autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Keskustelua auton peräkärryistä  (Luettu 124000 kertaa)

Poissa Paukku

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 346
Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #920 : 15.09.2022 13:46 »
Elämä on valintoja kuten tämä kärrykin. Toinen pärjää pienellä hyötykuormalla ja toiselle laiton kuorma ei ole ongelma. Vaikka itsellä ei ole tarvetta erikoisen painavaa kuljetella, niin olen päättänyt jarruttoman kuomukärryni vaihtaa jarrulliseen. Loppuu epäröinti ja miettiminen, oli sitten kyydissä moottoripyörä, kipsilevyt tai halkokuorma.

Poissa VILLE66

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6150
Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #921 : 15.09.2022 14:09 »
^
Kannattaa muistaa että jarrullinen kärry vaatii katsastuksia, mahdollista rengasjumppaa ja säännöllistä käyttöä jotta jarrut toimii moitteetta. Eli ainakin työmäärä pomsahtaa ihan eri luokkaan.

Poissa Arcca

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3788
  • Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #922 : 15.09.2022 14:34 »
Nykyisen kärryn lavalle en ole suostunut ottamaan kivimursketta kuin puolikkaan tilavuuden verran, vaikka lupa oli ottaa niin paljon kuin kärryyn mahtuu.

Noitten kanssa saa ollakin tarkkana. 1 kuutio painaa 1500 kg, eli jarruttomalla voi viedä noin 300 litraa soraa, joka on vain 5 cm (!) matto kärryn pohjalla jos kärryn pinta-ala on vaikka 6 neliötä.

Maansiirtohommiin on muut vehkeet kun autojen kärryt.
Trust takes years to build, seconds to break, and forever to repair.

Paikalla Sande

Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #923 : 15.09.2022 14:40 »
Noitten kanssa saa ollakin tarkkana. 1 kuutio painaa 1500 kg, eli jarruttomalla voi viedä noin 300 litraa soraa, joka on vain 5 cm (!) matto kärryn pohjalla jos kärryn pinta-ala on vaikka 6 neliötä.

Maansiirtohommiin on muut vehkeet kun autojen kärryt.
Kyllä, olet aivan oikeassa. Ja kun ne itse kyytiin lapioi, niin kyllähän ne painoikin....Tietoinen ylipaino tuli tuolloin otettua, mutta kun matka ei ollut kuin kymmenkunta km mökille kivilouhokselta, niin tuohon ratkaisuun tuli päädyttyä. Se mainitsemani Majavan kärry, oli mätetty täyteen hiekkaa  ::)
Слава Украина 🇺🇦

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4940
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #924 : 15.09.2022 14:45 »
Kannattaa muistaa että jarrullinen kärry vaatii katsastuksia, mahdollista rengasjumppaa ja säännöllistä käyttöä jotta jarrut toimii moitteetta.

Tokihan se voi myös käydä kortinkin päälle, se BE raja kun ei kovin korkea loppupelissä kuitenkaan ole, se kun lasketaan aina niin kärryn kuin veturinkin kok.massoista, oli se kärry sitten vaikka tyhjänä perässä tai vaikka veturilla ei yli 3.5tn yhdistelmämassaa saisi edes ylittää lainkaan ???

Meillä on tuo jarruton pulttikasattu JT-Trailer 300K hoitanut kaikki rak.aikaiset hommansa 2010 ja vielä senkin jälkeen jos vaikka mitä tuolla on tullut kuskattua, lastien ollessa joistain kymmenistä kiloista risukkoa aina 1.5tn betonilaattoihin saakka ja hyvin on pelannut. Laakeritkin on yhä napakat ja kärry tulee perässä mukisemati. Lavan 150x300 mitat on melko passelit rak.levyillekin ja nuinkin kaposena ei tartte veturiinkaan mitään as.vaunupeilejä alkaa kiinni virittelemään, vaikka toki sellaisetkin talosta löytyy kun on tuo as.vaunukin olemassa. Ja kuomu on suojannut pohjavanerinkin todella hyvin säiltä, vielä on täysin moitteettomassa kunnossa sekin :)


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Paikalla Sande

Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #925 : 15.09.2022 14:52 »
^On noissa pulttikasatuissa etunsakin. Itsellä kävi sellainen oma moka, kun luulin että kärryn pyörä on vaan kiven takana, niin annoin autolle vaan reippaammin kaasua että tuleehan se sieltä... Tulihan se, mutta olikin ollut kanto takanurkkaa vasten ja väänti sen aika lommolle. Pulttikasuttuun olisi saanut uudet osat, mutta tyydyin irroittelemaan vääntyneet osat pulteistaan ja sain ne oiottua aika lailla entiselleen ja pultattua takaisin. Hitsatussa olisi ollut vaikeampi juttu.
Слава Украина 🇺🇦

Poissa Vollgas

Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #926 : 15.09.2022 14:57 »
Itsellä on JC-Trailer 28L ollut yli 20 vuotta jo.
Hyvin on kestänyt vaikka ylikuormaa on ollut joskus ihan jäätäviä määriä.
Kuomu kun on päällä niin ei se päällepäin näy... 8)
Renkaat on kertaalleen uusittu ettei ainakaan sen takia jäädä tien päälle.

Paikalla kahe

Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #927 : 15.09.2022 15:38 »
Saisi olla jonkinlainen "sulake" aisassa tai akselissa, mikäli akselilla ylitetään 800kg:lla. Niin kaameita kuormia, levällään olevia kärryjä näkee tien päällä ja toiset sitten kiskoo niitä yli 120 kmh motarilla. Yleensä sellaisten pakujen perässä välittämättä muista tieliikenteessä. Ei ne painorajat turhia ole. Juuri tänään lehdessä:
Pakettiautosta irronnut peräkärry irtosi ja törmäsi henkilöauton keulaan Pirkkalassa

Poissa HiTec

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4940
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #928 : 15.09.2022 16:01 »
Pulttikasuttuun olisi saanut uudet osat
Itse asiassa tuossa omassa kärryssäni kipin lukitsevassa vaakapalkissa oli suunnitteluvirhe ja noista hidastetöyssyistä yli ryömiessä kun kärry aina repii tuota palkkia, niin vääntyihän se => valmistajalta tuli takuuseen uusi, vahvennettu palkki, jonka vaihdoin itse juurikin koska on "vain" pulttikasattu kärry kyseessä :)

Saisi olla jonkinlainen "sulake" aisassa tai akselissa, mikäli akselilla ylitetään 800kg:lla.
Mitenkäs tämä "sulake" toimisi töyssyisellä tiellä, sille akselille kun saattaa hetkellisesti tulla aika paljon enempikin kuin lain sallimat 750kg staattista kuormaa ???

Sinällään eihän se ole kärryn vika jos käyttäjä laiminlyö huollot (mm. kuulakytkimen öljyäminen) ja käyttää sitä vielä huolimattomasti varmistamatta kytkennän kiinnittymistä jokaisen kytkennän yhteydessä => tulee juuri näitä kärryn ajossa irtoamisia. Itselläkin kun oli tuo rasvaus hiukan jäänyt ja vaikka kahva näytti olevan lukossa, niin aisasta nyppäsemällä irtihän se lähti => kytkimen öljyäminen ja taas on sen jälkeen toiminut kuten kuuluukin 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Poissa Valmet

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #929 : 15.09.2022 16:04 »
Ostin vajaa pari vuotta sitten uuden Aku CP365RBH jarrullisen 185x361 kokoisen 1600kg kantavuudella olevan ison kuomukärryn. Kaksi kelkkaa menee vaivattomasti ja kestää hyvin kuormaa. Nyt kun sähköauto on tilauksessa ja tuo iso Audi lähtee kiertoon, vaihtui myös kärry. Rupesi kyllästyttämään raskaan kärryn siirtely pihalla. Joka paikkaan vähän liian iso ja kolho. Kumijoustoakseli pompotti tyhjänä kovasti.

Tilalle hankin uuden Aku CP350LH/Pro jarruttoman 150x350 kuomukärryn. Lehtijousitettu kärry on mukava vetää ja pienempänä mahtuu helposti sinne, mihin autokin.

Aiempi kärry oli Majava 5032 kuomukärry, jonka hitsaaminen alkoi jo kyllästyttää. Toki sillä vedettiin kymmeniä täysiä multakuormia (suljetulla alueella) ja pihakivilavoja. Raksa-aikana korvaamaton apuri.

Niittikärryihin en ole sekaantunut ihan tarkoituksella. Sen verta lötköjä ne tuppaa olemaan muutaman vuoden päästä.

Poissa J82

  • Uudenkarhea
  • Viestejä: 15
Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #930 : 16.09.2022 18:16 »
^
Kyllä vaan kannattaa harkita pientä lisäsijoitusta kärryyn ja hankkia sellainen joka suunniteltu vaikka tonnin kuormille.

Tekno-Trailerin mukaan tuo kestää reilua ylipainoakin. Päädyin kyseiseen kärryyn, joten katsotaan. Yksi peruste oli noin 300kg omapaino kuomun kanssa. Heiltä oisi saanut 200e lisähintaan hitsatulla rungolla oleva Pro malli, mutta se on suunniteltu jo 1500kg kuormille. Joten tuossa käytössä varmaan turha.

Poissa VILLE66

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6150
Vs: Keskustelua auton peräkärryistä
« Vastaus #931 : 16.09.2022 18:35 »
^
Kyllä varmaan hyvä valinta.