https://tummennuskalvot.fi/

Talvirenkaiden valinta

Markku J

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Talvirenkaiden valintapäätös seuraavaan autooni on erittäin ajankohtainen. Testit on luettu, ja useampia merkkejä koeajettu, joten tieto- ja kokemuspohjaa pitäisi siis olla, mutta siltikin valinnan vaikeus iski taas päälle.

Nykyisessä autossani on uudet Hakkapeliitta 8:t. Niistä on pääosin hyvää sanottavaa. Aivan uutena ne olivat erittäin huonot oikaisemaan ajolinjan ohjauksen korjausliikkeen jälkeen, siis palauttamaan ohjauksen suoraan, kuten kesärenkailla homma toimi. Nyt renkaiden sisäänajon tultua tehdyksi on tuo ongelma lieventynyt, ja kai siihen on tottunutkin, kun se ei enää häiritse olennaisesti. Asiaa on auttanut myös oikeiden rengaspaineiden etsintä "haarukoimalla". Paineet ovat nyt 2.8. Hkpl 8 on melultaan aika siedettävä nastarengas, vaikka nastoja on paljon. Muutama hieman pelottava mustan jään tilanne on tullut kaupunkiajossa niiden kanssa koettua, ja silloin olin mielissäni, että valitsin nastat.

Nyt koeajossa olevassa Golfissa on alla Hakkapeliitta R2 -kitkat (225/40-18). Todella mukavat renkaat. Hiljaiset, kuten kitkat aina. Melko liukkaat märällä suhteellisen tehokkaan auton alla. Joka tapauksessa tällainen jäätön keli kitkojen kanssa nostaa taas esiin ajatuksen laittaa mukavuus turvallisuuden edelle. Yritän muistutella itseäni, että uusi työmatkani vie minut 2 kertaa päivässä 35 km taipaleen läpi syheröisten kaupunkiteiden, joilla nuo mustan jään tilanteet juuri koin. Tämä ajatus puoltaa valitsemaan Hakkis 8:n myös tulevaaan autoon. Toivottavasti nastojen pysyvyys on edelleen hienolla tasolla, kuten aiemmissa Nokian renkaissa on ollut. Onko muilla jo tästä kokemusta tehokkaan etuvetoisen alla ?

Kuvassa aika nätti talvivanne ja rengas, joka ei sekään auton kesäasua isommin rumenna (Hakkapeliitta R2, 225/40-18). Kura sen kyllä tekee näillä keleillä.

IMG_0084.JPG


 
Käyppä Markku lukaisemassa tuo minun Hakkis-blogi areenalta läpi. Päivitän sinne Hakkapeliitta R2 kokemuksia.

Kuitenkin sen mitä ajelin demotourilla Jetta Hybridiä Hakkis 8:lla ja R2:lla (17" vanteella) sekä perään omaani, täytyy sanoa että R2 vie ajettavuudessa ja tuossa suuntavakavuudessa ja ajolinjan korjaustarpeessa voiton 8:sta. Koot kuitenkin olivat "Normaaleja" 205/55R16 sekä 205/50R17.

Ei ole vielä täällä Oulussa vastaan tullut keliä, missä nastattomalla renkaalla ei pärjäisi, joten en usko että sinullakaan ongelmia tulisi omissa autoissasi.
 
Mulla ei ole kitkasta (R2) kokemusta mutta tämä nasta 8 on ollut erinomainen. Lukaise toki minunkin blogit, arenalla nyt mutta kohtapuoliin varmaan Nokianin sivuillakin... ja ehkäpä täällä.

Mutta, itse en ole kokenut mitään ongelmia ohjauksen kanssa, oikeastaan juuri päinvastoin. Minusta tämä hakkis kasi nastoin on jopa nautinnollinen ajaa. Äärimmäisen tarkka ja tunnokas. Taannoin piti ihan "naatiskella" 4-numeroisella tiellä renkaan millin tarkkaa käytöstä.

Kysyit tuota nastojen pysyvyyttä alla. Tiedä mikä nyt tehokas on että mutta tämä on biili vääntää sen 350 Nm ja tuottaa tehoa 220 hv. Luistoneston valo vilkkuu vaihteet 1-, 2-, 3- j 4 kun kierrokset menee tehoalueelle (4000 rpm) kuivalla asfaltilla eli kyllä siellä nastojen pysyvyyttä punnitaan. Yhtään ei ole karannut. Luistonesto aktivoituu normijäisellä tiellä joka vaihteella ohituksissa ja ääriliukkailla esimerkiksi vakionopeussäätimellä ajo on hankalaa kun vastamäessä lähtee "sutimaan" ja vakkari tippuu pois.

En toki halua tuhota renkaita joten luistonesto pysyy päällä. Tänään jouduin ajamaan niin hankalassa sohjossa jyrkkiä ylämäkiä, että varmuudeksi kytkin luistoneston pois. Samaa reittä palatessa ajoin luistoneston kanssa koska mennessä ei ollut mitään ongelmia, niin eipä ollut ongelmia luistoneston kanssakaan.

XDS alkaa olemaan mulle kohta uskonto. Ei uskoisi, miten paljon parempi systeemi se on tavalliseen EDL "lukkoon" verrattuna.

Ja uusille jäsenille / lukijoille, autoni on Octavia RS 2.0 TSI manuaali. Markku J ja ConD tuon nyt tietääkin :)
 
Markku J sinäkin ja vaimosi ajatte pks:lla jossa suurin osa ajosta sulilla teillä. Nastojen rapina, niiden sutaisu lähdöissä ja tunne kuin rullalaakereilla ajaisi puoltavat kyllä kokemukseni mukaan hyvää pohjoismaista nastatonta rengasta. Kokemuksia on kyllä ehtinyt Hakkis R2:lla kertyä myös yöpakkasen jäljiltä mustasta jäästä ja sohjosta, ja erinomainen rengas myös pidon ja turvallisuuden osalta. Kun vielä nykyajan vageissa on hyvin toimiva ajonvakautus, en näe mitään riskiä myöskään naiskuskille. Vaimonikin on ajanut kautta aikain kitkarenkain varustetuilla kaaroillani kaikissa keleissä eikä ongelmia. Lisäksi R2 on riittävän vakaa myös kuivalla asfaltilla ja märkäpito kitkaksi hyvä. Aivan muuta toista kuin aikoinaan RSi:ssä.
 
Roomsterin alla 195/55R15-koossa olevat Nokian Hakkapeliitta 8:t tuntuvat olevan oikein onnistunut valinta. Ohjauksen tunto välittyy hyvin ja palautuskin on kohtuullista. Eivät tunnu liian löysiltäkään.

IMG_0624.JPG
 
ContiIceContact voi olla myös hyvä valinta, mutta tosta renkaasta on hieman ristiriitaisia kokemuksia. Joillain se toimii hyvin (kuten mun Polon alla 195/55R16 koossa) ja joillain on kuulemma kauhea luiru ajaa.

Contista kannattaa huomata sellainen seikka, että vanhemmassa BD-mallissa on enemmän nastoja ja niiden ulkonema on suurempi kuin uudempi HD-malli täyttää uudet nastasäännöt eli renkaassa on vähemmän nastoja ja niiden ulkonema on selvästi pienempi. Tuon ulkoneman eron tuntee parhaiten kun kämmenellä pyyhkäisee renkaan pintaa.

Kuvassa ylempänä HD ja alempana BD, rengaskoko molemmissa täsmälleen sama.

20AC4446-87FC-4DB7-9453-8E26CEB6CC5B_zpsdqf6dz3w.jpg
 
Seba_N sanoi:
ContiIceContact voi olla myös hyvä valinta, mutta tosta renkaasta on hieman ristiriitaisia kokemuksia.

Kyllä itsekin alan antaa ääneni näille, ovat aika herkät oikealle paineelle, rullaavuudesta hieman pyyhkeitä joskin voi olla että osa tästä huonosta rullaavuuskokemuksesta mennee autoni tukkoisuuden piikkiin.
 
Minä ajan kitkoilla.

Kolme talvea meni Continentaleilla, nyt tuli alle Michelin Xin 3.

Ovat paremmat aikalailla kaikessa. Pito (sen mitä tänä talvena on pystynyt toteamaan..) ajettavuus, melu.
Ja ovat vielä halvemmatkin.  8)
 
ConD sanoi:
Käyppä Markku lukaisemassa tuo minun Hakkis-blogi areenalta läpi. Päivitän sinne Hakkapeliitta R2 kokemuksia.

Kuitenkin sen mitä ajelin demotourilla Jetta Hybridiä Hakkis 8:lla ja R2:lla (17" vanteella) sekä perään omaani, täytyy sanoa että R2 vie ajettavuudessa ja tuossa suuntavakavuudessa ja ajolinjan korjaustarpeessa voiton 8:sta. Koot kuitenkin olivat "Normaaleja" 205/55R16 sekä 205/50R17.

Ei ole vielä täällä Oulussa vastaan tullut keliä, missä nastattomalla renkaalla ei pärjäisi, joten en usko että sinullakaan ongelmia tulisi omissa autoissasi.

Komppaan tätä. Toistaiseksi R2:lla ei mitään ongelmia ole tullut vastaan ja toimii erinomaisesti E91:ssä (myös tunnetusti herkän DTC:n kanssa). Hiljaisuus ihastuttaa joka ikinen kerta kun autolla ajaa, samaa ei voi sanoa niistä Nokian nastoilla varustetuista autoista mitä olen testannut. Pari päivää sitten ajoin kuitenkin Saab 9-3:sta (vm. 2008, 16") Contin nastoilla, jotka vaikuttivat melko hiljaisilta ja toki pitäviltäkin. Saabin ohjaus noilla renkailla ei tosin vakuuttanut (kevyt, tunnoton, kallistusten mukaan vievä), toki lienee auton ominaisuus vaikken muistakaan tätä niin vahvana aiemmin ajamistani Saabeista.
 
Toi R2:sten hiljaisuus on kyllä musiikkia korville. 
Ekat oikeat kitkat alla ja positiivisesti yllätyin pitoon ja tohon hiljaisuuteen.
 
Kyllähän nuo R2:t houkuttelee sillä ihanalla hiljaisuudellaan. Mutta miten mahtaa sitten olla kaupunkisyheröissä, kun äkkiseltään tulee musta jää vastaan ? Sitä minä pelkään, kun työmatkareittini Tuusula - Pitäjänmäki tulee viemään minut kiertoteille ohi Vihdintien.
 
Markku J sanoi:
Kyllähän nuo R2:t houkuttelee sillä ihanalla hiljaisuudellaan. Mutta miten mahtaa sitten olla kaupunkisyheröissä, kun äkkiseltään tulee musta jää vastaan ? Sitä minä pelkään, kun työmatkareittini Tuusula - Pitäjänmäki tulee viemään minut kiertoteille ohi Vihdintien.
Hesassa tulee ajeltua päivittäin niin kun aiemminkin mainitsin niin pito yllätti. Arabianrannassa mutka mikä tulee lahentieltä käännyttäessä sörkän suoralle on aika tiukka ja vielä kun oli vähän jäätä ja lunta niin hienosti toikin mutka meni pienintäkään pidon irtoomisen tunnetta.
Luotan noihin renkaisiin kun sokee keppiinsä että en sen takia jättäis ostamatta enään jatkossa vastaavia.
 
Kyllä kitkat ovat 10v takaiseen verrattuna menneet aimoharppauksen eteenpäin, joten en näe itse omilla ajoillani syytä enää miksi nastojen ropinaa kuunnella. R2 on kaikesta huolimatta liikkeissään rauhallinen, joten mitään ylläreitä ei ole tullut, vaan rengas on sujuva kaveri monessa kelissä.

Nytkin Oulussa tiet ovat ajourilta märät ja sulat, mutta vieressä monilla pienemmillä teillä sitten on jääpolanteet. Tottakai jos polanteen päälle menee, onhan se liukas. Mutta rajat pidolle on kuitenkin selkeät eivätkä yllätä. Nastoilla voi tulla äkimpää eteen jäällä se tilanne, että luottaa pitoon liikaa, kunnes se onkin jo loppu.

Nyky-ESP ainakin Jettassa on niin sivistynyt, että se ei päästä isoja vahinkoja sattumaan mutta on silti ajossa huomaamaton.
 
Jossakin taisin jo kirjoitellakin, kun kävin maanantaina Rovaniemellä reissun. Lähtiessä Oulussa satoi vettä ja tiet sulat, mutta märät. W211:n alla 2012 vuodelta olevat Contin kitkat 225/(jotain :-[)/16. Keli muuttui jossain puolessa välissä jäiseksi, eli tie näytti täysin märältä, mutta olikin jäässä tuon veden alla. Yhdessä ohitustilanteessa meinasi vähän perä karata, mutta ajonvakautus puuttui peliin särmästi. Kemi-Rovaniemi väli olikin sitten ihan puhtaasti jääpintainen urien osalta, mutta muuten lumipinnalla. Hyvin pärjäsi kitkoilla. Tietysti se itselläkin pieni pelko oli koko ajan, mutta toisaalta se vaikutti myös ajokäytöksessä skarppaamiseen, joka varmaankin oli hyvä asia.

E90:ssä on pari vuotta vanhat GY Ultra Grip Ice+ kitkat 225/45/17 ja hyvin olen niilläkin pärjännyt. Oikeasti nämä nykyaikaiset kitkarenkaat (siis nämä ns. paremmat merkit) ovat todella hyviä pidon ja pidon menetyksen ennustettavuuden suhteen. Plussaa tulee tietysti hiljaisuudesta, kun Oulussakin tuota suolaa kylvetään ihan huolella, niin tiethän ovat kuiviä/märkiä suurimman osan vuodesta.

Wanhaan väyryseen puolestaan piti ostaa Nokian hkpl 8:t, kun autossa ei pahemmin ajonvakautuksia ole, niin ajattelin maksimoida turvallisuuden tuossa.
 
Markku J sanoi:
Kyllähän nuo R2:t houkuttelee sillä ihanalla hiljaisuudellaan. Mutta miten mahtaa sitten olla kaupunkisyheröissä, kun äkkiseltään tulee musta jää vastaan ? Sitä minä pelkään, kun työmatkareittini Tuusula - Pitäjänmäki tulee viemään minut kiertoteille ohi Vihdintien.

No huh! Markku J etkös sinä ole vanha kokenut AUTOmies etkä just ajokortin saanut arka ja kolarialtis nainen? Minulla on ollut nastatonta jo ennen esp/esc-systeemiä olevissa autoissa, eikä ongelmia. En ole valotolpan ympärille onnistunut autoani vääntämään, eikä klommon klommoa ole tullut nastattomilla renkailla. Sinunkin autot sentään abseilla ja ajonvakautuksella, nou hätä. Testasin viime talvena Contin CV5:set peilijäällä (täysin karhentamaton jää) ja puri siihenkin pysähtyen aivan ok. Olen ajanut kitkarenkailla etelässä ja pohjoisessa, lumipolanteella ja rannikon jäisillä mutkaisilla sivuteillä, ja normaalisti on selvitty. Ole ennakkoluuloton, ja hanki R2 nauttien samalla hiljaisuudesta ja vailla rullalaakereiden päällä-menoa. 8)
 
Itse jos ajaisinkin tuota autoa yksin, niin kitkat ottaisin ilman muuta. Ajattelin tyrkyttää sitä avopuolisolle myös, että pääsen Audin rattiin. Siitä johtuu tuo nastojen mietintä.
 
Markku J sanoi:
Itse jos ajaisinkin tuota autoa yksin, niin kitkat ottaisin ilman muuta. Ajattelin tyrkyttää sitä avopuolisolle myös, että pääsen Audin rattiin. Siitä johtuu tuo nastojen mietintä.

Minun emäntä ajaa varmasti sinun vaimoa vähemmän ja on melko arka, mutta hyvin on pärjännyt nastattomilla. Ei niin minkäänlaista ongelmaa, ja itsekin kehuu niitä nastarenkaita kivemmiksi ajaa. :)

No joo, en tässä tyrkytä sen enempää, kunhan totesin omia kokemuksiamme....
 
Markku J sanoi:
Itse jos ajaisinkin tuota autoa yksin, niin kitkat ottaisin ilman muuta. Ajattelin tyrkyttää sitä avopuolisolle myös, että pääsen Audin rattiin. Siitä johtuu tuo nastojen mietintä.

Varsinkin kun on nelivetoinen auto kyseessä, niin se tien liukkaus  voi yllättää aika pahasti jarruttaessa, auto menee pulkkana ja edessä oleva risteys tai autonperä vain lähestyy.
 
Tuossa kun pari viikkoa sitten vaihdoin Octavian Superbiin, niin olin jo aikeissa asettaa kaupan ehdoksi sen, että vaihtavat Superbiin kitkojen (Hakkapeliitta R) tilalle nastat, mutta lankomies sai puhuttua ympäri pitämään kitkat. Täytyy sanoa, että noin tyytyväinen en ole vielä koskaan ollut siihen, että minut on puhuttu ympäri johonkin! Octaviassa oli alla Hakkapeliitta 5:t koossa 195/65 R15 ja Superbissa siis nuo Hakkapeliitta R:t koossa 225/40 R18 ja eroa on kuin yöllä ja päivällä, R:ien eduksi. Pitoa tuntuu olevan jopa pakkasjäällä enemmän kuin vitosissa. Ainoa alusta tuntuu olevan tuo plussakelien märkä jää, siinä nasta toimii paremmin.

Kakkosautossa on Hakkapeliitta 7:t, eikä nuokaan tunnu olevan yhtään noita R:iä paremmat. Näillä näkymin ei ainakaan meidän ykkösautoon ole enää tulossa kuin kitkarenkaita. Kakkosautossa saattaa joutua pitämään edelleen nastoja, kun vaimo ilmoitti ykskantaan, ettei aio kitkarenkailla ajaa. :)

Mielenkiintoista sitten aikanaan päästä vertaamaan näitä R:iä ja R2:sia keskenään.
 
A3 quattroon otan kyllä nastat. Pekka T kertoikin jo syyn. Sen kanssa innostun liian helposti kokeilemaan menemisen rajoja, enkä siksi halua antaa yhtään pois tuosta jarrutusmatkasta tai sivuttaispidosta pikku sladissa.

Ocu RS:n tilanne tässä on vielä harkinnassa.
 
Tää on muuten hassua.. Nelikkoon jostain syystä ottaisin aina nastat... Etuvetoon taas ehdottomasti kitkat..

Mikälie fiksaatio.. Kai se että etuvedolla tietää jo muutenkin että on pluikasta, ja nelikolla haetaan pidon"maksimoimista", myös henkisesti  ;D

Takavetoon? No takaveto ei minusta tarvi talvirenkaita ollenkaan!
 
Minulla on ihan sama outous ajattelussani. Muistan vieläkin kuinka hauska laite A4 q oli talvella nastarenkain. Kitkoilla en olisi uskaltanut nautiskella yhtä reilusti. A7 ja A6 taas isompina lotjakkeina eivät ihan yhtä hauskoja leikkikaluja olleet.
 
Markku J sanoi:
Minulla on ihan sama outous ajattelussani. Muistan vieläkin kuinka hauska laite A4 q oli talvella nastarenkain. Kitkoilla en olisi uskaltanut nautiskella yhtä reilusti. A7 ja A6 taas isompina lotjakkeina eivät ihan yhtä hauskoja leikkikaluja olleet.

Nelikkoon kitkat koska jos nastoilla alkaa leikkiä niin keväällä nekin on kitkat...

Ja A7 & A6:lla nyt ei voi valitettavasti muutenkaan talvella leikkiä.
 
Ei se tehoja tartte. Luistossa kun tulee vaikka paljaalle asfaltille niin voipi nastat saada kyytiä. Ja A6 / A7 nyt ei esp:tä saa pois päältä niin niissä hauskuus loppuu juuri kun olisi alkamassa.