autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Hyundai IONIQ 5  (Luettu 108950 kertaa)

Poissa Bööböö

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #840 : 17.09.2022 16:41 »
https://open.spotify.com/episode/4A1rnxMvmxIoi2fZVexAPB?si=_D8-Tc3pS2WRmC0unvpTOw&utm_source=copy-link

Sähköautomiesten haastattelussa akkutekniikan asiantuntija haastattelussa. Tuon mukaan merkityksellisempää on dc latauksen osalta se että ladataanko kuinka usein täyteen. Toinen oleellinen asia on säilytyslämpötila pitkässä juoksussa. Viileämpi on parempi. Esilämmityksen kulunut aika on kyllä melko lyhyt kokonaisuuden kannalta. Merkityksellisempää voisi tuon perusteella olla jopa auton pitäminen varjossa katoksessa säilytyksessä.

Käyttöön nuo on suunniteltu

Poissa skuuppia

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 722
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #841 : 17.09.2022 17:17 »
https://open.spotify.com/episode/4A1rnxMvmxIoi2fZVexAPB?si=_D8-Tc3pS2WRmC0unvpTOw&utm_source=copy-link

Sähköautomiesten haastattelussa akkutekniikan asiantuntija haastattelussa. Tuon mukaan merkityksellisempää on dc latauksen osalta se että ladataanko kuinka usein täyteen. Toinen oleellinen asia on säilytyslämpötila pitkässä juoksussa. Viileämpi on parempi. Esilämmityksen kulunut aika on kyllä melko lyhyt kokonaisuuden kannalta. Merkityksellisempää voisi tuon perusteella olla jopa auton pitäminen varjossa katoksessa säilytyksessä.

Käyttöön nuo on suunniteltu


Kuuntelepa samasta jaksosta 25:40 kohdalta, jossa akkutohtori sanoo, ettei tiedä miten korealaiset uskaltavat ladata noin isoilla tehoilla 40-80% ikkunan (ja "on onnellinen, ettei oma ID.4 tee näin"). Vaikka käyttöön voi olla suunniteltu, näin kovaa suurteholatausta täydellä akulla ei ole missään aikaisemmin tien päällä tehty satoja kertoja.


Poissa Bööböö

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #842 : 17.09.2022 18:30 »
Ja takuu toimii silti vaikka olisi 100% dc latausta. Hölmöjähän korealaiset insinöörit olisivat jos eivät olisi nykytiedon valossa varmoja että akku sen kestää.

Totuuden nimissä kuitenkin vasta 10-20v päästä saadaan faktaa kuinka ne akut sitten lopulta kestikään. Siihen asti nautitaan aikaisten omaksujien riskistä.

Akun lämmitystä ei tuo tohtori pahana pitänyt

Poissa jakk

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 23
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #843 : 17.09.2022 22:37 »
Juu talvitila on kyllä, mutta se taas ei liity akun esilämmitykseen laturille navigoidessa.

Einter moden kohdalla manuaalissa puhutaan akun optimilämpötilasta, jotain.

Paikalla Karvis

Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #844 : 17.09.2022 22:40 »
Einter moden kohdalla manuaalissa puhutaan akun optimilämpötilasta, jotain.

Juu, mutta ei liity esilämmitykseen latausta varten.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa ihaa

Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #845 : 19.09.2022 11:04 »
Käyttäessäni Konaa 30 tkm huollossa myyntihallissa pisti silmään Ioniq5. Premium tasoisena autohan antoi ihan miellyttävän tuntuman. Frunkki löytyy kannellisena mutta perin pieni se on, pienempi kuin Konaan ostamani erillinen frunkki.

Takaistuimet säätyivät sähköisesti pituussuunnassa ja selkänojien kallistus mekaanisesti, harmillinen on vain tuo tyhjä rako selkänojien ja hattuhyllyn virkaa tekevän verhon välillä. Jos haluaa sen mahdollisuuden että käyttää selkänojan kallistusta, silloin pitää verho laittaa takimmaiseen koloonsa jolloin tuo rako on jo kymmenen sentin luokkaa. Vänkärin penkistä voi säätää näköjään takapenkkien istuinosan etäisyyttä. Matala se tuo tavaratila kyllä on, silmämääräisesti yhtä matala kuin Optima farkussa.

Tyylikäs auto tämä kyllä on ulkoapäin, hyvin käy nuo hopeat kaaret mustan kanssa.

« Viimeksi muokattu: 19.09.2022 11:06 kirjoittanut ihaa »
Hyundai Kona Electric 64 kWh Style MY22
Chalk White/Phantom Black

Paikalla Karvis

Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #846 : 19.09.2022 11:47 »
Käyttäessäni Konaa 30 tkm huollossa myyntihallissa pisti silmään Ioniq5. Premium tasoisena autohan antoi ihan miellyttävän tuntuman. Frunkki löytyy kannellisena mutta perin pieni se on, pienempi kuin Konaan ostamani erillinen frunkki.

Takatuupparissa on tuplasti isompi tuo keulan tavaratila, nelikossa se on pienempi etumoottorin takia. Samoin jenkkimalleissa on tuo pieni lokero myös tuupparissa.

--------

Facebookista tietoa akun esilämmityksestä:
Lainaus
Moi. Päivitys tehty omaan autooni. Aikaa päivitykseen menee about 15 minuuttia. Ohessa maahantuojan tiedot esilämmityksen toiminnasta: Akuston esilämmitys toimii: • Akuston esilämmitys aktivoituu, kun kuljettaja asettaa autonsa tehdasasennettuun navigointilaitteeseen määränpääksi pika- tai suurteholatausaseman (DC-latausasemat). Akuston esilämmitys parantaa lataustehoa. • Akuston esilämmitystoimintoa ei voi kytkeä päälle esimerkiksi painikkeella tai kytkimellä, vaan järjestelmä toimii ainoastaan navigointipohjaisesti. • Akuston esilämmitystoiminto edellyttää, että akuston varaustaso on vähintään 30 prosenttia. • Akuston esilämmitystoiminto edellyttää, että autossa on PTC-vastus. Kaikissa Hyundai Motor Finlandin maahantuomissa IONIQ 5 -autoissa on PTC-vastus, joten näihin autoihin päivitys voidaan tehdä.

Eli akussa pitäisi olla 30% varausta että voi lämmittää, saapa nähä tekeekö tuolla lopulta mitään :o
Yhtä pökiö rajoitus kuin pösön sisätilan esilämmitys jota voi käyttää vain yli 50% akun varauksella.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa ihaa

Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #847 : 19.09.2022 11:52 »
Takatuupparissa on tuplasti isompi tuo keulan tavaratila, nelikossa se on pienempi etumoottorin takia.

Tuohon tosiaan jo latauskaapelin asettelu teettää töitä. Ilmankos ihmettelinkin tuon pienuutta.
Hyundai Kona Electric 64 kWh Style MY22
Chalk White/Phantom Black

Poissa jopo

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1441
  • Model 3 LR-21
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #848 : 19.09.2022 12:16 »
Kieltämättä oudon korkealla (30%) tuo minimiraja. Ymmärtäisi, mikäli tuo ei perustuisi navigoinnista valittuun kohteeseen. Pelaavat aika varmanpäälle kyllä. Ehkäpä tuo raja laskee sitten joskus myöhemmin kun saadaan kenttädataa enemmän.
Positiivista on kuitenkin se, et vitonen lataa myös korkeimmilla prosenteilla hyvää vauhtia. Siksipä tuo raja ei ihan niin paha ole miltä kuulostaa.

Poissa jopo

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1441
  • Model 3 LR-21
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #849 : 22.09.2022 10:42 »
Oliko tässä taka-/peruutuskamerassa lämmitystä (talvea ajatellen)?

Poissa Bööböö

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 103
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #850 : 22.09.2022 12:26 »
Mutuna vastaan että ei ole. Enemmän itseäni ehkä häiritsee likaantuminen kuin jäätyminen/huurtuminen. Pesuriakaan kun ei ole. Välillä tosiaan saa tuota ihan manuaalisesti putsailla

Poissa jopo

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1441
  • Model 3 LR-21
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #851 : 22.09.2022 12:27 »
Ok tanks. Pesuri toki olisi vielä parempi.

Poissa ihaa

Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #852 : 22.09.2022 12:29 »
Luulisi lämmityksen olevan peruutuskamerassa kun se on myös Konassa.
Hyundai Kona Electric 64 kWh Style MY22
Chalk White/Phantom Black

Poissa -Kilu-

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 75
  • Sähköautoilija
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #853 : 22.09.2022 22:40 »
Kieltämättä oudon korkealla (30%) tuo minimiraja. Ymmärtäisi, mikäli tuo ei perustuisi navigoinnista valittuun kohteeseen. Pelaavat aika varmanpäälle kyllä. Ehkäpä tuo raja laskee sitten joskus myöhemmin kun saadaan kenttädataa enemmän.
Positiivista on kuitenkin se, et vitonen lataa myös korkeimmilla prosenteilla hyvää vauhtia. Siksipä tuo raja ei ihan niin paha ole miltä kuulostaa.
Tuskin laskee, kun akkutakuu. Myynti ja takuu ei aina toimi, kuten kuluttaja haluaisi sen tomivan.
Kia e-Niro Business Premium 64kWh -21
Harrasteena Passat 3B5 2.7bit -00 450hv/660nm

Poissa jopo

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1441
  • Model 3 LR-21
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #854 : 22.09.2022 23:10 »
Onhan tuo kuitenkin todella korkea, lähes kolmannes vielä akussa virtaa jäljellä.
Esim. Tesla lämmittää lähes loppuun asti, koska osaa arvioida laturille saapumisprosentit hyvin tarkasti. Itse uskon kyllä, että tuo 30% raja tulee myöhemmin laskemaan alemmaksi. Vähän vie pohjan pois koko toiminnolta noin korkea raja.

Paikalla Karvis

Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #855 : 22.09.2022 23:27 »
Onhan tuo kuitenkin todella korkea, lähes kolmannes vielä akussa virtaa jäljellä.
Esim. Tesla lämmittää lähes loppuun asti, koska osaa arvioida laturille saapumisprosentit hyvin tarkasti. Itse uskon kyllä, että tuo 30% raja tulee myöhemmin laskemaan alemmaksi. Vähän vie pohjan pois koko toiminnolta noin korkea raja.

Toivon että kyse on rajasta jolloin lämmityksen saa päälle, mutta lämmitys jatkuu pienemmälläkin SOC:lla. Sehän olisi aika optimi kun patteri olisi kunnolla lämmin ja varaus 10% luokkaa kun saapuu laturille.
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja

Poissa Rorschach

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 22
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #856 : 24.09.2022 15:12 »
Jaahas, vitonen ei yhtäkkiä suostu latautumaan kotilatauslaitteella. Ekalla yrityksellä se ikään kuin alkoi yrittää, eli näyttöön tuli jo ruutu johon parissa sekunnissa ilmestyy arvioitu lataukseen kuluva aika. Aikaa ei sitten koskaan tullut, eikä lataus alkanut. Kokeiltu jo: auton käynnistys ja sammutus - ei vaikutusta. Eri pistorasia - ei vaikutusta. Murkulasta on myös kokeiltu kaikki välillä 6A -12A - ei vaikutusta. Murkulassa tulee päälle 'Power'-valo, mutta 'Charge' ei. Mitään virheilmoitusta ei ole auton näytössä eikä myöskään murkulan 'Fault'-valo pala. Latauspistoke ei lukitu autoon kun sen työntää sisään eikä edes kaukkarista autoa lukitsemalla.

Mikähän tässä nyt on ja onko vinkkejä?


« Viimeksi muokattu: 24.09.2022 15:15 kirjoittanut Rorschach »

Poissa Taky

Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #857 : 24.09.2022 15:19 »
Mikähän tässä nyt on ja onko vinkkejä?

Olisiko toista autoa mihin kokeilla - onko vika autossa vai laturissa?

Toimiiko pikalataus?
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White -> tulossa Audi Q4 e-tron Edition 40 SUV x/2023
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa Rorschach

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 22
Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #858 : 24.09.2022 15:24 »
Olisiko toista autoa mihin kokeilla - onko vika autossa vai laturissa?

Toimiiko pikalataus?

No eipä satu olemaan toista millä kokeilla  :D Aiemmin tänään päivällä toimi kotilaturilla ihan normaalisti ja latailin vajaat kolme tuntia.

Pikalaturia ei ole n. viikkoon käytetty, mutta silloin pelas aivan normaalisti sekin. Olen nyt niin syrjäisessä paikassa ja lisäksi työreissulla ettei ole mahdollista lähteä testimielessä lähimmälle pikalaturille, joka on n. 50km päässä. Autossa ei lataustakaan jäljellä kuin n. 100km, joten ei oikein houkuttele lähteä riskillä testaamaan, varsinkaan viikonloppuna.

Bluelink sanoo että 'not plugged in'.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2022 15:26 kirjoittanut Rorschach »

Paikalla Karvis

Vs: Hyundai IONIQ 5
« Vastaus #859 : 24.09.2022 16:01 »
Ja mitään ajastuksia ei ole päällä?
Autostadium Ry:n varapuheenjohtaja