No niin, CT200h Esteem on nyt ollut maanantaina ajossa ja aamulla pitäisi palauttaa. Autokuume on kyllä tainnut kuittaantua, mutta katsotaan nyt. Lyhyesti sanottuna autoa on minusta parjattu sekä turhaan että aiheesta ja että hyviä ideoita tasapainottavat täydet idiotismit.
Parjaus 1 eli aivan liian kova alusta. Alusta päästää tosiaan läpi pientä värinää ja on jämäkän oloinen. Toiminta on kuitenkin sivistynyttä verrattuna Velosterin pintakovaan ja tärskäyttelevään alustaan. Sellaiset raitiovaunukiskot, jotka Velosterin kera ylittää hieman irvistäen, menevät CT:llä ohi ilman kummempaa dramatiikkaa. Samaten tietyt töyssyt eivät saa perää hermostumaan samoin kuin korealaisessa, mistä lienee osin kiittäminen erillisjousitusta. Kaiken kaikkiaan laadukkaan oloinen alusta ainakin 16" renkailla (en tiedä onko eco-paineet vaiko ei), vaikka tuo pieni tärinä tuntuukin vähän turhalta kauneusvirheeltä. Pehmeyttäkin kuitenkin löytyy, joten ei tämä mikään auton pilaava ominaisuus ole, kuten useammassa arvostelussa on maalailtu.
Parjaus 2 eli rengasmelu Tätä on tosiaan hitunen liikaa, ainakin taajamanopeuksien tuolla puolen tyypillisellä suomalaisella tiellä. Meluisampiakin autoja on tullut tosin ajettua.
Parjaus 3 eli tehottomuus Voimalinjan voimavarat ovat toki rajalliset. Viivalta tuo kuitenkin irtoaa ihan kivasti, kun vääntöä on sähkömoottorista tarjolla heti se reilu 200 Nm. Urheiluautoksi tästä ei ole, mutta kaupungissa ei jää jalkoihin. Maantiellä meno ainakin tuntuu verrattain verkkaiselta. Varmasti tälläkin pärjää, mutta Veloster vienee lievästi pidemmän korren ohituskiihtyvyydessä.
Parjaus 4 eli kehno ohjaustunto Ei, ohjaus ei tosiaan kommunikoi hirveästi. Vaste on kuitenkin looginen, vaikkain ehkä aavistuksen turhan raskas tietyissä olosuhteissa, kun kyse on kuitenkin ihan keinotekoisesta asiasta. Huonompiakin löytyy ja tällä varmasti pärjää. Useimpia ei se informaation puute varmasti haittaa yhtään, kunhan ratin pyörittely ei ole kuin ruorissa olisi. Ohjaus myös keskittää ihan hyvin. Ainoa selkeä miinus on keskialue, jossa auto tuntuu olevan oudolla tavalla vaappuva. Samaa vikaa oli IS 300h:ssa eli välillä huomaamattomat ohjausliikkeet aiheuttavat outoa kiikkeryyttä. Kun ohjaukseen tottuu, ongelma vähenee.
Sitten vielä plussia ja miinuksia. Pahoittelut mahdollisesta toistosta.
+Mittariston selkeys
+Laadukkaan ja jykevän tuntuinen
+Voimalinjan vaivattomuus
+Etupenkit
+Säilytystilat edessä
+Hiljaisuus sähköllä ajettaessa
+Kaupunkinopeuksissa pirteä (sport-moodissa)
+Alustan toiminta varauksin
+Pihistelypotentiaali
+Vetelyn vähyys
-Ei vähäisen pesunesteen varoitusvaloa
-Rengasmelu karkealla pinnalla
-Ohjaamoon tien epätasaisuuksista välittyvät värinät
-Kiihtyvyys isommissa nopeuksissa, jota portaattomuus fiilispuolella epäilemättä korostaa
-Kaasupolkimen vaste pl. sport-moodi
-Moottorin ulina maltillisissakin kiihdytyksissä
-Vakiostereoiden äänenlaatu auton hintaluokkaan nähden pettymys
-Vakiostereoiden yhden rivin LCD-näyttö, etenkin kun musiikkia soittaa USB-tikulta
-Suunnittelukummallisuudet: Istuinlämmittimien säätimet, vakkarin käyttö estää kierroslukumittarin näyttämisen sekä siirtää ajotietokoneen näytön näyttämään pientä "set" -sanaa kulutuksen tai jonkin muun järkevän sijaan, kuskin oven kyynärtuki keskikonsolin kyynärtukea alempana, kuskin ovessa ei samanlaista vetokahvaa kuin apparin ovessa, vaihteiston vaihdekaavio ja sen käyttö (jne.)
-Jalkakäyttöinen käsijarru
-Takalasin pissapojan käyttö
-Ei kaistanvaihtovilkkua
-Takatilat: Penkki liian lievästi muotoiltu, reisituen puute, oven kyynärnojan täydellisen käyttökelvoton korkeus, ei keskikyynärnojaa taikka mukitelineitä.
-Kulutus näyttäisi lyhyeltä koeajolenkiltä asettuvan kuuden litran tuntumaan. Mukana maantietä, liittymäkiihdytyksiä ja keskusta-ajoa. Käytännössä pelkässä sport-moodissa ajettu, koska muuten kaasupoljin reagoi liian laiskasti. Pidemmän ajan keskikulutus oli auton ottaessani yli seitsemän litraa sadalla.
-Tavaratilan pienuus
-Vakkarin käyttökytkimet omassa viiksessään oikealla alaviistossa (joutuu irroittamaan toisen käden ratista, että saa säädettyä)
Vielä kiinnostaisi koeajaa F-Sport, jotta tietäisi miten poikkituet ja jäykemmät iskarit vaikuttavat ajokokemukseen.