autoilua & elämää

Äänestys

Oletko täyssähkö-, ladattavan hybridi- tai itselataavan auton kannattaja?

Minulla on täyssähköauto
143 (21.3%)
Minulla on ladattava hybridiauto
105 (15.7%)
Minulla on itselataava auto
29 (4.3%)
Aion lähiaikoina hankkia täyssähköauton
86 (12.8%)
Aion lähiaikoina hankkia ladattavan hybridiauton
10 (1.5%)
Aion lähiaikoina hankkia itselataavan auton
1 (0.1%)
Harkitsen täyssähköauton hankintaa
100 (14.9%)
Harkitsen ladattavan hybridiauton hankintaa
42 (6.3%)
Harkitsen itselataavan auton hankintaa
14 (2.1%)
En aio hankkia täyssähköautoa
45 (6.7%)
En aio hankkia ladattavaa hybridiautoa
46 (6.9%)
En aio hankkia itselataavaa autoa
49 (7.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 436

Kirjoittaja Aihe: Sähköautot  (Luettu 655757 kertaa)

Poissa tmr97

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2724
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10820 : 22.09.2022 18:33 »
^B-moodi on vuoristoon polttomoottorilla tehtävää moottorijarrutusta varten. Sähköinen moottorijarrutus loppuu, kun akku tulee täyteen ja sitten tuo on tarpeen.

Maksimi regenteho jarrutettaessa oli Auriksella 20kW (100A*200V). Se on lähes sama kuin purkuteho, joka on noin  25kW. Isommilla autoilla, joissa on vähän isompi ajoakku, kuten RAV4, luvut ovat hieman suuremmat.

Poissa Mika_M

Vs: Sähköautot
« Vastaus #10821 : 22.09.2022 18:34 »
Mun käsitys on, että Toyotan hybridit kyllä regeneroivat kun jarrua painaa. Sen sijaan se B-moodi on vain sitä varten kun tullaan alas vuoristossa, moottorijarrutus tehostuu mutta akkuun ei mene yhtään sen enempää vaan energiaa aletaan tärvätä polttomoottorin pyörittämiseen.

B-moodin käyttö tavallisessa liikenteessä ei siis tuossa valossa ole ainoastaan turhaa vaan jopa haitallista, jos halutaan minimoida polttoaineen kulutusta.
VCDS @ Kotka

Poissa Wasted

  • Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
  • *****
  • Viestejä: 832
  • Honda Jazz
  • Hyundai i20 DCT 120 Style
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10822 : 22.09.2022 18:45 »
Tämä sama keskustelu käytiin vissiin keväällä/kesällä. Honda Jazz regeneroi jarrulla ja vaihteiston b-moodi toimii myös EV-tilassa ja regeneroi voimakkaammin eli alamäessä (lähinnä taajama /kaupunkinopeuksissa, maantiellä hidastaa liikaa) ei tarvitse jarruttaa harakoille.
Tämä eroon Yarikseen. Hondalla pääsee kaupungissa 3 litran pintaan helposti.

Nyt ollaan toki sähköautoketjussa, mutta pienikin ajoakku kyllä säästää merkittävästi bensaa näissä "itselataavissa". Honda on muuten nimitykseltääm eHEV. HIANOA.

Paikalla Urlaub

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13854
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10823 : 22.09.2022 19:31 »
Missä kaikissa autoissa jarrupoljin vaikuttaa regeniin? Bemarilla ja tojotalla, muita?

Nissan ja Hyundai.

Lieneekö sellaista sähköautoa.olevankaan jossa ei vaikuttaisi?

Poissa tmr97

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 2724
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10824 : 22.09.2022 20:20 »
Lieneekö sellaista sähköautoa.olevankaan jossa ei vaikuttaisi?

Tesla. Aina puhutaan, että Tesla olisi softassa edellä, mutta se on jäljessä. Keskeisiä perusjuttuja puuttuu.

Paikalla kljs

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 602
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10825 : 22.09.2022 20:33 »
Tesla. Aina puhutaan, että Tesla olisi softassa edellä, mutta se on jäljessä. Keskeisiä perusjuttuja puuttuu.

Toisaalta Teslan kulutuslukemat ovat silti parhaasta päästä. Siinähän ei pääse valitsemaan "kaikki polkimet ylhäällä" regenin tehoa, eli ilmeisesti se ottaa siinä mitä voi. Aika tehokas generaattorijarrutus siinä kuitenkin on. Säädettävissä regeneissähän sitä vain siirretään osin jarrupolkimen puolelle ja tehdään rullailusta helpompaa. Hallintalaitteiden ominaisuuksista kuitenkin kyse on. En ole Teslaa niin paljoa ajanut, että viitsisin arvioida tottuisiko sen ajotuntumaan.

Poissa CarMan

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1663
  • Volvo XC60 T8 & Volvo C40 Recharge Twin Launch Edi
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10826 : 22.09.2022 21:12 »
Mun käsitys on, että Toyotan hybridit kyllä regeneroivat kun jarrua painaa.
Samaa mieltä.
Kun RAV4 pluginillä jarrutta sopivalla voimalla ja nopeuslaskee jonnekin 25-30 huitteille niin regen lakkaa ja ennenkuin mekaaniset jarrut alkavat hidastamaan tulee pieni hetkellinen tunne että auto jopa kiihtyisi kun jarrutus lakkasi. Tuota ei huomaa mikäli risteyseen tullessa tekee kovemman jarrutuksen jolloin mekaaniset jarrut tulevat aikaisemmin mukaan.
Sama ominaisuus kuulemma myös hännättömässä ravissa huollon mukaan.

Paikalla Urlaub

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 13854
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10827 : 22.09.2022 21:51 »
^ Samaa mieltä kolmen hybridi-Toyotan kokemuksella.

Paikalla kaius

Sähköautot
« Vastaus #10828 : 22.09.2022 23:26 »
Tesla. Aina puhutaan, että Tesla olisi softassa edellä, mutta se on jäljessä. Keskeisiä perusjuttuja puuttuu.

Kulutus tosin on pienempi kuin näillä edellä olevilla merkeillä. Miten se etumatka näyttäytyy?

Poissa kylpykuula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1073
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10829 : 23.09.2022 10:10 »
Sähköautoissa alkaa käytetyissä olla osassa ilmeisesti ylitarjontaa. Oma Iidee nyt esimerkiksi 11. viikkoa myynnissä. Hinta laskenut 3500e ja nyt alle 300e minulle hyvitetystä.

Autot | Teslojen tarjonta käytettyjen autojen markkinoilla räjähti: https://www.hs.fi/talous/art-2000009075189.html?share=663fbe85aec78e49c06679b45e9dc0e0

Poissa Exodus

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 448
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10830 : 23.09.2022 10:28 »
Sähköautoissa alkaa käytetyissä olla osassa ilmeisesti ylitarjontaa. Oma Iidee nyt esimerkiksi 11. viikkoa myynnissä. Hinta laskenut 3500e ja nyt alle 300e minulle hyvitetystä.

Autot | Teslojen tarjonta käytettyjen autojen markkinoilla räjähti: https://www.hs.fi/talous/art-2000009075189.html?share=663fbe85aec78e49c06679b45e9dc0e0
Model kolmosia melkein 600kpl Nettiautossa. Mobile.de:ssä niitä on alle tuhat, eli onhan tuo Suomen määrä ihan suhteeton.

Poissa Tipi

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1659
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10831 : 23.09.2022 10:34 »
Sähköautoissa alkaa käytetyissä olla osassa ilmeisesti ylitarjontaa. Oma Iidee nyt esimerkiksi 11. viikkoa myynnissä. Hinta laskenut 3500e ja nyt alle 300e minulle hyvitetystä.

Autot | Teslojen tarjonta käytettyjen autojen markkinoilla räjähti: https://www.hs.fi/talous/art-2000009075189.html?share=663fbe85aec78e49c06679b45e9dc0e0

Hyvä hyvä. Ehkä ensi vuonna voisi olla itselle sopiva aika pistää plugari kiertoon ja ottaa 1-2v vanha täyssähkö alle.

Poissa jopo

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1441
  • Model 3 LR-21
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10832 : 23.09.2022 10:36 »
Model kolmosia melkein 600kpl Nettiautossa. Mobile.de:ssä niitä on alle tuhat, eli onhan tuo Suomen määrä ihan suhteeton.
Kaikki käytettyjen (Model 3) maahantuojat saaneet omat varastonsa kerralla täyteen, eikä yksikään ole vielä selkeästi laskenut hintojaan. Yhä pyydetään aika kovia hintoja. Veikkaan, että kohta voi saada aika hyviä yksilöitä edullisesti, koska pakkohan tuota sumaa on lähteä purkamaan hintoja alentamalla.
Saksan tuonnit on kuitenkin sovittu monilta osin ennen sähkökriisin aikaa, joten nyt on moni myyjä varmaan maksanut tuonnista liian paljon.
Täytyy olla tyytyväinen, että sain itse ainakin yhden mustaavalkoiselle sopparin tehtyä ennen tätä sumaa. Voi näet olla, että pudotusta vaihto-kolmosten hintaan on luvassa.

Poissa ConD

Vs: Sähköautot
« Vastaus #10833 : 23.09.2022 10:43 »
Nettiautossa on myynnissä:

~76 000 henkilöautoa
~24500 diesel-henkilöautoa (32,2%)
~37300 bensiini-henkilöautoa (49,1%)
~9400 jonkinsortin sähköhybridiä (12,4%)
~3900 sähköautoa (5,1%)

Jos verrataan vastaavasti prosentuaaliseen autokantaan nyt myytäviä (2021 lopun tilanne):

2 754 962 henkilöautoa, joiden käyttövoimat prosentteina:
Diesel: 27,1%
Bensa: 64,8%
Jonkinsortin hybridi: 6,6%
Sähkö: 0,8%

...niin onhan tilanne niin että myynnissä on pirskatisti enempi sähköä, hybridiä ja dieseliä kuin mitä autokannan koko suhteessa antaisi olettaa. Mun arvio on, että sähköä ja ehkäpä hybridiäkin on pukattu jossian määrin yli tarpeen kaupaksi kun ajatellaan että ne on nyt kuuminta hottia ja toisaalta markkina on kyllästynyt dieselistä haluttavuuden puutteen vuoksi. Kansa kuitenkin ajaa vielä pääasiassa tosi hemmetin kauan sähkön sijaan bensalla ja dieselillä mutta kyllä tämä muutos auttaa vähän.

Mut ehkä pientä kuplaa voi olla havaittavissa... vaan tuskin semmoista että se nyt ihan vielä poksumaan alkaa.


Poissa kylpykuula

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1073
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10834 : 23.09.2022 11:07 »
Nettiautossa on myynnissä:

~76 000 henkilöautoa
~24500 diesel-henkilöautoa (32,2%)
~37300 bensiini-henkilöautoa (49,1%)
~9400 jonkinsortin sähköhybridiä (12,4%)
~3900 sähköautoa (5,1%)

Jos verrataan vastaavasti prosentuaaliseen autokantaan nyt myytäviä (2021 lopun tilanne):

2 754 962 henkilöautoa, joiden käyttövoimat prosentteina:
Diesel: 27,1%
Bensa: 64,8%
Jonkinsortin hybridi: 6,6%
Sähkö: 0,8%

...niin onhan tilanne niin että myynnissä on pirskatisti enempi sähköä, hybridiä ja dieseliä kuin mitä autokannan koko suhteessa antaisi olettaa. Mun arvio on, että sähköä ja ehkäpä hybridiäkin on pukattu jossian määrin yli tarpeen kaupaksi kun ajatellaan että ne on nyt kuuminta hottia ja toisaalta markkina on kyllästynyt dieselistä haluttavuuden puutteen vuoksi. Kansa kuitenkin ajaa vielä pääasiassa tosi hemmetin kauan sähkön sijaan bensalla ja dieselillä mutta kyllä tämä muutos auttaa vähän.

Mut ehkä pientä kuplaa voi olla havaittavissa... vaan tuskin semmoista että se nyt ihan vielä poksumaan alkaa.

Kuplaa vai ei. Onhan tää ollut nurinkurista, että autoista maksetaan enemmän, kuin ne ovat uutena maksaneet. Ehkä kohtuu tulee nyt vastaan tosiaan, kun tarjonta kasvaa.

Paikalla tet

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4892
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10835 : 23.09.2022 13:42 »
Missä kaikissa autoissa jarrupoljin vaikuttaa regeniin? Bemarilla ja tojotalla, muita?

Ford.

Poissa lnaukkar

Vs: Sähköautot
« Vastaus #10836 : 23.09.2022 13:54 »
Missä kaikissa autoissa jarrupoljin vaikuttaa regeniin? Bemarilla ja tojotalla, muita?

Kaikki saksalaiset ainakin

Poissa googleismyfriend

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1882
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10837 : 23.09.2022 13:58 »
Nettiautossa on myynnissä:

~76 000 henkilöautoa
~24500 diesel-henkilöautoa (32,2%)
~37300 bensiini-henkilöautoa (49,1%)
~9400 jonkinsortin sähköhybridiä (12,4%)
~3900 sähköautoa (5,1%)

Jos verrataan vastaavasti prosentuaaliseen autokantaan nyt myytäviä (2021 lopun tilanne):

2 754 962 henkilöautoa, joiden käyttövoimat prosentteina:
Diesel: 27,1%
Bensa: 64,8%
Jonkinsortin hybridi: 6,6%
Sähkö: 0,8%

...niin onhan tilanne niin että myynnissä on pirskatisti enempi sähköä, hybridiä ja dieseliä kuin mitä autokannan koko suhteessa antaisi olettaa. Mun arvio on, että sähköä ja ehkäpä hybridiäkin on pukattu jossian määrin yli tarpeen kaupaksi kun ajatellaan että ne on nyt kuuminta hottia ja toisaalta markkina on kyllästynyt dieselistä haluttavuuden puutteen vuoksi. Kansa kuitenkin ajaa vielä pääasiassa tosi hemmetin kauan sähkön sijaan bensalla ja dieselillä mutta kyllä tämä muutos auttaa vähän.

Mut ehkä pientä kuplaa voi olla havaittavissa... vaan tuskin semmoista että se nyt ihan vielä poksumaan alkaa.

Kyllähän nuo sähköautomarkkinat ovat alkaneet pykimään. Tosiaan tällä hetkellä Model 3 malleja myynnissä nettiautossa enempi kuin Rav4:n kaikkia vuosimalleja yhteensä.Sen lisäksi sähkäreihin tarjolla korkotarjouksia yms. Sen lisäksi ainakin Tesloja saa uutena aika nopealla toimituksella.

Eikä oikein mikään tue sähköautojen myynnin elpymistä. Ensinnäkin tulee talvi ja siinä on omat haasteensa. Sitten on korkea inflaatio, nousevat korot ja korkea sähkönhinta niin kotona kuin pikalatureilla...

Se on semmosta.

Paikalla Vanhus

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 609
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10838 : 23.09.2022 14:03 »
^Näinhän se menee, "vanhassa vara parempi". Ainakin meikäläisen ajokilometreillä ja lompakolla.

Paikalla skuuppia

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 722
Vs: Sähköautot
« Vastaus #10839 : 23.09.2022 14:11 »
Kyllähän nuo sähköautomarkkinat ovat alkaneet pykimään. Tosiaan tällä hetkellä Model 3 malleja myynnissä nettiautossa enempi kuin Rav4:n kaikkia vuosimalleja yhteensä.Sen lisäksi sähkäreihin tarjolla korkotarjouksia yms. Sen lisäksi ainakin Tesloja saa uutena aika nopealla toimituksella.

Eikä oikein mikään tue sähköautojen myynnin elpymistä. Ensinnäkin tulee talvi ja siinä on omat haasteensa. Sitten on korkea inflaatio, nousevat korot ja korkea sähkönhinta niin kotona kuin pikalatureilla...

Se on semmosta.

Lataustauolla tulee selattua nettiautoa ja mobile.de:tä, että vetyautoja (siis Mirai) on tosiaan Saksassa tarjolla halvalla. Miksi autonvalmistajat ja jobbarit eivät tuo niitä Suomeen Nexoa reippaammin ja laita paria tankkausasemaa?

Vuodenvaihteessa tosin Tesla varmaan räväyttää alennusmyyntiä ja keväällä sähkön hinta saattaa laskea. Ei varmaan innosta, kukaan ei tartu tuohon ja jäädään odottamaan vedyn tankkausasemaa. Diesel- ja bensa varmaan halpenee vuodenvaihteessa myös. Tai sitten ei. Pitää odottaa, että VW:llä sähkärien tilausjono tyhjenee olemattomiin ja Audiakin saisi teslamaisella 1kk toimitusajalla. Jää nähtäväksi, mielenkiintoisia aikoja elämme.