https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Turun saaristo

T

TeBsu

Vieras
Tänne kun Markku oli koonnut eri matkailupaikkoja. Niinpä otetaan tämmönen kotimainenkin. Ensi kesänä oisi tarkotus käydä kiertään tuo saariston reitti ekakerran läpite. Kuinka monta päivää kannattaa moiseen varata, vinkkejä ja neuvoja?  :)
 
Turun saaristossa on todella kauniita paikkoja, sen muistan vuosien takaa. Minuakin kiinnostaa tämä asia kovasti, kun avopuolisoni on siitä kysellyt, enkä ole häntä vielä tuonne saaristoon vienyt. Odotellaan siis vastauksia.
 
Itelle Turku ja saaristo on "rakas" paikka... Ja samoiten tukholma, siksi nyt tänä kesänä aijon toteuttaa tämän saariston rengastien reitin haaveen... Mikä ollu monta vuotta.
 
Itse oltiin joku vuosi takaperin matkailuautolla ja varattiin aikaa kaksi päivää. Liian vähän. Jos nyt menisi matkailuautolla, varaisin 3 tai 4 päivää koska nähtävää on paljon ja kiire ei saa olla.

Hieno paikka ja jos minussa henki pihisee, takaan joskus ajavani tuon avoautolla. Tuolloin varaan sen 2 päivää eli yhden yön jonnekin matkalle.

Kielimuuri on olemassa, eli jos ruotsi tai enkku ei taivu, tuolla tulee nälkä.
 
Turun saaristo on upeaa.

Kannattaa yhdistää mielessään siihen myös Ahvenanmaa ja Uudenkaupungin edustan saaristo. Kokonaisuutena tuo on erittäin upea.

Vaikka asun lähellä (Uudessakaupungissa), ei silti tajua aina miten upean saariston lähellä asuu.

Ahvenanmaan pienistä saarista suosikkini on Kökar, tuolla kolmena edellisenä kesänä käynyt  Ålandstrafikenin aluksilla. Niillä pääsee Ahvenanmaalle useita eri reittejä ja noilla näkee paljon enemmän kun Vikingin tai Siljan paattien kyydistä.
 
Makkis sanoi:
Kielimuuri on olemassa, eli jos ruotsi tai enkku ei taivu, tuolla tulee nälkä.

Juuri tämän takia vältän matkailua ruotsinkielisille alueille, ihmiset on niin olevinaan ettei edes Suomea voi puhua vaikka Suomessa ollaan. Tästä syystä saaristo ja ahvenanmaa on minulla käymättä vaikka tekisikin mieli sinne mennä, laskekoon sitä klyyvaria ensin hiukan normaalimpaan asentoon ja palataan sitten asiaan.

Ps. Vaasalainen huoltoaseman kassa muuten oppii Suomea ennen kuin ehtii ulko-ovelle lähteäkseen jatkamaan matkaa maksamatta tankkausta... ;)
 
Mä taas tykkään tuosta pienestä kielimuurista. Saaristossa on kiva puhua ruotsia ja kokea olevansa miltei ulkomailla tämän takia :)
 
No, ei nyt kannattais olla noin jyrkkä tuon kieliasian kanssa. Ahvenanmaalla vaan ei puhuta suomea käytännössä ollenkaan. Siellä osataan suomea vielä huonommin kuin täällä ruotsia. Ei siellä kouluissa opiskella suomen kieltä senkään vertaa kuin täällä ruotsia.
Edit: Ei ole edes pakollista opiskella suomen kieltä Ahvenanmaalla.
 
Noh noh,rengastiellä ei tarvitse toista kotimaista käyttää jos ei halua. Pohjanmaan rannikko ja Ahvenanmaa ovat asia erikseen, pärjää ilman, mutta elämää helpottaa jos osaa jonkun sanan.

Rengastien kiertää fillarillakin helposti vuorokaudessa. Autolla ei kannata lähteä kiireisellä aikataululla, koska silloin jää kaikki näkemättä. Mopo, moottoripyörä tai fillari ovat parhaat välineet. Reittinä parhaat osuudet ovat heti alussa, siis jos lähtee Kaarinasta saariston suuntaan. Lautta-aikatauluihin kannattaa tutustua etukäteen, koska ne rytmittävät reissun. Osa lautoista kulkee vaan muutaman kerran päivässä, myöhästyttyään lautasta joutuu hakemaan yöpymispaikkaa. Hienointa maisemiltaan ovat osuudet korppoosta eteenpäin, useita lauttoja ja saaristo näkyy usein. Nauvossa mennään vielä aika paljon saaren keskiosissa ja meri ei paljon vilku jos päätiellä pysyttelee. Loppuosuus Iniön lautan jälkeen mantereella Taivassalosta Raisioon on suoraa tietä ilman merinäköalaa, eli se tylsin osuus.

Reittiin kannattaa ilman muuta tutustua, kyseessä on kuitenkin maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen paikka! Olen itse asunut Paraisilla kohta 6 vuotta ja tarkoituksena olisi vihdoinkin ajaa reitti fillarilla kokonaisuudessaan läpi. Näinhän se usein menee, että mitä lähempänä nähtänyydet, niin sitä vähemmän niitä tuntee..
 
Hieno aihe tuo Rengastie. Itse kävin, uuden tuttavuuden kanssa, tänään ajelemassa köyhänmiehen version, eli mitään lauttoja ei ylitetty, mutta ajeltiin vaan muuten vaan Parainen - Naantali - Rymättylä - Merimasku - Velkua - Nousiainen. Ai ai.. tuli ihan lapsuusmuistot mieleen Merimaskussa.
 
Kertokaas nyt vinkkejä tästä reitistä mitä kannattaa nähdä ja miten tää kannattaa kiertää. Ite meinasin kesäkuussa käydä kiertämässä viikonloppuna tämän läpite. Meinasin vähän että jos lauantaina lähtisi liikkeelle maanantainahin mennessä olisi reitin kiertänyt.. Pitää vissiin googlen avulla koittaa ehtiä jotain tietoa? Ois helpompaa vaan jos jollain omakohtasia kokemuksia ja vinkkejä matkan varrelle... Yks puolpäivää menee kun täältä keskisuomesta ensin ajelee turkuun.  ;D
 
Karvis sanoi:
Ps. Vaasalainen huoltoaseman kassa muuten oppii Suomea ennen kuin ehtii ulko-ovelle lähteäkseen jatkamaan matkaa maksamatta tankkausta... ;)
Tästä "jutusta" olen vuosien varrella kuullut niin monta eri versiota, aina tietenkin aina yhtä uskottavasti kerrottuna. Milloin tämä episodi on sattunut itselle, milloin naapurille, milloin kummitytön kaimalle, tai napalankolle. Yhteistä näille tarinoille on aina ollut se, että ne ovat olleet tosia, ainakin kertojansa mukaan ;) ;D
 
Totenkopf sanoi:
Tästä "jutusta" olen vuosien varrella kuullut niin monta eri versiota, aina tietenkin aina yhtä uskottavasti kerrottuna. Milloin tämä episodi on sattunut itselle, milloin naapurille, milloin kummitytön kaimalle, tai napalankolle. Yhteistä näille tarinoille on aina ollut se, että ne ovat olleet tosia, ainakin kertojansa mukaan ;) ;D

Tässä versiossa on sekin virhe, että Vaasassa suomenkielisiä on 71 % eikä ainakaan asiakaspalvelussa tule eteen kovin heikkoa suomenkielentaitoa
 
Wekotin sanoi:
Hieno aihe tuo Rengastie.

Nostetaan aihetta kun lomakin alkaa lähestyä ja kotomaassa pysyttänee edelleen.

Miten rengastie juhannuksen alus viikolla - siis pois jo jussiksi - on ruuhkainen?

Mistä löytyy karttaa, lautta aikatauluja jne keskitetysti oli kiva?

Majoituspaikat?

Ruokapaikat?

Lenkki niin että perjantaina jo mantereella - mahdollisesto siis to-pe yön jossain lenkin varrella.

Sähkärillä liikkuneet - latausmahdollisuudet?
 
Taky sanoi:
Nostetaan aihetta kun lomakin alkaa lähestyä ja kotomaassa pysyttänee edelleen.

Miten rengastie juhannuksen alus viikolla - siis pois jo jussiksi - on ruuhkainen?

Mistä löytyy karttaa, lautta aikatauluja jne keskitetysti oli kiva?

Majoituspaikat?

Ruokapaikat?

Lenkki niin että perjantaina jo mantereella - mahdollisesto siis to-pe yön jossain lenkin varrella.

Sähkärillä liikkuneet - latausmahdollisuudet?
Olen lähdössä 7.6 ajelemaan rengastietä. Tilasin saaristo-oppaan 2021 mistä löytää tiet, majoituksen, ruoka paikat ja lautta aikataulut. Tilasin täältä: saaristio.opas@rengastie.fi. Hintaa oli kotiin kannettuna 16,50€.
 
nemos sanoi:
Tässä versiossa on sekin virhe, että Vaasassa suomenkielisiä on 71 % eikä ainakaan asiakaspalvelussa tule eteen kovin heikkoa suomenkielentaitoa
Näin on, Mustasaari on jo sitten oma lukunsa.
 
Taky sanoi:
Sähkärillä liikkuneet - latausmahdollisuudet?

Type kakkosia siellä on, mutta tuuppaat mantereella Id:n suht täyteen niin ajelet kyllä koko lenkin samalla akulla. Vastapäivään tuon päiväseltään kiersin joskus pari kolme vuotta sitten, niin se meni ihan hyvin. Mulla on joku (harha)käsitys että se on noin päin vähemmän ruuhkainen jos "ennen viikonloppua" käy.