https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW iX3

Taavetson

Klassikko
Liittynyt
28.6.2017
Eli Bemari saanut pihalle uuden täyssähköisen katumaasturinsa, joka samalla esittelee tämän uuden joustavan pohjalevyratkaisun kykyjä taipua polttiksesta täyssähköön ja takaisin.

80 kWh:n akku syöttää sähköä 210kW/286hv sähkömoottorille joka sijoitettu siis vain taka-akselille. Kai tästä nelivetoakin jossain kohtaa voidaan odottaa? Luvattua WLTP-toimintamatkaa on 460km.

Laitoksen valmistus tapahtuu Kiinan Shenyangissa BMWn ja Brilliancen yhteistehtaalla.

Samalla sähköauto on ensimmäinen osoitus BMW:n joustavasta pohjarakenteesta. Tehtaan mallissa polttomoottorimallit, lataushybridit ja sähköautot rakennetaan samalle pohjalevylle. Esimerkiksi Volkswagen ja Daimler ovat kehittäneet sähköautoja varten omat pohjarakenteet. Erona ovat BMW:n mukaan tehdaskustannukset, sillä sen laskelmissa uuden pohjarakenteen vaatima tehdas maksaa karkeasti ottaen miljardin, mutta nykyisten tuotantolinjojen muutosten hintalappu jää satoihin miljooniin euroihin.

Netcarshowsta lisäinfoa sekä kuveja.

BMW-iX3-2021-800-01.jpg

BMW-iX3-2021-800-1a.jpg

BMW-iX3-2021-800-2c.jpg
 
Hinnoittelu saksassa on varsin mielenkiintoinen, sillä autoa saa vain kahdella eri trimmillä, joista ekassa on melkein kaikki varusteet "Inspiring" ja toisessa "Impressive" sitten loputkin. Ensimmäinen on saksassa 68k eur ja jälkimmäinen 73k eur. Tässä on siis Driving Assistant Professional, BMW Live Cockpit Professional, panorama-katto, sporttipenkit muistipaikoilla ja kaikki tämmöiset hilppeet ihan vakiovarusteita.

Odotan Suomen hintaa suurella mielenkiinnolla, erityisesti koska tämä antaa esimakua i4 hinnan suhteen.

edit: eli lyhyesti sanottuna sähköauto bemarllta kiinnostaa, mutta tää normaalia rumempi X3 malli ei ehkä niin paljon..
 
lnaukkar sanoi:
edit: eli lyhyesti sanottuna sähköauto bemarllta kiinnostaa, mutta tää normaalia rumempi X3 malli ei ehkä niin paljon..

Kerrankin näin päin, että tuotantomalli näyttää paremmalta kuin konsepti. Kovin kaunis ei tosin ole vakio-X3:kaan.

Melko kalliilta näyttää Saksan hinnat verrattuna EQC ja e-tron, kun ei nelivetoakaan ole.
 
Sieltähän ne suomihinnat sitten tulikin

BMW iX3 Charged 72 547,01 euroa
BMW iX3 Charged Plus 79 320,08 euroa

[noae]
Charged

19-tuumaiset alumiinivanteet, sähkösäätöiset keinonahkaiset istuimet ("Sensatec” väreissä Black taiMocca), keinonahkainen kojelauta ("Sensatec"), panoraamalasikatto, kattotelineet, adaptiivinen alusta, BMW Live Cockpit Professional ja navigointijärjestelmä, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, metalliväri, urheilullinen nahkainen ohjauspyörä, takaluukun automatiikka, lämmitetyt etuistuimet, langaton matkapuhelimen lataus, valmius Apple Car Play- ja Andriod Auto -sovelluksiin, Ambient-sisävalaistus ja LED-ajovalot.

Charged Plus, edellisten lisäksi:

20-tuumaiset alumiinivanteet, sähkösäätöiset nahkaistuimet ristiseläntuella ("Vernasca" väreissä Black, Mocca, Cognag tai Canberra Beige), Comfort Access (avaimeton avaus), Acoustic glazing (etusivuikkunoiden akustiikkalasit), Iconic Electric Sound, adaptiiviset LED-ajovalot, Parking AssistantPlus, Head-Up-näyttö, Harman Kardon Surround -kaiutinjärjestelmä ja Gesture Control (eleohjaus).

Lisäksi

BMW iX3 Charged- ja BMW iX3 Charged Plus -kokonaisuuksiin voi valita tiettyjä lisävarusteita vakiovarusteiden lisäksi (esimerkiksi vetokoukun, tummennetut takasivuikkunat, "Shadowlinen", tumman sisäkattoverhoilun ja paljon muuta).

Metalliväri on vakiovaruste molemmissa malleissa. Valittavissa olevia värejä on kuusi: Mineral White, Cashmere Silver, Piemont Red, Phytonic Blue, Sophisto Grey ja Carbon Black. Osaan väreistä kuuluvat ulkokuoren siniset yksityiskohdat voidaan haluttaessa toimittaa harmaina.
[/noae]
 
JiiJii71 sanoi:

Moottori sijaitsee aivan taka-akselilla ja on paljon tehokkaampi kuin muut sähkömoottorit.

Meidän moottori on tehokkaampi kun teidän moottori. ;D Hinnat on varustelusta huolimatta kalliinpuoleiset, kun Audi nelivetona ja muutama kymmenen hevosta tehokkaampana on vain muutaman tonnin kalliimpi. Mutta kyllähän tuo toki on kohtuullisen kattavasti varusteltu ihan "kulimallista" alkaen.
 
JiiJii71 sanoi:
Sähköinen voimalinja speksien mukaan vaikuttaa asialliselta. 150kW AC ja 11kW DC ja 80kWh akku.

Pieni korjaus, että JiiJii varmastikin tarkoitti 150kW DC ja 11kW AC lataus. AC lataus on tätä päivää, mutta DC lataus on jo hieman hidasta verrattuna Porscheen ja Teslaan.
 
Taavetson sanoi:
Meidän moottori on tehokkaampi kun teidän moottori. ;D Hinnat on varustelusta huolimatta kalliinpuoleiset, kun Audi nelivetona ja muutama kymmenen hevosta tehokkaampana on vain muutaman tonnin kalliimpi. Mutta kyllähän tuo toki on kohtuullisen kattavasti varusteltu ihan "kulimallista" alkaen.

e-troninhan saa alle 70K€, tosin pienemmällä akulla, sitten isommalla onkin jo 10k€ tätä iX3 kalliimpi
 
Näillä hinnoilla ja spekseillä valitsisin ilman muuta Audin. Neliveto, tehokkaampi moottori, hienompi muotoilu. Audin pienempi akku riittäisi meille. BMW:n muotoilu alkaa tässä mallissa näyttää jo vanhalta.
 
Hieman tuli tätä odoteltua mutta olipa iso pettymys. Suurimpana omaan käyttöön nelivedn puute, mutta ei tuo muutenkaan omistamisen halua suuremmin nostata.

Naapuriin ilmestyi e-Tron ja pitää sanoa että on se ulkomuodoltaankin eri luokkaa!
 
Markku J sanoi:
Näillä hinnoilla ja spekseillä valitsisin ilman muuta Audin. Neliveto, tehokkaampi moottori, hienompi muotoilu. Audin pienempi akku riittäisi meille. BMW:n muotoilu alkaa tässä mallissa näyttää jo vanhalta.
Samaa mieltä Markun kanssa. Audin e-tron vaikuttaa yhdeltä parhaista sähköautoista, koeajoin sen Audi Centerin talvikoeajossa keväällä. Voiman tunne oli hieno, hiljaisuus erinomainen, laatu huippua. Jonkin mielestä varmasti tylsä, omasta mielestä ostolistalle.
 
Mallinimi iX3 hämää, tuosta X:stä tulee heti mielikuva että tottakai neliveto. Varmaan se nelivetokin tulee, mutta olis odottanut räväkämpää aloitusta bemarilta. Milloinkas iX4 julkaistaan, onko siitä tietoa vielä?
 
En ymmärrä yhtään miksi bemarin avaus on näin vaisu. Suojellaanko tässä dinomallistoa ja näitä on tarkoitus myydä vain sen verran että EU ei sakota päästöistä?

Luulisi että menisi kaupaksi pari tonnia kalliimmallakin ja nelivedolla.
 
Automaattori sanoi:
Mallinimi iX3 hämää, tuosta X:stä tulee heti mielikuva että tottakai neliveto. Varmaan se nelivetokin tulee, mutta olis odottanut räväkämpää aloitusta bemarilta. Milloinkas iX4 julkaistaan, onko siitä tietoa vielä?
Ei ole nelivetoa tulossa, olisiko r!ange/kustannukset syynä. Ei voi myydä tuplamoottoria kannattavasti.
 
lortti sanoi:
En ymmärrä yhtään miksi bemarin avaus on näin vaisu. Suojellaanko tässä dinomallistoa ja näitä on tarkoitus myydä vain sen verran että EU ei sakota päästöistä?

Luulisi että menisi kaupaksi pari tonnia kalliimmallakin ja nelivedolla.
Tuo nelivedon puute on kyllä hämmästyttävä, autonhan pitäisi olla mukamaasturi mutta onkin takavetoinen!?
 
Rascasse sanoi:
Ei ole nelivetoa tulossa, olisiko r!ange/kustannukset syynä. Ei voi myydä tuplamoottoria kannattavasti.

Eikös perinteisten merkkien pitänyt just osata tää homma ja bemarin hioa tuotetta loppuun asti...

Audi kuitenkin sai nelivedon markkinoille.
 
lortti sanoi:
En ymmärrä yhtään miksi bemarin avaus on näin vaisu. Suojellaanko tässä dinomallistoa ja näitä on tarkoitus myydä vain sen verran että EU ei sakota päästöistä?

Luulisi että menisi kaupaksi pari tonnia kalliimmallakin ja nelivedolla.
Malli on suunnattu Kiinaan ja mitäpä siellä nelivedolla tekee ta keski/etelä euroopassa?


Selkeästi himmailtu mahdollisuuksien suhteen  ja ei ole haluttu astua volyymimallien varpaille. Sähkömallit ei tuo riittävästi katetta ja myydään eu vaatimuksesta / mielikuvien vuoksi. Suorituskyky jää jälkeen halvemmasta 2l bensasta. Niin isosta akusta voisi enemmänkin tehoa irrota yhteen moottoriin?
 
lortti sanoi:
Eikös perinteisten merkkien pitänyt just osata tää homma ja bemarin hioa tuotetta loppuun asti...

Audi kuitenkin sai nelivedon markkinoille.
Näin pääsi käymään ja juuri siitä syystä neliveto puuttuu. Yksi moottori vähemmän pudottaa kustannuksia. Valtaosa ostajista ei tiedä onko edestä/takaa vai mistä vetävä
 
Rascasse sanoi:
Näin pääsi käymään ja juuri siitä syystä neliveto puuttuu. Yksi moottori vähemmän pudottaa kustannuksia. Valtaosa ostajista ei tiedä onko edestä/takaa vai mistä vetävä

Miksi sitten dinot on takavetoja/nelivetoja? Etuveto olisi halvempi valmistaa.
 
lortti sanoi:
Miksi sitten dinot on takavetoja/nelivetoja? Etuveto olisi halvempi valmistaa.
Etuvetoon on siirryttykin monissa bemareissa. Kustannukset ohjaa suunnittelua. Harmi. Löytyy  etuvetomaasturia jne.
 
^
Jotenkin epäilisin olevan juuri näin.
Varmaan suurimmassa osassa autoilevaa maailmaa neliveto ei tuota juuri lisäarvoa autoilijalle, toki painoa sekä kulutusta saadaan lisää ja tietysti hintaa.
Toki omista laskuista putoaa heti pois tuon takia.
 
^ Joo, Rascassen kanssa olen aivan samoilla linjoilla. Tuo 6.8 sec kiihtyvyys ja sporttisten varusteiden täydellinen puute asemoi tätä tehokkaasti mallistossa.

Itse auto on hintaisekseen kivasti varusteltu ja kelpais kyllä mainiosti takavetonakin, jos olisin X3:sta harkitsemassa. Mutta huti menee, kun ei tämä sytytä. Sopis kyllä käyttötarpeeseen vallan mainiosti tietenkin 8)
 
lnaukkar sanoi:
^ Joo, Rascassen kanssa olen aivan samoilla linjoilla. Tuo 6.8 sec kiihtyvyys ja sporttisten varusteiden täydellinen puute asemoi tätä tehokkaasti mallistossa.

Itse auto on hintaisekseen kivasti varusteltu ja kelpais kyllä mainiosti takavetonakin, jos olisin X3:sta harkitsemassa. Mutta huti menee, kun ei tämä sytytä. Sopis kyllä käyttötarpeeseen vallan mainiosti tietenkin 8)
Voi olla, että uuteen appi storeen tulee softapäivityksiä, jolla voi nostaa tehoa. Näin pysyisi 0-100 vertailussa volyymimallin takana, mutta ostajalla olisi optio tehdastuunata autoa paremmaksi..win/win.
 
VILLE66 sanoi:
^
Jotenkin epäilisin olevan juuri näin.
Varmaan suurimmassa osassa autoilevaa maailmaa neliveto ei tuota juuri lisäarvoa autoilijalle, toki painoa sekä kulutusta saadaan lisää ja tietysti hintaa.
Toki omista laskuista putoaa heti pois tuon takia.

Täällä Suomessa nelivetoa vasmasti lisähinnalla kaupataan. Pari tonnia voisi allekirjoittanaut maksaa lisää.