummin rajoitusta akun ääripäiden käytössä, vai jotakin aivan muuta mullistavaa akkutekniikkaan tai siitä huolehtimiseen (lämmitys, jäähdytys, latausäly, tms.) liittyvää.
 
^Luulen ettei Toyotalla ole mitään sen ihmeellisempää kuin nuo mainitsemasi asiat.
 
Toyotalla on isommat puskurit käytössä ja ainakin UX 300e:ssä myös pikalatausnopeus on alle 1C.  Vastineeksi akkuturva on ihan toista luokkaa kuin muilla. Kennot ovat ihan vakiokamaa, eli ladatavissa panasonicin prismaattiset kennot.

Huhujen mukaan tuota otsikon tojoa vastaavan lexuksen koodi on 450e, eli tehoa olisi siinä versiossa  300hv kuin samat esim ID4 GTX:ssä. Jos toyotan saa myös vajaavetoversiona, niin siinä sitten varmaankin vähemmän.
 
Toyotalla on Panan kanssa yhteinen akkutehdas. Prosessia voi olla vähän viilattu laadukkaampien kennojen suuntaan. Tuotannossa on varmasti pienillä hienosäädöillä mahdollista vaikuttaa asiaan. Ehkä kustannukset vähän nousee mutta kun Toyota lupaa pitkän takuun ja pienen rangen pudotuksen, tuotannon kalliimmat kulut voi parempi vaihtoehto.
 
Pitäisi pikkuhiljaa alkaa tulla enemmän tietoa autosta, mm. range ja millaisia ominaisuuksia autossa on jos kerran loppuvuodesta alkaa ennakkomyynti.