https://yliteippaus.fi/

Karting

M

Makkis

Vieras
Piti uusi aihe aloittaa mutta jos jatkossa tarve ilmenee, kannattanee erotella harrastekarting ja kilvanajo omikseen  ;D

Tämä siis menee tuonne harrastekartingiin, käytiin äsken ajamassa firman tykypäivän merkeissä eteläisen naapurikaupungin radalla firman kartingkuninkuudesta kun henkilökunnalta oli moiseen toivetta jo aiemmin tullut. Rata on upouusi ja autot upouusia, itse asiassa oltiin ensimmäinen kisaporukka noilla.

Muutama viime hetken poisjäänti tuli ja joitakin esteellisiä jo aiemmin, mutta saatiin me se 11 henkeä kuitenkin ja kilvanajoksi tämä taas meni kun kypärän sai päähän.

Itse ajattelin jopa aluksi olla hieman vieraskorea ja katsella etten nyt vaan itse ainakaan voita, mutta sieltähän tulikin puolenkymmentä jo harjoituksissa samalle sekunnille joten siihen se koreus sitten piti jättää. Aika-ajoissa yritin ajaa sen verran hiljaa että joutuisin b-finaaliin ja sieltä ottaisin nousun a-finaaliin, ihan maksimoidakseni ajo-ajan kun tuollaiset 15 kierroksen setit ei kunnolla vielä hikeä nosta pintaan. Laskelmat meni hieman pieleen ja ajoin neloseksi joten suoraan aahan. Ennakkosuosikin (joka on firman tj.) ajaessa paalulle meni viimeisetkin vieraskoreudet joten päätin sitten tuon a-finaalin polkaista kuitenkin täysillä. No, 2014 kiertopokaali sitten möllöttää tuossa olohuoneessa, aika iso, pitänee kantaa maanantaina firmalle  ;D

Hauskaa puuhaa kertakaikkiaan vaikka kyseessä nämä vajaa kymmenheppaiset hallityyppiset autot. Ajettiin radan syherömpää osuutta joka oli reilu 700 metriä, koko rata on 1300 metriä mutta niille suorille pitäisi sitten olla oikeat kartingautot että homma olisi hauskaa mutta harrastaa näilläkin on kiva. Puhdas ja hyväpintainen asfalttirata, ihka uudet autot tuorein renkain joten ei mitään pitohuolia joka vaatii hidastelua, sen kun lasket menemään minkä put put Hondasta irtoaa ja voi jopa ottaa linjaa optimisti vauhdin eikä pidon kannalta.

Vettäkin antoi muutaman pisaran mutta omaksi harmikseni tosiaan vain muutaman eikä aiheuttanut vielä rataolosuhteiden muuttumista.  Noillakin vehkeillä kun touhu on kertaluokkaa hauskempaa kun rata kastuu.

Ainoa miinuspuoli liian lyhyet ratasetit, tuollainen 10 min ajo kun ei allekirjoittaneella nosta vielä hikeä mutta ymmärrän täysin ettei näissä tykyhommissa oikein voi pidempiä ajaa koska jo nyt oltiin limiiteillä meitä muutamaa lukuunottamatta, kyllä se kisa pitäisi olla minimissään tunti, siinä jo jollekin kierrokselle sattuisi se virhekin.

Olen joskus ajanut semmoisessa hallissa 24 h kisan jossa meidän joukkueella (4 henkeä) oli alun perin tarkoitus vetää sellaisia max. 2 h pätkiä ja tauolle, mutta jo alkuvaiheessa meiltä tippui yksi kuski niskavaivojen takia pois, niin piti pidentää settejä luontaisesti. Ajettiin nelossijalla tuossa vaiheessa 9 joukkueen kisassa ja ruvettiin seuraamaan miksi yksi porukka menee selkeästi edellä ja alettiin niitä pidemmillä vedoilla tavoittamaan. Siirryttiin siis neljän tunnin vetoihin per ukko ja sisähallin kitkussa neljän tunnin setin jälkeen tiesi muuten ajaneensa. Jännä sinänsä, että loppujen lopuksi voittaneen joukkueen perässä kakkoseksi tultiin muutaman auton mitan erolla! Molemmat puhtaasti harrastajaporukkaa, meidän sakissa mulla ja siinä taksarien porukassa yhdellä neljästä lapsuuden kartingtaustaa.
 
Työpaikka kartingeissa ei oikein voi pitkiä settejä ajaa, kun tulee sitä kierroksella ohitettavaa niin hirvittävästi vastaan ja kun suurella osalla porukasta ei ole mitään käsityksiä ajolinjoista, niin ajaminen on myös erittäin vaikeasti ennakoitavaa. Itse olen viimeiset 12 vuotta järjestelmällisesti kieltäytynyt lähtemään työporukan kanssa mihinkään karting-ajoihin. En saa mitään nautintoa siitä että pujottelen niitä vässyköitä ja ajan yli tuplamäärän kierroksia verrattuna muihin, mutta sekaan ei silti saa mahdutettua yhtään puhdasta kierrosta.

Kavereiden kanssa on tullut silloin tällöin ajeltua ja on ollut myös mielessä jos ostaisi itselle ihan kunnon auton, että pääsisi ajelemaan. Tyttö (8v) on ollut myös kiinnostunut, tosin ajaminen olisi pitänyt aloittaa jo vuosia sitten. Pojista vanhin kävi tuon ikäisenä kerran ajamassa, siitä ei oikein tullut mitään, kun radan hahmottaminen ei vaan pojalla toiminut. Sen jälkeen ei ole ollut kiinnostunut ennen kuin nyt ajokortinkin sai.
 
Tykkään ajaa. En ole tosin kovin montaa kertaa ajanut. Ja kuulun juuri em vässyköihin, joita tosikuskit joutuu väistelemään. Mutta se ei estä homman olemasta kivaa. Siis aivan järjettömän kivaa. Joskus Kalajoella ajettiin appiukon ja vaimon veljen kanssa useampi "stintti" peräjälkeen, eli likimain tunti täyteen kun radalla oli hiljaista ja huono keli, joten saatiin ajaa puolihinnalla. Olihan se hiton rankkaa!
Mieluusti kävis useamminkin ajelemassa, mutta ei vain saa aikaiseksi. Ei saa perusteltua itselle tarpeeksi, että näkis sen vaivan, kun ihan lähellä ei ole ratoja.
 
Tuollaisella rapiat 700 metrin radalla saa yhden. Siis puhtaan. Vaan kun ei itse ole vielä jotenkin lämmin. Sisähhallien 200 metrin radoilla tuo on niin totta. Onneksi meillä on pieni duuniporukka josta puolenkymmentä menee ihan relevanttia vauhtia joten kisaakin vähän tulee. Jännä kuitenkin kuinka yllättävän vaikeaa on ajaa tietoisesti hitaasti siten, ettei ole neljänneksi hitain mutta ei mahdu kolmen parhaan joukkoon eli pitäisi olla sijalla 4 tai 5. Voisi ehkä onnistua jos olisi aikataulu radan verrassa josta voisi katsoa ja kiristää tarvittaessa, mutta helposti amatöörillä (kuten minulla) lipsahtaa liian kovaksi kuitenkin. Tai sitten törkeästi hitaaksi mikä taas näkyy läpi. Hallissa lienee mahdotonta edes sitten. Pitäisi lisäksi saada rattiin oma aika.

Minua ei tuo arvaamattomuus haittaa yhtään, oikeastaan päinvastoin, tuo hauskuutta tylsään turruuttamiseen. Tänään oli finaalissa ihan hyvä kun toinen tuli kahden kymmenyksen päähän ja kaksi muutakin samalle sekunnille, mutta tuolla kakkosella kesti kuitenkin kierrokset nipussa eli roikkui kyllä peesissä koko ajan. Silläpä pidempi finaali olisi ollutkin hyvä, tuo vartti oli helppoa pitää takana ilman kikkakuutosia ajamalla vain omaa ajoa vaikka hajurakoa en saanutkaan. Eikä toisaalta päässyt oikein ohittamaankaan yrittämään, kun tuollainen lyhyt setti menee kyllä virheittä amatööriltakin.
 
Tuo Kalajoen rata on muuten paljon hauskempi kuin mitä silmillä kuvittelee. Minä olen tyyliin joka kesä kulkenut ohi olkia kohauttamalla mutta vaimo kerran houkutteli. Meillä tuli kanssa kolme settiä peräkanaa kun alkoi sataa. Hulluiksi kai muut katsoivat (ja paikan pitäjäkin aluksi) kun vaan maksavat lisää saadakseen ajaa sateessa!

Pahin oli juuri tuo kakkonen kun pito vaihteli ihan miten sattuu. Kolmosessa rata oli jo kauttaaltaan märkä eli pito tasainen ja meno stabiilia, joten neljättä ei enää tarvinnut ajaa.

Thaimaan reissulla käytiin joskus, mikä se siinä Phuketin pohjoispuolella oleva lomarysä nyt onkaan, ajamassa kun rata jo näyttikin upealta. Ja sitä se myös oli. Autot oli myös kaksitahtilaitteita eikä hallihondia eli myös meno oli aika kilhakkaa. Me ajettiin vaimon kanssa selvinpäin toki, mutta ei tuolla kieroon katsottu jos radan baarissa shingaa kiskoi päivän ja sai vision lähteä ajamaan... tuo vähän ahdisti, mutta ei siellä nyt kukaan missään kännissä ajanut. Nuo laitteet näet jo kulkikin, ei nyt kilpalaitteiden tahtiin, mutta sen verran kovaa että sattuu jos toilailee. EIkä ollut kaaria pyörien ympärillä eli kaatokin oli teoriassa mahdollinen. Mutta huippumesta, huippurata ja huippuautot. En muista kyllä paikan nimeä. Hiki tuli 15 min vedolla.
 
^^Juu sen ensimmäisen kierroksen saa puhtaan, kun ensimmäisenä ampaisee radalle, mutta tuntuma rataan, etenkin uuteen sellaiseen alkaa tulla vasta puolen kierroksen jälkeen ja ainakin itsellä menee 4-5 kierrosta ennen kuin voi odottaa sitä parasta aikaa. Riippuu myös siitä kuinka tuttu kalusto. Sen verran tullut noiden arvaamattomien kanssa ajelusta vaurioita sekä itselle että niille muille, että olen katsonut liian suurten tasoerojen olevan liian vaarallisia.

^^^Juu kivaa se on. Se vaan ei ole kivaa sille, joka ajaa paljon nopeammin kuin muut ja joutuu väistelemään kokoajan.

Joskus tullut ajettua isommillakin radoilla vähän ripeämmällä karting kalustolla eli Superkartilla, josta oli vähän tehoja pudotettu ettei se nyt ihan kilpailukykyinen omiensa joukossa olisi ollut. Mahtavan hieno vehje oli tuollainen Ahvenistolla ja toiselle vastaavalla on tullut vedettyä muutama kierros Hungaroringillä. No en kyllä tiedä siitä Ringin vehkeestä paljonko siitä oli tehoja pudoteltu, sielläpäin oli siihen aikaa aika rento meinikin noissa hommissa. Siinä oli kyllä oltava iso reikä päässä, kun tuollaisella laski pääsuoralla kaasupohjassa kohti ensimmäistä mutkaa ja sen jarrutusta. Ei vaan uskaltanut jarruttaa niin myöhään kuin olisi voinut eli olisi tarvinnut enemmän kierroksia totutteluun. Enää en tiedä uskaltaisinko lähteä tuollaisella edes ajamaan.
 
ainakin itsellä menee 4-5 kierrosta ennen kuin voi odottaa sitä parasta aikaa

Sama vika, jopa paljon enemmänkin. Olen nyt aikuisiällä ajellut aika paljonkin näillä puputtajilla erilaisia (tai paljon paljon, siis paljon jos raja-arvo on 0) firma-, tyky- yms. juttuja ihan vaan kivan seuran ja ajankulun vuoksi ja mukaan on sattunut joitain ihan sellaisiakin kisoja joissa on sitten pitänyt kaivaa lapsuusajan tsemppi päälle jos meinaa kärjessä kokkelehtia. Silloin nuokin alkaa olemaan ihan kivoja. Tason kovetessa ainakin itselläni usein vielä aika-ajotkaan ei mene hyvin mutta kisassa kyllä sitten, varsinkin jos se on pitkä, niin tuppaan kyllä kärkeen kuitenkin menemään, mutta vaatii tosiaan paljon kierroksia. Varsinkin nämä hallit on minulle todella vaikeita, tottahan minä heti saan itseni sinne "relevanttiin" porukkaan ihan ongelmitta mutta sitten kun ne kymmenykset pitää alkaa taikomaan niin olen ongelmissa. Kun sitten ajetaan pitkää vetoa ja ne kymmenykset löytyy, minun vahvuus on siinä että siinä ne sitten myös pysyy vissiin kai rajattoman määrän kierroksia.

Usein siis mulla voi olla kisassakin hummata kierrokset 1-10 sekunnin sisällä minne vaan mutta sitten 11-100 voi olla muutaman kymmenyksen sisään ja sillä se kärki on otettu. Toki tämä edellyttää että se muu finaaliporukka ajaa relevanttia vauhtia eikä "vötjystä" vai mikä se sinun termi nyt olikaan. Hyvä myös jos edellä tai takana ajaisi yhtä nopea jotta on syy vetää jokainen kierros "täysillä"

Ajoin aikoinaan, mutta siis ihan aikuisiällä kuitenkin kaljamahoineni, yhden meidän alan valmistajan maksaman firmasarjan, jossa oli keräilyerät maakunnista, seuraava keräilyerä jostain vähän isommalta alueelta, semifinaali Tampereella ja finaali Vantaalla. Keräilyerä Kuopiossa oli tuota mainitsemaasi "vötjysten" pujottelua eli siinä kepun juonnin lomassa niitä pujotteli sen verran että Jyväskylään jatkettiin, Jyväskylässä ei enää kepua voinut ottaa kun piti ihan ajaakin ja Tampereella sitten tuli jo ihan hiki mutta jengi oli edelleen tuttua. Vantaalla sitten jostain syystä firmoille ilmaantui kummallisen nimisiä työntekijöitä, mm. silmiin pisti erään Kuopiolaisen meidän kilpailijan työntekijä nimeltään Risto Virtanen ja olipa ainakin eräältä toiselta paikkakunnalta olevan työntekijän nimi yhtäkkiä Henry Kangas. Jokainen voi guuglata herrojen tekemistä, mutta vaikka kuinka yritit parhaansa, nuo vielä meni menojaan. Kunniakas kolmossija tuossa cupissa mutta ilman palkkakuskeja tuo homma olisi ollut paljon mukavampi.

Tähän liittyen erään meidän alan tukkurin nimissä ajetaan kisa Eagle Racingin bemuilla Alastarossa vuosittain toukokuussa. Tuo Kangas oli siellä joku vuosi Stiginä ajaen noin reilu 3 sekkaa kovempaa kuin kukaan muu. Yllätys yllätys. Myöskään MS ei ole koskaan päästänyt herraa Amunet tuonne ajamaan. Lupasin lähetä ensi vuonna erään laitevalmistajan tiimiin ajamaan mutta Kangas pyysi kanssa omaansa, Amunet on myös MS:n porukassa. Menee touhusta tykyhenki, koska AINA löytyy se taho, joka kaivaa autoonsa Mika Salon tjsp. ajamaan ja sitten herrat Kangas ja Amunet on ainoat, ketkä edes teoriassa voivat laittaa kampohin, Kangas varmaan käytännössäkin. Mitä hemmettiä minä menen noiden kanssa ajamaan?? Lisäksi aletaan ajamaan treeniä aika intensiivisesti ja jopa talveksi kutoiluakin tiedossa, eli tämä on itse asiassa se porkkana, tuon kuntoilun takia, taidankin lähteä Kankaan kimppaan nyt tässä touhussa ja ajetaan Amunetilta housut jalasta  ;D

En oo vaan ikinä koppiautolla ajanut eli haasteet on valtavat! Justiin tänään juttelin Euroopassa kartinghommia kiertäneen tutun kanssa joka nyt siirtyi koppiautoihin, niin sanoi että voi käsittää miten oma maailmansa se on. Et hahmota mittasuhteita, tulee massat mukaan, ei ole enää jarruja yms. pikkujuttuja mutta jos treeniä sais ajaa niin kai koppiautollakin rataa kiertäisi... siis harrastemielessä, kisaukot asia erikseen. Siihen minusta ei ole.
 
Kokeiltu on ja hyvin pysyin Riston takana aina siihen asti kunnes saatoin havaita olevani Riston edessä. Mitään jakoa ei ollut ohittamiseen. Koppiautoilla oltiin liikenteessä, mutta ihan sama millä lopputulos olisi ollut samanlainen nöyryytys. Tai ei se sitä ollut. Saihan siinä hyvää mallia siitä miten ajetaan ja aitiopaikalta.
 
Käytiin viime vuonna firman kanssa ajamassa tollaisilla 125 cc kakstahti peleillä, olisko ollut Hyvinkäällä. Oli tosi hauskaa.

Moni meistä (minä mukaanlukien) oli ajanut noilla nelitahtivehkeillä sisäradalla. Tämä oli kuitenkin selkeästi pykälä ylöspäin noista. Lyhyellä suoralla mentiin jo toista sataa ja kiihtyvyys oli 10 ensimmäisen ajajn hyvä, seuraavat 10 kierrosta riittävä ja sitten alkoikin jo kaipaamaan lisää voimaa nimenomaan tuolle yhdelle suoralle.

Noilla ajaminen oli aika fyysistä. Kolmen erän jälkeen ei varmaan täysillä olisi pystynyt neljättä ajamaan.

Ensin ajettin lajittelut. Niiden perusteella karsinnat ja lopuksi finaali. Kaikissa noissa olin mukana ja hauskaa oli. Sen verran voin avat että porukassa oli yksi aiemmin kartingia harrastanut nuorukainen. Hän oli toiseksi nopeimpaa keskimäärin sekuntia nopeampi joka kierroksella, edes kauheasti yrittämättä. En vaan ymmärrä mistä hän sen sekuntin kaivoi. Itse ajoin mielestäni pari tosi hyvää, virheetöntä ja nopeaa kierrosta. Koskaan en päässyt samalle sekuntiluvulle...
 
Tosissaan kun ajaa kartingia tehokkailla autoilla ja liimarenkailla, niin homma käy todella fyysiseksi. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun ilman kylkiliiviä ajaessa on saatu kylkiluita poikki ihan puhtaasti G-voiminen ja rungon "voblaamisen" tai muun rynkytyksen takia.
 
Useampi haaveiluvuosi ja puheita olis mukava jne. sai pari viikkoa sitten päätöksen, kun hommasin auton..Rotax 125 nestekone CRG:n rungossa on paketti. Kyllä ajaminen ihan kuntoilusta käy..ja kylkiliivit on kyllä lähes pakolliset jos ns. oikealla karting autolla ajetaan.

 
Jere sanoi:
ja kylkiliivit on kyllä lähes pakolliset jos ns. oikealla karting autolla ajetaan.

Meilläkin on pojalla kylkiliivit käytössä ihan kaiken varalta, melkoista rytyytystä tuollaisella junnullakin jos laskee kanttareiden yli.

Tänään käytiin 1,5 tuntia kurvailemassa radalla kunnes junnulla alkoi harmittamaan kun ei ollut lainkaan ajoseuraa, polkimiin saatiin tänään säätöpalikat ja nyt yltää kunnolla kaasuun ja jarruun.

20150529_192918.jpg
 
Tänään käytiin jälleen pojan kanssa sahaamassa radalla, tällä kertaa mukana oli myös ajoseuraa joten 3,5 tuntia hurahti hetkessä. Huvikseni kellotin kymmenkunta kierrosta jotta näkee kuinka tasaisesti poika ajaa ja 2-3s sisään se ajelee tällä harjoittelumäärällä tuollaisen 10 kierroksen setin.
Päivällä piti käydä peräkärryostoksilla, halpaa tämä karting sano :rolleyes: :rolleyes:
 
Tänään vierähti reilu 5 tuntia karting-radalla. Auto saatiin edellisellä kerralla oikeaan painoon joten nyt oli hyvä hakea hiukan säätöjä kohdalleen, hiukan keulan leveyttä sekä rengaspaineita muutettiin ja näin päästiin lähes kokonaan eroon voimakkaasta yliohjautumistaipumuksesta lämpimillä renkailla. Auton parempi käytös näkyikin heti kuskin luottamuksena laitteeseen ja kellokin tykkäsi, kierrosennätys parani pari sekuntia ja pitkissä vedoissa ajat alkoi pysymään puolen sekunnin silmässä :)
 
Markku J sanoi:
Hienoa. Tämä on upeaa isä ja poika -harrastusta. Auto alkaa olla kunnossa.

Juu auto alkaa olla nyt kunnossa :) Pojalla haluttaisi osallistua loppukuusta Lappi Cupin osakilpailuun, saapa nähdä josko sen tohtisi päästää kisaamaan ???
 
Makkis, Varkauden rata on 1002m..Rotax:lla saa tuossa ajettua hieman päälle 75km/h keskinopeuden kierrokselle..ajatus on laittaa gps kiinni seuraavalle ajokerralle niin näkee suoran pään huiput..veikkaan n. 105-110km/h..