autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Marjastus & sienestys  (Luettu 25664 kertaa)

Poissa Quality

Vs: Marjastus & sienestys
« Vastaus #100 : 04.08.2022 12:04 »
Minun silmäni taas näkee sekä tuossa pinnalla että läpinäkyvänä syvemmälläkin aika monta roskaa. ;)

Poissa Vanhus

• Vakiokalustoa
  • **
« Vastaus #101 : 04.08.2022 12:32 »
Pitihän se suorittaa ripaus "silmänpalvontaa" ja kerätä pinnalta enimmät roskat pois.  ;)

Semmoisella muovista tehdyllä leveähköllä punaisella poimurilla nuo tuli raastettua. Olisi minulla isän läkkipellistä ja teräslangoista tekemä, ehkäpä n. 70v vanha poimuri, mutta se joutaa olla jo eläkkeellä.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2022 12:36 kirjoittanut Vanhus »

Poissa Quality

« Vastaus #102 : 14.09.2022 19:12 »
Olenko mies vai marjanpoimija? - Luulen olevani kumpaakin - joskaan "Luulo ei ole tiedon väärti".
Tämän päivän tulos oli toistakymmentä litraa puolukoita puhdistettuna. Ensimmäinen reissu oli yhtä tyhjän kanssa kunnes löysin kunnon marjapaikan. Puhdistaminen on se kaikkein ikävin homma, mutta nyt marjat ovat valmiit säilöttäviksi.

Tänä vuonna eivät yleensä taatutkaan puolukkapaikat välttämättä anna satoa - en tiedä, onko kyseessä täälläpäin pitkään jatkunut kuivuus vai jokin muu tekjä.

Kuvasta puuttuu pienempi, noin 3 l astia.

Poissa saksala

• Vakiokalustoa
  • **
  • VW Tiguan 1.4TSI 4Motion
« Vastaus #103 : 14.09.2022 20:45 »
Sama juttu Pohjois-Savossa, entisistä paikoista ei välttämättä löydy puolukoita. Vähän kosteammista paikoista kuten suon reunamilta pitää hakea.

Puhdistan nykyään marjat jo metsässä, jolloin ikävä työ kotona jää pois. Kaadan poimurillisen puolukoita siivilätyyppiseen marjanpuhdistimeen, josta roskat on helppo kerätä tai ravistaa pois. Ämpäriin kaadan puhtaat marjat. Mustikat keräsin käsin samaan puhdistimeen.

Poissa Quality

« Vastaus #104 : 14.09.2022 20:55 »
Puhdistan nykyään marjat jo metsässä, jolloin ikävä työ kotona jää pois. Kaadan poimurillisen puolukoita siivilätyyppiseen marjanpuhdistimeen, josta roskat on helppo kerätä tai ravistaa pois. Ämpäriin kaadan puhtaat marjat. Mustikat keräsin käsin samaan puhdistimeen.

Enpä ole tuollaista puhdistinta tiennytkään olevan. Kuva ja/tai linkki olisi kiva!

Poissa Zasa

« Vastaus #105 : 14.09.2022 21:04 »
Olisiko tämmöinen?  Ei kovin kummoinen keksintö.
Jauhojengi! 🙃

Poissa Quality

« Vastaus #106 : 14.09.2022 21:11 »
Tuollainen tai vastaava, jossa avattava luukku reunassa, on toki käytössä. Mutta mieluummin hoidan homman selkeässä paikassa kotona/mökillä ja tukevasti istuen kuin metsässä.

Poissa saksala

• Vakiokalustoa
  • **
  • VW Tiguan 1.4TSI 4Motion
« Vastaus #107 : 14.09.2022 21:23 »
Ehkäpä olen täällä korvessa tullut niin metsäläiseksi, että viihdyn erinomaisesti vaikkapa kannon nokassa marjoja puhdistamassa. :)