https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

VW Amarok

D

dingdongpingpong

Vieras
Kävin tänään varailemassa koeajoa V6 Amarokista. Koeajoon ei saa kuin automaattia mutta mallistosta löytyy tosimiehelle myös V6 manuaali joka minua kiinnostaa.

Myyjälle kun kertoilin tarpeistani niin olipa yllätys jälleen kerran suomilandian säännöstelysäännöt, tehopainosuhde rajoittaa Amarokin vetomassaa, ilman lisälehteä ja ilmajousitusta Amarokilla ei saa vetää 3500kg kärryä...mitä ???

Onko foorumilla kellään amarokkia kuutosella ?

Otsikkoa täydennetty. - Quality -

Tässä jotain juttua kyseisestä mallista.
http://www.porho.fi/ajankohtaista/Koeajot/ajetaanpa--koeajossa-volkswagen-amarok-dc-highline-3.0tdi-165kw2244hv-v6new-page/

Jutusta poiketen siis mallistosta löytyy ja on saatavilla 120kw manuaalivaihteinen!!!
 
Muutaman kerran amarokilla(V6) ajaneena sanoisin että takapää todellakin kaipaa ilmajousitusta-siis ihan makavuuden takia.
 
VILLE66 sanoi:
Muutaman kerran amarokilla(V6) ajaneena sanoisin että takapää todellakin kaipaa ilmajousitusta-siis ihan makavuuden takia.

Ajoitko painoilla vai tyhjänä ?
Itse en käsitä miten ilmapussi jousituksessa pystyisi tyhjänä poistamaan pintakovuuden jousituksesta joka kaikilla valmistajilla on pienoinen ongelma.
 
dingdongpingpong sanoi:
Ajoitko painoilla vai tyhjänä ?
Itse en käsitä miten ilmapussi jousituksessa pystyisi tyhjänä poistamaan pintakovuuden jousituksesta joka kaikilla valmistajilla on pienoinen ongelma.

Tyhjänä oon ajanut, siinähän se pompotus on pahimmillaan.
Sehä se ilmajousituksen idea on että saadaan aikaan myös kohtuullinen mukavuus kevyellä kuormalla ja sitten kantaa myös isommankin lastin.  Onhan niitä laitettu ihan toimivia korjaussarjoja sinne amarokin taka-akselille, mutta päästänkö sillä riittävään lopputulokseen sitä en tiedä ja jäänee jokaisen itse arvioitavaksi.
 
Kirjoitellaampa kokemuksia Amarokeista.

Ensinnäkin V6+8at, ihan ok mutta tällä moottorilla pärjäisi mainiosti 4 max 5 vaihteisella laatikolla ja lisäksi ajaminen tuntuisi jopa ”tanakammalle” kun mentäisiin väännöllä. Nyt system-shimano tikuttaa vaihdetta toisen perään esim kaupungissa liikennevalojen välillä käydään 1-2-3-4-5-6-5-4-3-2-1 joka on aivan typerää ja myös tuntuista.

Takajousitus, sehän on järkyttävän kova, ilmapalkeissa on pidettävä min 1bar painetta (valmistajan suositus) ja tämä jäykistää ennestään rautajousien+iskareiden lisäksi perää. Ha mallista kaverini otatti Punkalla ”lastun” pois ja jousitus vastaa täysin henkilöautoa, sitä a6:stakin.

Vaikka paperilla tämä kiihtyy ja kulkee niin ei tunnu sille, aika letkeä peli.
 
Amarok ollut alla nyt 40tkm ja 10kk. 5-paikkainen henkilöautomalli 2.0TDI BiTDI 132kW + at8. Neliveto on jatkuvatoiminen (Torsen). Auto on vm 2012 ja ensimmäinen omistaja hyvin varustellut (joku exclusive malli = nahkaverhoilu ja navi jne)

Kokemuksia ja kommentteja:

Hyvää:
- Toiminut ongelmitta
- hiljainen sisämelu
- suhteellisen puhdikas voimalinja 100km/h nopeuteen asti
- hyvä automaattilaatikko
- kohtuu leppoisa ajettavuus pickupiksi
- omat ajot 95% maantietä 80-100km/h rajoituksilla ja motaria
- hyvä auto perävaunun vetoon varauksin
- huoltoväli 40tkm, vaihdoin itse tosin puolimatkassa öljyt
- rullautuva lavakate lisää lavan monikäyttöisyyttä ja pohjalla oleva matto estää tavaroiden liukumisen
- vakio halogeenit on hyvät, lisäpitkät tietty parantaa vielä tilannetta ja sopii auton keulallekin hyvin
- ohjaamon sisäleveys riittävä henkilökuljetuskäyttöön myös
- RNS510 navilla ja BT:llä + peruutuskameralla kohtuullisen monipuolinen
- säilytystiloja kohtuullisesti
- astinlaudat/kylkiputket
- jatkuva neliveto
- herättää yksilahkeisissa jonkinmoisia värinöitä (  8) )

Ei niin hyvää:
- ohjaamo lyhyt perhe/turvaistuin käyttöön
- rullautuvan lavakatteen alla iso tavaratila, mutta ei täysin vesi- tai pölytiivis. Ei oikein ole käyttökelpoinen, joten kauppakassit jne löytyvät usein takamatkustajien jaloista. Meillä molemmat takamatkalaiset vielä turvaistuimissa joten ei juuri haittaa.
- korkeahko kulutus, maantiepainotteinen kevyt ajo noin 9L/100km webasto mukaan lukien
- ei tee mieli ajella yli 100km/h moottoritiellä, ei ajettavuuden eikä kulutuksen osalta
- moottorin ääni nousee myös esiin moottoritievauhdeissa vaikka rengasmelua ei juuri olekaan (275/55R20 Nokian Rotiiva)
- ison kokoinen suomalaisiin parkkiruutuihin
- jähmeä kaupungissa
- vetokoukku vakio renkaallakin liian korkealla (määräyksiin verrattuna), aisapainoa liikaa ja jotkin kaksiakseliset kärryt vaeltaa alamäissä kun etummaisella akselilla liian vähän kuormaa
- surkea vakioäänentoisto
- etupenkit rajallisin säädöin (ei mm. ristiseläntuen säätöä)
- kovin muovisen oloinen vrt muut VW:t
- ajo mutkatiellä nyt ei ole tämän autotyypin ominta aluetta missään muodossa
- kun lapsi haluaa itse kiivetä takapenkille, pudotessa matka maahan on aika pitkä...
- kallis käyttövoimavero (noin 900€/vuosi)

Jos uutta pitäisi ostaa, hyvin tarkkaan ostajana laittaisi miettimään 75k€ henkilöauto Amarok vai iso farmari / SUV hyvin varustein. Näillä pick-upeilla on kuitenkin omat rajoitteensa mitä tulee ihan jokapäiväiseen käyttöön niin ajodynamiikan kuin esimerkiksi tavaratilan käytön osalta.
 
dingdongpingpong sanoi:
Takajousitus, sehän on järkyttävän kova, ilmapalkeissa on pidettävä min 1bar painetta (valmistajan suositus) ja tämä jäykistää ennestään rautajousien+iskareiden lisäksi perää. Ha mallista kaverini otatti Punkalla ”lastun” pois ja jousitus vastaa täysin henkilöautoa, sitä a6:stakin.

Vaikka paperilla tämä kiihtyy ja kulkee niin ei tunnu sille, aika letkeä peli.

Ilmajousituksella tässä tapauksessa ei saada pehmeyttä tyhjänä ajoon,vaan mimenomaan kantavuutta lisää...näin meinas jälleenmyyjäkin. Tiedätkö teknisesti enemmän tuosta lastun poistosta, Punkalle täältä matkaa vähän liikaa...
Itse kaipaisin kans pehmeyttä, koska tyhjänä mennään pääasiassa.

Edit:lainaus korjattu
tomppa
 
Tänään tuli lyhykäisesti testattua Amarok V6 tdi manuaalia. Töissä oli tällainen käytössä. Vuosimallia en tiedä. Kilsoja oli todella vähän. Ja mikä koomista, DPF valo mollotti taulussa. Samassa käytössä oli ennen Hilux eikä sen kanssa ollut tietääkseni DPF ongelmia.

Kiva oli lukea tuosta edeltä omistajan kokemuksia. Minä ajoin maksimissaan n 50kmh nopeutta, joten otanta jäi hyvin kapeaksi. Mutta kyllä siitä fiiliksiä sai.
Mielikuva oli edeltäjä Hiluxista, joten siihen vertautuu.
Amarok on lähellä normi henkilöautoa tuntumaltaan. Kevyt ohjaus ja muutenkin kevyet hallintalaitteet. Alusta tuntui todella kovalta. Ergonomia jotenkin erikoinen. Hyppäsin rattiin Transporterista, joten eroa toki on. Mutta erittäin miellyttävä oli kuskinpaikalla hallinnoida autoa. Manuaalista en pidä enkä pitänyt siitä tässäkään autossa. Moottori vaikutti erittäin nöyrältä. Ehkä hivenen äänekäs. Ois kyllä mukava kokeilla tällaista autoa esim vaunun vedossa. Automaattina toki.
 
Tällä hetkellä alla jo neljäs Amarokki, ei vaan muihin saa vastaavassa hintaluokassa vastaavan tehoisia koneita, veto-ominaisuuksia ja maastokyvykkyyttä saati ajettavuutta, eikä 40tkm huoltovälikään ole pahitteeksi...

Ensimmäinen oli vuoden 2011 Argentina malli 2.0 163hv TDI manuaalilla, mutta jatkuvalla Torsen-nelivedolla. Meni suhteelisen pienellä, mutta kilsoja rupesi tulemaan vuoteen vähän liikaa niin meni vaihtoon "halvempien" kilsojen metsästyksessä... Tällä ajoin itse n. 40tkm (45-85tkm mittariin.) Vikana oli vaikea ykkösen kytkeytyminen (tyyppivika korjautui softapäivityksellä) ja turbon kumisen? imuputken muutaman sentin halkasijaltaan oleva reikä (takuuseen).

Toinen 2013 2.0 TDI 4Motion 180hv olikin sitten uudesta n. 40tkm. Taas kilsat ja kulut jne... Eikä kulku vastannut kulutusta ja taas metsästettiin edullisempaa kulkinetta. Ei ongelmia.

Kolmas 2017 V6 malli automaatilla ja täten jatkuvalla nelivedolla. Tähän päädyttiin takaisin muutaman hankalan vetotilanteen jälkeen (peilijäätä+lunta+90 asteen kurvit + jyrkkä mäki ja perässä yli 2tn...). Tämän V6 mallin kulku riitti, eikä mitään vikaa ollut, mutta elämäntilanteen muuttuessa tuli tarve yli 2 paikkaiselle autolle...  Tämäkin oli sen päältä 40tkm. Ei ongelmia. Lisä-äänieristys oli kyllä hintansa arvoinen (tässä ja aiemmassa). Tässä oli myös ilmajouset takana.

Neljäs on nyt sitten tämän vuoden V6 automaatilla ja jatkuvalla nelivedolla, jolla rullattu vasta muutama tuhat km. Täytynee asentaa lisä-äänieristyksiä takaseinään, sen verran paljon enemmän meteliä kuin aiemmissa eristetyissä, vaikka onkin takapenkit edessä.

Ehkäpä nämä Rokit eivät ole niin dynaamisia ajaa, mutta kurvinopeudet saadaan kyllä ihan tarpeeksi korkealle, monen yllätykseksi. Ohjaustuntokaan ei ole mahtavin, mutta ovat kuitenkin loogisia ajaa. Automaattikin toimii paremmin, kunhan kilsoja saa alle ja tottuu kuskin tapoihin, muuten kyllä ihan loistava, ja turbiininluistatuksella pääsee ilman alennusvaihteistoja hyvinkin pahasta paikasta. Automaatin ja koneen yhteistyö paranee merkittävästi 15tkm mennessä, eli kuten yleensä, aiemmat kuskit ja heidän ajotapansa vaikuttavat merkittävästi esittelyautojen automaattien toimintaan...

En suosittele lisäilmajousia taakse. Muuttavat auton luonnetta vakaammaksi kurveissa ja merkittävästi jämäkämmäksi, ja tätä kautta merkittävästi epämukavammaksi epätasaisella tiellä. Jos tarvitsee lisäkantavuutta tai korkeussäätöä, tai rekiseröinnin alennetun autoveron pakettiautoksi niin sitten toki asia erikseen. Ohjekirjan mukaan muuten minimipaineet ovat 0,5bar missä tosiaan ilmajousia "ei pitäisi" tuntea, vaan auton omien lehtijousten tulisi kantaa, mutta silti samat negatiiviset ja posiitiviset puolet säilyivät. Yli 1barin paineilla taas merkittävää vetelyä urissa motareilla yms. Lisäkorkeuttahan näillä saa mukavasti taakse, jopa alimmassa asennossaan.
 
Tuli hommattua lähinnä kärryn vetoon otsikon mukainen peli.
Löytyi 17tkm ajettu viimeisinä Suomeen rekattu yksilö.
Sinällään mukava kun myyjä oli ymmärtänyt riisua autosta heti oston jälkeen ne wolkarissa eniten vikaantuvat tilpehöörit.
Alusta myös uusittu heti uutena sekä vinssi upotettu keulaan, rosteri tilpehöörit helmoissa ja lavalla. Renkaat myös päivitetty sopivaan kokoon.
Itselle sitten jäi hytin äänieristys ja kaiuttimien päivitys. Takajouset päivitin myös viisilehtisistä kolmilehtisiin(ilmat lisänä). Lavakaareen sitten uusi tehokkaampi valopalkki ja lavalle kolmiosainen taitettava kansi. Hieman haastetta oli löytää tuo lavakansi joka sopii lavakaareen kanssa samaan pakettiin mutta nyt on mieleinen. Wolkkarin soitin tekisi mieli päivittä Alpine halo 11. Kuten ketjussa aikaisemmin mainittu niin ohjaus "ei wokkari"tasoa, mutta huomattavan hiljainen auto ja liikkuu yllättävän hyvin.
 
VILLE66 sanoi:
Tuli hommattua lähinnä kärryn vetoon otsikon mukainen peli.
Löytyi 17tkm ajettu viimeisinä Suomeen rekattu yksilö.
Sinällään mukava kun myyjä oli ymmärtänyt riisua autosta heti oston jälkeen ne wolkarissa eniten vikaantuvat tilpehöörit.
Alusta myös uusittu heti uutena sekä vinssi upotettu keulaan, rosteri tilpehöörit helmoissa ja lavalla. Renkaat myös päivitetty sopivaan kokoon.
Itselle sitten jäi hytin äänieristys ja kaiuttimien päivitys. Takajouset päivitin myös viisilehtisistä kolmilehtisiin(ilmat lisänä). Lavakaareen sitten uusi tehokkaampi valopalkki ja lavalle kolmiosainen taitettava kansi. Hieman haastetta oli löytää tuo lavakansi joka sopii lavakaareen kanssa samaan pakettiin mutta nyt on mieleinen. Wolkkarin soitin tekisi mieli päivittä Alpine halo 11. Kuten ketjussa aikaisemmin mainittu niin ohjaus "ei wokkari"tasoa, mutta huomattavan hiljainen auto ja liikkuu yllättävän hyvin.
Tämän kulkua on mukava seurata. Laitahan kuviakin jossain vaiheessa. Milläs koneella nämä ovat? Kaveri hommasi vetohommiin Hiluxin kuorma-autona.
 
Sande sanoi:
Tämän kulkua on mukava seurata. Laitahan kuviakin jossain vaiheessa. Milläs koneella nämä ovat? Kaveri hommasi vetohommiin Hiluxin kuorma-autona.

Joo, samaa mieltä. Tallia vaan rohkeasti pystyyn! Vähän vaihtelua näihin perus henkilökuljettimiin mitä täällä valtaosa on.
 
Sande sanoi:
Tämän kulkua on mukava seurata. Laitahan kuviakin jossain vaiheessa. Milläs koneella nämä ovat? Kaveri hommasi vetohommiin Hiluxin kuorma-autona.

En nyt niin tunne Audin tekniikkaa, mutta käsittääkseni moottorin ja vaihteiston osalta sama kun Audin laitteet 3l 272 hepan moottorilla 8v automaatilla ja torsen nelivedolla.
Toki putkisto muutettu ja ohjelmoitu uudelleen.
 
Itellä ollut aina työautona joku pick-up ja jokin niissä vaan kiehtoo.Amarokkikin oli muutaman vuoden ,tosin hieman vanhempi. Nykyään hilux,ei ole kyllä amarokin veroinen.