https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Vikakoodinlukijat ja OBD-testerit

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
VCDS:lle on näemmä oma topicci mutta en löytänyt aiheesta muuta keskustelua. Jos olin puusilmä ja aihe oli olemassa niin saa yhdistää.

Tarkoitus olisi hankkia jokin toimiva testeri, että pääsisi välillä tutkimaan noita omien autojen sielunmaisemia sekä tarkastelemaan ja nollailemaan silloin tällöin satunnaisia vikakoodeja. Kaiken maailman vikakoodinlukijoitahan saa nykyään vaikka mistä motobiltemahonkkaristakin, mutta mikä sitten on hyvä ja mikä ei on kokonaan toinen kysymys. Silmiini osui pari päivää sitten tällainen: http://www.jokamies.fi/ostamassa-kaytettya-tarkista-auton-kunto-uudella-mobiilisovelluksella/ eli tanskalainen MobilScan joka toimisi langattomasti esim. älypuhelimen kanssa.

Onko kenelläkään mitään näkemystä tästä laitteesta, tai muusta vastaavasta langattomasta pelistä?
 
Itellä käytössä ELM 327 obd porttiin laitettava pieni ja halpa bluetooth kikkare ja sen kanssa android kännykässä ilmainen lukuohjelma 'obd car doctor'. Noilla lukee ja nollaa vikakoodit.. muitakin temppuja varmaan pystyy tekemään, mutta vaatisi enempi perehtymistä.
 
Itsellä carly for BMW ohjelma (Apple). Palikoina USB, bluetooth ja wifi versiot (ELM-327). Autoa voi koodata, katsoa arvoja ja lukea vikakoodit.
 
Mulla myös tuo Carly
http://www.mycarly.com/product/bmw-app/

Wifipalikkana toistaiseksi vielä ELM327 joku halpis kiinanversio. Tilattu dealextremestä. Ei ihan kaikkia parametrejä ja ecuja näytä löytävän tuo. Täytyy hommata tuo carlyn oma wifipalikka
http://www.ivini-tech.de/en/adapter/ios-bmw/

Niin ja lisäksi mulla on DashCommand softa
http://www.palmerperformance.com/products/dashcommand/iphone/index.php

jolla voi tehdä erilaisia lisämittareita ja mittailla erilaisia arvoja autosta. Itselleni laitoin mm. akkujännitteen näkyviin ja jäähdytysveden lämpömittarin (kts kuva) kun niitä ei kojelaudasta löydy.
 

Liitteet

  • ImageUploadedByTapatalk1445147977.175848.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1445147977.175848.jpg
    79,8 KB · Katsottu: 431
Vanha aihe, mutta nostan silti kun otsikko passaa edelleen.

Olen alkanut tulla siihen tulokseen, että noista yleismallisista testereistä on melkein yhtä paljon haittaa, kuin hyötyä. Asiahan ei niinkään koske tätä foorumia joka on varsin painottunut uudempaan autokalustoon, mutta enemmän tee-se-itse henkisillä autofoorumeilla... nykyään joka toinen viestiketju alkaa jollain vikakuvauksella ja toteamuksella "vikakoodeja ei ole". Ja lähes aina, jos testeriä ei ole erikseen mainittu, niin käytössä on ollut joku muutaman kympin yleismalli joka ei saa koodeja esille.

Jokaiselle automerkille on se oma työkalunsa, VW-konsernissa se on VCDS (tai VAS), Mercedeksellä STAR, BMW:llä Inpa... jne jne

Kun sellaisella skannaa autonsa läpi, näkee oikeasti mitä vikakoodeja siellä on.

Erityisen hävyttömältä tuntuu esim Motonetin tarjoama vikakoodien luku maksua vastaan. Hekään tuskin muistavat mainita, että heidän yleistesterinsä ei sitten välttämättä pääse kiinni läheskään kaikkii järjestelmiin ja saattavat tiettyjen automerkkien/koodien kohdalla jopa näyttää ihan väärää tietoa.  :rolleyes: Raha kyllä kelpaa (19€ näyttää olevan hintapyynti).

Saahan noita yleismallisia palikoita käyttää, mutta kannattaa kuitenkin tiedostaa niiden rajoitukset, jos oikeasti aletaan vikoja tutkimaan.
 
Mika_M sanoi:
Olen alkanut tulla siihen tulokseen, että noista yleismallisista testereistä on melkein yhtä paljon haittaa,

TÄYTTÄ totta - noilla yleisillä vain saa aikaan lisää pähkäiltävää ja jos kaupallisesta käytöstä on kyse niin lisää veloitustunteja.

Mika_M sanoi:
Mercedeksellä STAR, jne jne
Kun sellaisella skannaa autonsa läpi, näkee oikeasti mitä vikakoodeja siellä on.

Ja varsin lähelle jopa itse ongelmaa - toki merkki skannerillakin on tehtävää tulkintaa selvitystä.

Merkkifoorumeilla on palstoja mistä käy ilmi missä skannereita on - miksi ei täälläkin...  MB:n STAR - löytyy täältä.
 
AITO Ross-Tech VCDS AI-USB+CAN + 2x2 adapteri ja Delphi DS150E @ Vieremä/Oulu, Kaijonharju.
Yhteydenotot: Yv/joni.piippo@luukku.com
 
Vanhahko topic mutta nostetaan..Vaihdoin Mini R53:een laakerit ja abs tunnistimen. Nyt pitäisi hankkia lähiaikana joku vikakoodin lukija /nollauslaite, jotta saisi abs vikavalon sammutettua. Onko kellään kokemuksia Icarsoftin taikka Autel'n lukijoista? Saa ehdottaa jotain kohtuuhintaista mallia millä tavan tallaaja saa peruskoodeja luettua ja nollattua.  Autokohtainen  taikka monimerkkilukija? Kotona VAG ja Mini ja ehkä jatkossa f30 BMW. Olisi hyvä,jos laitteella saisi nollattua mm abs:n, koodattua akun, huolto-ohjelman yms. Mielellään hinta alle 200e, onko mahdoton vaatimus? Saa ehdottaa myös halpoja löytöjä, millä perusasiat hoituu!
 
Mitähän nykyään näitä bluetooth obd-lukijoita on tarjolla.
Ei ole tarvis mitään nollailla, jos vaan ihan huvikseen haluasi tutkailla auton elämää tarkemmin.
Palikka tarvitaan ja sitten Seat/Android softa.
Havaintoja...?
 
-TimoS- sanoi:
Mitähän nykyään näitä bluetooth obd-lukijoita on tarjolla.
Ei ole tarvis mitään nollailla, jos vaan ihan huvikseen haluasi tutkailla auton elämää tarkemmin.
Palikka tarvitaan ja sitten Seat/Android softa.
Havaintoja...?
OBDeleven. Konserniautojen kanssa ehdoton värkki, ja toimii nimenomaa Androidilla.

Logitukset ja seurannat hoituu, mutta käytännössä liki samat koodailut kuin VCDS:llä mutta murto-osalla hinnasta:

https://obdeleven.com/en/
 
Okei, kiitosta !
Se olisi nyt sitten 3-14 päivää odottelua näin Euroopan toimituksessa  :D
 
-TimoS- sanoi:
Okei, kiitosta !
Se olisi nyt sitten 3-14 päivää odottelua näin Euroopan toimituksessa  :D

Olipas aika rivakka toimitus, 3 arkipäivää välissä ja palikka on nyt hanskassa. Liettuasta. Jopa Suomen päässä posti toimi, kirjattu kirje.

Huomenna täytyy lykkää kiinni, jos saisi pirssin sekaisin.
Passelissa paikassa on Atecan portti tuota ajatellen - kojelaudan vasen reuna, suoraan alaspäin.
 
Pk.alueella kenelläkään HDS eli Hondaan sopivaa diagnostiikka työkalua?

FOXWELL NT510 miettinyt pitäisikö ostaa. Halvimmillaan Aliexpressissä, mutta miten tuollainen 120e boxi tulee sieltä. Onko tullissa välittömästi?
 
Kennedy sanoi:
Onko tullissa välittömästi?

Aika tehokkaasti viimeaikoina on kiinan tilaukset Tulliin jääneet.

Jos tilaat niin älä mene niihin DHL tms. "pakkotullausviesteihin" vaan hoida itse Tullin sivuilla, ihan easy homma.
 
Pari britti sivustoa tullut vastaan jossa mainostetaan, että tulisi maan sisältä. Näyttää vaan sille, että tulee kuitenkin kiinasta.

Taky sanoi:
Jos tilaat niin älä mene niihin DHL tms. "pakkotullausviesteihin" vaan hoida itse Tullin sivuilla, ihan easy homma.

Saako noi DHL/FedEX/UPS tullaukset kierrettyä nykyään? Jossain välissä tuli lisämaksu käsittelystä joka oli kovempi kuin itse tullaus maksu.
 
Riippuu tuosta toimituksesta, jos vaihtoehtona sattuu olemaan hollannin kautta kiertävä postnl niin kertaakaan ei ole tulliin jäänyt. Viimeksi viime viikolla tuli taas puhelin kiinasta.
 
Kennedy sanoi:
Näyttää vaan sille, että tulee kuitenkin kiinasta.

Juu tarkkana tilausten kanssa saa olla.

Kennedy sanoi:
Saako noi DHL/FedEX/UPS tullaukset kierrettyä nykyään?

Paketti tullipostissa, niin eipä paketit liiku mihinkään enenkuin tullaus on tehtynä ja luovutuslupa kunnossa.
Juuri tuon maksun takia kannattaa tullaus tehdä itse.
 
Ei näytä tuosta alin ilmoituksesta moista löytyvän, ainkin gearbestistä voi valita postnl:n erikseen. Dhl nyt 100 varmasti jää tulliin kun oma maksullinen palvelukin on.

Nuilla ilmaisilla toimituksilla tullut myös rojua ilman tullia tosin tästä jo aikaa että varmaan nykyään jää näilläkin helpommin.
 
MJ sanoi:
Viime aikoina on tullut tutkailtua obd -testerin hankintaa, jolla pystyisi lukemaan / koodaamaan muutoksia Audiin ja Bemariin. Tässä olisi yksi potentiaalinen malli, onko kenelläkään tästä parempaa tietoa tai peräti käyttökokemusta:

https://www.elekma.com/creader_pro_crp229_vikakoodinlukija

Minulla on saman tuoteperheen halvempi (~150€) maksanut vikakoodin lukija jolla pitäisi pystyä joitakin koodauksia tekemään buimuriin, ei pysty. Vikakoodit lukee kyllä hyvin ja livedataa saa ulos. Jos bemaria haluat koodailla niin ~300€ maksaa kun ostaa piuhan netistä ja lataa ohjelman jollekin pc:lle.

Tyttären mies koitti koodailla buimuriin Boschin xentryllä (maksaisiko 5000€ Alv0 Yrityskäyttöön) työpaikallaan eikä onnistu silläkään kuin joihinkin. Sama juttu boschilla mersujen kanssa. Vikakoodit kyllä lukee täydellisesti ja saa poistettua.
 
MJ sanoi:
Viime aikoina on tullut tutkailtua obd -testerin hankintaa, jolla pystyisi lukemaan / koodaamaan muutoksia Audiin ja Bemariin. Tässä olisi yksi potentiaalinen malli, onko kenelläkään tästä parempaa tietoa tai peräti käyttökokemusta:

https://www.elekma.com/creader_pro_crp229_vikakoodinlukija
Minulla on tämä. Vähäisen käyttökokemuksen perusteella sanoisin ettei mikään varsinainen koodaus onnistu, mutta huoltoilmaisimet saa nollattua. Saa tulla testaamaan jos Kuopiossa päin liikut.
 
MJ sanoi:
Viime aikoina on tullut tutkailtua obd -testerin hankintaa, jolla pystyisi lukemaan / koodaamaan muutoksia Audiin ja Bemariin. Tässä olisi yksi potentiaalinen malli, onko kenelläkään tästä parempaa tietoa tai peräti käyttökokemusta:

https://www.elekma.com/creader_pro_crp229_vikakoodinlukija

Ominaisuuslistassa ei luvata laitteen tukevan ohjainlaitteiden koodauksia/adaptaatioita, joten tuskinpa toimii siinä käytössä. Harban kommentti edellä tukee tätä.  :-\