autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Tesla Model 3  (Luettu 369684 kertaa)

Poissa Porokapu

• Uudenkarhea
Vs: Tesla Model 3
« Vastaus #3800 : 19.09.2022 14:52 »
Samoja havaintoja, ei ole auto aina tietoinen oikeasta nopeusrajoituksesta.
Ainakin useimmiten auton näyttämä nopeusrajoitus on alhaisempi kuin todellinen. Siis tietenkin silloin kun ylipäätään näyttää väärin. Olisiko logiikka niin että jos karttapohja ja luettu rajoitus eroaa toisistaan käytetään alhaisempaa?

Esim. työmaan kohdalla osaa yleensä poimia alhaisemman nopeusrajoituksen, kuin tien vakio nopeusrajoitus.

Esim.2: Muistaakseni jossakin Jalasjärven juustoportista etelään päin tultaessa nappaa välillä 40km/h nopeusrajoituksen vaikka päätiellä 100 km/h. Tuo 40 rajoitus on pienellä tiellä joka kulkee ihan päätien vieressä osan matkaa.

Pääsääntöisesti vaikuttaa osaavan melko hyvin nopeusrajoitukset, mutta parannettavaakin riittää.

Poissa TSo

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #3801 : 19.09.2022 16:33 »
En oikein ymmärrä miksi vakkarilla ajaessa nuo karttapohjan rajoitukset toisinaan pukkaavat päälle, vaikka asetuksista on valittuna että käytetään sitä nopeutta mikä viiksestä asetetaan, eikä suhteuteta ajonopeutta rajoitukseen.

Kesällä mökkimatkalla ajelin toisen Model kolmosen perässä Mikkelistä kohti Juvaa. Uusitulla vitostiellä on tietty kohta jossa auto kaivaa jostain työmaan aikaisista rajoituksista alemman rajoituksen - itelläni oli tuo kohta jo tiedossa joten otin vakkarin sopivassa kohtaa pois päältä ja katsoin kuinka edelläajavan jarruvalot leimahti päälle keskellä suoraa juuri siinä missä arvelinkin  :D

Poissa tunnelma

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #3802 : 19.09.2022 16:37 »
Auto luulee olevansa viisaampi kuin onkaan + nollaluotto siihen että kuski olisi hereillä.
Tehokas Kosla

Paikalla _miata

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #3803 : 19.09.2022 16:39 »
Tänään tuli ihan ihmeellisiä haamujarrutuksia vaikka kuinka, lienee uusimman päivityksen hienouksia
Tesla Model 3 long range / Leaf 40kWh / mx-5 / Suzuki x-90 / Bmw 116d

Paikalla revote

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
« Vastaus #3804 : 19.09.2022 23:29 »
Kiva kuulla, että muillakin on ongelmia autojensa kanssa. Ettei vallan kehumiseksi mene.
Tesla Model 3 Long Range '21 & Volvo S40 '07

Poissa Porokapu

• Uudenkarhea
« Vastaus #3805 : 20.09.2022 12:54 »
Löytyi palautekanava Teslalle. Teslan sivuilta tuki-osiosta, kun on kirjautuneena löytyy lopulta väylä josta pääsee lähettämään viestin. Laitoin viestiä automaattipitkien ongelmista.
Viestin jälkeen soittivat ja kyselivät tarkemmin asiasta. Palaavat vielä asiaan, kun saavat jotain selville tai tarvittaessa kyselevät lisätietoja.

Poissa jopo

• Klassikkoainesta
  • Model 3 LR-21
« Vastaus #3806 : 20.09.2022 13:01 »
Hienoa. Täytyypäs tuota yrittää itsekin käyttää. Herkästi tullut ajateltua, että kaikki tuollainen palaute yleensä häviää kohinaan, mutta että soittavat takaisin niin se on positiivista. Mitä enemmän asiasta palautetta tulee, niin sen parempi. Vaikkakin olen vähän skeptinen noiden valojen suhteen, koska isoin ongelma voi olla rautapuolella. Tarkoittaen ettei nuo ajoavustimen kamerat tehtävään oikein sovellu. Näin ainakin sadetunnistuksen kanssa. 
« Viimeksi muokattu: 20.09.2022 13:03 kirjoittanut jopo »

Paikalla revote

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
« Vastaus #3807 : 20.09.2022 13:27 »
Tesla kuuntelee, ainakin jonkin verran palautetta.

Tottero kävi hiljattain Teslalla helman maalautuksessa. Laittoivat good willinä maalia pintaan, kun ihan kuoriutuu pois. Hain auton ja huomasin, että joku irvistää helman alta. Joku muovi paneeli tjsp ei ole siellä paikallaan. Otin siitä kuvia talteen. Myöhemmin Teslalta tuli palautekysely, johon kerroin tuon irvistyshomman. Myöhemmin tuli tekstari, että Lempäälässä laittavat odottaessa kuntoon.

En vaan ota lomapäivää, että lähtisin varta vasten siellä käymään. Ja koska kävin hakemassa auton ilta-aikaan niin en voinut kertoa tuosta silloin huoltoon suoraan.

Poissa ConD

« Vastaus #3808 : 22.09.2022 20:51 »
Tulipahan koikattua kun tsäänssi tuli - kiitos kaverille, jonka tuoreella Model 3:llä pääsi rauhassa käymään koikalla. Kaveri on siis varsin autohenkinen heppu, joka pisti ID.4:n luiskaan kun pihan luiskasta ei päässyt tielle. Siis... pettyi sinänsä volkkarin tuotokseen softan ja toimivuuden osalta kuten muutama muukin täällä foorumilla. Ja sen jälkeen lähti hankintaan neliveto ja hällä tilaus osui uuteen nelikko-Model3:een.

Sinänsä minäkään en tämän speksejä tiedä eikä netti niitä yksiselitteisesti kerro, mutta useimmillehan ne on tasoa "riittävät" kun puhutaan sähköautosta. Kulutus pieni, akku iso ja hilavitkuttimia niin että riittää. Mutta se väri - valkoinen kuten tusinassa ne 13 muutakin Teslaa. Koikan aikana nähtiin neljä muuta tessukkaa, joista kolme oli valkoisia ja yksi punainen. No... valintoja, valintoja.

Ajatuksia sitten itse autosta:
Sisusta oli ihan sinänsä kivaa vaaleaa nahkaa yms. Ei aiheuttanut hikkaa minulla, mutta tasaisena sileänä nahkana ei toisaalta mitään hurraahuutojakaan. Ulkoa muotoilua keulasta pystyi vertaamaan naapurin Model Y:n kanssa ja selkeästi ei ole hyväksi koettua muotoilua tehty uusiksi. Sukunäkö on selkeä, mutta erottuu vahvasti aiemmista S:stä ja X:stä, tehden niistä jopa vanhahtavia. Mutta muotoilu on asiana sellainen että en tiedä vieläkään tykkäänkö tuosta. Tietty yliminimalismi mulla tökkii myös siinä missä liika kikkailukin. Ovea ei saa lihasmuistista normaali autoon tottunut auki - kahva on erikoinen ja kun oikealla kädellä lähdin avaamaan niin pieleen meni - väärin avattu. Se olisi pitänyt vasemman käden peukulla avata ja tarttua kahvaan - minimalismin sijaan siis taas vähän kikkakolmosta haettu.

Kuskin penkkiin kun istahdin niin tiesin että homma ei minulla toimisi omistajatasolla - istuinosa on liian lyhyt pitkäkoipiselle ja riittävää säätöä sille ei ole. Reisituki loppuu selvästi ennen reiden puoltaväliä minun kohdalla. Jakkara on muuten "sohvamainen" eikä tarjoa likimainkaan vastaavaa sivuttaistukea tai napakkuutta kuin mihin on tottunut, mutta on toki mukava toiselta kantiltaan. Lisäksi penkki jää auton mataluudesta huolimatta varsin ylös vaikka sähköllä miten ajelee penkkiä ja hakee asentoa. Tämä tuntuu sitten hieman majakkamaiasena ajoasentona autossa - tulee siis SUV-fiilis vaikka auto on matala. Makuasioita, mutta... mulle aika merkityksellisiä. Lyhyempikoipinen ja lyhyempi kuski voi tykätäkkin ja näin omistajan kohdalla olikin.

Rattiin piti tarttua kaukaa kun sähkö sen oli vetänyt sisäänsä kuin kylmällä kelillä konsanaan... no tavan säätövipua aikani etsin rattiakselilta siinä kun kaveri kiemurtelee vieressä hihitellen - sekin säätö on tabletin takana, niinkuin peilitkin ulkona. No säädellään sitten - toimii varmasti omistajatasolla mutta koikalle lähdettäessä kaikki säädöt oli edessä ja uutta ja outoa. Tää ei oo normi auto alkuunkaan käyttöliittymän puolesta. Okei - vilkku löytyi vasemmalta ja toimi loogisesti ja vaihdekeppi toimi liki kuten rattiakselivaihteet aikanaan, mutta en minä vakkaria vaihdeviiksestä osannut lähtökohtaisesti hakea. Erikoista... mut toiminee kun pääsee sinuiksi. Mutta onhan Model 3 user interfacen osalta ihan uutta. Se pitää opetella, ymmärtää ja hyväksyä.

Ajossa Model3:n ohjaus on ok, ehkä Miniin tottuneelle vähän tahmeahko - ei mikään ihmeellinen mutta perus-ok. Hiljaisuus yllätti kun tuohan meni oikeen kivasti moottoritietäkin perusgummein eikä ääntä tarvinut korottaa. Tehon annostelu oli kivan loogista, eikä ajossa aiheuttanut likimainkaan vastaavaa hyppelyä kuin Mini - hoitaa hommansa. Ehkäpä erilaiset kikkailumoodit taas löytyisi tabletin takaa. Vakkari säätöineen toimi jotenkuten kivasti ja auto-ohjailut sen mitä moottoritiellä ja taajamateillä kokeiltiin toimi suoralla tiellä aivan ok. Mutta voin kuvitella että vaikka miten ollaan edistyksellisen softan kanssa tekemisissä niin jojoon tuokin menee talvella. Vähän vierastan siis lähtökohtaa siitä, että auto ostetaan ajamaan kuskia, eikä kuski ajamaan autoa. Toisaalta taas passiivinen kaistavahti piipityksineen pisti koikallakin ärsyttämään pari kertaa siinä missä tuo automaagiohjaus toimi aivan kivasti. Vähän ristiriitaista?

Kyllähän tuo nelikko valoissa taas tuntui kivalta lähtemään tehoineen. Uutuutena tässä taisi olla ns. pikselivalot mitkä kyllä hämärtyvässä illassa erottuivat mutta kuviona tuossa kiinteä "palkkimainen" valokuvio hieman hämmensi - minun silmään liikennemerkkien heijastuksen mukaan valot on turhan ylös säädetty, mutta omistaja saanee tuon tsekata vielä erikseen. :) Kulutuspuolella katsottiin jossain vaiheessa että 150wh/km mentiin. Eli vähän enempi tuo wattia syö kuin Mini, mutta pitää muistaa että tehoa on tuplat kuten vetäviä akseleitakin. Taas ID-volkkariin nähen puhutaan liki puolta pienemmästä kulutuksesta. Tässä Tesla loistanee, mutta syy löytynee osin lämmönhallinnasta, osin moottoroinnista ja osin muotoilusta - joillekin homma siis toimii tuossakin mielessä, mutta minä en *ihan kaikkea* silti ostaisi.

Mutta siis mitä mulla jäi käteen? Ihan kiva fiiliksenä. Ymmärrän kyllä että näitä ostetaan, kun niitä saa suht nopeasti. Mutta minulle sliikin ulkomuodon - vähän ehkä mun silmään vielä vieraan ulkomuodon - alle uppoaa paljon hyvääkin, mutta se kuljettajakäyttöliittymä ja on niin outo että insinööri-minä ei saa siitä irti niin paljoa tällaisella koikalla että tulisi pakottavaa tarvetta siirtyä kaupoille. Toisaalta tuo penkki vei viimeiset fiilikset harkita omaan käyttöön Model 3:sta. Asiakaskokemus on myös niin minimoitu että pitäisi "osata" ostaa auto itse ja tähän minä en vielä ole valmis. Sanotaanko näin että nakertaisi jos pihassa olisikin Minin sijaan 3 vuoden liisarina huonopenkkinen Model 3... Näen tässä paljon yhteyksiä aikalaisiinsa suosikkiautoihin, harmaaseen Corollaan. Toimii Suomessa monessa, mutta ei tarjoa suurta naatintoa :D

Ostaisinko siis? En... moittisinko autoa? En... Innostuinko? En... Saako muut innostua? Joo! Ymmärrän muoti-ilmiönä Teslan ja se muuttaa ja on muuttanut sähköistä autoilua mutta todellakaan tämä ei ole kaikille. Yhteys Apple-fanatismiin on jossainmäärin ilmeinen ja se saa sinänsä ok autona toimivan Model 3:n minulla siihen lokeroon että vastaukset edellä on minulla aika kovasti negatiivisia. Harmi... Ehkä minäkin vielä joskus saatan hurahtaa ;)

Poissa jopo

• Klassikkoainesta
  • Model 3 LR-21
« Vastaus #3809 : 22.09.2022 20:58 »
Hyvää pohdintaa autojen doctor pepperistä. :)

Poissa Vanhus

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #3810 : 22.09.2022 21:58 »
^^ Kiitos ConD Teslaraportistasi!

Autosta niinkään perusta, mutta kirjoituksestasi peukku, sitä oli "naatinto" lukea.  :) 

Poissa Hesusnis

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #3811 : 22.09.2022 23:46 »
Hyvä kirjoitus, ihan samaa ajatusta kuin itselläkin siinä suhteessa, ettei tosiaan ole sopiva kaikille. Toiset tykkää enemmän, toiset vähemmän. Itselle paljonajavana on yksi suurimpia plussia pilotti ja matkantekokyky, kovin montaa autoa ei ole, jossa range/kulutus/latausnopeudet olisivat paremmin, varsinkin hintaluokassaan. 

Tästä käy hyvin ilmi tuo melu. Ne jotka on auton testanneet 2019-2020, sanovet autoa todella meluisaksi, 2021 parani edellisiin verrattuna ja nyt 2022 hiljentynyt mallista 2021.
Hyvin huomaa auton kehityksen ja sen että on tosiaan eri asia ajaa Model 3 alkupään autoja, verrattuna uusimpiin.
Kosla Model 3 SR+ -21, Possu 944S -88

Poissa ConD

« Vastaus #3812 : 22.09.2022 23:54 »
Hyvin huomaa auton kehityksen ja sen että on tosiaan eri asia ajaa Model 3 alkupään autoja, verrattuna uusimpiin.
Tässä mun mielestä tullaan siihen yhteen ongelmaan mikä Teslan ja Model3:n kanssa oikeastaan on aika vahvasti läsnä:
Ostaminen on pirun vaikeaa rationaalisesti. Jos tahtoo tietää varusteet, erot, tehot, akkukapat yms. niin ei sitä tietoa vaan ole juuri missään käsillä. Voiko verrata autoa A ja autoa B oikeastaan mitenkään toisiinsa?

Jos ajattelee vaan että "niillä pääsee yhtä hyvin täältä Jyväskylään nopsasti latailleen" niin joo, siihen onnistuu mutta penkkien, meluisuuden, valojen, ym. pikkujuttujen kanssa on vähän kuin ummikkona shoppailisi. Tähän perustuu se minunkin ajatus, että olen antanut itseni ymmärtää että ei näissä osta autoa, vaan ikäänkuin palvelun tai välineen liikkumiseen, missä se valmistaja on liikkuvuuden osalta paljon merkittävämmässä roolissa kuin ehkä perinteisesti. Se vähän sotii mulla...

Mutta ehkä jälkijättöisesti sanoisin että lopulta fiilikset on positiivisemman puolella, mutta ei niin paljoa että kaupoille voisin lähteä. Mulle on todennäköisesti miellyttävempiäkin autoja (kompromisseja) tarjolla tuolla jossain.

Poissa Hesusnis

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #3813 : 23.09.2022 00:19 »
Jos ajattelee vaan että "niillä pääsee yhtä hyvin täältä Jyväskylään nopsasti latailleen" niin joo, siihen onnistuu mutta penkkien, meluisuuden, valojen, ym. pikkujuttujen kanssa on vähän kuin ummikkona shoppailisi. Tähän perustuu se minunkin ajatus, että olen antanut itseni ymmärtää että ei näissä osta autoa, vaan ikäänkuin palvelun tai välineen liikkumiseen, missä se valmistaja on liikkuvuuden osalta paljon merkittävämmässä roolissa kuin ehkä perinteisesti. Se vähän sotii mulla...

Toisaalta, on myös hienoa että muutoksia tehdään, uskoisin että osa on ihan asiakkaiden palautteesta tehty, toki paljon on vielä tehtävääkin, itse kipuilen pyyhinautomatiikan ja automaatti pitkien kansaa, mutta niiden kanssa on oppinut elämään, mutta varmasti dealbreakeri monille.

Itse en edes uskaltaisi Teslaa ostaa, niin, että takuuta ei olisi, joten tuskin tälläkään tulee yli kahta vuotta ajettua, pitempiaikainen ja syvempi suhde on harrasteautoon. Tesla on joillekkin tylsä, toisille hauska. Itse toistaiseksi vielä aina odotan että pääsen rattiin, sitä fiilistä ei edellisellä Camryllä tullut.

Poissa Bemmisti

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #3814 : 24.09.2022 08:27 »
Tuossa joku mainitsi että melu tippunut my21 vs my22 välillä? Onko kyse nyt noista ihan uusista missä takalasitkin laminoituja? Alkuvuoden malleissahan näin ei ollut?

Poissa TSo

• Sisäänajettu
  • *
« Vastaus #3815 : 24.09.2022 20:49 »
Tuossa joku mainitsi että melu tippunut my21 vs my22 välillä? Onko kyse nyt noista ihan uusista missä takalasitkin laminoituja? Alkuvuoden malleissahan näin ei ollut?

Voi olla kyse tuosta, tai sitten esim. valmistuspaikasta - my21:tä on tullut Suomeen sekä Fremontista että Kiinasta, ja niissä voi hyvinkin olla melutasoon vaikuttavia eroja kokoonpanossa ja komponenteissa.

Paikalla revote

• Yhdistyksen jäsen
  • Vakiokalustoa
« Vastaus #3816 : 24.09.2022 21:04 »
Itse huomasin tuossa omassa totterossa, että vaikka lasit säädettiin huollon toimesta niin silti erityisesti kuskin ovet tiivisteet valskasi. Hiljattain käytin tiivisteitä irti ja en painanut niitä pohjaan asti niin suhinat poistuivat melkein kokonaan.

Poissa skuuppia

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #3817 : 24.09.2022 21:06 »

Voi olla hyvin näin. Lisäksi vuosien varrella on tullut lisää äänieristysmateriaalikin ja näistä näkyy videoklippejä youtubessa.

En itse usko niin vahvasti tuohon Kiina-jenkki-berliini-laatueroihin kuten jotkut tätä kansakuntaeroa selittävät. Jokaisella mantereella on oma toimitusketjunsa, jonka Tesla uutena valmistajana on joutunut rakentamaan. Ehkä jenkeissä on ollut hankaluuksia joidenkin kolmannen osapuolten valmistajien kanssa, mutta siinäkin vuosikerroissa on eroja. Oma 2020 LR on jenkkituotantoa ja on hiljainen, varsinkin kitkoilla. Sitten sain pariksi viikoksi lainaan 2019 LR jenkkiversion ja sehän vasta nitisti, rämisi ja suhisi. Tässä kohtaa perinnevalmistajat ovat vahvoilla, kun heillä on koko repertuaari alihankkijoita perusosissa - paitsi ehkä sähkövoimalinjan kohdalla.

Vuosien varrella tilanne on parantunut - vaikka auto näyttää ulkoisesti samalta, aika paljon sisällä on muutosta parempaan suuntaan ja varsinkin softan puolella.

Poissa Hesusnis

• Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
« Vastaus #3818 : 24.09.2022 22:02 »
Sähköautomiesten Janne sai just my22 mallin alle, ja eroa oli myös rengasmelussa my21 malliin. Se Jannen entinen my19 perffi on sitten molemmista edellämainituista selkeästi meluisampi. Jannellahan oli ajossa puoli vuotta Enyak, joten siihenkään verrattuna uusi kolmonen ei tainnut tuntua meluisammalta.