https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Teslan kolarikorjaaminen on kallista

HiTec

Legenda
Liittynyt
4.4.2017
Toki jos tekniikka mosahtaa kolarissa, tuleehan siitä kallista, mutta että jo pikku pusukin saattaa rikkoa kalliita sisäosia roppakaupalla, eikä niiden vaihtamisestakaan ole tehty mitenkään huoltoystävällistä :-\

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/kalliissa-teslassa-pienestakin-kolhusta-voi-tulla-iso-remontti-normiautossa-1-2-tunnista-1-tuntiin-tassa-menee-koko-paiva-6699938
Tyypillinen iso vaurio syntyy esimerkiksi niin, että jompi kumpi etukulma raapaisee tolppaan. Mitätönkin lommo voi tarkoittaa, että puskuri ja lamppu ovat rikki, samoin lokasuoja ja sen takana esimerkiksi osa ilmastoinnin kennoista.

”Tavallisesti puskurin takana on jonkin verran tyhjää. Tässä sisärakenteet tulevat heti vastaan”, kertoo korjaamopäällikkö Marko Tuokko. Tavanomaiseen autoon verrattuna työ viekin usein kaksinkertaisen ajan ja myös maksaa tuplaten.

Alumiinisen korirakenteen vuoksi osat on monesti pakko vaihtaa, koska niitä ei voi oikaista vetämällä, kuten terästä. Ja jos vaikka tukivarsi katkeaa, auton pohjasta täytyy irrottaa ensin koko 500 kilon akusto, ennen kuin sitä pääsee korjaamaan.

”Normiautossa työ veisi puolesta tunnista tuntiin. Tässä menee koko päivä."
 
Sitten vaan odotellaan milloin vakuutusyhtiöt herää rahanmenoon. Nythän Teslan vakuuttaminen on vielä varsin ilmaista tai hemmetin kallista, vakuutusyhtiöstä riippuen. Hinnoittelu ei siis ole aivan kohdallaan.
 
Teslan ohje on palotapauksissa 48 tunnin karanteeniin asettaminen, juurikin tuon kennojen uudelleen syttymisen mahdollisuuden vuoksi.
 
Kaveri ajoi omansa ojaan sen verran syvälle ettei ihan kaikkia osia löytynyt ”hyllystä”.

Nuo Teslan käyttämät akut hapettavat palaessaan itseään ja reaktiota ei saada loppumaan muuten kuin jäähdyttämällä tarpeeksi. Maahan hautaaminenkaan ei lopeta palamista.
 
E38 sanoi:
Pitääkö muuten paikkaansa, että Teslan mukaan tälläsen keksinnön sammuttamiseen voi mennä pahimmillaan 24h? Vai onko vaan Dailymail.co.uk:n omaa "dataa":

Eikös The Grand Tour TV-sarjassa Richard Hammond vetässyt sen yhden sähkärin ylämäkikisassa pihalle => auto taisi palaa pellolla aika pitkään ennen kuin se saatiin sammutettua ???

The-grand-tour-season-2-richard-hammond-crash-amazon-watch-1152576.jpg
 
HiTec sanoi:
Eikös The Grand Tour TV-sarjassa Richard Hammond vetässyt sen yhden sähkärin ylämäkikisassa pihalle => auto taisi palaa pellolla aika pitkään ennen kuin se saatiin sammutettua ???

The-grand-tour-season-2-richard-hammond-crash-amazon-watch-1152576.jpg

Tuo Rimacin hylkyhän syttyi uudestaan tuleen parin päivän päästä ellen väärin muista.
 
Vollgas sanoi:
Tuo Rimacin hylkyhän syttyi uudestaan tuleen parin päivän päästä ellen väärin muista.

Ihan oikein muistit - ja juuri siksi sen tuohon liitinkin, "tälläsen keksinnön sammuttamiseen voi mennä pahimmillaan 24h" - ja sekään ei välttämättä tahdo vielä riittää :-\
 
Mahtavia ominaisuuksia. Koskakohan kerrostalojen alla oleviin autohalleihin tulee kieltoja, että Tesloja ei saa jättää näihin parkkiin koska niiden sammuttaminen on toivotonta ja aiheittaa liian suuren hazardin?

Palaako tuo siis periaatteessa hapetttomassa tilassakin = avaruudessakin? Juurinhan se Muskin (urheilu)auto lähtee Space-X:n kyydissä avaruuteen niin siellähän sitä voisi testata...  :D
 
E38 sanoi:
Mahtavia ominaisuuksia. Koskakohan kerrostalojen alla oleviin autohalleihin tulee kieltoja, että Tesloja ei saa jättää näihin parkkiin koska niiden sammuttaminen on toivotonta ja aiheittaa liian suuren hazardin?

Ei koskaan. Nehän on nytkin jo palo-osastoitu ja sprinklerit ja mitä lie. Ihan samalla tavalla siellä mikä tahansa muukin voi lehahtaa liekkeihin ja seuraukset saman kaltaisia.
 
lnaukkar sanoi:
Ei koskaan. Nehän on nytkin jo palo-osastoitu ja sprinklerit ja mitä lie. Ihan samalla tavalla siellä mikä tahansa muukin voi lehahtaa liekkeihin ja seuraukset saman kaltaisia.
No ei sinne talojen kellareihin saa kuitenkaan esim. asukkaiden rengassarjoja varastoida. Autotalleihin saa juuri ja juuri, lain rimaa hipoen, varastoida yhden rengassarjan. Rajoituksen syynä on tulipaloriski.
Uti
 
Kai se auton paloriski aika pieni on.
On kyllä aika heikkoa tasoa autohallien suojaus tulipalotilanteessa, ilmeisesti on halvempaa korjata vauriot kun rakentaa kalliisti.
 
Tuo kolari on nyt pyörinyt eri medioissa, kun ei ota liekki sammuakseen.

https://electrek.co/2017/10/18/tesla-model-s-fire-high-speed-crash-video-impressive-operation/

21686827_1297752927003621_9139339696827838454_o.jpg


Tesla ohjeistaa käyttämään "huomattavaa määrää vettä" (large amount of water) eli käytännössä palava akku jäähdytetään niin ettei itsesyttymis/palamisreaktio jatku. Nopeitenhan tuo sammuisi kun ajaisi jokeen/mereen/lampeen/ tms. Tosin siitä seuraisi taas muita haasteita.

Parkkitalot on kyllä haasteellisia. Ainakaan täällä päin Kivisydän ei ole jaettu kuin kahteen osaan (iso puoli ja OP alla). Aika kammo tilanne jos tuolla ottaa mikä tahansa auto kipinän alleen. Eikä vissiin muitakaan parkkitiloja ole sen koommin osastoitu. Sprinklerithän noissa taitaa olla, mutta ei paljoa hymyilytä jos tuollainen akku alkaa palamaan.
 
ePa sanoi:
Tuo kolari on nyt pyörinyt eri medioissa, kun ei ota liekki sammuakseen.

https://electrek.co/2017/10/18/tesla-model-s-fire-high-speed-crash-video-impressive-operation/

21686827_1297752927003621_9139339696827838454_o.jpg


Parkkitalot on kyllä haasteellisia. Ainakaan täällä päin Kivisydän ei ole jaettu kuin kahteen osaan (iso puoli ja OP alla). Aika kammo tilanne jos tuolla ottaa mikä tahansa auto kipinän alleen. Eikä vissiin muitakaan parkkitiloja ole sen koommin osastoitu. Sprinklerithän noissa taitaa olla, mutta ei paljoa hymyilytä jos tuollainen akku alkaa palamaan.

Parkkitaloja enemmän hirvittää tunnelit jos siellä on jotakin jota ei saada sammumaan oikein mitenkään vrt margariinirekka Mont Blanc -tunnelissa.
 
Kyllähän tulipalot suljetuissa tiloissa ovat aina kirjaimellisesti kuumottavia tapahtumia. En halua kokea.
 
Urlaub sanoi:
Ei tainnu olla sähkörekka sekään..

Juu ei, siksi mainitsinkin lastin jota oli aikalailla mahdoton sammuttaa niissä oloissa. Tämä siis vuoden 1999 palo. Margariinia ja jauhoja kuljettanee ehkä noin 1/1000 rekoista mutta mikäli suuri akkupaketti alkaa olla vaikka kymmenissä prosenteissa autoja tulee tunnelien turvallisuutta miettiä taas siltäkin kantilta.

Mont Blancin tunnelissahan käytännöt muuttuivat huomattavasti erityisesti kuorma-autoille tuon palon jälkeen.
 
Uti sanoi:
No ei sinne talojen kellareihin saa kuitenkaan esim. asukkaiden rengassarjoja varastoida. Autotalleihin saa juuri ja juuri, lain rimaa hipoen, varastoida yhden rengassarjan. Rajoituksen syynä on tulipaloriski.
Uti
Meillä on sallittu varastoida 1rengasarja/varasto, lähistöllä en tiedä ainoatakaan taloa jonka varatoissa olisi renkaiden säilytys kokonaan kielletty.
 
Zaasa sanoi:
Meillä on sallittu varastoida 1rengasarja/varasto, lähistöllä en tiedä ainoatakaan taloa jonka varatoissa olisi renkaiden säilytys kokonaan kielletty.

Menee aika paljon off topiciksi, mutta tuo renkaiden säilytyskielto lähti lentoon, kun yli-innokas hesalainen palotarkastaja otti sen asiakseen ja ryhtyi jakamaan disinformaatiota taloyhtiöille ja mediaan. Pelastuslaki mukamas kielsi renkaiden säilyttämisen häkkivarastoissa, joka oli ko. herran ihan omaa keksintöä. Ei kieltänyt, eikä kiellä.

Jotkut innokkaat taloyhtiöt sitten tarttuivat tuohon ja ajoivat yhtiöjärjestyksiinsä renkaiden säilytyskiellon häkkivarastoissa, koska "palokunta niin vaatii".

Autohalleissa renkaiden ja kaiken muunkin irtotavaran säilyttäminen on ollut iät ja ajat kiellettyä.

Autotallissa saa säilyttää.


Teslaan ja sähköautoihin palataksemme, ei niiden ole todettu palavan sen useammin kuin muidenkaan autojen. Ei normaalin henkilöauton 50 litraa bensaakaan mikään erityisen paloturvallinen ratkaisu ole. Sitten vielä kaikenlaisilla viinabensoilla yritetään liuottaa letkuja ja liitoksia.
 
ePa sanoi:
Ainakaan täällä päin Kivisydän ei ole jaettu kuin kahteen osaan (iso puoli ja OP alla). Aika kammo tilanne jos tuolla ottaa mikä tahansa auto kipinän alleen. Eikä vissiin muitakaan parkkitiloja ole sen koommin osastoitu. Sprinklerithän noissa taitaa olla, mutta ei paljoa hymyilytä jos tuollainen akku alkaa palamaan.

Kallioluola on hiukan eri tilanne kun kerrostalon pohjakerroksessa oleva parkkihalli. Ensinnäkin savunpoisto toimii kyllä Kivisydämestä mikäli siellä Tesla sytty palamaan. No sitten se varsinainen pihvi, mihin se tuli sieltä leviää? Ei kovin helposti maan pinnalle, kalliota kuitenkin välissä useita kymmeniä metrejä :)
 
downtime sanoi:
Kallioluola on hiukan eri tilanne kun kerrostalon pohjakerroksessa oleva parkkihalli. Ensinnäkin savunpoisto toimii kyllä Kivisydämestä mikäli siellä Tesla sytty palamaan. No sitten se varsinainen pihvi, mihin se tuli sieltä leviää? Ei kovin helposti maan pinnalle, kalliota kuitenkin välissä useita kymmeniä metrejä :)

Toki on eri tilanne. Ehkä tuossa on nyt "worst case" ajattelua, mutta peltiähän saa aina uutta ja hyvin suurella todennäköisyydellä kallioluolan tulipalosta selvittäisiin ilman henkilövahinkoja. Mutta jos tuolla Tesla ottaa kipinän, niin siinä saattaa olla ketjureaktiolle mahdollisuus ja palaneiden autojen määrä voi olla heti useampi ennen kuin pelastusviranomaiset ovat ylivoiman kanssa paikalla. Tässä vähän aikaa sittenhän normi parkkitalossa tuli levisi käytännössä kaikkiin autoihin. Ei tuollaiseen katastrofiin edes tarvita sähköautoa.

https://jalopnik.com/range-rover-fire-sparks-massive-blaze-that-destroys-1-4-1821703162

Kyllähän kerrostalojen alla olevat ovat kyllä pykälän tai pari riskiasteikossa ylempänä.
 
Tuo on totta kyllä. Henkilövahingoilta todennäköisesti välttyy mutta aineellisilta ei. Autot aivan varmasti ottavat damagea ja samoin pelastustoimet ovat heti kertaluokkaa haastavampia tuossa tilassa.

Toki näiden laitteiden yleistyessä myös tekniikka kehittyy sekä akuston paloturvallisuudessa että pelastustoimen sammutuslaitteistossa.

Vielä tuohon aikaisempaan keskusteluun Teslan korjauskuluista. Eikös superautojen korjaaminen ole kallista aina riippumatta merkistä ja mallista. Tässähän oli viime kesänä hirveä kalabaliikki kun joku oli Porschea kolhinut. Siinä vakuutusyhtiö julkisuudessa taivasteli kuinka kulut nousevat kymmeniin tuhansiin.
 
downtime sanoi:
Tuo on totta kyllä. Henkilövahingoilta todennäköisesti välttyy mutta aineellisilta ei. Autot aivan varmasti ottavat damagea ja samoin pelastustoimet ovat heti kertaluokkaa haastavampia tuossa tilassa.

Toki näiden laitteiden yleistyessä myös tekniikka kehittyy sekä akuston paloturvallisuudessa että pelastustoimen sammutuslaitteistossa.

Vielä tuohon aikaisempaan keskusteluun Teslan korjauskuluista. Eikös superautojen korjaaminen ole kallista aina riippumatta merkistä ja mallista. Tässähän oli viime kesänä hirveä kalabaliikki kun joku oli Porschea kolhinut. Siinä vakuutusyhtiö julkisuudessa taivasteli kuinka kulut nousevat kymmeniin tuhansiin.
Muista mikä auto-ohjelma oli, mutta Ferrarin F40 taisi tuulilasi maksaa yli 20000€. Tosin tuo on jo autoharvinaisuus, joten siihen varmaan turha verrata.
Mutta onhan täällä Possun ja Ferrarin omistajia, niin mitäs tuulilasi sellaiseen maksaa :rolleyes:
 
völvöxc60 sanoi:
Muista mikä auto-ohjelma oli, mutta Ferrarin F40 taisi tuulilasi maksaa yli 20000€. Tosin tuo on jo autoharvinaisuus, joten siihen varmaan turha verrata.
Mutta onhan täällä Possun ja Ferrarin omistajia, niin mitäs tuulilasi sellaiseen maksaa :rolleyes:

Saiskohan niitä "tehtaanmyymälästä" Pilkingtonilta Tampereelta? Siellähän Ferrareiden tuulilasit on tehty jo pitkään.

Ei ole montaa viikkoa, niin katselin kahta Torinon kilvissä ollutta lasinkuljetusrekkaa Kolmenkulman Apsilla yöparkissa. Ferrarin punaisia tietysti nekin.