autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Touareg  (Luettu 28159 kertaa)

Paikalla Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 14064
Vs: Touareg
« Vastaus #120 : 22.01.2022 17:26 »
Tämäpä se. Mulla on tallissa (huono) vertailukuva siitä kun vaihdoin superbiin uudet xenonit.

Just näin. Todella hyvä esimerkki siitä, että näennäisesti "ehjä" ksenonpolttimo on todellisuudessa sysipaska.

Onhan näitäkin juttuja vuosien varrella nähty netin ihmeellisessä maailmassa, että joku on ensin haukkunut muka hyvä ksenonit ihan lyttyyn, kunnes sitten on tullut se päivä vastaan, että on pakon edessä vaihdettu ne 10 vuotta vanhat polttimot uusiin. Ja nostettu lopuksi jopa käsi ylös virheen merkiksi.

Poissa ConD

Vs: Touareg
« Vastaus #121 : 22.01.2022 17:45 »
Joo olen tota koittanut tulkita, mulla on crawfordin ovet ja "crawfordin" kaukosäädin. Crawford siinä lukee, mutta jonkun muun firman tekele se on. Mutta luulisi, että jos toi mhz on sama  kuin niissä mitä se tukee niin toimisi? Mistä se homelink kikkare voi tietää minkä merkkinen kake siellä sitä taajuutta lähettää?
Jotain koodiahan nuo lähettää sillä taajuudella. Osa kiinteää, osa vaihtuvaa. Esim mulla on "Turnerin" ovi, avaaja ja kaket mutta Novofermin sähköt ne on - itseasiassa Novofermin kamoja mahtavat vaan myydä omalla nimellään. Rupesin itsekin katseleen että onko tuohon jotain homelink-juttuja olemassa, mutta multa ne puuttuu autoista per kokonaan.

Veikkaisin että Crawfordillakin on sama homma, että jotain rebrändättyä kamaa se on. Mutta sen selvittäminen minkä on toinen juttu.

Paikalla Taky

Vs: Touareg
« Vastaus #122 : 22.01.2022 17:55 »
Mutta sen selvittäminen minkä on toinen juttu.

Olikos tämä jenkki - onko sillä samat taajuudet ollenkaan kuin EU:ssa?
Volkswagen ID.4 Pro Performance 1ST Glacier White -> tulossa Audi Q4 e-tron Edition 40 SUV x/2023
Nissan X-Trail T30 2.5 l, manuaali, 2004. sininen

Poissa ConD

Vs: Touareg
« Vastaus #123 : 22.01.2022 17:58 »
Ei tuo homelinkin oma yhteensopivuushärveli erotellu oikeestaan ollenkaan millä mantereella härvelit majailee, mutta... en oikeastaan tiedä. Jenkeissähän tuo homelink on ollut pitkään, mutta täälläkin sitä on varusteena saanut - ainakin joskus.

Poissa tcar

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 195
Vs: Touareg
« Vastaus #124 : 22.01.2022 18:04 »
Jenkki se on juu, mutta sama kikkare siellä puskurin sisällä on kuin eurovehkeissäkin. Mä hiukan epäilen, että toi kyseinen boksi on mykkä. Koitin meinaan töissäkin sitä useammalla eri oven kakella ja kaikilla se oli ihan mykkä.

Poissa tcar

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 195
Vs: Touareg
« Vastaus #125 : 23.01.2022 11:42 »
Pystyykö joku vcds guru kertomaan saako 7p touaregista kytkettyä pois rekkarivalon tsekkauksen? Eli samalla innolla kun vaihdoin xenonit niin pistin ledipolttimot rekkarivaloiksi ja nyt se herjaa palaneista valoista. Yritin eilen etsiä sellaista kohtaa vcds:llä mistä sen saisi pois, mutta en löytänyt.

Poissa ConD

Vs: Touareg
« Vastaus #126 : 23.01.2022 11:56 »
Eikö löydy 46 yksikön koodauksista? Jokin cold lamp diagnostics jossa viitataan licence plate lightseihin..

Omassa on tehtaan ledit, joten hiljaiseksi sen saa kyllä jollain konstilla. Toinen vaihtoehto on toki vastukset sinne johtosarjaan. Kolmas ilmeisesti orkkisledit…

Oma auto horrostaa tuossa pihalla niin ei nyt malttaisi mennä herättämään sitä :D

Poissa jarmo

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 16
Vs: Touareg
« Vastaus #127 : 29.01.2022 18:35 »
Ihan kivasti nousi nastarenkailla suhteellisen jyrkkää nurmirinnettä syksyn ensimmäisten kuurakelien myötä. Kun sain alennusvaihteen toimimaan niin ensikokeissa oli kymmenkunta senttiä puuterilunta. Pienellä pykälällä samaista nurmirinnettä alaspäin ajettaessa huomasi että renkaat vuorotellen tuntuivat hitusen kerrallaan luiskahtavan narskahdusten kera tuoreessa puuterilumessa. Kokeilin ensin ylösnousua pikkuperällä, sutia meinasi ja lisäksi keula lähti sortumaan, ajoin nimittäin rinnettä viistosti jyrkkyyttä vähentääkseni. Uusi yritys keskilukko päällä ei ollut sen kummoisempi, yritti sutia ennen luovuttamista. Jälleen peruutus alas ja pikkuperä pois päältä ja hieman vauhtia. Ei auttanut ja lopussa edelleen keula sortui alamäkeä kohti. Pari kertaa aina kauempaa vauhtia hakien tultiin sitten ylös. Puuterlumi nurmikolla ja nastarenkaat eivät ole hirmmuisen hyvä yhdistelmä rinteen kipuamiseen. Jotenkin alkoi hiipiä mieleen että torsen olisi saattanut nousta helpommin. Torsen-kulkine ei ollut matkassa joten ei päässyt vertailemaan ja toisaalta renkaiden vaikutus olisi saattanut olla kaikkein merkittävin.

Poissa ConD

Vs: Touareg
« Vastaus #128 : 29.01.2022 18:54 »
Eipäse puuterilumi oikeen paras paikka ole vaikka miten on nastarengasta autonalla..

Jos ajoit rinnettä viistosti, niin se keula ylempänä on kevyempi, joten ei siinä ole sikäli eroa onko autossa torseni vai lukollinen keskilukko, sillä samalla lailla se veto sinne keulaan menee tuossa mielessä. Jos kevyempi keula alkaa sutimaan, niin sitten sitä sivusiirtymääkin tulee - ei se katso sitä mimmoinen voimalinja autossa on.

Kunnon puuterilumi kaipaisit MT-renkaat tai ketjut - niillä olisi riittävästi kuviota sen puuterin sivuuttamiseen. Perusrengas tukkeutuu on se nastaa tai kitkaa.

Poissa jarmo

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 16
Vs: Touareg
« Vastaus #129 : 29.01.2022 19:08 »
Joo, kuviota pitää olla lumelle. Ketjut kävivät kieltämättä mielessä mutta saavat ainakin toistaiseksi olla. Ketjuista ja niiden kulumisesta on kokemusta traktoreissa, pitoa löytyy sitten vaikka kuinka - etenkin piikkiketjuilla. Enemmällä puuterilumella mennään sitten aikanaan Säästökuopasta hankitulla 60-luvun BV-202:lla. : )

Poissa jarmo

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 16
Vs: Touareg
« Vastaus #130 : 29.01.2022 19:19 »
Tätä päivää on odotettu! Vihdoin pääsin 128 kW 7L manuaali 2.5 R5:lla Kempeleenlahden jääradalle. Ennakko-odotukset eivät olleet kovin korkealla keskitasauspyörästön suhteen vaikka vertailukohtana on 96 kW riisseli torsen. ESP tietty jarrutteli pyöriä innokkaasti ja kiskoi tehoja alas. Toki mutkasta ulostultaessa eturenkaiden ollessa jälleen suorassa sai otettua irti liki sen mitä koneesta lähtee. Ja se ei tällä koneella noinkin painavalle autolle paljoa ole.

Käsittelyalueella ESP päällä ei pyörittelystä ymmärrettävästi tullut oikein mitään joten sytytin oranssin merkkivalon mittaristoon aika nopeasti. Sitten alkoi tulla torsenia ikävä kun tuntui että mihinhän veto oikein menee. Ulkopuolen tuulenvinkasta johtuen kukaan ei ollut vahvistamassa käyttäytymistä mutta jonnekin liikuttava voima tuntui katoavan. Liekö sutinut yksi etupyörä vai vai mikä. Välillä tuntui ikäänkuin jarrut olisivat yrittäneet toimittaa jonkinlaista tasauspyörästön virkaa. Toki kitkaa oli minimaalisesti tai vielä vähemmän kun jään päällä oli hieman lunta nastojen raapimisjälkien jäädessä aika vaatimattomiksi.

Sitten keskilukko päälle, samalla toki alennusvaihde. Kolmosella ja nelosella pienellä perällä alkoi tapahtua ja ajoalue jäällä kiillottua auton ollessa yltä päätä lumessa.

Pikkuperä pois päältä ja takaisin radalle. Pari takavetoista menivät omaa suvereenia vauhtiaan jääpiikkirenkaiden avulla rataa karhentaen. Katurenkailla ei ollut mitään sanomista. Kierros kierrokselta vauhti tuli lisää ja luistoa siinä samalla. Hallittua nelipyöräluisua en saanut oikein haltuun mutta silti katurenkailla varustetut etu- ja takavetoiset alkoivat lähestyä perä edellä. Siinä ajelin sitten useita kierroksia bemarin perässä, kuitenkin korrektin etäisyyden päässä. Alkoi mennä köröttelyksi kun nelikko selvittää mutkat nopeammin ja suoralla kiihtyy varsin vaatimattomasta tehopainosuhteesta huolimatta verrattuna takavetoiseen. Sitten piti innostua ja spinnata jolloin takavetoinen sai hieman etumatkaa ja pääsi nelikolla jälleen tavoittelemaan.

Bemun perässä ajaessani oli hyvä kertoa kohta ajokorttiharjoitteluun pääsevälle että sutiminen ja kahva edellä ajaminen hidastaa etenemistä vaikka ehkä on näyttävää. Kyse kun on lepo- ja liikekitkasta. Samalla oli oiva tilaisuus kertoa että tällainen ajoharjoittelu ja etenkin ajotyyli kuuluvat ainoastaan ajoharjoitteluradalle. Ja jos kovaa ajamisesta on kyse niin se tehdään sitten moottoriradalla tai mennään vaikka sitten Nürburringille ja autobahnalla.

Spinnaus muistutti hyvin että jäältä noustessa sammutin oranssin merkkivalon mittaristosta (ESP takaisin päälle) ennen tielle siirtymistä. Seuraavalla kerralla jäälle mennään sitten käsijarrulla varustetulla torsenilla! : )

Poissa ConD

Vs: Touareg
« Vastaus #131 : 30.01.2022 10:40 »
Tuota keskilukko - takalukko vs. torsen -pohdintaa mietin tuossa.

Mulle on jotenkin piirtynyt mieleen, että ellei todellakin tiedä Touaregin kans tarvivansa ryömintään tai todella haastavaan maastoon sitä lukollista ja alennuksellista voimalinjaa, niin tämä "karvalakkimalli" sen sitten normaaliajossa toisaalta päihittää mukavuudessa ja helppoudessaan. Ei tartte miettiä missä asennossa vipujen, planeettojen ja alennusten pitää olla. :D

Aika monenmoisessa paikassa olen tuolla omallakin käynyt kesällä ja talvella ja etenemisen loppuminen on jäänyt lähinnä renkaista ja maavaran loppumisesta kiinni - ei siitä etteikö veto olisi mennyt renkaille asti. Toisaalta vuosi takaperin piipahdin itsekin tuossa BF:n jääradalla yksi ilta ja kyllähän tuon malmikasan sai varsin heinosti menemään kahva edellä erittäin liukkaaksi kiillottuneella radalla ja kitkarenkain. Takavetoauto tuli kyllä peräedellä vastaan siinä, mutta se nyt ei ehkä yllätä ketään.

Tuossa riittää umpihankeen se kun sallii sutimisen, eli pudottaa Offroadmoodilla TCS:n pois. Sitten tuolla jääradalla menin ESP offilla itsekin - ei siellä harjoitellessa nuilla hidastimilla oikeen mitään tee.

Poissa jarmo

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 16
Vs: Touareg
« Vastaus #132 : 13.03.2022 21:06 »
Tunkkiketjusta en ole saanut kovin hyvää kuvaa Motonetin kiina-Bahcoista.
Tuon 26 kiloisen nostokorkeus nähtävästi riittäisi:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807599/Bahco-BH1EU2250-hallitunkki-225-tn
Viisi kioa painavampi vaatii jo 75 cm tilaa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807563/Bahco-BH1EU3000-hallitunkki-30-tn
mutta onko tuollaisesta muuta kuin ostamisen ilo ellei se kestä.
MTX-halpis:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807656/MTX-Automotive-Hallitunkki-3-tn-matala
Millä tunkkaatte Touareginne ylös renkaanvaihtoa yms. varten?

Poissa ConD

Vs: Touareg
« Vastaus #133 : 13.03.2022 21:16 »
Mulla on ihan "perus" hallitunkki tallissa... sillä on noussut. Taitaa olla nimelliskapasiteetiltaan 2,25t kiinalainen tuokin, mutta ostettu niin kauan aikaa sitten ettei siitä mitään linkkejä ole.

Leveämpi se kuitenkin on kuin ne pienimmät tunkit ja siitä olen tykännyt. Ei se mihinkään lähde notkumaan sivusuunnassa isonkaan auton alla. Tilaahan Touaregin alla on eikä sen tarvi nyt mitenkään taivaisiin autoa nostaa. Nostokorkeus harvoin tulee vastaan jos jotakin puupalaa tms. käyttää jackpadina.

Paikalla ePa

Vs: Touareg
« Vastaus #134 : 14.03.2022 07:23 »
Jos vain pystyy niin unohtaa nuo rimpulat. Mulla Bahcon bh13000

https://m.motonet.fi/fi/tuote/807573/Bahco-BH13000-hallitunkki-3-tn-90-550-mm

Tunkit säikeessä enemmän keskustelua.

Poissa Markku

  • Yhdistyksen jäsen
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6976
  • Don't Panic -eläpä hättäele
Vs: Touareg
« Vastaus #135 : 26.03.2022 19:40 »
V(W)10:n ääni on kyllä hyvä. Matala ja voimakas.

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=t2os_1fMGZQ" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=t2os_1fMGZQ</a>
Passat 1,9 tdi -99 (567157km 23.9.22)
Rouvalla Rapid 1,6 tdi dsg-15 (193000km)
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi  -06 (292000km)    Vag rules

Poissa ConD

Vs: Touareg
« Vastaus #136 : 11.08.2022 11:50 »
Tuossa eilen kurkin pirruuttani, että mitä maksaisi teettää taas economyhuolto Touaregiin. Economyn kaveriksi oli tullut myös ns. 10+ -huolto joka on hieman rajatumpi kuin tuo evonomyhuolto ja on nimensä mukaisesti yli 10v vanhoille volkkareille tarkoitettu.

Mutta se ei ollut se pointti, nimittäin sekä huollon varaus, oma volkswagen-palvelu että erwin kertoivat hyvin innokkaasti, ett autossa on avoin laadunparannuskamppis käynnissä. Google ei kertonut asiasta mitään joten oli pakko sukeltaa erwinin maailmaan.

Käytännössä nyt V6 TDI koneillekin tarjotaan päästökorjaust ja Touaregin tapauksessa se hoidetaan Suomessa ECU ja TCU päivityksellä. Tästä ”23DK” -päivityksestä ei googlella löytynyt oikeen mitään tietoa ja sitä vertautuuko tuo jenkkien 2013-2016 tregien ”23AK”-päivitykseen jotenkin ei ole mitään varmuutta. Jenkeissähän nämä 2010-2012 tregit niinkuin minullakin on menee kategoriaan ”1st generation” ja niihin on jenkeissä tehty mekaanisiakin muutoksia. Nyt tämä softattaisiin.

Muutoksi tulee moottorinohjaukseen, kaasun herkkyyteen ja laatikon vaihtokohtiin. Toki mitään negatiivista ei pitäisi tapahtua mutta aina nuo ohjeet uhkailee jopa ecun lukittautumisella.

Onkohan siis kellään kokemusta tuosta 23AD korjauksesta? Itse en ole hirveän innokas korjauttamaan toimivaa nykyisillä ajomäärillä.

Poissa jarmo

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 16
Vs: Touareg
« Vastaus #137 : 22.09.2022 22:43 »
Vaihdoin toisesta manuaali 7L:stä vakionopeussäädintä varten:
Steering Column Control Module (J527) (se pyyhkijä ja vilkkuviiksi asetelmassa kiinni oleva) ja
Multifunction steering wheel with Cruise Control Switch (E45) (airbag jossa vakionopeussäätimen & radion napit.)
VCDS:llä pistin bitit kohdilleen ratin nappuloille jolloin radio ja ajotietokone alkoi tottelemaan ratin nappuloita. Ratin nappuloiden valot saa pimeäksi painamalla vakkarin puolen sivussa olevaa napilla.
Aktivoin vakarin videon
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=YKgAhyRsffs" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://www.youtube.com/watch?v=YKgAhyRsffs</a>
mukaisesti eikä tullut herjaa. Ennen tuon J527 vaihtoa aktivointi herjasi. VCDS:llä katsoin että jarrupolkimen ja kytkinpolkimen (manuaali kyseessä) asentokytkimen tilavaihdot toimivat. Vakionopeussäädin ei vielä näillä toimilla alkanut toimimaan.
Olisiko vinkkiä kuinka edetä?

Poissa ConD

Vs: Touareg
« Vastaus #138 : 22.09.2022 22:58 »
Näetkö moottorinohjaukselta tosiaan nuo kytkin ja jarrupolkimen asennot? Entä näkeekö siitä vastaavasta paikasta jostain kentästä sitten vakkarin nappien toiminnan että komennot menee perille?

Jos olet ratinkin vaihtanut ja kytkennät on ok, niin onko tuossa ratin ja control modulen välissä olevassa kellorenkaassa riittävästi karvoja tuomaan signaalit läpi ratilta ohjainlaitteelle? Oletan siis että aiemmin sinulla on ollut monitoimiratti ja nyt on monitoimiratti cruisella, niin onko nuissa ollut eroja sitten myös kellorenkaassa?