https://yliteippaus.fi/

Dynamometritulosten spekulointi ja selitykset

Hei vaan kaikille, tähän ketjuun tuli nyt ensimmäinen postaukseni AutoStadiumilla. Aiemmin tullut kirjoiteltua tuolla toisaalla kilpailevalla saitilla, mutta sielläkin olin lähinnä seurailija jäsenenä.

Mutta otsikon asiaan, itsekin ohjelmoitin tällä viikolla Tuusulan Motorbitissa allekirjoituksen mukaisen Ibiza farmarin samaisella 1.6 TDI koneella. En ole vielä saanut dynotuloksia, mutta ohjelmantekijä puhui 101 kilovatista ja 307 nm väännöstä. Mairittelevia lukuja verrattuna aiempiin (mittauksen mukaan 79 kw ja vähän yli 250 nm).

Autoa ajaessa tuon muutoksen huomasi heti. Tuollainen pikkufarmari liikkuu ohjelmoidulla moottorilla nyt todella mukavasti ja lähtee aiempaan verrattuna kuin ns. hauki rannasta. Pienestä iskutilavuudesta ja turbosta johtuen aivan alimmille kierroksille vääntöä ei saatu lisää, vaan paras vääntöalue alkaa n. 1600-1700 kierroksen tuntumasta.

Yritän laittaa omat tulokset tänne nähtäväksi, kunhan saan laput haltuuni.

Tähän asti erittäin tyytyväinen lopputulokseen.
 
matlock sanoi:
Mutta otsikon asiaan, itsekin ohjelmoitin tällä viikolla Tuusulan Motorbitissa allekirjoituksen mukaisen Ibiza farmarin samaisella 1.6 TDI koneella. En ole vielä saanut dynotuloksia, mutta ohjelmantekijä puhui 101 kilovatista ja 307 nm väännöstä. Mairittelevia lukuja verrattuna aiempiin (mittauksen mukaan 79 kw ja vähän yli 250 nm).

Jos katsoit linkittämäni kuvat dynolapuista huomasitko jo että samassa paikassa omani ohjelmointiin.

Ja tosiaan tuo 100kw ja reilu 300 nm sieltä ulos otettiin.

Ibiza taitaa olla passattia jokusen kilon kevyempi, uskon että ihan ok teho siihenkin.
 
Petri M sanoi:
Jos katsoit linkittämäni kuvat dynolapuista huomasitko jo että samassa paikassa omani ohjelmointiin.

Kyllä tämä tuli huomattua, että samaa yrittäjää tuettiin. Itse asiassa taisin osaltaan juuri sinun kokemuksiesi perusteella valita tuon mainitun paikan. Muistelisin lukeneeni saman nimimerkin takaa vastaavia kokemuksia kilpailevalta autosaitilta, kenties sinä olit kyseessä?

Mielenkiinnolla seuraan nyt kulutusta, pieneneekö vai kasvaako. Näin alussa tahtoo näyttää suurempia lukemia kuin aiemmin johtuen pääasiassa muuttuneesta ajotyylistä, meinaa helposti lipsahtaa välillä ylinopeuden puolelle.
 
matlock sanoi:
Kyllä tämä tuli huomattua, että samaa yrittäjää tuettiin. Itse asiassa taisin osaltaan juuri sinun kokemuksiesi perusteella valita tuon mainitun paikan. Muistelisin lukeneeni saman nimimerkin takaa vastaavia kokemuksia kilpailevalta autosaitilta, kenties sinä olit kyseessä?

Mielenkiinnolla seuraan nyt kulutusta, pieneneekö vai kasvaako. Näin alussa tahtoo näyttää suurempia lukemia kuin aiemmin johtuen pääasiassa muuttuneesta ajotyylistä, meinaa helposti lipsahtaa välillä ylinopeuden puolelle.

Joo kyllä olen toisellakin foorumilla pyörinyt samalla nimellä.
Varsinkun kuormalla, esim. kärryn kanssa, kulutus laski selvästi.
Jos pitäisi täysin saman ajotyylin kuin vakiolla lasku olisi varmaankin reilu.
Luonnostaan vaan maantiellä ohitukset lisääntyy kun uskaltaa ohittaa.
 
Eksyin tässä APR:n sivuille kun ihmetytti taas nuo Audin teho ja vääntölukemat. APR kun aikanaan tuolle lupaili tällaiselle Stage 1 käsitellylle vehkeelle hyvin "maltilliset" n.230/450 virityksen myötä. Q5 siis piirsi viralliseen paperiin 262 hevosen ja 475 newtonin lukemat (160kW pyöriltä). Ensimmäisellä vedolla pyöriltä mitattiin jopa 176kW tehot, joka noilla voimansiirron häviöillä tarkoittaisi jopa yli 200kW moottoritehoa.

Nyt on näköjään APR myös tarkistanut omia numeroitaan. Oheinen kuvankaappaus on otettu APR:n sivuilta tänään. Siellä lupaillaan nyt 265hp konetehoa ja 327lb-ft (445Nm) vääntöä. Aika hyvin oli siis Audista penkitetyt lukemat linjassa tuohon korjattuun mainokseen...
 

Liitteet

  • Nimetön 2.jpg
    Nimetön 2.jpg
    88,7 KB · Katsottu: 349
Ohessa graafi 1.6 TDi Ibizan tehoista ohjelmoinnin jälkeen. Vääntö jatkuu mukavan lineaarisesti kohtuu pitkälle ja ajossakin auto tuntuu tällaiselle vaparibensoihin tottuneelle tutulta. Suosittelen!

*edit* liite poistettu, t. ConD
 
matlock sanoi:
Ohessa graafi 1.6 TDi Ibizan tehoista ohjelmoinnin jälkeen. Vääntö jatkuu mukavan lineaarisesti kohtuu pitkälle ja ajossakin auto tuntuu tällaiselle vaparibensoihin tottuneelle tutulta. Suosittelen!

Minulla vääntö yli 300nm kierrosalueella 1750-3450.
Miksihän sinulla lähtee heti laskuun ja jo 2400rpm kohdalla painuu alle 300nm.

Itsellä siis 2010 1.6tdi commonrail koneella. olisko ollut CAYC moottorikoodi.
 
Miksihän sinulla lähtee heti laskuun ja jo 2400rpm kohdalla painuu alle 300nm.

Itsellä siis 2010 1.6tdi commonrail koneella. olisko ollut CAYC moottorikoodi.

Hyvä huomio, pitääpä kysyä tuota vielä tarkemmin ohjelmoijalta. Myös Ibizassa on tuo sama mainitsemasi moottorikoodi. Aiemmin luin jostain, että konsernin eri automerkkien koneiden välillä, vaikkakin kyseessä olisi käytännössä sama moottori, olisi joitain eroavaisuuksia apulaitteiden kohdalla. Mahtuisiko Passatin keulalle isommat laitteet kuin Ibizan konetilaan, mene ja tiedä.

Jospa asiaan saisi valaistusta vielä ohjelmoijalta.

- Lainaus korjattu. Quality -
 
Ibizaa tuli käytettyä vielä uudestaan ohjelmoitavana ja rullilla. Ohessa graafi viimeisimmästä vedosta. Vääntöjä lisättiin 10-15 nm lisää, jonka johdosta moottori vääntää nyt yli 300 nm lukemissa tuonne 3000 kierroksen hujakoille, ehkä vähän ylikin.

Ohjelmoijan mukaan isommista autoista samalla CAYC-koneella saa hieman laajemman vääntöalueen erilaisista moottorin apulaitteista ja ilmanotosta johtuen. Hänen mukaan esim. Passatissa on jo tehtaalta tullessaan hieman enemmän vääntöä isommasta omapainosta johtuen, joka näkyy sitten tehograafissa virityksen jälkeenkin. Mene ja tiedä onko näin, itse en näistä asioista pahemmin ymmärrä.

Lopputulokseen olen kuitenkin hyvin tyytyväinen. Nyt auto on mukava matkakaveri myös maantiellä. Voin suositella 1.6 tdi:n ohjelmointia!

*edit* liite poistettu, t. ConD
 
Kappas. Mietinkin, että onko kyseessä jonkun palstalaisen Ibiza. Itsehän olin siellä dynohallin puolella hengailemassa autoni luona silloin kun hait omasi pois.

Tuo selitys apulaitteista ym. kuulostaa kyllä ihan uskottavalta, vaikka itsekään en näistä asioista ihan hirveästi ymmärrä. Joka tapauksessa uusi graafi näyttää varsin kivalta vanhaan verrattuna.
 
Miettikää mitä tietoja autostanne julkaisette nuiden dynokäppyröiden kanssa. Jossain välin Trafilla vai oliko vielä ake kävivät keskusteluja läpi ja kutsuivat autoja tarkastuksiin tai tarkastivat vuosikatsastuksen yhteydessä.
 
Ei noissa dynopapereissa autojen tietoja ole näkyvissä. Ainakaan mitä itse katsonut.


Cond näköjään poistanut liitteitä täältä. Eikös no ole omistajan vastuulla ja poistaa jos ei halua näkyville.
Eipä ne nettikeskusteluiden perusteella mitään tarkistuksiin kutsua. Vuosikatsatus ainut missä voi tutkia onko jotain liikaa.
 
Vankka sanoi:
Miettikää mitä tietoja autostanne julkaisette nuiden dynokäppyröiden kanssa. Jossain välin Trafilla vai oliko vielä ake kävivät keskusteluja läpi ja kutsuivat autoja tarkastuksiin tai tarkastivat vuosikatsastuksen yhteydessä.

Urbaania legendaa, ei pidä paikkansa. Eihän virkamiehet tee edes sitä mitä niiden oikeasti pitäisi. Ne luonnostaan välttää kaikkea mahdollista ylimääräistä.
 
Kennedy sanoi:
Ei noissa dynopapereissa autojen tietoja ole näkyvissä. Ainakaan mitä itse katsonut.

ConD näköjään poistanut liitteitä täältä. Eikös no ole omistajan vastuulla ja poistaa jos ei halua näkyville.
Eipä ne nettikeskusteluiden perusteella mitään tarkistuksiin kutsua. Vuosikatsatus ainut missä voi tutkia onko jotain liikaa.
Käyttäjän pyynnöstä nuo poistettiin. Muokkaushan ei onnistu sen vartin jälkeen, niin tämän vuoksi tehtiin näin. Eiköhän matlock nuo muokattuna joskus tänne heivaa... :)
 
nokonzok sanoi:
Urbaania legendaa, ei pidä paikkansa. Eihän virkamiehet tee edes sitä mitä niiden oikeasti pitäisi. Ne luonnostaan välttää kaikkea mahdollista ylimääräistä.
Aika on vahvat tornarit mitä muista tapahtuneen. Aikaa näistä tapahtumista on kyllä 10 vuotta. Toisekseen mitä muutakaan suomalainen virkamies osaa olla kuin hankala.

Loppujen lopuksi se on jokaisen oma asia haluaako kertoa auton xy olevan laiton tieliikenteeseen.
 
Oli asia niin tai näin, niin varmuuden vuoksi ja jäsen Vankan ystävällisestä huomiosta pyysin poistamaan aiemmat liitteet, joista autoni pystyi yksilöimään. Välttyypähän ikäviltä yllätyksiltä.

Lisään myöhemmin saman dynokäppyrän takaisin, kunhan saan tarvittavat tiedot sutattua pois näkyvistä.

Niin ja Roccoscientistille: samaan aikaan tosiaan oltiin pajalla. Ihmettelinkin autoasi kun en aiemmin ollut Velosteria nähnyt. Pirteän näköinen ja erottuu edukseen tavan autojen massasta. Niin se vain on pieni maailma.
 
pokkus sanoi:
Se on vaan häiriö ennen kuin dyno ja moottori "heräävät henkiin". Siitä ei kannata välittää. Samaa häröilyä voi tapahtua myös käyrän loppupäässä.

Ei se mikään häiriö ole vaan siinä on vaihdettu vaihteita.
 
sheikki sanoi:
Ei se mikään häiriö ole vaan siinä on vaihdettu vaihteita.
No niinpä taitaa olla. On muuten eka kerta kun näen että dynottaja aloittaa mittaamisen ennen kuin oikea vaihde on silmässä... :rolleyes:
 
Ohessa uudelleen liitteenä allekirjoituksen mukaisen Ibizan dynamometritulokset ennen ja jälkeen ohjelmoinnin. Pahoittelen kopioiden laatua, mutta niistä saanee käsityksen muutoksesta.
 

Liitteet

  • SEAT Ibiza_Ennen ja jälkeen.pdf
    176,2 KB · Katsottu: 152
Hmmm... Näinköhän sitä tohtisi aktivoitua myös oman ajoneuvon piristämisen suhteen... Pitäisi löytää joku hyvää työtä tekevä paikka läheltä, en jaksa ryhtyä järjestelemään menoja ja laina-autoja...
 
pokkus sanoi:
No niinpä taitaa olla. On muuten eka kerta kun näen että dynottaja aloittaa mittaamisen ennen kuin oikea vaihde on silmässä... :rolleyes:

sheikki taitaa kyllä olla ihan oikeassa. Ota huomioon, että x-akselin asteikko on km/h, eikä rpm. Nuo käyrän sekoilut siis edustavat vaihteiden kelaamista viitoselle. Eihän sitä kuitenkaan vitosella voi nollasta km/h:sta mittausta aloittaa, kun ei moottori pysyisi käynnissä. Kosketuksia x-akseliin on tosin viisi (jos silmukat lasketaan yhdeksi kosketukseksi), joten jollei dynottaja vetänyt jollain vaihteella kahta "pomppua", on veto kaiketi vedetty kuutosvaihteella.
 
nokonzok sanoi:
Semisti rohkenen epäillä noita vääntölukuja.

Tuossa on automaatilla varustetun vakio Mussen dynokäyrä.

http://www.ecoboostperformanceforum.com/index.php?topic=3960.0

Renkailta lähes 520Nm eli eikö tuo tee moottorilta jo yli 610Nm maltillisilla 15%:n tehohäviöillä. En itse pidä mahdottomana, että softalla saisi sen 70Nm lisää (~+10%).
 
pokkus sanoi:
Tuossa on automaatilla varustetun vakio Mussen dynokäyrä.

http://www.ecoboostperformanceforum.com/index.php?topic=3960.0

Renkailta lähes 520Nm eli eikö tuo tee moottorilta jo yli 610Nm maltillisilla 15%:n tehohäviöillä. En itse pidä mahdottomana, että softalla saisi sen 70Nm lisää (~+10%).

Maltillisilla tehohäviöillä saadaan isoja lukuja koneesta :) Vakiokoneelle luvataan 310 hp ja n. 430 nm vääntöä. Kevyesti kutittelemalla putki- ja lastuvirillä saataneen tuo 400 / 520 moottorista. 200 - 250 nm lisäyksiä ei kyllä ihan enää pelkällä softalla ja putkella tehdä. Käyrässä vääntöhuippu asettuu lisäksi huomattavan alas, erityisesti siihen nähden, että se laskee kierroksilla verraten loivasti. Ja jos 430 nm moottorista otetaan 680 nm ulos niin kiertokanki poistuu lohkon kyljestä ensimmäisellä täyskaasukiihdytyksellä. On niissä toleranssia, mutta ei nyt sentään 50%.

Evo Mitsun 4G63 on tunnettu siitä, että siinä alavääntö muodostuu melkeinpä ongelmallisen suureksi kun moottoria viritellään. Ei meinaa enää voimansiirron palikat kestää (eikä kiertokanget). Niissä yleensä 500nm katkaistaan suunnilleen samalla kun saadaan 400 hevosta. Jos Ford on tehnyt tästä alavääntökoneen (niin kuin näyttäisi) niin nuo edellä hahmottelemani lukemat olisi hyvin linjassa Mitsuissa nähtyjen lukemien kanssa.

Syystä tai toisesta kaikki on suurempaa ison veden sillä puolen, eikä dynolukemat tee tässä poikkeusta :)
 
nokonzok sanoi:
Maltillisilla tehohäviöillä saadaan isoja lukuja koneesta :)
Onko 15% mielestäsi sitten liian suuri tehohäviö takavetoiselle momentinmuunninvaihteistolla varustetulle autolle? Omasta mieletä tuo kuulostaa aika oikealta tai luultavasti tehohäviö on oikeasti jopa suurempi eli siksi käytin sanaa maltillinen. Mitä suurempi se tehohäviö on, niin sitähän enemmän sen moottorin on pakko tuottaa jos jos mitatut tulokset ovat pyöriltä.

nokonzok sanoi:
Vakiokoneelle luvataan 310 hp ja n. 430 nm vääntöä. Kevyesti kutittelemalla putki- ja lastuvirillä saataneen tuo 400 / 520 moottorista.
Luvattu ja todellinen on kuitenkin kaksi eri asiaa. Tuo aiempi käppyrä taisi olla softatusta autosta, vaikka aiheen mukaan kyse olikin vakiosta. Mutta kyllä noista ilman putkivirejä pelkällä softalla saadaan ihan riittäviä lukemia. Alla olevat kuvat ovat pelkällä softalla saatuja ja pyöriltä mitattuja. Euroopassahan tupataan aina ilmoittamaan dynossa mitatut tehot moottorilta, jolloin lisätään ain yksi virhemarginaali lisää :)

http://www.mustangevolution.com/forum/f358/t361007/

169403d1415498893-imageuploadedbymustang-evolution1415498890.082329.jpg


http://www.mustang6g.com/?p=3468

Livernois-dyno-graph.jpg


Ja mikä tulee moottorin kestävyyteen, niin se tulee täällä ihan varmasti testattua noiden viripajojen toimesta. Ne kun eivät pelkästään tuunaa sitä moottoria dynossa vaan oikeasti vievät sen auton sinne vartille ja mittaavat ne tulokset siellä. Varttimailiaika kun on vielä parempi mittari siihen suorituskykyyn kuin dynonumerot. Nuo pajat kun varmaan parhaassa tapauksessa ajavat kymmeniä ellei jopa satoja lähtöjä samalla softatulla moottorilla. Siinä tulee enemmän rankaisua moottorille, kun normijamppa tulee ikinä antamaan auton eliniän aikana. Toki varmaan jokainen kuitenkin ymmärtää, että moottorin mikä tahansa modaus aina lyhentää moottorin elinikää.

nokonzok sanoi:
Syystä tai toisesta kaikki on suurempaa ison veden sillä puolen, eikä dynolukemat tee tässä poikkeusta :)
Onko Amerikan kaikki dynot siis kalibroitu väärin näyttämään liian optimistisia lukemia? Vähän sama kun Amerikassa ajetut varttimailiajatkin on aina liian nopeita amerikkalaisten autojen rata-ajoista puhumattakaan... :rolleyes:
 
Syystä tai toisesta esim. mainittujen Evo Mitsujen tapauksessa samat muutokset tuppaavat tuomaan aina huomattavan paljon vähemmän tehoa Euroopassa. Evo ysesitä otetaan vakioturboilla tehoja, jotka eivät ole edes teoreettisesti mahdollisia kun tuotto yksinkertaisesti loppuu kesken. Vakiosisuskaluilla ajetaan varttia 450+ hevosen tehoilla kun muualla maailmassa kanget napsuu poikki jo paljon aikaisemmin.

Vakiosutoissa ei myöskään ole käytännössä koskaan kovin merkittävästi yli ilmoitettujen verran potkua. Kun Josella on Mustang-tehtaalla ollut hyvä päivä, sieltä voi äkkiä parikymmentä heppaa enemmön tullakin, mutta väitteet jostain kymmenien hevosten lisäyksistä ovat ihan puppua. Ei nykypäivänä ison autotehtaan linjalta ihan niin epätasaista laatua tule. Ja jos ne olisi kaikki 350+ tehoilla niin kannattaisihan se esitteessäkin kertoa.

Edellistä jatkaen, missään massatuotantomoottorissa ei ole sellaisia varmuuskertoimia, että ne oikeasti kestäisi erityisesti vääntöä yli 50 % prosentin lisäyksen ilman ongelmia. Niissä ei ole myöskään sellaisia ahtimia, ilmanottoja, putkistoja, bensapumppuja eikä suuttimia, jotka tämän mahdollistaisivat.