https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

TM pienet katumaasturit 2020

rka1

Klassikko
Liittynyt
10.12.2015
TM testasi pienet katumaasturit, tässä joitakin tietoja:

Citroën C3 Aircross Puretech 110 Feel
Ford Ecosport 1,0 Ecoboost 140 hv M6 ST-Line
Hyundai Kona 1,0 T-GDI 6MT Comfort
Kia Stonic 1,0 T-GDI ISG 120 hv EX Ecodynamics
Opel Crossland X Enjoy 1,2 Turbo 96 kW
Seat Arona 1,0 EcoTSI 115 Style

tm-vertailu-pienet-katumaasturit-kulutus-1.jpg


Sisämelu
Desibelimittarin perusteella Seat on ryhmän hiljaisin. Kuuntelukokeessa testiryhmä nosti sen rinnalle Fordin, jossa äänimaailmaa hallitsee matalataajuuksinen rengasmelu. Auto koettiin yhtä hiljaiseksi ja keskustelu takamatkustajien kanssa sujuu ääntä korottamatta. Seatissa rengasmelun sävy on Fordia tummempi, mutta sitäkään ei mielletty häiritseväksi.

Opel ja Citroën jäivät melukokeen peränpitäjiksi, mutta pienten autojen segmentin huomioiden nekään eivät ole kokemuksen ja mittaustulosten perusteella ollenkaan huonoja. Molemmissa suurin puute muihin verrattuna on tavaratilan äänieristys. Citroënissa melua kuuluu lisäksi takapyörien koteloista.

KIA Stonic 1,0 T-GDI ISG 120 hv EX Ecodynamics 8,5 ★★★★
HYUNDAI Kona 1,0 T-GDI 6MT Comfort                 8,4 ★★★★
OPEL Crossland X Enjoy 1,2 Turbo 96 kW                 8,0 ★★★
FORD Ecosport 1,0 Ecoboost 140 hv M6 ST-Line         7,9 ★★★
CITROËN C3 Aircross Puretech 110 Feel                 7,6 ★★
(Seat Arona 1,0 EcoTSI 115 Style                         8,7 ★★★★)*

*Seat on suljettu loppuarvostelun ulkopuolelle takaturvavöiden tyyppivian takia

KIA STONIC 1,0 T-GDI ISG 120 HV EX ECODYNAMICS
★★★★ 8,5

HYVÄÄ
ajettavuus
käytös ääritilanteessa
HUONOA
kova jousitus

Perushinta: 21 272 €
Vertailuauto lisävarustein: 22 943 €

HYUNDAI KONA 1,0 T-GDI 6MT COMFORT
★★★★ 8,4

HYVÄÄ
tasaisen varmat ominaisuudet
jousitus
HUONOA
suuri kääntöympyrä
tavaratilan tilavuus
Perushinta: 21 990 €
Vertailuauto lisävarustein: 28 312 €

OPEL CROSSLAND X ENJOY 1,2 TURBO 96 KW
★★★ 8,0

HYVÄÄ
suorituskyky
suuntavakavuus
HUONOA
ajonvakautus ääritilanteessa
rengasmelu karhealla asfaltilla
Perushinta: 21 287 €
Vertailuauto lisävarustein: 23 201 €
FORD ECOSPORT 1,0 ECOBOOST 140 HV M6 ST-LINE
★★★ 7,9

HYVÄÄ
käytös ääritilanteessa
alhainen melu
HUONOA
uraherkkyys
kova jousitus
Perushinta: 24 288 €
Vertailuauto lisävarustein: 25 042 €

CITROËN C3 AIRCROSS PURETECH 110 FEEL
★★ 7,6

HYVÄÄ
jousitusmukavuus
tavaratilan tilavuus
HUONOA
käytös ääritilanteissa
pieni pesunestesäiliö
Perushinta: 22 390 €
Vertailuauto lisävarustein: 23 398 €

Seat Arona 1,0 EcoTSI 115 Style
★★★★ 8,7

HYVÄÄ
ajettavuus
pieni polttoaineen kulutus
HUONOA
takapenkki
halogeeniajovalot
Perushinta: 20 721 €
Vertailuauto lisävarustein: 21 829 €

HYLÄTTY: SEAT ON SULJETTU LOPPUARVOSTELUN ULKOPUOLELLE TAKATURVAVÖIDEN TYYPPIVIAN TAKIA.
 
Tuo lainattu vertailuhan on julkaistu 2 vuotta sitten. Uusimmassa TM:ssä myös saman luokan autoja vertailussa.
 
Joo tuli näköjään väärä testi, tässä uusin, Pösö sai ainoana kommentin hiljainen:

FORD Puma Ecoboost mHEV 125 hv M6 Titanium Launch Edition

NISSAN Juke DIG-T 117 HP 7DCT N-Design

PEUGEOT 2008 Allure Puretech 130 EAT8

RENAULT Captur TCe 130 EDC Intens

ŠKODA Kamiq 1,0 TSI 115 Style DSG

graafi_kulutus_1200_png.png


ARVOSANAT Ford Nissan Peugeot Renault Škoda
Sisämelu          8 6             9  8           8

Loppuarvostelu
8,5
TM ARVIO★★★★
Škoda Kamiq 1,0 TSI 115 Style DSG
Perushinta: 28 688 € Vertailuauton hinta: 32 283 €

AJETTAVUUS: Onnistunut ohjaus on tavallisessa ajossa Škoda Kamiqin suurin vahvuus. Se kulkee vakaasti maantiellä, eikä jousitus tee turhaa numeroa itsestään. Kaupungissa Kamiqilla pärjää vaivattomasti. Ajettavuudessa miinusta tulee väistökokeessa, jossa auton käytös vaihtelee kuormasta riippuen hyvän ja keskinkertaisen välillä.
HYVÄÄ
ajettavuus
pieni kulutus
HUONOA
kaukovalot
käytös väistökokeessa

TM ARVIO★★★★
Ford Puma Ecoboost mHEV 125 hv M6 Titanium
Perushinta: 23 564 € Vertailuauton hinta: 27 357 €

AJETTUVUUS: Maantieajossa Puma toimii hyvin mutta kärsii hiukan mukavuuden puutteesta. Toisaalta napakka jousitus on omiaan mutkatiellä, ja hyvä ohjaustunto täydentää ajettavuutta. Kaupungissakin Pumalla pärjää, mutta etunurkkia on vaikea hahmottaa. Väistökokeessa käytös hipoo hyvän alustan ansiosta täydellistä.
HYVÄÄ
ajettavuus
pieni kulutus
HUONOA
melu
ajovalot

TM ARVIO★★★
Peugeot 2008 Allure Puretech 130 EAT8
Perushinta: 27 331 € Vertailuauton hinta: 30 586 €

AJETTAVUUS: Hyvin toimiva jousitus tekee Peugeotista mukavan ajettavan maantiellä ja kaupungissa. Valitettavasti ohjaustunto etenkin suoraanajossa on puutteellinen, mikä tekee pitkistä matkoista rasittavia. Väistökokeessa Peugeot pärjää hyvin, joskin kori kallistelee melko paljon etenkin täydellä kuormalla.
HYVÄÄ
hiljainen
tehokkaat jarrut
HUONOA
ohjaustunto suorassa ajossa
ajoasento

Renault Captur TCe 130 EDC Intens
Perushinta: 25 990 € Vertailuauton hinta: 29 621

AJETTAVUUS: Renault Captur yltää tasatulokseen Peugeotin kanssa. Ajettavuutta maantiellä häiritsee pintakova jousitus. Sorapinnalla hajaäänet ja tutina välittyvät matkustamoon. Kaupungissa Captur on näppärä käsitellä ja hyvä näkyvyys helpottaa ajamista. Väistökokeessa jousitus alkaa helposti tehdä turhaa pystyliikettä.
HYVÄÄ
suorituskyky
takatilat
HUONOA
pintakova jousitus
korkeat ylläpitokulut

Nissan Juke DIG-T 117 HP 7DCT N-Design
Perushinta: 27 890 € Vertailuauton hinta: 29 190

AJETTAVUUS: Kova ja epämukava jousitus vaivaa Nissan Jukea kaikissa ajettavuuteen liittyvissä kokeissa. Kuopat lyövät läpi, auto tutisee, eikä ohjaustunnossa ole maantiellä juuri kehumista. Kaupungissa epämukavuus korostuu. Kireästä jousituksesta on hyötyä oikeastaan vain väistökokeessa, jossa Juke suoriutuu mallikkaasti.
HYVÄÄ
ääritilannekäytös
kookas tavaratila
HUONOA
epämukava jousitus
melu

 
^^ Juuri olin tulossa laittaan samaa. Jälleen kun painotuksia rukkailee voisi saada hivenen erilaisia tuloksia. Esim suhteellisen meluinen, huonoilla valoilla ja ääritilannekäytöksellä moitittu Skoda ei itelle ois tässä porukassa se ykkönen.

Erot on pieniä, kun neljä ensimmäistä mahtui 8,5-8,0 haarukkaan.
 
Kipakasti on näillä hintaa. Kamiqin hinnalla saa ihan hyvin kalustetun Octavian, joka on varmasti kaikilla mittareilla parempi auto.
 
Auris sanoi:
Kipakasti on näillä hintaa. Kamiqin hinnalla saa ihan hyvin kalustetun Octavian, joka on varmasti kaikilla mittareilla parempi auto.

"Kaikilla mittareilla parempi auto"

Eiköhän jokainen ostaja itse määritä sen mikä on omiin tarpeisiin ja mieltymyksiin se paras auto. Itse keksi aina paremman auton itselleni kuin kaalilavetin.
 
TM:N vertailuissa on aina havaittavissa, että VAG-tuotteet saavat parhaan pistesaaliin ja painotuksen sellaisissa osioissa missä suoritusta ei voi mitata numeroin.

 
inkkuopc sanoi:
TM:N vertailuissa on aina havaittavissa, että VAG-tuotteet saavat parhaan pistesaaliin ja painotuksen sellaisissa osioissa missä suoritusta ei voi mitata numeroin.

Menipä pitkään että joku toteaa että väärin testattu ;D
 
Aloin lukemaan ketjua että mikäs feikkiuutinen ja vaihtoehtoinen fakta tässä on, kun eilen omaan postilaatikkoon kolahtaneessa TM:ssa oli aivan eri pikkusittarit vertailussa, mutta selvisihän se  ;D
 
Taavetson sanoi:
^^ Juuri olin tulossa laittaan samaa. Jälleen kun painotuksia rukkailee voisi saada hivenen erilaisia tuloksia. Esim suhteellisen meluinen, huonoilla valoilla ja ääritilannekäytöksellä moitittu Skoda ei itelle ois tässä porukassa se ykkönen.

Erot on pieniä, kun neljä ensimmäistä mahtui 8,5-8,0 haarukkaan.

eikös se Skoda saanut noista osioista huonot pisteetkin? Vai onko ne sinulle niin tärkeitä asioita, että antaisit niistä vieläkin huonommat pisteet, jolloin joku muu voittaisi?

Testeistä saa dataa ja niiden perusteella voi jokainen tietenkin muuttaa painotuksia omaan suuntaansa. Muistaakseni ainakin joskus TM:n digiversiossa oli mahdollisuus muuttaa painotuksia haluamakseen ja se laski uudet pisteen automaattisesti
 
Mitä hemmetin väliä sillä on, jos jossakin lehden vertailussa tuote x saa 0,n pistettä enemmän? Pisteytys on aina enemmän tai vähemmän subjektiivista puuhaa ja painotukset muuttavat sitä vielä entisestään. Se, mitä tekstissä kerrotaan ja kuvaillaan on itselleni tärkeämpää ja lopulta se kun istun siihen pirssiin ja käyn koeajamassa auton.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
arska sanoi:
eikös se Skoda saanut noista osioista huonot pisteetkin? Vai onko ne sinulle niin tärkeitä asioita, että antaisit niistä vieläkin huonommat pisteet, jolloin joku muu voittaisi?

Testeistä saa dataa ja niiden perusteella voi jokainen tietenkin muuttaa painotuksia omaan suuntaansa. Muistaakseni ainakin joskus TM:n digiversiossa oli mahdollisuus muuttaa painotuksia haluamakseen ja se laski uudet pisteen automaattisesti

Tätähän minä koitin tuossa ilmeisen epäonnistuneesti kertoa, että omilla painotuksillaan saa järjestyksen muuttumaan kun absoluuttiset piste-erot on melko pienet. Eli juurikin liittyen tuohon TMn tuttuun "väärin testattu"-asiaan.  :D
 
Taavetson sanoi:
Tätähän minä koitin tuossa ilmeisen epäonnistuneesti kertoa, että omilla painotuksillaan saa järjestyksen muuttumaan kun absoluuttiset piste-erot on melko pienet. Eli juurikin liittyen tuohon TMn tuttuun "väärin testattu"-asiaan.  :D
Joo, samasta asiasta puhuttiin  :)
 
Menin ja ostin TM 2020 talviautotestissä toiseksi viimeiseksi jääneen 2 tähden auton ;D
No, voittaja olisi maksanut 4 kertaa enemmän...
 
esa.inget sanoi:
Mitä hemmetin väliä sillä on, jos jossakin lehden vertailussa tuote x saa 0,n pistettä enemmän? Pisteytys on aina enemmän tai vähemmän subjektiivista puuhaa ja painotukset muuttavat sitä vielä entisestään. Se, mitä tekstissä kerrotaan ja kuvaillaan on itselleni tärkeämpää ja lopulta se kun istun siihen pirssiin ja käyn koeajamassa auton.


Sent from my iPad using Tapatalk

Minä haluan ehdottomasti vain testivoittajan, koska muut ovat ihan kelvottomia. Aion myös liimata tarran "TM-testivoittaja 2020" tarrat kylkeen, ettei jää kellekkään epäselväksi. ;)