autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi  (Luettu 354290 kertaa)

Poissa MRe

• Yhdistyksen jäsen
  • Uudenkarhea
Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #4540 : 16.09.2022 15:56 »
Paljon painoa Mre:n kuitufättiksellä?

Stravasta kaivettuna painot:
- Ibis 13.5 kg
- Marin 10.7 kg
- Merida 23 kg
- Beargrease 12 kg
- Bucksaw 15 kg
- Trek 10 kg

Painot varmaan enemmän luokkaa "noin", eikä noita varsinaisesti ole rakennettu keventely edellä. Ja muistaakseni punnittu polkimet ja työkalut kiinni. Mielenkiintoista, että täysjäykkä Trek yli kaksituumaisilla renkailla on kevyempi kuin gräveli (Marin). Tosin Trek on kuiturunkoinen kuitukeulalla, kun Marin on alumiinirunkoinen kuitukeulalla. Ja Marinissa hissitolppa, Trekissä kuitua sekin. Siitä tulee helposti n. puoli kiloa. Molemmissa Crankbrothersin alukiekot. Kaikki muut litkuilla paitsi Trek.

Niijuu, kaikissa muissa aktiivipyörissä joku wattimittari, paitsi Bucksaw:ssa.

Ja parit kuvat:

Salsa Bucksaw

Merida eOne-Sixty

Salsa Beargrease

Marin Gestalt X11

Ibis Ripley LS Tästä olikin vaikea löytää kuvaa. Tämä on heti kasauksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2022 16:13 kirjoittanut MRe »

Poissa dosetti

• Legenda
  • VW Polo 2020
Vs: Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #4541 : 16.09.2022 18:05 »
On kyllä todella komeita pyöriä. Bucksaw kuvattu saman näköisellä pirunpellolla kuin itsekin käynyt, liene näitä useita kuitenkin Suomessa ja Pohjois-Karjalankin alueella, jossa itse talsinut.

Poissa nihu

• Klassikkoainesta
« Vastaus #4542 : 16.09.2022 18:15 »
Kyllä odottavan aika on pitkä . Tekisi mieli kyllä metsään mutta kevällä tilatun täpärin toimitusta varmaan vielä vuoden joutuu odottaa….

Poissa MRe

• Yhdistyksen jäsen
  • Uudenkarhea
« Vastaus #4543 : 16.09.2022 18:56 »
On kyllä todella komeita pyöriä. Bucksaw kuvattu saman näköisellä pirunpellolla kuin itsekin käynyt, liene näitä useita kuitenkin Suomessa ja Pohjois-Karjalankin alueella, jossa itse talsinut.
Joo, toi on Meri-Rastilassa, Helsingissä. Muinaisrantaa jonkun tuhannen vuoden takaa.

Poissa MRe

• Yhdistyksen jäsen
  • Uudenkarhea
« Vastaus #4544 : 19.09.2022 13:40 »
Eilen kävin vetämässä läskillä ns. peruslenkin Itäväylä-Talosaari-Vuosaari-Uutela, jne. 32 km. Tätä tulee ajettua jokusen kymmenen kertaa vuoden aikana. Niin jostain syystä mulla oli reisien sisäpuolet jäätävän kipeät lenkin jälkeen. Siis läskillähän ajetaan jalat enemmän haarallaan, kuin muissa pyörissä, mutta läski on mun oletuspyörä. Ainoa mitä oli nyt uutta, oli kengät, millä en ole ajanut puoleen vuoteen. Kumma juttu. Nyt ei kyllä enää tunnu mitenkään erilaiselta.

Poissa MRe

• Yhdistyksen jäsen
  • Uudenkarhea
« Vastaus #4545 : 21.09.2022 09:16 »
Laitetaanpas tähän sama mitä postasin muualle. Aiheena "Luontokokemuksia lenkeiltä".

Eilen Hallainvuorella ajoin taas normaalin kiekauksen sinne Viikin kallioille. Polun varressa ennen kalliota parveili jotain teinejä, en kiinnittänyt sen kummemmin huomiota. Sitten kun pääsin kallion laelle, niin toisella puolella oli kolme arviolta 17-18 vuotiasta tyttölasta. Alusvaatteisillaan… ilmeisesti joku kuvaussessio, kun oli myös joku kameran kanssa.

Toivottelin neideille hyvät päivänjatkot ja ehdotin, että jos kuvasta puuttuu särmää, voin esittää likaista vanhaa miestä. Ei ollut kuulemma tarvetta.

Että tämmöistä tällä kertaa. Kyllä tuo nyt yhden kyyn voittaa.

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #4546 : 21.09.2022 10:22 »
Muuten ei tämän pyörittäminen olisi mahdollista, mutta tuossa 2019 loppuvuodesta pääsin parin raksayrittäjän kanssa kimppaan, jossa vuokraamme tilaa vanhasta 1. maailmansodan aikaisesta pommisuojasta. Siellä meillä on 43 neliön huone, josta mulle on lohkaistu yksi komera fillarien ja kamojen säilytykseen. Paitsi, että pari pyörää on seinällä: tuo Kona ja sitten gravel ja Trek vuorottelevat toisella paikalla.

Tässä laskin että meillä on tällä hetkellä 'vain' 8 pyörää ja kaikki ovat jossain sisätiloissa. Autotallissa pidän työmatkafillaria, myös avokin kisapyörä on siellä. Yksi maasturi on pienessä varastotilassa ( tällä avokki käy silloin tällöin töissä). Sitten meitin 'urheilu'huoneessa ( siellä on kuntopyörä, samoin joskus se uintiergokin levitettynä) on tällä 4 muuta pyörää ( Felt B2 V.1995 top of the line/ QR kisatripyörä/QR harj.tripyörä/ Cannondale Super V). Yksi aika-ajopyörä on atomeina siellä täällä ( se 90-luvun lopun AFH-runko +Syntace-heebelit+ full Shimano D-A 2X8-SPEED GRUPPO).

Ei se avokki nyt ihan tyytyväinen ole, onneksi sain sentään sen toisen kontrabasson myytyä  ;D

Poissa MRe

• Yhdistyksen jäsen
  • Uudenkarhea
« Vastaus #4547 : 21.09.2022 15:32 »
^Mulla on onneksi tosiaan tuo pommisuojavarasto. Tosin kun lapset on jo potkittu pihalle, niin mahtuisihan tännekin. 5h+k+s kahdelle hengelle, niin yhden huoneen voisi varata pyörille.

Tosin tuossa pommisuojassa on nykytilanteen huomioon ottaen hyviäkin puolia: 30-40 metriä graniiittia päällä, ylipaineistettu ilmanvaihto, porakaivo, varavoima, ydinsuihkut... Lisäksi kahdessa kerroksessa ja käytävää n. 100 metriä. Tullut monta kertaa tarpeeseen, kun talvella kasannut/huoltanut pyöriä, niin voi ajaa testilenkin mäkineen.

Niin ja se paras: sinne ei kuulu puhelin.

Poissa chr

• Klassikkoainesta
« Vastaus #4548 : 21.09.2022 15:36 »
Laitetaanpas tähän sama mitä postasin muualle. Aiheena "Luontokokemuksia lenkeiltä".

Eilen Hallainvuorella ajoin taas normaalin kiekauksen sinne Viikin kallioille. Polun varressa ennen kalliota parveili jotain teinejä, en kiinnittänyt sen kummemmin huomiota. Sitten kun pääsin kallion laelle, niin toisella puolella oli kolme arviolta 17-18 vuotiasta tyttölasta. Alusvaatteisillaan… ilmeisesti joku kuvaussessio, kun oli myös joku kameran kanssa.

Toivottelin neideille hyvät päivänjatkot ja ehdotin, että jos kuvasta puuttuu särmää, voin esittää likaista vanhaa miestä. Ei ollut kuulemma tarvetta.

Että tämmöistä tällä kertaa. Kyllä tuo nyt yhden kyyn voittaa.

Minä olen kahdesti maastopyörällä törmännyt ihan keskelle aktia! Nauratti oikein, yhdellä kerralla oli meno käynnissä ihan polun risteyksessä, itse jouduin hidastamaan vauhtia, pariskunta ei. ;)

Paikalla oddis

• Klassikkoainesta
« Vastaus #4549 : 21.09.2022 15:42 »
Minä olen kahdesti maastopyörällä törmännyt ihan keskelle aktia! Nauratti oikein, yhdellä kerralla oli meno käynnissä ihan polun risteyksessä, itse jouduin hidastamaan vauhtia, pariskunta ei. ;)
Olin jokunen vuosi sitten Madeiralla alamäkipyöräryhmässä oppaan perässä. Pakulla kuskit ja filot trailerilla mäen päälle ja polkuja alas. Heti ekan mäen päältä lähdettäessä muutaman sadan metrin jälkeen törmättiin pariskuntana polun varressa, joilla oli miehen huulihoito käynnissä. Pysähdyttiin just tohon kohtaan ja meni hetki ennen kuin huomattiin koko homma. Veikkaanpa, että jonkun ryhmässä ajaneen goprolle tallentu tuo tapahtuma :)
Nelipyöräiset: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG -20, BMW X3 30e Charged Edition Msport -21, Peugeot e-2008 -22(tilattu)

Kaksipyöräiset: Orbea Rise M20 Custom -21 (sähkö),  Bianchi Via Nirone -07 (maantie)

Poissa MRe

• Yhdistyksen jäsen
  • Uudenkarhea
« Vastaus #4550 : 21.09.2022 17:49 »

Jos haluaa bongata alastomia keski-iän ohittaneita miehiä (kukapa ei haluaisi), niin tuo motarin levähdyspaikan yläpuolinen kallio on varma paikka, jos on hellepäivä. Jonkun kerran tullut joku aataminasussa vastaan. Eikä ihan joka kerta ole sattunut edes sitä pientä käsipyyhettä peitoksi…

Ja selvyyden vuoksi todettakoon, että itse mennyt tuota motarin yläpuolista reittiä kohden Sipoonkorpea. Maukas reitti ajaa ilman maisemointiakin.

Poissa Kale

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #4551 : 24.09.2022 14:22 »
Aika nihkeesti tuntuu maasturin kumeja tarjolla niin kaipa 29" 2.35 kumin tilalle menee helposti 29" 2.40 kumi?

Poissa TON-III

• Legenda
« Vastaus #4552 : 24.09.2022 14:31 »
No kyllä! Riippuu vähän valmistajasta, jonkun 2,35 leveä saattaa olla toisen 2,4 mallia leveämpi  :)

Poissa googleismyfriend

• Klassikkoainesta
« Vastaus #4553 : eilen kello 19:37 »
Aika nihkeesti tuntuu maasturin kumeja tarjolla niin kaipa 29" 2.35 kumin tilalle menee helposti 29" 2.40 kumi?

Jos on boosti navat niin kyllä. Vanhemmassa kalustossa kannattaa googlata minkä levyinen rengas taakse mahtuu. Monesti maasturien keulat syö 2.5" renkaan.

Poissa MRe

• Yhdistyksen jäsen
  • Uudenkarhea
« Vastaus #4554 : eilen kello 19:53 »
No kyllä! Riippuu vähän valmistajasta, jonkun 2,35 leveä saattaa olla toisen 2,4 mallia leveämpi  :)
Jep, noi leveydet on kyllä enemmän sinne päin, kuin todellisia.

Poissa Marko_K

« Vastaus #4555 : eilen kello 20:43 »
Ja se vannekehäkin vaikuttaa renkaan leveyteen. Leveällä kehällä myös rengas asettuu ”pulleammaksi”.

Eipä tuohon oikein ole faktaa, mutta jos sillä nykyisellä 2.35” renkaalla siellä on hyvin pelivaraa, niin aika ihme olisi ettei 2.4” mahtuisi.
Moottorilla: MB EQA 250 -21 | Peugeot 5008 GT BlueHDi 180 A -22 | Peugeot Kisbee -19 | Tulossa: MB EQB 350 4Matic & Škoda Enyaq 80x

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa Kale

• Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
« Vastaus #4556 : tänään kello 07:22 »
Jos on boosti navat niin kyllä. Vanhemmassa kalustossa kannattaa googlata minkä levyinen rengas taakse mahtuu. Monesti maasturien keulat syö 2.5" renkaan.

Jaahas, ikinä kuullutkaan mistään boosti navoista.

Ja kyseessä saman valmistajan kummi kuin nykyinenkin.

Poissa Marko_K

« Vastaus #4557 : tänään kello 07:40 »
Jaahas, ikinä kuullutkaan mistään boosti navoista.

Useimmissa (maasto)pyörissä nykyään nuo Boost-mitoituksen navat ovat, leveämmät kuin perinteiset. Sinänsä tuo napa ei vaikuta tuon taivaallista siihen minkälevyinen rengas pyörään mahtuu eli vähintäänkin harhaanjohtaja tieto. Toki asiat voivat korreloida, mutta kun boostmitoitusta käytetään nykyään myös esim. gravel- ja maantiepyörissä, niin yleisohjeena aika surkea.
Moottorilla: MB EQA 250 -21 | Peugeot 5008 GT BlueHDi 180 A -22 | Peugeot Kisbee -19 | Tulossa: MB EQB 350 4Matic & Škoda Enyaq 80x

Ilman: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5 C H2 -15 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

Poissa MRe

• Yhdistyksen jäsen
  • Uudenkarhea
Pyöräilyä fanaattisen autoilun korvaajaksi
« Vastaus #4558 : tänään kello 10:51 »
^joo, siis boostinavasta ei voi päätellä renkaan maksimileveyttä, mutta noin ylipäätään boostinavallisissa on jätetty enemmän tilaa renkaallekin. Verrattuna vastaava pyörä ja ei-boost.

Poissa MRe

• Yhdistyksen jäsen
  • Uudenkarhea
« Vastaus #4559 : tänään kello 10:57 »
Ja se vannekehäkin vaikuttaa renkaan leveyteen. Leveällä kehällä myös rengas asettuu ”pulleammaksi”.
Mennään semantiikan puolelle pahasti, mutta sanoisin, että leveällä kehällä rengas asettuu ”neliskulmaisemmaksi” ja kulutuspinnaltaan leveämmäksi. Kapealla sisämitalla olevalla kehällä rengas on pyöreämpi ja ”pulleampi”. Mitä sitten haluaa pullealla kulloinkin tarkoittaa. Mulla on esimerkiksi fäteissä 65-milliset kehät ja renkaat on melko pyöreitä poikkileikkaukseltaan.

Lainaus
Eipä tuohon oikein ole faktaa, mutta jos sillä nykyisellä 2.35” renkaalla siellä on hyvin pelivaraa, niin aika ihme olisi ettei 2.4” mahtuisi.
Samaa mieltä. Saa olla melko rajalla, jos näin ei olisi. Tosin joskus sekin tulee vastaan. Riippuu myös renkaan profiilista.